Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellsport lofoten pro 2 lekker i sømmene?


dan83

Anbefalte innlegg

hei,

teltet er relativt nytt, fra i fjor høst. Men merket at det blir fuktig på innsiden av sømmene under mye regn (se vedlagt bilde) Blir slik langs hele sømmene på begge sømmene til forteltet hvis det regner lenge nok

Er dette en svakhet med dette teltet eller bare kondens? Sømmene ser tette ut, kan ikke se noe hull eller noe slikt

Hellsport har sagt de kan sende nytt telt, men prøver å forstå hva som er eventuelt "galt". Kjipt å få nytt telt med samme "feilen"

IMG_20220617_222834.jpg

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at de tidligere brukte en tråd som måtte trutne før det ble helt tett, men det ser ikke ut som er tilfellet lengre: https://support.helsport.com/hc/no/articles/360016409339-Kan-dere-forklare-nærmere-om-sømmetoder-rivestyrke-og-vanntetthet-

Avhengig av hvilket år teltet er produsert så ville jeg nok ha bedt om å få ett nytt, så solgt det på finn og kjøpt noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyder ´trutne´ svälla? dvs blir större vid fukt upptagning.

Förr sydde man med en tråd med syntet i kärnan(mitten)och sedan bommul runt om på tält och minsta möjliga nål med rundad spets för att göra så liten hål och utan skador på materialet i onödan.

Vid rengn så tätade tråden lika bra som nu med silicon tätning av sömmarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (3 timer siden):

Mener at de tidligere brukte en tråd som måtte trutne før det ble helt tett, men det ser ikke ut som er tilfellet lengre: https://support.helsport.com/hc/no/articles/360016409339-Kan-dere-forklare-nærmere-om-sømmetoder-rivestyrke-og-vanntetthet-

Avhengig av hvilket år teltet er produsert så ville jeg nok ha bedt om å få ett nytt, så solgt det på finn og kjøpt noe annet. 

Ser ut som endring av sytråd skjedde mellom 2015 og 2016. Katalogen for 2015 har følgende beskrivelse av tråden:

Sitat

I tillegg til å velge sømplassering med omhu benyttes en spesialutviklet sytråd. Tråden har polyesterkjerne som er omspunnet av bomull med vannavvisende behandling. Når bomull blir fuktig ekspandere den og fyller ut synålshullet, noe som gjør sømmene enda tettere. Skulle allikevel noen dråper trenge igjennom sømmene, vil litt sømtetningsmiddel (følger med våre telt) raskt fikse på det.

De gamle katalogene finnes her på Issuu, hvor Helsport tidligere publiserte sine kataloger:

https://issuu.com/helsport

Lofoten 3 og 4 kom i 2017. Mens Lofoten 2 kom i 2018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (6 timer siden):

Mener at de tidligere brukte en tråd som måtte trutne før det ble helt tett, men det ser ikke ut som er tilfellet lengre: https://support.helsport.com/hc/no/articles/360016409339-Kan-dere-forklare-nærmere-om-sømmetoder-rivestyrke-og-vanntetthet-

Avhengig av hvilket år teltet er produsert så ville jeg nok ha bedt om å få ett nytt, så solgt det på finn og kjøpt noe annet. 

Så du mener dette er en svakhet med dette teltet eller under produksjonen? Telter ble som sagt kjøpt i fjor, så går ut ifra at det også er produsert samme året(2021). Hellsport har sagt de kan sende meg nytt, men usikker på om det vill løse problemet?

Du mener rett og slett jeg burde gå for ett annet telt?

Det skal regne ganske lenge før det begynner å dryppe litt fra sømmene inni teltet, så er ikke noe stort problem. Men kan se for meg at det blir ett problem på turer hvor det regner feks mye i løpet av flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert bare en produksjonsfeil på akkurat ditt telt, og får du et nytt så holder det helt sikkert tett. Jeg har bare mista tilliten til Helsport etter at Brav tok over som eiere. De har etter min erfaring forsaket kundeservice og kunnskaper for mest mulig profitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (30 minutter siden):

Det er sikkert bare en produksjonsfeil på akkurat ditt telt, og får du et nytt så holder det helt sikkert tett. Jeg har bare mista tilliten til Helsport etter at Brav tok over som eiere. De har etter min erfaring forsaket kundeservice og kunnskaper for mest mulig profitt. 

Om de har forsaket kvalitetskontroll i tillegg så er det krokeen på døra ganske kjapt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dan83 skrev (17 timer siden):

Men merket at det blir fuktig på innsiden av sømmene under mye regn (se vedlagt bilde) Blir slik langs hele sømmene på begge sømmene til forteltet hvis det regner lenge nok

IMG_20220617_222834.jpg

Saumen er eit svakt punkt i alle telt, og vil lekke når det har regna lenge nok. Eg har i alle fall ikkje opplevd, og reknar ikkje med å oppleve, telt som lekk i saumane etter vedvarande regn. Nokre saumar held sjølvsagt meir tett enn andre. Men uansett kor mange nye telt du prøver, ikkje forvent at det skal halde tett mot store mengder regn.

Bare basert på biletet og kva du skriv, ser det ikkje ut til at det er noko problem med teltet ditt.

Slik eg vurderer det, er forskjellen på gode og mindre gode telt i vedvarande regn, om saumane er slik utforma og plassert, at det ikkje fører til problem. Dei dråpane som bare renn ned på innsida av duken, gjev ikkje meir problem enn kondens som det uansett er mykje av under dei same forholda. Ramlar dråpane ned på deg og utstyret ditt, er det resultat av uheldig konstruksjon, og ein annan teltmodell er det einaste langsiktige løysinga på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

Saumen er eit svakt punkt i alle telt, og vil lekke når det har regna lenge nok. Eg har i alle fall ikkje opplevd, og reknar ikkje med å oppleve, telt som lekk i saumane etter vedvarande regn. Nokre saumar held sjølvsagt meir tett enn andre. Men uansett kor mange nye telt du prøver, ikkje forvent at det skal halde tett mot store mengder regn.

Bare basert på biletet og kva du skriv, ser det ikkje ut til at det er noko problem med teltet ditt.

Slik eg vurderer det, er forskjellen på gode og mindre gode telt i vedvarande regn, om saumane er slik utforma og plassert, at det ikkje fører til problem. Dei dråpane som bare renn ned på innsida av duken, gjev ikkje meir problem enn kondens som det uansett er mykje av under dei same forholda. Ramlar dråpane ned på deg og utstyret ditt, er det resultat av uheldig konstruksjon, og ein annan teltmodell er det einaste langsiktige løysinga på problemet.

Jaha, så skal jeg stole på dette eller som andre sier at det kan være konstruksjonsfeil? 

Hva tenker dere? Litt styr å sende inn telt og vente på å få nytt osv. Er helt avhengig av teltet ut sesongen egentlig.

Og selv om det blir fuktig innenfor summene, så det slik at kanalene som stengene går igjennom ligger helt tett inntil duken sidelengs, så skal en del til før de begynner å dryppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (6 timer siden):

Det er sikkert bare en produksjonsfeil på akkurat ditt telt, og får du et nytt så holder det helt sikkert tett. Jeg har bare mista tilliten til Helsport etter at Brav tok over som eiere. De har etter min erfaring forsaket kundeservice og kunnskaper for mest mulig profitt. 

Må si meg enig her.

Et par punkter jeg har merka som har endra seg:

  • Outlet-en på hjemmesida til Helsport er stort sett tilnærmet tom. Det som eventuelt ligger der er ikke akkurat outlet-priser for å si det sånn, man får kjøpt de samme produktene til samme priser hos forhandlere. Tidligere kunne man gjøre skikkelig gode kjøp her hvis man var kjapp på avtrekkeren. Jeg kjøpte f.eks. et Spitsbergen Pro 3 Camp til ca. 4500 fordi det var satt opp i forbindelse med en photoshoot en gang – teltet var dermed så godt som ubrukt, og jeg sparte noen tusenlapper på det. Tidligere var jeg jevnlig innom outleten for å se ettersom ting ble lagt ut der fortløpende, nå er det ingen vits lenger.
  • Kundeservicen er så som så. Mitt siste spørsmål til de var hvorvidt det hadde vært noen endringer på Finnmark 6-8 mellom 2009 og i dag, da jeg hadde muligheten til å kjøpe en slik lavvo. Svaret jeg fikk var kort oppsummert nokså intetsigende (og selvmotsigende?):
    Sitat

     

    Vår Finnmark lavvo er det samme og ble ikke oppdatert. Det ble gjort små oppdaterginer og materialet ble forendret.

    Men lavvoen er hovedsakelig det samme.

     

    Det siste er etter mitt skjønn litt smør på flesk; hadde lavvoen i hovedsak ikke vært den samme, så hadde den vel fått et nytt navn...

Jeg har vært tilhenger av Helsport-telt, og har 5 stk per i dag, men må si at jeg har mista litt av "lojaliteten" etter at de flytta fra Melhus. Det blir nok mer aktuelt å se i retning av Barents Outdoor i tida fremover, har mer tillit til at de har kunden i fokus. Helsport ble den merkevaren det var mye grunnet nettopp eksepsjonell kundeservice (og gode produkter såklart), men inntrykket er at dette er det første som forsvinner når det kommer større eiere inn på banen og kostnader skal kuttes.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er ikke noe å klage på kundeservicen for min del i hvert fall. Fikk beskjed i dag at de kan sende nytt telt så kjapt de har fått det inn igjen og at de ikke trenger å motta det jeg har nå før de sender nytt. Det er bra, for jeg er helt avhengig av å kunne ha teltet tilgjengelig 100 prosent

Hellsport påstår også at teltet skal være 100 prosent tett, så får etter hvert se om det nye er helt tett i sømmene. Syntes det er vanskelig å få  skikkelig god kvalitet på ting i dag og det gjelder ikke bare telt. Virker som uansett hva jeg kjøper, så er det alltid noe "feil" eller mangler på kvalitet😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.