Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose eller dyne, hengekøyetur på sommeren


guro_no

Anbefalte innlegg

Hei :)

I neste uke skal jeg på noen dagers hengekøytur i Hardanger, og jeg gleder meg veldig.

Det jeg lurer på nå, er om det kanskje hadde vært like greit å ta med en sommerdyne istedenfor soveposen.

Jeg sover ( etter gode tips her inne), nå med underquilt og har ikke liggeunderlag i køya.

Tenker at soveposen min kanskje blir litt for varm ( Marmot Wind River).

 

Noen som har erfaringer/tanker å dele?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
guro_no skrev (1 time siden):

Hei :)

I neste uke skal jeg på noen dagers hengekøytur i Hardanger, og jeg gleder meg veldig.

Det jeg lurer på nå, er om det kanskje hadde vært like greit å ta med en sommerdyne istedenfor soveposen.

Jeg sover ( etter gode tips her inne), nå med underquilt og har ikke liggeunderlag i køya.

Tenker at soveposen min kanskje blir litt for varm ( Marmot Wind River).

 

Noen som har erfaringer/tanker å dele?

Kan jo bruke soveposen som dyne og, om den er lettere å transportere med seg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største fordelen jeg opplever med dyne er at det er mye enklere å legge seg. Å tre seg ned i en sovepose i køya krever litt "akrobatiske øvelser".

Jeg er usikker på hvordan ei vanlig dyne for bruk i seng takler fuktig luft på natta. Jeg ville ha testet det hjemme i hagen eller på verandaen først. Jeg ville kanskje heller bruke en sovepose der glidelåsen går helt ned som teppe, da med glidelåsen helt åpen. Da har man jo også muligheten til å lukke den gjenn ved behov. Eller ei overdyne ("top quilt" på nynorsk) som gjerne er vannavvisende. Jeg har nettopp skaffet meg ei sånn og de få gangene jeg foreløpig har fått brukt den har utelukkende opplevdes  som positive.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke tenkt på,  at ei vanlig dyne kanskje ikke har så godt av å ligge ute. 

 

Tror jeg tar soveposen og bruker som dyne, slik dere foreslår😀

 

Overquilt høres ikke dumt ut, hvilken type har du Skogens Stønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guro_no skrev (9 minutter siden):

Det hadde jeg ikke tenkt på,  at ei vanlig dyne kanskje ikke har så godt av å ligge ute. 

 

Tror jeg tar soveposen og bruker som dyne, slik dere foreslår😀

 

Overquilt høres ikke dumt ut, hvilken type har du Skogens Stønn?

Polske Cumulus lager bra quilter i dun, og så er det jo de 1001 ulike amerikanske produsentene. Syntetisk får du fra Gramexpert her i Europa, eventuelt MLD eller EE fra ‘murica. Jeg har eid en Cumulus quilt og har for tiden en fra MLD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som heter Sestrals Poncho fra en som kaller seg As Tucas clothing and equipment. Jeg er veldig fornøyd med den, både som dyne og som poncho (mot kulde, veldig praktisk å kunne tre dyna over hodet og bruke den som poncho når man går ut av køya! ), men jeg kan allikevel ikke anbefale deg å bestille den. Det er fordi han har stor problemer med å levere innen fornuftige tider. For meg tok det er halvt år med masing og til slutt en høflig, men bestemt trussel om at jeg i neste omgang ville se meg nødt til å kontakte kredittkortselskapet mitt. Jeg vet flere har klaget og måttet mase. Det virker dog overhodet ikke som han forsøker å svindle noen, og jeg har sett flere si at det vil ta tid, men at man må ha is i magen, mase en god del og at han vil leverer til slutt. Selv skylder han på utfordringer med helsa. Men da burde han kanskje ikke love leveranse innen to uker. Det hadde vært bedre om han sa at det vil ta et halvt år, og så faktisk levere i løpet av et halvt år. Han beklaget dypt da, og takket for at jeg var tolmodig. Synd egentlig, for jeg mener han har et veldig godt produkt her.

Men det finnes mange alternativer da.

Her er den jeg har, men som altså krever mmassetid og is i magen hvis man vil kjøpe:

https://www.astucas.com/en/products/sestrals-poncho/

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 29.6.2022 den 12.26):

Jeg har en som heter Sestrals Poncho fra en som kaller seg As Tucas clothing and equipment. Jeg er veldig fornøyd med den, både som dyne og som poncho (mot kulde, veldig praktisk å kunne tre dyna over hodet og bruke den som poncho når man går ut av køya! ), men jeg kan allikevel ikke anbefale deg å bestille den. Det er fordi han har stor problemer med å levere innen fornuftige tider. For meg tok det er halvt år med masing og til slutt en høflig, men bestemt trussel om at jeg i neste omgang ville se meg nødt til å kontakte kredittkortselskapet mitt. Jeg vet flere har klaget og måttet mase. Det virker dog overhodet ikke som han forsøker å svindle noen, og jeg har sett flere si at det vil ta tid, men at man må ha is i magen, mase en god del og at han vil leverer til slutt. Selv skylder han på utfordringer med helsa. Men da burde han kanskje ikke love leveranse innen to uker. Det hadde vært bedre om han sa at det vil ta et halvt år, og så faktisk levere i løpet av et halvt år. Han beklaget dypt da, og takket for at jeg var tolmodig. Synd egentlig, for jeg mener han har et veldig godt produkt her.

Men det finnes mange alternativer da.

Her er den jeg har, men som altså krever mmassetid og is i magen hvis man vil kjøpe:

https://www.astucas.com/en/products/sestrals-poncho/

Takk for info, den såg jo praktisk ut!  Greit å vite om leveringstiden, hvis man skulle finne på å bestille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 29.6.2022 den 12.14):

Polske Cumulus lager bra quilter i dun, og så er det jo de 1001 ulike amerikanske produsentene. Syntetisk får du fra Gramexpert her i Europa, eventuelt MLD eller EE fra ‘murica. Jeg har eid en Cumulus quilt og har for tiden en fra MLD.

Takk for info, jeg skal sjekke de ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.