Gå til innhold
  • Bli medlem

Arvet en fiskestang, men har null peiling


arildv

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en stang av typen Shimano Speedmaster BX 240 med kastevekt 3-14g. Jeg må kjøpe snelle og sen, men er ikke så dreven i fiske så jeg er usikker på hva jeg trenger.

Kunne tenkt meg å fiske både i fjellvann og i sjø fra land, kan denne stangen brukes til dette? I så fall hvilken snelle/sen vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 3-14 blir litt spinkel i sjø. Er fin til innelandsfiske. 
En snelle størrelser 2000-2500(20-25) . Noen liker mindre og større men jeg synes det er grei størrelse på snelle i forhold til stanga. 
Sene er litt smak og behag. Jeg bruker normalt multifilament. Mest Fireline 0,10. De holder lenger enn vanlig sene. Det er dog ikke anbefale bruke de i elver da stein vil slite de av.
Mine sneller har 2 spoler, da har jeg en med Fireline og en med vanlig sene. Vanlig sene må være litt tykkere for  ha samme bruddstyrke.
Jeg har flere sneller men den jeg bruker mest er denne https://www.magasinet.no/okuma-ceymar-xt-spinning-25-haspelsnelle

Fireline https://www.xxl.no/berkley-fireline-110m-smoke-svart/p/1095582_1_style?gclid=Cj0KCQjw8O-VBhCpARIsACMvVLNtJknU3A9pp2zKrgR3L_8dhl8JCfpSneKhUXHHWzozqEAVxTu9ecoaAriLEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Vanlige sene https://www.xxl.no/berkley-trilene-sensation-300m-0-24-clear-monofilament-fiskesene/p/1037597_1_style

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar! Betyr det at kastevekten henger sammed med maksvekten stangen tåler? Kan denne stangen brukes til laksefiske, eller burde jeg holde meg til ørret og annen "småfisk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stang for lettere fiske ja, skaff deg ett lite knippe sluker i 5-12gr og prøv abboren og ørreten så trives nok både du og stanga best. Start med vanlig sene i 0.25 og en snelle i 1500/2000/2500 størrelse(ta med stang i butikken og finn den du synes balanserer best, og ta en med bremsen foran), så kan du heller prøve fireline etter hvert. Stanga skal være bra den, så da er det bare å ønske skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd i meldingene over. Speedmasteren var en svært god stang en gang i tiden. Jeg har to, en liten og lett slik din er og en for sluker opp til 60 gram. Den er betydelig kraftigere og tykkere i godset. Den bruker jeg til stangfiske fra land. Den går til nøds i båt og da kanskje mest til dorging. Til pilking fra båt kreves det en enda kraftigere stang. 

Tore

Endret av torese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ei flott stang👍👏 Har selv samme modell. 

Den fungerer nok best til fiske i vann med sluker opp til 12 gram. Men skulle du stå ved sjøkanten og bruke ei 10 grams møresild så er ikke det noe problem. Både sei, sjøørret, torsk, makrell og andre landnære arter er artig å få på denne stanga😉

I såfall bør du se på ei snelle som tåler saltvann, og vaske den og stang etter bruk i sjøen. Jeg ville holdt meg til ei 1000 snelle til denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
arildv skrev (På 29.6.2022 den 15.34):

Takk for kjapt svar! Betyr det at kastevekten henger sammed med maksvekten stangen tåler?

Ja, men like mye hva slags sluker det er behagelig å kaste med. Og det er det disse "3-14 g" sier noe om. Om sluken er for tung i forhold til stanga vil stanga være for tynn, og det kjennes ut som om du prøver å kaste med en bit kokt spaghetti. I motsatt fall blir det mer som å kaste med en flaggstang, tung og uhåndterlig men nødvendig når slukene er store nok.

Og ender du opp med å bøye stanga for mye vil den nok brekke ja. Det du spesielt må huske er at om du setter fast kroken eller på annen måte drar tungt, er å dra på langs av stanga og ikke på tvers så den bøyer seg, da slike fine og lette stenger sjelden tåler like mye som billige glassfiberstenger.

For min del tenker jeg ørret og abbor når jeg hører om en slik stang, og det er det jo mye av her i landet. En utmerket stang til å dra ut på tur med, enten det er i marka eller på fjellet.

Endret av haraldthi
Stavekontrollet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 snelle passer veldig bra her, godt kjøp. Ville bare sei at til fiske frå land i sjøen etter fisk opp til 1-2 kg (dvs makrell, lyr, sjøørret m.m.) funker denne stanga bra, og stanga knekk ikkje om du får større fisk, men du kjem til å bruke veldig lang tid siden stanga blir for mjuk til å gje deg noko hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
arildv skrev (På 11.9.2022 den 16.12):

Ja da var første ferskvannsfiske en suksess. Denne abboren ble fanget i Rokosjøen i Innlandet, og jeg er nå fullstendig hekta 😅

signal-2022-09-02-103944_002.jpeg

Abbor er av mange ansett som «ugrassfisk», men denne var det virkelig fin størrelse på :) Det ser ut som om du har fått has på en predator og en kannibal (de store skiller seg fra de små ved at det ernærer seg på mindre abbor). Flott eksemplar, gratulerer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (11 timer siden):

Abbor er av mange ansett som «ugrassfisk», men denne var det virkelig fin størrelse på :) Det ser ut som om du har fått has på en predator og en kannibal (de store skiller seg fra de små ved at det ernærer seg på mindre abbor). Flott eksemplar, gratulerer ;) 

Rent smaksmessig er abbor en av de beste fiskene man kan få i ferskvann. Som matfisk bør man imidlertid styre unna de aller største, da det kan hope seg opp miljøgifter i de største predatorene. 
 

Det er vel både mort og laue i Rokosjøen, så ren kannibal er nok denne ikke. 

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (4 timer siden):

Rent smaksmessig er abbor en av de beste fiskene man kan få i ferskvann. Som matfisk bør man imidlertid styre unna de aller største, da det kan hope seg opp miljøgifter i de største predatorene. 
 

Det er vel både mort og laue i Rokosjøen, så ren kannibal er nok denne ikke. 

Smaksmessig blir det som alltid et spørsmål om preferanse. Har spist abbor, men foretrekker alltid edelfisk. Når det er sagt så har jeg en gammel kamerat som ser veldig annerledes på spørsmålet. Har hatt noen diskusjoner med han rundt dette på tidligere turer. Forstår at selv begrepet «edelfisk» kan virke irriterende på de som verdsetter abbor. 
Det blir som nevnt en smakssak. For ordens skyld synes jeg abbor smaker helt okei, men filletreringsjobben føles ut som et dagsverk kontra filetrering av eksempelvis ørret eller røye. Blir ikke verdt bryet om ikke det er litt størrelse på fisken slik jeg ser det. Med andre ord spiser jeg gjerne store eksemplarer. Dette med miljøgifter har du helt rett i, men her er det stor forskjell på èn slik middag eller to versus 10-20 årlig. 
 

Du har sikkert rett også i at den jakter på mort og laue. Visste ikke at de fantes i Rokosjøen som for meg er et helt ukjent vann. Har aldri fisket der selv eller lest meg opp på vannet. I de vannene jeg hyppigst fisker finnes som oftest kun Ørret, abbor og (hersens!!!) ørekyte. Ofte velger jeg rene ørretvann, men de blir det dessverre bare færre av ettersom årene går. Slike store abbor er flotte individer å ha i vannet og bør kun unntaksvis avlives for spising, både jf miljøgifter såvel som deres evne til å holde abborbestanden under kontroll. Ingenting er jo tristere enn ødelagte vann der en miljøkriminell har satt ut abbor og bestanden har utviklet seg til å bli et individrikt vann (tusenbrødre-vann) som vi kaller det der jeg er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (5 timer siden):

For ordens skyld synes jeg abbor smaker helt okei, men filletreringsjobben føles ut som et dagsverk kontra filetrering av eksempelvis ørret eller røye. Blir ikke verdt bryet om ikke det er litt størrelse på fisken slik jeg ser det. Med andre ord spiser jeg gjerne store eksemplarer. Dette med miljøgifter har du helt rett i, men her er det stor forskjell på èn slik middag eller to versus 10-20 årlig.

Heh, det er lenge siden jeg har filetert abbor ja. Ei heller smågjedde eller annen mindre fisk. Men det gjør ikke noe, fordi beina er så tynne at det bare kiler litt i halsen om man skulle glemme å sile dem ut. Mye er gjort ved å rense litt med gaffel etter en tur i panna, og så kjenner men dem jo fort om det skulle komme noe i munnen også. Uansett er det delikatesse når det ellers gjerne blir tørrmat på tur.

Av samme grunn gleder jeg meg gjerne over tusenbrødrevann. Mye bitevillig fisk, og kjærkomment tilskudd i kosten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (1 time siden):

Heh, det er lenge siden jeg har filetert abbor ja. Ei heller smågjedde eller annen mindre fisk. Men det gjør ikke noe, fordi beina er så tynne at det bare kiler litt i halsen om man skulle glemme å sile dem ut. Mye er gjort ved å rense litt med gaffel etter en tur i panna, og så kjenner men dem jo fort om det skulle komme noe i munnen også. Uansett er det delikatesse når det ellers gjerne blir tørrmat på tur.

Av samme grunn gleder jeg meg gjerne over tusenbrødrevann. Mye bitevillig fisk, og kjærkomment tilskudd i kosten.

Det er så sant som det er sagt. Har som oftest fisket på dagsturer oppigjennom. Da kan man fort utvikle seg i kresen retning. Fisket i et flott ørretvann på en helgetur i telt i sommer, men bettet var elendig. Ble fort litt småsur over en diett utelukkende bestående av Real og babygrøt. Hadde vel tatt imot en panne full av sprøstekt småabbor da… innrømmelsene hadde kommet med renter dersom du spurte meg i regnværet i det rette øyeblikket 😂

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.