Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekken sklir ned bak


Anbefalte innlegg

Når jeg prøver ryggsekker med vekt 60 - 80 L, siger sekken ned bak. Jeg strammer hoftebeltet til det blir vanskelig å puste. Likevel siger sekken ned bak. Skulderremmer sitter som de skal, og hoftebeltet med øvre kant noen cm over hoftekammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Realistisk vekt vil vel si det som er maks vekt på en lengre tur. 

Jeg prøver ulike kombinasjoner av stramme skulderremmer. 

I en test leste jeg at det var viktig at hoftebeltet griper rundt hoftene i stedet for å "trykke ned" i dem. Og at vinkelen på toppstrammerne kunne ha noe å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter som oftest på å ha midten på hoftebeltet på hoftekammen, og at toppstrammere har 45 graders vinkel. Riktig bekledning under hjelper også på, jeg prøver å unngå å bruke belte for eksempel. Jeg hadde en Helsport sekk før men der var hoftebeltet så som så, har og prøvd Bergans uten noe videre suksess. Osprey sekken jeg har nå har et kraftigere hoftebelte med bedre skum som sitter godt. 

Hva har du i sekken når du prøver? Det tyngste skal ideelt sett være midt i sekken inn mot ryggen for at alt skal fungere optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er nok viktig som du sier å pakke riktig. Toppstrammerne skal jeg se på. 

Er det noen som har noen råd om å få hoftebeltet til å gripe i stedet for å trykke ned? 

Og hva er sammenhengen mellom toppstrammerne og vektfordeling /hoftebelte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rygglengde og sekkens anbefalte rygglengde ha noe å si her? Mulig jeg leser det feil, men på én måte høres det ut som at sekken er for lang (evnt. ikke stilt inn ifht rygglengden din), og avstanden mellom hoftebeltet og skulderstroppene er for lang, i forhold til dine egne hofter og skuldre, slik at den "siger" nedover.

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Vandrefalken, og det var det jeg forsøkte å si noe om i første innlegget mitt. Skulderstroppene bør kunne forhindre at sekken sklir ned over hoftene. En har mulighet til å stramme dem inn i forkant - og hvis det ikke er tilstrekkelig er sekken for lang. En del sekker har skulderstropper som kan flyttes opp og ned i bakkant, men det er ikke sikkert at det monner i tilstrekkelig grad. 

For øvrig vil ulike hofter ha ulik fasong og kompatibilitet med hoftebeltet. Glir hoftebeltet ned når du har lite vekt på skuldrene kan det komme av a) for lite som "stikker ut" på hoftene dine (vanskelig å gjøre noe med), eller b) for lite "grep" eller for dårlig passform på hoftebeltet (her er det stor forskjell).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potentilla skrev (1 time siden):

Takk for svar! Det er nok viktig som du sier å pakke riktig. Toppstrammerne skal jeg se på. 

Er det noen som har noen råd om å få hoftebeltet til å gripe i stedet for å trykke ned? 

Og hva er sammenhengen mellom toppstrammerne og vektfordeling /hoftebelte? 

Noen hoftebeltet har doble reimer som kan justeres individuelt med hensikt om å gripe bedre fatt, hvor effektivt dette er vet jeg ikke. Men kanskje verd å prøve en sekk med denne løsningen. Ang. toppstrammer så lar de skulderreimene holde vekten inn mot ryggen og ned på hofta istedenfor skuldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere for gode råd. Om et par dager er jeg hjemme igjen etter en tur. Da skal jeg ta fram den gamle, utslitte Berghaus, som jeg synes sitter veldig bra. Kan se hvordan den sitter. 

Til Skogens stønn Det er nok overdrevet at jeg strammer hoftebeltet til jeg ikke får puste. Det er heller at det er ubehagelig stramt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potentilla skrev (6 minutter siden):

Det er en annen som har skrevet akkurat dette. Jeg brukte det fordi jeg tenkte det kunne beskrive det jeg opplever, og at det kanskje var andre som kjente seg igjen. 

Hoftebeltet skal både gripe tak om hoftekammen og dytte ned på denne. Det er hele poenget med hoftebeltet. Hoftene skal ta en stor del av vekta til sekken. Ved å stramme og slakke skulderreimene bestemmer du hvor stor del.

Hvis du klarer å stramme hoftebeltet så hardt at det blir vanskelig å puste har du satt det på oversiden av hoftekammen, ikke på. Hoftekammen lar seg ikke presse så mye sammen at du skal merke noe press på pust og innvoller.

Hvis det ikke er mulig å plassere magebeltet på hoftekammen er sekken alt for kort i ryggen til deg.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig opplever, men hvis nå hoftebeltet sitter på riktig sted (hoftekammen) og du har problemer med å stramme skulderreimene nok til å ta opp all vekta (i hvertfall det meste), så ee muligens rygglengde på sekken for lang (du skal normalt ikke bære den med all vekt på skuldrene, men bare for en test).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også for laft hoftebelte. Hvis du fester det for langt ned vil du måtte stramme det veldig mye for at det ikke skal skli nedover når du går. Hvis du kjenner på hver hofte, så er kammen "kulene" akkurat der skillet mellom mageregionen og hoftene er. For meg passer det best om disse kulene et midt i beltet (altså midt i høyden av beltet). Akkurat hva som er mest behagelig vil sikkert variere noe fra person til person, men ca der i hvertfall. Har sekken for lang rygg for deg vil den kunne sige ned bak beltet. Litt avhengig av sekkonstruksjonen akkurat hva som skjer da, men det vil nok føles som at noe er feil.

Pakking av sekken kan ha mye å si, men legger du i en 7-8 kg spiller det ikke allverden hvor du legger det når du tester så lenge du ikke legger alt lengst mulig vekk fra ryggen.

Hvis du kjøpte sekken i en butikk eller en nettbutikk som også har fysisk butikk burde det være mulig å spørre om hjelp til å tilpasse den der hvis den har justeringsmuligheter.

Hvilken sekk er det?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som siktes til med toppstrammere, men hvis det er den korte reima som sitter over skulderstroppene og går bakover til sekken, en på hver skulder, så mener jeg funksjonen til denne er å trekke toppen av sekken inn mot ryggen. Jeg har aldri hørt at vinkelen på denne har noe som helst  å si, og mener også at den vinkelen avhenger helt og holdent av hvor reima er festet i sekken og vil variere fra modell til modell. Noen sekker har ikke en gang denne reima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå har jeg fått mange gode råd fra mange. Som sagt så har jeg en gammel sekk (Berghaus fra ca 1987) som sitter som en kule. Når sekken er (for) tung, er det knær og lårmuskler som protesterer etter et par timer, aldri hofter, nakke eller skuldre. Men den er utslitt. Jeg skal ta den på og se hvordan den sitter.  

Den nye sekken er en Gregory Deva 80, XS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte er at jeg ville sjekke om rygglengden kan justeres, og det kan den.

Du har antakelig sett dette allerede, men denne siden viser hvilke rygglenger som gjelder for bl. a. XS (ekstra liten), hvordan du måler rygglengen din i forhold til denne sekken og hvordan det er ment at hoftebeltet skal sitte:

https://www.hektapatur.no/vare-merker/gregory/gregory-baltoro-deva/gregory-deva-80?gclid=CjwKCAjwk_WVBhBZEiwAUHQCmfThzE4HbpMxswv8U6KOViTH1quwqqwTx70BCe51Zdag64BVkVCB4BoC5twQAvD_BwE

Er du innafor grensene for rygglenge burde du kunne justere sekken til den sitter perfekt. Ser den får mye skryt.

God tur! Jeg pensjonerte min da 30 år gamle Berghaus Cyclops II Alp for 3 år siden etter en treukers fottur. Det var en nydelig sekk, men den var nå slarkete og utslitt (måtte fram med sysaker under turen) og moderne bæresystemer har passert den for en del år siden. 😁  

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med ny sekk. Hva jeg savner er litt bredere skulderreimer som kan avlaste litt. Da kan man bære på skuldrene en stund, hoftene en stund og jevnt fordelt når man trenger det. Tung sekk er et slit uansett men for meg har variasjon i hvor jeg legger vekta vært en løsning. Korte gå etapper på en time med 5 min pause en annan løsning. Har testet en haug ulike sekker og merker gjennom årene og synes fortsatt dette er vanskelig. Hater når sekken siger ner og strammer alt jeg kan. Kjenner derfor igjen din beskrivelse. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.