Gå til innhold
  • Bli medlem

"jekkestropper" til hengekøye


Anbefalte innlegg

Annonse

Siden du nevner jekke-stropper, så tenkte jeg bare å nevne at man ikke skal stramme køya til hardt. De køyene som har mønesnor integrert kan man stramme til mønesnora er stram, men det skal ikke være noen pianostreng. For køyer uten integrert mønesnor pleier man ofte å anbefale at det skal være 30 graders fall (30 grader ned fra horistontalen) på opphengstauet fra treet mot køya hvis man tar tak i midten av bunnen av køya og trekker nedover. Dette er bare en tommelfingerregel og man må antakelig justere etter smak og behag til man synes det er passe. Integrert mønesnor gjør at selve køya automatisk får riktig slakk når mønesnora er strukket (det produsenten mener er riktig slakk).

Plunder med oppheng dreier seg som regel om å få hengt opp køya midt mellom de to trærne den skal henge i, altså at det er like langt til trærne i hver ende. De forskjellige opphengssystemene man får tak i som det @Anders_G lenker til er som regel innrettet mot at dette skal være en del enklere enn å bruke stropper og surring (google hammock suspencion, hammock straps, quick adjustment hammock straps, festestropper til hengekøye, mange videoer på youtube også). Og det er det nok også, men jeg bruker selv alltid stropper og surring da jeg synes dette ikke er noe problem - og jeg slipper enda en ting å glemme igjen hjemme 😉. Ulempen er selvsagt at jeg må feste midlertidig i en ende, så feste midlertidig andre enden i den avstanden jeg tror det bli, teste litt, og så løsne og feste den første enden skikkelig og til slutt feste den andre skikkelig. Med litt erfaring holder det som regel med en runde med midlertidig festing som jeg skisserer før man fester skikkelig. Men av og til blir det både en og to runder til, spesielt hvis ett av trærne bøyer seg under belastning. Jeg bruker metoden vist i denne videoen når jeg skal feste køya (men jeg skjønner altså at det ikke er dette du spør om). Køya han setter opp har mønesnor, så han slipper å dra i midten av køya for å se hvordan slakken i køya blir, han bare strammer tauet før han begynner surringa (lashing på nynorsk):

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.