Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste MASSIV - spare vekt?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gleder meg stort til å gå MASSIV solo i august, og jobber med å få ned vekten på sekken. Er i skrivende stund nede i 8.5kg sekk inkludert 1l vann (går på medisiner som krever svært jevn væsketilførsel), og lurer på om noen her kanskje har innspill på andre prioriteringer.

Dropper jeg vannet er jeg altså nede i rett over 7.5kg. 

Så langt har jeg droppet primus og gass og går kun for mat fra selvbetjent/betjent hytter, hvilket jeg anser for å være litt risikofylt da jeg har cøliaki og erfaringsmessig kan det være noe glissent med glutenfri mat på enkelte selvbetjent hytter. Har derfor tatt med 2x engelsk frokost, totalt 250gr, slik at jeg ikke risikerer å måtte gå langt uten hverken frokost eller lunch.

Se vedlagt pakkeliste - super-takknemlig for innspill. 

Massiv pakkliste PDF.pdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sitteunderlag - skum veier mye mindre enn ull

solbriller - bytte til lettere boks

nødfyrstikker - unødvendig 

lighter - tung 

ulltrøye - trenger du to ekstra?

undikk - trenger du to ekstra?

førstehjelpspakke - helt sikkert mye unødvendig

gorillatape - unødvendig 

spade - bruk gåstaver til å grave med

knebeskyttere - bruk skumunderlaget

tøfler - nødvendig? 

topplokk sekk - unødvendig 

Endret av Fiskepadde
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten gassbrenner trenger du ikke lighteren - holder med nødfyrstikker. Tror kanskje også en vanlig tom brusflaske er lettere enn "hydraflask" og funker akkurat like bra (til å fylle opp reservoir etc). Har du skikkelig sportstape trenger du ikke gorillatape (reparere skosåle eller staver er vel det eneste det kunne brukes til?)   Spade hadde jeg tatt med om veldig lett.  Lettere sitteunderlag som det sies over.  Normalt trenger du bare en liten ledning om alle kan lades på samme måte (160g hørtes mye ut).  Jakke bukse og belte så tungt ut men er valg. Jeg ville hatt noe lettere - en lett regnjakke og en lett vindjakke holder og så enten langermet eller kortermet ulltrøye å gå med?  Skal du bo på hyttter er slippers greit å ha (lurt med noen som kan brukes til vading?).  Greit med klær men er vanlgivis ok å skifte til en lettere bukse som man ikke har gått i på kvelden? Evt ville jeg faktisk også hatt med en tynn ullstilongs men buksene dine er kanskje varme nok? 

Selv om sekken er vanntett er det greit å ha sengetøy og ekstra (kveldsklær) i en vanntett pakkepose.

Mobil og bankkort (evt dntkort på mobilen) er vel vanligvis med + evt hus eller bilnøkler?

Og så ser jeg ikke selve termosen på lista! Den vil du ikke glemme (ser du har te med - om du er kaffedrikker må du huske kaffe også! Jeg synes 3-timers turene min er krise om jeg har glemt kaffe - så på langtur hadde vært katastrofe;-) Du har regnet 1 liter varmt på dagen - tenker du klarer deg med mindre enn det.  Normalt 1/2l? Evt 0,75 om en tenker at en går alene og vil ha litt ekstra for å være sikker..

God Tur ;-)

Endret av dede
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syftkompass? anv jag på tex kanot turer och på vintern vanlig väger ca 50%.

Mkt kläder Fjällräven jacka kan man ha tunnare om man har en skaljacka med god ventilarions möjlighet ev endast denna samt byxholkar istf regnbyxor.

Kortbyxor (knickers)kombinerat med underställ ev + damasker för benskydd istf långbyxor och vid blåst ta på byxholkarna.(jag som sover i tält kanske långbyxor pga bättre insektsskydd men i hytta mindre mygg)

Dunväst?

Gaständare? stormtändstickor som extra säkerhet vid ev möjlighet att göra upp eld vid tex skada samt ett litet nödtält eller minitarp 2-400 gr.

Du kan ju enkelt tvätta kläder om du bor i hytta och torka under natten där kan du spara mkt vikt endast kläder att ha när de andra torkar om det bor fler på hytta.

Om det finns solel på hyttta borde du även kunna spara på powerbank.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har en fornuftig pakkeliste. Jeg hadde beholdt spaden, alt for få folk som tar seg bryet med å grave ned etterlatenskapene sine - gjør du det er det prisverdig! Dersom du er som meg og har solbriller fra Oakley med styrke i glassene - da bære jeg gladelig en tung boks for å beskytte dem. 

Skulle jeg spart vekt hadde jeg bytta ut sekken med en lettere - nesten en halvkilo å spare hvis du erstatter din sekk med f.eks. Osprey Levity 60 eller Bergans Helium 55. (jeg nevner ikke rammeløse sekker fra utlandet, de er i en helt annen prisklasse og langt lengre leveringstid på, men da kan du spare opp mott kiloen)

Ellers - Eks. thermarest z-seat veier 60 gram (mot ditt ullsitterunderlag på 121 gram).

Husk å ta med slik at du koser deg på turen!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (19 timer siden):

sitteunderlag - skum veier mye mindre enn ull

solbriller - bytte til lettere boks

nødfyrstikker - unødvendig 

lighter - tung 

ulltrøye - trenger du to ekstra?

undikk - trenger du to ekstra?

førstehjelpspakke - helt sikkert mye unødvendig

gorillatape - unødvendig 

spade - bruk gåstaver til å grave med

knebeskyttere - bruk skumunderlaget

tøfler - nødvendig? 

topplokk sekk - unødvendig 

Takk for gode innspill!

Dropper sitteunderlaget - er med av gammel vane. Har gode Fjällrävenbukser og trenger ikke noe å sitte på i August.

Solbrilleboksen beholder jeg, da styrke i Oakley-glassene er svinedyrt og jeg ikke har lyst til å være nervøs for hvor jeg legger sekken hele tiden. 

Dropper  nødfyrstikker og beholder lighter just in case. 

I førstehjelpspakke har jeg droppet en del - tar en ny runde og ser hva som kan utgå. 

Når det gjelder gorillatape har den reddet meg litt for mange ganger til at jeg vil la den ligge igjen - bl.a. når jeg har lagt fra meg stavene litt skjødesløst og noen har tråkket på dem. Uten staver ryker knærne. Og apropos knær - knebeskytterne er sånne jeg trer utenpå knærne for stabilitet under gange. Tror ikke skumunderlaget passer like godt :) Ellers godt innspill.

Tøflene kan være greie å ha inne på hyttene - det er tross alt 21 dager med gange, og jeg kan ikke gå med utestøvlene hele tiden. 

Selve dospaden veier 16 gram - det er dopapiret som drar vekten opp - knallgodt poeng - jeg trenger ikke en hel pakke med turdassrull, ei heller en helt full Antibac. Reduserer dette og får kuttet en del vekt.

Topplokket i sekken ryker - takk!

 

Alt I alt supre innspill - det hjelper virkelig med et nøytralt par med øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (5 timer siden):

Uten gassbrenner trenger du ikke lighteren - holder med nødfyrstikker. Tror kanskje også en vanlig tom brusflaske er lettere enn "hydraflask" og funker akkurat like bra (til å fylle opp reservoir etc). Har du skikkelig sportstape trenger du ikke gorillatape (reparere skosåle eller staver er vel det eneste det kunne brukes til?)   Spade hadde jeg tatt med om veldig lett.  Lettere sitteunderlag som det sies over.  Normalt trenger du bare en liten ledning om alle kan lades på samme måte (160g hørtes mye ut).  Jakke bukse og belte så tungt ut men er valg. Jeg ville hatt noe lettere - en lett regnjakke og en lett vindjakke holder og så enten langermet eller kortermet ulltrøye å gå med?  Skal du bo på hyttter er slippers greit å ha (lurt med noen som kan brukes til vading?).  Greit med klær men er vanlgivis ok å skifte til en lettere bukse som man ikke har gått i på kvelden? Evt ville jeg faktisk også hatt med en tynn ullstilongs men buksene dine er kanskje varme nok? 

Selv om sekken er vanntett er det greit å ha sengetøy og ekstra (kveldsklær) i en vanntett pakkepose.

Mobil og bankkort (evt dntkort på mobilen) er vel vanligvis med + evt hus eller bilnøkler?

Og så ser jeg ikke selve termosen på lista! Den vil du ikke glemme (ser du har te med - om du er kaffedrikker må du huske kaffe også! Jeg synes 3-timers turene min er krise om jeg har glemt kaffe - så på langtur hadde vært katastrofe;-) Du har regnet 1 liter varmt på dagen - tenker du klarer deg med mindre enn det.  Normalt 1/2l? Evt 0,75 om en tenker at en går alene og vil ha litt ekstra for å være sikker..

God Tur ;-)

Takk for gode innspill! Her var det mye bra. Hydraflask veier litt mindre enn en brusflaske, og kan krølles sammen. Gorillatapen har jeg sikkert ikke bruk for hvis jeg tar den med, men lar jeg den ligge igjen hjemme tråkker jeg sikkert på en stav eller river i stykker noe.

Jeg tar av noen ruller og sparer dermed 1/3 av vekten, og får i pose og sekk. Takk for supert innspill!!

Angående lader så gleder jeg meg *VELDIG* til alt kommer på USB-C. Iphone vil ha lightning, powerbank vil ha USB-C, mens inReach og hodelykt vil ha micro-usb. Og så må jeg ha en lader til å koble i veggen for å få ladet der det er 220V. 

Pakkeposene har jeg glemt å veie - alt skal i Osprey pakkposer ja, selv om jeg har regntrekk til sekken. Har både lett regnjakke og tyngre turjakke da regnjakken ikke puster, og turjakken ikke er regntett i pissregn. Vurderte skalljakken, men den blir enda tyngre og er hverken fugl eller fisk. Ser at Arc'teryx har en super kombo-jakke, men denne turen begynner allerede bli dyr. Ad bukser så elsker jeg Vidda Pro med ventilasjon fra Fjällräven, så de må med. Men bytter belte til et lettere ett. 

Droppet termos og varmt vann fra regnestykket for å spare vekt - teposene er i tilfellet det er tomt for te på ubetjent/selvbetjent. Har imidlertid kommet til at trivsel er viktig, så jeg regner inn 0.5l kokt vann pluss termos, og går ned til 0.5l kaldt vann i vannreservoiret. Da kan jeg nyte en kopp te eller to til lunch. Vil ha med meg noe vann i sekken så jeg slipper stoppe i hver eneste lille bekk og passe væskeinntak. Komfort og kos er viktig. 

Takk for supre innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (4 timer siden):

Syftkompass? anv jag på tex kanot turer och på vintern vanlig väger ca 50%.

Mkt kläder Fjällräven jacka kan man ha tunnare om man har en skaljacka med god ventilarions möjlighet ev endast denna samt byxholkar istf regnbyxor.

Kortbyxor (knickers)kombinerat med underställ ev + damasker för benskydd istf långbyxor och vid blåst ta på byxholkarna.(jag som sover i tält kanske långbyxor pga bättre insektsskydd men i hytta mindre mygg)

Dunväst?

Gaständare? stormtändstickor som extra säkerhet vid ev möjlighet att göra upp eld vid tex skada samt ett litet nödtält eller minitarp 2-400 gr.

Du kan ju enkelt tvätta kläder om du bor i hytta och torka under natten där kan du spara mkt vikt endast kläder att ha när de andra torkar om det bor fler på hytta.

Om det finns solel på hyttta borde du även kunna spara på powerbank.

 

Takk for gode innspill - droppet kartet og kompasset siden jeg har både mobiltelefon og GPS med meg, samt er kjent i området fra tidligere turer. Dette er imidlertid første tur jeg tar hele greia i ett jafs på 21 dager. 

Buksene er jeg fornøyd med - kombinert langbukser og shorts, hvor bena er avtagbare synes jeg lett begynner å gnage under knærne etter noen dager. Shortsen veier uansett lite. Dunvest i tilfellet kaldt.  Droppet gass og tenner for å spare vekt - koker vann på morgenen i DNT-hyttene og tar med en liten termos så jeg kan lage te underveis. 

Tar med én T-skjorte til å gå i og én til å ha inne på hyttene, først og fremst av hensyn til andre på hyttene. Etter 20 dager i fjellet i samme T-skjorta kan selv ikke merino-ull redde meg :). Blir nok ikke vask med mindre jeg absolutt må. Planlegger gå (inkludert plenty av pauser i naturen), spise og sove - that's it

Det er ikke solpanel på de selvbetjente hyttene, så jeg tar med powerbank for å sikre strøm til inreach for å være på den sikre siden. 

Takk for innspill!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (4 timer siden):

Jeg syns du har en fornuftig pakkeliste. Jeg hadde beholdt spaden, alt for få folk som tar seg bryet med å grave ned etterlatenskapene sine - gjør du det er det prisverdig! Dersom du er som meg og har solbriller fra Oakley med styrke i glassene - da bære jeg gladelig en tung boks for å beskytte dem. 

Skulle jeg spart vekt hadde jeg bytta ut sekken med en lettere - nesten en halvkilo å spare hvis du erstatter din sekk med f.eks. Osprey Levity 60 eller Bergans Helium 55. (jeg nevner ikke rammeløse sekker fra utlandet, de er i en helt annen prisklasse og langt lengre leveringstid på, men da kan du spare opp mott kiloen)

Ellers - Eks. thermarest z-seat veier 60 gram (mot ditt ullsitterunderlag på 121 gram).

Husk å ta med slik at du koser deg på turen!

Takk, og helt enig i det med spaden. Jeg er drittlei av dritt i fjellet, og de 16-17 grammene spaden veier er verdt det. Som påpekt av en annen her kan jeg imidlertid spare en del på mindre dopapir og Antibac. Forøvrig også helt enig i boks til brillene. Blir så innmari stressa når de henger utenpå sekken og jeg ikke tør sette den fra meg. 

Sekken er (dessverre) helt ny for turen. Jeg prøvde et par lettere sekker, men de satt vondt på ryggen i forhold. Denne sekken har skikkelig god hoftebærer og den sitter som støpt. Etter nøye avveining (som kan være riv ruskende gal) kom jeg til at en skikkelig god sekk veier opp for en halv kilo ekstra. Mulig jeg kommer til å angre på dette. 

Dropper sitteunderlaget - har gode bukser og det er neppe bunnfrosset i August.

Tusen takk for gode råd og innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (58 minutter siden):

Angående lader så gleder jeg meg *VELDIG* til alt kommer på USB-C. Iphone vil ha lightning, powerbank vil ha USB-C, mens inReach og hodelykt vil ha micro-usb. Og så må jeg ha en lader til å koble i veggen for å få ladet der det er 220V. 

På bensinstasjoner får du kjøpt kabel som er rundt 30 cm lang med vanlig usb i ene enden hvor andre enden splittes i tre kabler med micro, -C og iphoneplugg. Finnes også varianter hvor forskjellige adapter for alle variantene sitter i samme plugg. Mulig det er det du har fra før, men hvis ikke så vet du om muligheten nå ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (1 time siden):

Takk for gode innspill!

Dropper sitteunderlaget - er med av gammel vane. Har gode Fjällrävenbukser og trenger ikke noe å sitte på i August.

Solbrilleboksen beholder jeg, da styrke i Oakley-glassene er svinedyrt og jeg ikke har lyst til å være nervøs for hvor jeg legger sekken hele tiden. 

Dropper  nødfyrstikker og beholder lighter just in case. 

I førstehjelpspakke har jeg droppet en del - tar en ny runde og ser hva som kan utgå. 

Når det gjelder gorillatape har den reddet meg litt for mange ganger til at jeg vil la den ligge igjen - bl.a. når jeg har lagt fra meg stavene litt skjødesløst og noen har tråkket på dem. Uten staver ryker knærne. Og apropos knær - knebeskytterne er sånne jeg trer utenpå knærne for stabilitet under gange. Tror ikke skumunderlaget passer like godt :) Ellers godt innspill.

Tøflene kan være greie å ha inne på hyttene - det er tross alt 21 dager med gange, og jeg kan ikke gå med utestøvlene hele tiden. 

Selve dospaden veier 16 gram - det er dopapiret som drar vekten opp - knallgodt poeng - jeg trenger ikke en hel pakke med turdassrull, ei heller en helt full Antibac. Reduserer dette og får kuttet en del vekt.

Topplokket i sekken ryker - takk!

 

Alt I alt supre innspill - det hjelper virkelig med et nøytralt par med øyne.

 Viktigste i førstehjelpsskrinet er sikkert for deg som meg gnagsår relatert. Gnagsårplaster, sportstape, desinfeksjon, nål, kanskje en støttebandasje. 

Tørkepapir istedenfor dasspapir liker jeg, da kan det fuktes om nødvendig. Eventuelt noen tørka våtservietter som kan rehydreres (men disse må pakkes ut).

Om du får fatt i tykke skotrekk ala det de bruker på sykehus (ikke de tynne blå greiene som selges på Biltema) er de noen fantastisk lette innesko! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på dnt hytter hele veien så tenker jeg du kan ta med dopapir for evt bruk underveis på dagen fra hyttene.  Priser for overnatting er høy nok til at jeg tenker det er innafor...;-)

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet på 8,5 kg er veldig bra - et stykke opp til de som trenger minst 20 kg for samme turen.

Hygiene i toer'n er morsomt. Jeg hadde tatt med et par tørk i papir for nødsfall, men hvis du holder øynene åpne underveis, så er naturen full av dopapir. Ormegress, gress (tørt og grønt) og diverse mose er fint. Plukk pent og forsiktig der det passer, så er du klar for dagens og trenger ikke dra med mer enn nødvendig.

3 par ullsokker - fin kvalitet, men du trenger høyst to par, egentlig 1 par dersom du skyller dem i vann underveis.

Spork.... tja, jeg synes nå en skje er mindre søl.

Ikke noe kompass... vel, speilkompass er unødvendig, men hadde vært greit med et lite og enkelt ett sånn i tilfelle. Takk meg når batteriene dør og tåka kommer rullende.

Vurderingen din av sekken er etter mitt syn helt riktig. Det er ikke en blytung pakkramme sekk med ramme i stål og lekre detaljer i messing vi snakker om og det at den bærer godt er viktig. Men det finnes sekker med samme volum, helt fin bærekomfort og halve vekta - til neste år :)

0 bamsemums - nå ble jeg trist her, men for å være helt praktisk: hva redder dagen dersom alt har gått på tverke? En pose sukker og fett nederst i sekken.

To kniver - en Gerber og en Victorinox? Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør; det holder lenge med en.

Hadde tatt med litt solid sytråd eller tanntråd samt en synål. Fin til reparasjon av det meste og ved vannblemmer: tre en tråd gjennom blemma og la den være der over natten. Virker som en veke og sørger for at blemma er borte til neste marsj.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

Utgangspunktet på 8,5 kg er veldig bra - et stykke opp til de som trenger minst 20 kg for samme turen.

Hygiene i toer'n er morsomt. Jeg hadde tatt med et par tørk i papir for nødsfall, men hvis du holder øynene åpne underveis, så er naturen full av dopapir. Ormegress, gress (tørt og grønt) og diverse mose er fint. Plukk pent og forsiktig der det passer, så er du klar for dagens og trenger ikke dra med mer enn nødvendig.

3 par ullsokker - fin kvalitet, men du trenger høyst to par, egentlig 1 par dersom du skyller dem i vann underveis.

Spork.... tja, jeg synes nå en skje er mindre søl.

Ikke noe kompass... vel, speilkompass er unødvendig, men hadde vært greit med et lite og enkelt ett sånn i tilfelle. Takk meg når batteriene dør og tåka kommer rullende.

Vurderingen din av sekken er etter mitt syn helt riktig. Det er ikke en blytung pakkramme sekk med ramme i stål og lekre detaljer i messing vi snakker om og det at den bærer godt er viktig. Men det finnes sekker med samme volum, helt fin bærekomfort og halve vekta - til neste år :)

0 bamsemums - nå ble jeg trist her, men for å være helt praktisk: hva redder dagen dersom alt har gått på tverke? En pose sukker og fett nederst i sekken.

To kniver - en Gerber og en Victorinox? Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør; det holder lenge med en.

Hadde tatt med litt solid sytråd eller tanntråd samt en synål. Fin til reparasjon av det meste og ved vannblemmer: tre en tråd gjennom blemma og la den være der over natten. Virker som en veke og sørger for at blemma er borte til neste marsj.

Takk - dette var skikkelig god tilbakemelding. Er ikke helt så viderekommen at jeg trives med gress og mose i toern. Går vel litt på overordnet trivselsfaktor på hele turen, og da inngår et par tørk med biologisk nedbrytbart tur-dopapir. 

Sokkene har du nok rett i - kutter fra 3 til 2 par. Og sporken i titan finner jeg ikke lettere, og digger å spise av. Light My Fire titanium Spork anbefales på det varmeste. 

Skulle gjerne funnet en maken sekk i halve vekten, men etter å ha prøvet litt av hvert kommer jeg alltid tilbake til Osprey. De er bare så skikkelig gode på ryggen. 

Bamsemums - hmm... kanskje en pose nødproviant må med. Det er jo tidenes beste energibombe.

Angående kniv er Victorinox en ubrukelig lommekniv med en helt fantastisk god neglsaks, og langtur med lange tånegler er å be om bråk, så den skal med for å klippe negler, mens Gerberen skal med for å skjære ting, så her blir det nok to. Er ikke helt barsk nok til å skjære neglene med kniv enda :)

Tråd var knallbra poeng - jeg kjøpte jo en supersterk syltynn nylontråd til å ha med på turen og hadde glemt hele greia - TAKK! 

Og tipset med tråd gjennom vannblemmer var også nytt og ganske enkelt genialt - igjen TUSEN TAKK!

Dette blir så bra - ikke minst takket være alle de supre tilbakemeldingene. Gleder meg skikkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (9 timer siden):

 

Angående lader så gleder jeg meg *VELDIG* til alt kommer på USB-C. Iphone vil ha lightning, powerbank vil ha USB-C, mens inReach og hodelykt vil ha micro-usb. Og så må jeg ha en lader til å koble i veggen for å få ladet der det er 220V. 

Ser du fikk anbefaling om hvor du eventuelt kunne kjøpe en enkelt kabel med flere "uttak", og om du skal kjøpe en så sjekk spesifikasjonene nøye for kabelen du eventuelt planlegger å kjøpe.

Jeg har kjøpt to-tre slike kabler på bensinstasjon / lokalbutikk der det har vist seg at de ikke er spekket for å kunne lade spesielt raskt, noe som resulterte i at hverken telefonen eller strømbanken var ferdigladet over natten.. 

Jeg har nå kjøpt denne som brukes både for lading fra strømbank til diverse duppeditter, samt for lading av strømbanken. 

https://www.teknikkdeler.no/baseus-flash-ii-3-i-1-usb-c-til-lightning/micro/usb-c-100w-1-5m-bla

I tillegg kjøpte jeg en lignende kabel som har USB A plugg, men fant ikke link til denne i farten.

Mange tenker bare på effekten på laderen og glemmer at kabelen må være dimensjonert i henhold også. (Derav USB C kontakten på førstnevnte kabel, som takler høyere strøm)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Jeg har nå kjøpt denne som brukes både for lading fra strømbank til diverse duppeditter, samt for lading av strømbanken. 

Takk for tipset. Ser de har en utgave med ekstra overgang fra USB C til USB A også:

https://www.teknikkdeler.no/baseus-flash-ii-3-i-2-usb/usb-c-til-lightning/micro/usb-c-100w-1-2m-bla

Litt lenger enn det ekte gramjegere vil ønske seg, men det å kunne greie seg med én kabel må da være noe.

image.thumb.png.1a3be29ae73bf3370139ad400d68efa9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (1 time siden):

Jeg bestilte denne. Hvorvidt den støtter kjapp lading eller ikke vet jeg ikke før jeg får testet den. 
spacer.png
https://www.teknikkdeler.no/sign-3-i-1-lightning-usb-c-micro-usb-kabel-5v-3a-0-25m

Oppgitt til 3A, så det kommer an på laderen og det du lader.  Ved 5V ut av laderen, lader du med 15w. Jeg vil tro det gjelder ved bruk av en utgang, om du skal lade flere duppeditter så kan du ta utgangspunkt i at du har ca 2x7,5w ved bruk av to utganger og 3x5w ved bruk av tre utganger.  (Greit å tenke på om du feks skal prioritere lading av strømbank)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Takk for tipset. Ser de har en utgave med ekstra overgang fra USB C til USB A også:

https://www.teknikkdeler.no/baseus-flash-ii-3-i-2-usb/usb-c-til-lightning/micro/usb-c-100w-1-2m-bla

Litt lenger enn det ekte gramjegere vil ønske seg, men det å kunne greie seg med én kabel må da være noe.

image.thumb.png.1a3be29ae73bf3370139ad400d68efa9.png

Jeg bruker kabelen for lading fra solecelle panel også, og da er det kjekt med litt lengde. 

Og når både tlf og strømbank ligger i topplokket er det greit å kunne ta ut tlf uten å koble den fra eller måtte ta ut begge deler. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trenger du koppen og sporken til? Hyttene har jo både kopper og bestikk, og under turen drikker du vel vannet via slangen?

Bamsemums? Ærlig talt 😅 Men 0 i packed weight betyr kanskje at du allerede har innsett det. Bamsemumsen er premien du får lov å kjøpe når du kommer fram til sluttpunktet. Kosen under veis består av den nydeligste fjellverdenen, natur, friskt vann fra fjellbekk og frisk luft.

Jeg ville valgt et ørlite kompass bare for å vise hvor nord er (i tilfelle du skulle gå tom for strøm eller elektrisk utstyr slutte å fungere fordi du mistet sekken i vannet under en vading etc). Selv om du er kjent vil tåke og uvær fort kunne gjøre at du tar feil av retningen. Et håndleddskompass eller tommelkompass (bare eksempler, finnes i mange varianter og prisklasser) veier ikke mange grammene og er tilgjengelig hele tiden mens du går. Det finnes også små kompass som er enda lettere og som man må bære i hånda og fungerer dårlig sammen med gåstaver. Det er jo bare til nødbruk, så det er kanskje mulig å henge stavene på ryggsekken hvis du er i nød-mode? Men ikke kjøp de billigste. De fungerer dårlig i praksis (nåla henger).

Silkelakenposen til DNT veier halvparten av det DNT-silkesengesettet du har pakket med (og mitt har i hvert fall egen lomme til puta). Sengesett er mye behageligere da, innrømmer det, men du er vel ikke på tur for å kose deg? 😅 Husk at lakenet er akkurat litt for lite til dobbeltsengene du ofte finner nederst i køyesengene i DNT-hyttene (men det er mulig å bruke det allikevel da, hvis du ikke ligger veldig urolig).

Du har tatt med en halvkilo med solbriller. Trenger du virkelig to par? Eller har du lista to, men tar bare med det ene. Ser det står 0 på packed weight.

Mener fremdeles at jeg ville tatt med sov-i-ro-proppene som veier 3,5 gram i stedet for bose-pluggene som veier 1/10 kg ekstra. Sov-i-ro har dessuten batterier varer evig uten å lades opp eller byttes. Jeg sover ved siden av noen som snorker høyt med sov-i-ro i ørene. Ville i hvert fall testet om ikke de er like bra som bosene. Søvn er viktig, enig i det, så man bør nok gardere seg på en eller annen måte om man er følsom for snorking, noe jeg absolutt er (omtrent eneste lyden som holder meg våken).

Hva er knebeskytterne til? Hvis de er bare for i tilfelle rottefelle og du ikke er avhengige av dem ville jeg lagt dem igjen hjemme. Men har du en skade/et problem som ofte dukker opp er de kanskje nødvendige?

Personlig synes jeg staver er bare i veien, men her er det mange som er veldig uenig med meg har jeg skjønt. Jeg vil ha hendene frie.

Lighter og fyrstikker: det er vel neppe nødvendig å ha med begge deler. Hyttene har jo (skal jo ha) fyrstikker. En liten lighter eller ei lita fyrstikkeske i reserve pleier jeg å ta med i tilfelle det er tomt på hytta. Jeg har en Primus lighter, jeg har en Petromax blowtorch og jeg har også et par Zippo lightere, men ingen av disse er i nærheten av å vare like lenge og være like lette som en standard lighter av typen cricket, bic eller GS 1. Så disse blir sjelden med på tur. Store dyre, tunge klumper som går fort tomme, så ikke rart de må være etterfyllbare. En cricket veier for eksempel 15 gram og har flotte bilder på seg.

Når det gjelder duct-tape pleier jeg ofte å rulle av en halvmeter eller tre rundt ei penn eller en blyant, men du har ikke med noe i lista som jeg ser passer til dette. Du kan jo eventuelt surre den rundt en cricket lighter, men primuslighteren har en form som ikke går til dette. Men så har du jo med sportstape, så jeg ville sterkt vurdert om ikke den også kan brukes til de eventuelle reparasjonene du ser for deg (men duct-tapen fester nok bedre på en del overflater).

Jeg ville hatt med ei synål og et par meter eller tre med sterk sytråd (helst vokset) for å kunne sy i en knapp, snurpe igjen et hull i sokker/strømper eller lignende.

Er du så godt kjent at du finner fram uten GPS og mobil, eller skal du ha med et papirkart i reserve?

Jeg er ingen spesialist på lettvektspakking og anser 8,5 kg for en sånn tur for å være mer enn nok lett (alt opp til i hvert fall 20 kg kaller jeg lett).

Dopapir og spade er jo en smakssak, men personlig bruker jeg vegetasjon fra omgivelsene, helst mose. Det gir minst spor, og det dekker også over hva du har begått. Det viktigste med sånne etterlatenskaper er at de ikke ligger sånn til at det følger med myrsig og regnvann rett ut i en bekk eller et vann som folk kan komme til å drikke av eller bade i. Naturen ordner resten (bare tenk på all elgen, rådyrene, reinsdyrene, revene, beverne, otrene, minkene, gnagerne, fiskene, og for ikke å snakke om kuene og sauene, og i følge noens påstander de uhorvelig mengder av de fire store (til sammen rundt 1000. Totalt i hele Norge) som baiser der ute. Det viktigste å unngå med egen bais er å overføre eventuelle sykdomsfremkallende bakterier til andre mennesker (mange bakterier trives der bak uten å lage trøbbel, men må overhode ikke komme inn det hullet som maten og vannet skal inn).

Bare noen tanker.

Endret av Skogens Stønn
sirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyfjellet i august kan være kaldt. Har du marginene som trengs her for en alenetur? Si at du brekker foten en regnværsdag med pluss to grader. Inreach er jo en sikkerhet, men hjelp kan være mange og lange timer unna. Kanskje ei våt og kald natt. Ingen underlag, ikke longs, ikke sovepose, ikke tarp eller fjellduk, ikke ullgenser, kun en varmevest av dun som ikke varmer lenger når den blir våt. Jeg hadde ikke turt.

Men du får lett sekk de dagene alt går som planlagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.