Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste MASSIV - spare vekt?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Den missa jeg, men synes allikevel det er for lite i forhold til de sikkerhetsmarginene jeg mener man bør ha. 
Men det er mine personlige preferanser. Ville bare nevne det i iveren etter å gjøre sekken absolutt lettest mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lompa skrev (3 timer siden):

Den missa jeg, men synes allikevel det er for lite i forhold til de sikkerhetsmarginene jeg mener man bør ha. 
Men det er mine personlige preferanser. Ville bare nevne det i iveren etter å gjøre sekken absolutt lettest mulig. 

Jeg er nok enig i deg. Vektreduksjon av sekken må først og fremst skje på bekostning av komfort og kos, ikke sikkerhet.

Men sikkerhet avhenger også av mange andre ting som kan spille inn her uten at du og jeg ser det av denne pakklista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (På 29.6.2022 den 9.37):

Av nysgjerrighet, hvilke sko bruker du på en sånn tur?

Veldig godt spørsmål. Som antydet tidligere i tråden har jeg hatt en del problem med knær etter et hoftebytte for noen år siden. I tillegg til knestøtter når jeg går og løper, bruker jeg derfor også skikkelige støvler over anklene, selv om de er litt tyngre enn lave sko.

Mitt valg er Alfa Impact som jeg har hatt i halvannet års tid, og tross litt høy vekt sitter så godt på foten at jeg til og med gjerne går med dem inne. De puster bra nok (med vekt på nok), er vanntette nok (igjen, ikke 100%), og kan snøres både slakt og stramt for henholdsvis opp- og nedstigninger. Dessuten har de skikkelige gode såler med godt grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 1.7.2022 den 19.11):

Høyfjellet i august kan være kaldt. Har du marginene som trengs her for en alenetur? Si at du brekker foten en regnværsdag med pluss to grader. Inreach er jo en sikkerhet, men hjelp kan være mange og lange timer unna. Kanskje ei våt og kald natt. Ingen underlag, ikke longs, ikke sovepose, ikke tarp eller fjellduk, ikke ullgenser, kun en varmevest av dun som ikke varmer lenger når den blir våt. Jeg hadde ikke turt.

Men du får lett sekk de dagene alt går som planlagt. 

Gode innspill. 

Jeg har imidlertid både merino t-skjorte, en langermet (og forbausende varm) Fjällräven ullgenser, en supervarm dunvest og regnjakke. Dunvesten (i vanntett pakkpose) blir ikke gjennomvåt under regnjakken, og med ulltrøye, ullgenser, vest og jakke, samt en Rab emergency tarp burde jeg være rimelig trygg til og med over natten. Jeg er imidlertid morgenfugl, så om jeg skulle være katastrofalt uheldig og ødelegge meg midtveis mellom to hytter på dagtid skal det litt til at ingen rekker frem før natten. Jeg vurderer imidlertid en Brynje netting-longs, men buksen er rimelig varm, og det er torso som virkelig teller å holde varmt.

Hvis jeg skulle være så uheldig å tryne så jeg ikke klarer å få tak i klærne i sekken, hjelper det heller ikke om jeg hadde hatt med tarp, sovepose eller fullt telt for den saks skyld.

Noen andre innspill rundt dette? Jeg mener fremdeles at tarp og sovepose ikke burde være nødvendig når jeg har med Rab's emergency shelter og to lag ull + dun på overkroppen. Og lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 1.7.2022 den 19.50):

Han har så vidt jeg kan se med en Rab Emergency Shelter. Det står vekt 180 gram, mens den letteste jeg finner veier 240 gram. Det kan dog være en eldre modell. https://rab.equipment/eu/superlite-shelter-2

Min er ikke helt ny - har den også pakket med annet nødutstyr så jeg sparte posen rundt (dobbelt opp). Vil påpeke at jeg også har en langermet ullgenser som er god og varm, så to lag ull plus dunvest og ytterjakke - i verste fall to lag ull (kort og lang), dunvest, Fjällräven ytterjakke og regnjakke utenpå der. Det er mange lag med mye varme, og er både vind- og vanntett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (21 timer siden):

Den missa jeg, men synes allikevel det er for lite i forhold til de sikkerhetsmarginene jeg mener man bør ha. 
Men det er mine personlige preferanser. Ville bare nevne det i iveren etter å gjøre sekken absolutt lettest mulig. 

Helt enig i at sikkerhet kommer først, og jeg gladelig ofrer bamsemums og te til fordel for tilstrekkelig sikkerhet. Jeg er imidlertid ikke helt sikker på om sovepose og tarp bidrar så mye mer enn det ødelegger. Det sender totalvekten vesentlig opp, og øker dermed risiko for både å tråkke feil og få andre belastningsrelaterte utfordringer. 

Det eneste jeg nok bør legge inn her er nok en Brynje netting long. Det store spørsmålet er i hvilken grad jeg vil være istand til å ta av støvler og bukse for så å ta på longs, bukse og støvler dersom jeg allerede har brukket eller vrikket fot/ben tilstrekkelig til at jeg ikke klarer å gå videre. Om ikke det da er mer realistisk å ta på seg en ekstra ullgenser, vest og jakke og lue og krype ned i Emergency Shelter (som sikkert heter noe fint på norsk som jernteppet blokkerer ut akkurat nå)

Setter stor pris på dine betraktninger rundt sikkerhet, så blir takknemlig for dine syn på overnevnte innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til sikkerhet: Du skal jo bare overleve til helikopteret kommer. Med mindre du legger ut i skikkelig og varig uvær kan du også være rimelig sikker på at det er andre turgåere på Massiv-ruta som kommer bak deg eller i møte og kan hjelpe deg. Jeg tror ikke det vil være folketomt akkurat langs den ruta i sommer. Jeg tror ikke du har tenkt for lite sikkerhet her.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 minutter siden):

Med hensyn til sikkerhet: Du skal jo bare overleve til helikopteret kommer. Med mindre du legger ut i skikkelig og varig uvær kan du også være rimelig sikker på at det er andre turgåere på Massiv-ruta som kommer bak deg eller i møte og kan hjelpe deg. Jeg tror ikke det vil være folketomt akkurat langs den ruta i sommer. Jeg tror ikke du har tenkt for lite sikkerhet her.

Takk skal du ha. Det tror ikke jeg heller, men en av de virkelige verdiene med dette forumet er jo nettopp innspill fra andre, som har andre erfaringer, forutsetninger og ideer, så dette er gull verdt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorilla-tapen ruller du noen runder rundt hver av stavene.

En DD-Hammock superlight tarp S  (Small) veier 321g inkl bardunene og 4 pluggene som følger med, er 2.8x1.4m. Er ikke værre enn at du kan rulle deg inn i tarpen om det kniper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alla inlägg om säkerhet är det väl bäst att stanna inne och se på TV och WEb sidan.

Det farligaste inslagen i en fjällvandring är tex bilresan till start och slutpunken.

Samt på vandringen att ej planera in någon vilodag spec om man har kända fysiska problem,samt att ej ta dessa när problemen börjar och ist. ta den när det blivit värre.

Jag börjar även dagen med lite gymnastik några minuter.

Jag själv vill gärna ta med mer än absolut nödvändigt men fick erfara att då kan man få nya problem som man ej hade innan turen pga. för tung packning som tex svullna knän som är första tecknet på överansträngning innan man ev får värk.

Nu har du en månad på dig att testa utrustningen och träna upp kondition tex genom intrvall träning,lite styrketräning med vikter ev vattenfyllda dunkar , gå med ryggsäcken vid tänkt fullvikt se hur varm man blir och välja ut rätt kläder(man kräver mindre kläder pga belastningen av säcken och du producerar då betydligt mer värme).

Jag sköter fötterna bättre än vanligt ett par veckor före vandringen med fotbad och därefter insmörjning med mjukgörande krämer, klipper naglar osv.

I år ska jag ha 2 klädvals påsar beroende på väderprognosen och provade i förväg i aktuell temperatur,klara att packa och som vanligt en våg stående frame för att som en viktig egenskap kolla vad prylen väger.

Kollar även hur mkt ström telefon och GPS drar och då städa bort appar som ej anv och stänga av appar att starta samtidigt som telefon startar,ställa om laddningsnivå till full  om man laddar till tex 60 el 80% hemma för att spara batteriet samt om GPS har utbytbara batterier ta med några extra om Powerbank laddar telefonen.

Jag ska skriva ut kartor på papper och ha som reserv samt ev liten kompass.

Endret av Håkan S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (21 timer siden):

Med alla inlägg om säkerhet är det väl bäst att stanna inne och se på TV och WEb sidan.

Det farligaste inslagen i en fjällvandring är tex bilresan till start och slutpunken.

..

Jag själv vill gärna ta med mer än absolut nödvändigt men fick erfara att då kan man få nya problem som man ej hade innan turen pga. för tung packning som tex svullna knän som är första tecknet på överansträngning innan man ev får värk.

Det handler jo om akseptabel risiko, også på bilreisen. Man kan kjøre i 200 km/t, kjøre uten sikkerhetsseler, evt kjøre med dårlige bremser og dekk. Eller man kan kjøre med en god bil i tilpasset fart. Det siste vil de fleste oppleve som akseptabel risiko, til og med jeg :) Det ligger selvsagt vurderinger om risiko inne i de mange innspillene tidligere i tråden om hvordan det kuttes vekt, men jeg synes det er viktig å faktisk uttale dette for seg selv. Man kan jo få sekken ned i 3 kg om man vil, men da vil de fleste mene at man ikke er innenfor akseptabel risiko. Ett sted vil grensen gå for at man tyner det for langt ned. Her gjør vi selvsagt ulike vurderinger utfra forutsetninger og fysikk, men sikkerhetsmarginene bør etter min mening være litt over det absolutt minimale.

På en så lang tur som dette har man heller ingen værprognoser å gå etter, og må forberede seg på det verste. 

Jeg tør våge påstanden at en kg ekstra i en så lett sekk det her er snakk om, ikke er det som avgjør om man får problemer med knær på en tur. Er ellers veldig enig i det du sier om hvile og trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (2 timer siden):

Det handler jo om akseptabel risiko, også på bilreisen. Man kan kjøre i 200 km/t, kjøre uten sikkerhetsseler, evt kjøre med dårlige bremser og dekk. Eller man kan kjøre med en god bil i tilpasset fart. Det siste vil de fleste oppleve som akseptabel risiko, til og med jeg :) Det ligger selvsagt vurderinger om risiko inne i de mange innspillene tidligere i tråden om hvordan det kuttes vekt, men jeg synes det er viktig å faktisk uttale dette for seg selv. Man kan jo få sekken ned i 3 kg om man vil, men da vil de fleste mene at man ikke er innenfor akseptabel risiko. Ett sted vil grensen gå for at man tyner det for langt ned. Her gjør vi selvsagt ulike vurderinger utfra forutsetninger og fysikk, men sikkerhetsmarginene bør etter min mening være litt over det absolutt minimale.

På en så lang tur som dette har man heller ingen værprognoser å gå etter, og må forberede seg på det verste. 

Jeg tør våge påstanden at en kg ekstra i en så lett sekk det her er snakk om, ikke er det som avgjør om man får problemer med knær på en tur. Er ellers veldig enig i det du sier om hvile og trening.

Det som jeg mener kan være en betydelig risikoøkende faktor på lange turer er å ha så stramt tidsbudsjett at man ikke kan ta hensyn til vær, dagsform og eventuelle problemer.  Så å legge inn hviledager på strategiske steder mener jeg er lurt. Med strategiske steder tenker jeg først og fremst på at man legger opp til hviledag på et sted der man kan bruke den ekstra dagen til noe spennende hvis man ikke trenger å hvile, for eksempel en topptur. Det er alltid greit å vite at man har noe ekstra tid å ta av. Et alternativ er å legge inn noen korte dagsetapper ute i turen som man vet er så korte at man kan klare to på en gang hvis man ble forsinket ett sted. Og trenger man ikke å hente inn noe er det jo kjekt å ha noen korte etapper å se fram til når man sliter som verst i motbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag fick 1 dag ´över´på turen Abisko 2021 och att sova nära järnväg och helikopterplatta de hörs hundrals meter med järnväg och heli. minst 1 km vid start och varmkörning.

Vid Abisko Ö är det ej något att ta sig för och vid A.Turist camping avg på synhåll av STF och i övrigt privat mark.

Sista sträckorna var på Kungsleden och det gick fortare än jag planerade och eftersom jag hade lite problem med knäna ville jag ej ta vilodag fören jag viste att att jag skulle hinna fram till Tåget med ej ombokningsbar biljett.

Ang. bil/tåg/vandring och olycksrisk är sannolikheten för olyckor högst för bil iaf. om är van att vistas i fjällen.

Årets ´sommar´i GBG varade hitils bara 1-2v och ´perfekt´väder för att prova fjällutr och det åsgregn med vind på ´tvären´ i dag och +13 gr då man sett på väder vid Haukeliseter +6gr och regn i flera dagar i sträck gör att Bergans trollhetta 1p på ca 1600 gr utan påsar och yttertält på 30 D ända ner till marken runt om verkar bättre val än ett MSR,el BA el SD på 1000gr.

Samt ett Liggunderlag med R 3.7 på 700 gr får följa med då man fryser även med bra säck om tunnt liggunderlag spec. om man sover på sidan och trycker ihop madrassen.Förra året ett med R 2.6 och HB Unna och på gränsen att frysa på 1100 möh och några få + gr och solitt innertält nu endast högt ´badkar´så ev får ev reservkläder ligga som vindskydd runt sovsäcken eller över om torra och i värsta fall nöd AL filten får vecklas ut.(bara med tält,ligg,och säck blir det 3000 gr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Håkan S skrev (På 3.7.2022 den 19.06):

Jag börjar även dagen med lite gymnastik några minuter.

Jag själv vill gärna ta med mer än absolut nödvändigt men fick erfara att då kan man få nya problem som man ej hade innan turen pga. för tung packning som tex svullna knän som är första tecknet på överansträngning innan man ev får värk.

Nu har du en månad på dig att testa utrustningen och träna upp kondition tex genom intrvall träning,lite styrketräning med vikter ev vattenfyllda dunkar , gå med ryggsäcken vid tänkt fullvikt se hur varm man blir och välja ut rätt kläder(man kräver mindre kläder pga belastningen av säcken och du producerar då betydligt mer värme).

Jag sköter fötterna bättre än vanligt ett par veckor före vandringen med fotbad och därefter insmörjning med mjukgörande krämer, klipper naglar osv.

Takk - ja helt enig. Det er som de sier når man forbereder seg til PCT - man kan enten ha det bra på tur, eller i camp, men ikke begge deler :)

Har trent ganske regelmessig siste par årene med både fysioterapeut og PT, så jeg er ikke så redd for hverken muskler eller kondisjon. Var på Store Skagastølstind for noen uker siden uten at det kjentes særlig tungt hverken opp eller ned, og går minst en tur i uken på 15-20km eller mer i kupert terreng. 

Føttene er et godt tips - jeg har booket time hos fotpleier uken før jeg drar, og gjør som deg - smører og steller føtter og negler nå i ukene før tur. 

Dropper papirkart i år. Har kart på både telefon, Garmin GPS og Garmin klokke (Fenix 7), samt et mini-kompass hvis absolutt alt går at skogen. Har også med nødlader, så om alt det går til helvete samtidig så er det vel ikke meningen at jeg skal overleve :) Med telefonen i konstant flightmode og Garmin GPSen i power-save er jeg ikke så veldig bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 4.7.2022 den 19.56):

Det som jeg mener kan være en betydelig risikoøkende faktor på lange turer er å ha så stramt tidsbudsjett at man ikke kan ta hensyn til vær, dagsform og eventuelle problemer.  Så å legge inn hviledager på strategiske steder mener jeg er lurt. Med strategiske steder tenker jeg først og fremst på at man legger opp til hviledag på et sted der man kan bruke den ekstra dagen til noe spennende hvis man ikke trenger å hvile, for eksempel en topptur. Det er alltid greit å vite at man har noe ekstra tid å ta av. Et alternativ er å legge inn noen korte dagsetapper ute i turen som man vet er så korte at man kan klare to på en gang hvis man ble forsinket ett sted. Og trenger man ikke å hente inn noe er det jo kjekt å ha noen korte etapper å se fram til når man sliter som verst i motbakkene.

Dette er viktig. Jeg skulle ønske DNT hadde et bedre opplegg for dette når det gjelder hyttebestilling. Det er altfor mange som legger ut på tur i dårlig vær eller i dårlig form fordi de må holde skjema med reserverte rom og senger, spesielt på såpass lange turer.

Jeg har lagt inn noen hviledager underveis, samt et par korte dagsetapper som du nevner, slik at jeg har noe fleksibilitet. Og skjærer det seg helt så kan jeg alltids sove på en madrass på gulvet et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 3.7.2022 den 17.55):

Gorilla-tapen ruller du noen runder rundt hver av stavene.

En DD-Hammock superlight tarp S  (Small) veier 321g inkl bardunene og 4 pluggene som følger med, er 2.8x1.4m. Er ikke værre enn at du kan rulle deg inn i tarpen om det kniper.

 

Erfaringsmessig synes jeg gorilla-tapen mister mye av festeevnen når den er rullet rundt noe annet - jeg pleide klippe av et plastsugerør i samme lengde som tapens tykkelse og rulle noe rundt dette. 

Den er imidlertid såpass billig at jeg nå gjør motsatt. Ruller av halve tapen som jeg lar være igjen hjemme, og beholder originalbeholderen på tur.

Når det gjelder tarp er jo dette bare til nødstilfeller, og da har jeg jo Ram Emergency Shelter som veier 180, og som jeg uansett har et sterkt håp om aldri å bruke. Den skal som tidligere poengtert bare holde meg i live til helikopter eller SAR-lag kommer til fots, og det tar sjelden mer enn i aller verste fall ett døgn i såpass sentrale fjellområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampsperreteip er tingen å ha med, i tillegg til litt sportsteip. Den har folie på ene siden, så du klipper bare av en meter og ruller sammen og ligger i sekken.

Den er såpass sterk at det som regel blir permanente reparasjoner av den. Kan være ett helvete å få løs igen, hvis den noensinne går av, så ta det med i beregningen.

Har man med vindsekk eller lignende ville jeg ikke tatt med noe tarp. Selv har jeg laget min egen vindsekk, som til gjengjeld gjør pausene mye mer behagelig: 

Som liggeunderlag tar jeg med ett halvt bretteunderlag (thermarest z-lite kopi, eller vikafjell bretti) som er klippet smalere. Det dekker torsoen, eller jeg kan ligge i fosterstilling på det i vindsekken. Sammen med klærne jeg har anser jeg det som godt nok.

Du klarer deg sikkert uten papirkart, men jeg synes det er kos å gå med papirkart. Og med papirkart og smarttelefon med offlinekart kan man klare seg uten GPS i sommerfjellet (vinterfjell og på havet er en annen ting), så sparer man vekt der. GPS og batterier veier en del.

Personlig synes jeg ikke dun passer til annet enn campbruk. Ett mellomlag i syntet eller ull, kombinert med undertøy og en skalljakke holder for meg, det virker også når det er fuktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Sysaker. En nål i en ørepropp, og noen meter tråd surret rundt: 3 gram.

Yes! Dette! Har det i førstehjelpsposen. Fikk også et tips tidligere i tråden her om å bruke sterilisert nål og sytrå som veke for vannblemme. Så det er med. Tiltredes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man unngår å lage andre hull på blemmen og lar veken gjøre jobben sin over natten så våkner man som regel til det man kan se på siste bildet nedenfor.  (jeg har kun gjort dette over natten mens foten var i ro)

Om blemmen er stor, kan det i noen tilfeller være at noe av huden er løs. Men litt tape fikser det.

C11E5F37-D359-433C-A62C-280DBF1DDC2A.thumb.jpeg.4b85f2047c304face63134877920bf46.jpeg

3E30BA78-9BAD-462F-B96B-D8B519BC0999.jpeg.4f3ec38add18f49d81e9051de6240dfb.jpeg

Morgen etter et det bare å lirke ut tråden. 

Eksemplet på bildene var så og si helt grodd iløpet av natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

Jag ska anv Smart tel på resan till vandringen för möte och ev ringa vid mobilnät.

Har en Garmin 64 st men tycker den drar mkt ström även vid alla strömspar inst som går att göra och går ju varken ta kort med eller ringa eller betala med : så om man ska gå på markerade leder nu i Juli/Aug skulle man låta den vara hemma.

Jag ska skriva ut kartor i Svartvitt på vanl papper och ha i plastfickor och en vanlig stor kompass skulle de kartorna och tel vid bra väder kunna räcka för navigering om man ej ´behöver´lägga ut spår var man gått.

Jag har även app på telefonen med planerad tur markerad.

Gps väger 231 gr +5000 mah PB 216 gr ev behös 2 + ev lösa AA x4 då ca 700 gr bara för GPS då telefon väger med gummiskydd 254 gr med 5000 mah inb batteri som varar 1/2 tur om man ej anv så mkt och en PB så blir det ändå ca 470 gr mer än man hade på turer innan tekniska hjälpmedel för ´dummis´på tur.

Skulle jag vara lättviktsvandr skulle bara en liten sony fick kamera på 227 gr me hårt fodral och extra bat få följa med och karta och kompass.

Jag ska troligen ta med en kamera på 475gr en Cannon G12 + extra batteri skulle allt elektronik med väger det ca 1500 gr Pu.... då tar jag hellre stegjärn och isyxa som väger lika och kan ta andra turer ist.

Till sjukvård.

Jag tar en knappnål med till ev blåsor och värmer den precis före den ska anv och torkar sot på tex rent papper el med tvål tex.

Om man ska dra in en tråd i blåsan borde det vara en steril tråd?men något helt nytt för mig.

Hela sjukvårds utr inkl väska 522 gr (test av att skippa tunna Haglöfts toalettväska med många fack och spegel  fungerade ej blir svårt hitta div små utr och 1.5 V av stänndigt letande för att spara ca 120 gr, nej tack)

Då har jag ett stort första förband +ett litet ,stor bred ´dauer´binda,nagelklippare (liten),div tandhygen utr inkl lite cors

Spoiler

 

edyn,div små mängder krämer  o stift i gladpack,div tabletter för feber och mag,hals ont,febertermometer,ögonskölj,fästingplockare,myggstift.plåster,tvål,kam,

ormsalva,zinkpasta(för torka ur sår och blåsor)handkräm(stavslitage+uttorkn pga av regn)idrottstejp,kirurg tejp(luftgenomsläpplig),sår tejp(vid djupa sår för finare läkning)muskydd till resa+handsprit, senare till desinf av ev sår ev sårtvätt ,på vintern för allmän hygen)

Sedan har jag 2  tunna neopren knäskydd 50 gr st och tunna kompresionsstrumpor/alt vad sleevs ca 150 gr dessa kan ju ni skippa som ej har tränat för ´mkt´ tidigare.

 

Ps spolier kom dit av misstag dessa kunde jag ej ta bort

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 timer siden):

Om man unngår å lage andre hull på blemmen og lar veken gjøre jobben sin over natten så våkner man som regel til det man kan se på siste bildet nedenfor.  (jeg har kun gjort dette over natten mens foten var i ro)

Dette er sannsynligvis åpenbart, men jeg må likevel spørre - hvordan unngår jeg å lage hull på blemmen samtidig som jeg stikker hull på den når jeg drar tråden igjennom? Hva gikk jeg glipp av her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (9 minutter siden):

Dette er sannsynligvis åpenbart, men jeg må likevel spørre - hvordan unngår jeg å lage hull på blemmen samtidig som jeg stikker hull på den når jeg drar tråden igjennom? Hva gikk jeg glipp av her?

Ordet "andre" :) Altså at du ikke punkterer den på andre måter før du prøver med tråd.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (18 minutter siden):

Dette er sannsynligvis åpenbart, men jeg må likevel spørre - hvordan unngår jeg å lage hull på blemmen samtidig som jeg stikker hull på den når jeg drar tråden igjennom? Hva gikk jeg glipp av her?

Beklager om jeg var uklar. 

Som @Ludden allerede har nevnt; ikke punkter blemmen ved å lage andre hull. 

Om blemmen allerede er punktert og det ikke er mye væske i den, så virker ikke nål og tråd trikset så bra som det gjør ved en "fersk" blemme.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.