Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano 16,5 eller 17 fot


Anbefalte innlegg

Jada, har sett at det er mange tråder og anbefalinger rundt Ally kano, men er fremdeles usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Beskrivelsen hos Bergans hjelper ihvertfall ikke for det høres alle kanoene ut som de er perfekt for meg.

Jeg har ikke tenkt å padle elv, kun vann/innsjø. Den skal være rimelig tungt lasta. Alene med to bikkjer og en del bagasje / sammen med 10-åring, to bikkjer og en del bagasje, sammen med 10/15-åring og en del bagasje. Kanoen brukes til fiske og for å komme oss fra A til B selvsagt.

"Alle" anbefaler Ally 16,5. Det var den Lars Monsen brukte og det var den jeg tenkte å gå for sånn umiddelbart. 16,5 er på lager de fleste steder, gode priser osv. Den er bred og stabil, tar mye bagasje, og Bergans beskriver den som en kano som har "høy stabilitet og gode egenskaper på flatt vann og i elv". Høres jo helt perfekt ut. 

Det som imidlertid er viktig for meg er å komme raskt framover på stille vann. Jeg ønsker ikke å stå og stampe i motvind eller kjenne vinden få tak i kanoen og dreie den sidelengs. Der jeg tror jeg 17-foteren er bedre? Stabilitet er veldig viktig, spesielt siden jeg kommer til å padle med barn/ungdom. Nå er jeg helt fersk kanopadler, noen vil derfor kanskje ikke anbefale en smalere 17-foter, men jeg skal leie en Ally 16,5 en måned i sommer og kommer til å padle en god del. 17-foteren er lengre, smalere, men har ikke mindre lastekapasitet.

Jeg tror 17-foteren passer meg best. Spørsmålet er: klarer jeg å håndtere den alene eller sammen med barn/ungdom som ikke bidrar så mye? Hvor stor forskjell er det i stabilitet? Vil den gi merkbart bedre fart og retningsstabilitet? Lastevekt virker å være veldig god.

Setter stor pris på erfaringer fra dere som både har 16,5 pg 17-foter (regner med at de fleste har 16,5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Gode betraktinger.

Jeg har 15' selv, men har vokst opp med 16,5'

Jeg vil absolutt anbefale 17' siden den er mye mer retningsstabil.

15' er håpløs på flattvann, må drive å tenke og slikt. Og det vil jeg ikke på tur. 16,5' er bedre. Hvis du aldri skal padle strømmende vann, så faller alle fordelene med 16,5' bort.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjærer mer gjennom vannet, enn den jobber seg opp opp på bølgene. Derfor har den små «spruttrekk» på hver ende. I praksis er ikke dette noe stort problem, jeg feiger ut lenge før bølgene begynner å slå over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 17 foteren og har padlet mye med den. Jeg har jo ikke satt mine ben i de andre Allyene, men personlig synes jeg 17 foteren er litt krevende når det gjelder stabilitet. Det går jo egentlig helt greit å holde kjølen rett vei, men man må være bevisst og vite at det ikke skal mye sprell til før man skiller lag med verdigheten. Jeg har ligget i vannet en gang bare, kona en gang, og noen venner av meg som lånte den , en gang. Hvis hundene du snakker om er store hunder, bør det i alle fall være hunder som ligger rolig når de får beskjed om det. Denne ulempen er altså prisen man betaler for å få en lang rett kjøllinje som gjør den retningsstabil og en lav baugprofil som er mindre utsatt for sidevind. Det er ganske lett å padle den alene hvis man bare har litt vekt foran. Jeg kjøpte akkurat den modellen  fordi jeg regnet med at jeg for det aller meste ville være alene ombord i den. Når jeg tenker meg om skjedde uhellet mitt, og uhellet med kona ( hun var alene i den) første sommeren jeg eide den for 12 år siden. Jeg ikke hatt noen uhell med den etter det. Jeg går ut fra at jeg lærte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (2 timer siden):

Jeg har 17 foteren og har padlet mye med den. Jeg har jo ikke satt mine ben i de andre Allyene, men personlig synes jeg 17 foteren er litt krevende når det gjelder stabilitet. Det går jo egentlig helt greit å holde kjølen rett vei, men man må være bevisst og vite at det ikke skal mye sprell til før man skiller lag med verdigheten. Jeg har ligget i vannet en gang bare, kona en gang, og noen venner av meg som lånte den , en gang. Hvis hundene du snakker om er store hunder, bør det i alle fall være hunder som ligger rolig når de får beskjed om det. Denne ulempen er altså prisen man betaler for å få en lang rett kjøllinje som gjør den retningsstabil og en lav baugprofil som er mindre utsatt for sidevind. Det er ganske lett å padle den alene hvis man bare har litt vekt foran. Jeg kjøpte akkurat den modellen  fordi jeg regnet med at jeg for det aller meste ville være alene ombord i den. Når jeg tenker meg om skjedde uhellet mitt, og uhellet med kona ( hun var alene i den) første sommeren jeg eide den for 12 år siden. Jeg ikke hatt noen uhell med den etter det. Jeg går ut fra at jeg lærte.

Tusen takk for detaljert svar! Fikk meg virkelig til å revurderer 17-foteren hvis den er så krevende når det gjelder stabilitet. Bikkjene mine er veldig lydig så med litt trening vil de ligge rolig. På den annen side er jo ikke et velt på 12 år veldig mye. Jeg skal leie 16,5 i en måned i sommer. Håper virkelig den virker retningsstabil nok så jeg slipper dilemmaet mellom 16,5 og 17 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 16,5 men har ikke testet 17. Min er brukt med 2 voksen og 2 husky en del ganger. Den har vært stabil der, aldri kantret med den. Ja har kantret den med vilje en gang for å teste og måtte ta i ganske mye for å få den rundt. Den er nok litt tregere enn 17 men ok. Retningstabilitet kommer og en del på hvordan den lastes. Har opplevd kano som er lett og styre men også kano som var håpløs og tok piruetter stadig vekk. Det jeg fant ut etterhvert var at en ikke bør laste for tunge ting i endene. Og bakre del av kano bør være lastet tyngre enn fremre del. Vi prøvde med husky foran førstemann og så sekker og div og så husky 2 før meg som satt bak. Da var den håpløs og "sladdet" med rumpa hele tiden. Med husky 1 bak førstemann og så sekkene stablet i samme rom bak den så gikk det straks mye bedre. Lette ting som liggeunderlag, en pakkpose etc kan fint ligge i endene.

Med 2 voksne, 2 husky, 2 stk Recon pack var den ganske tungt lastet. Da blir den litt treg å padle. Når bikkjene ikke var med lengre så var kano raskere og bedre å håndtere. Siden du skisserer tung last så kanskje du skal vurdere 18 fotern istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padlet 16,5 en god porsjon. Har ellers bare erfaringer fra egenbygde kanoer bygd på fatterns maler (typisk bred og slak bue sidelengs med kjøl, veldig staile greier) og noen få av kompisenes kanoer hovedsaklig benyttet til elvekryssinger osv...)

Har padlet 16,5 i alt fra solotur der jeg har plassert bagasje eller stein i front ved vind, til 3 voksne + 3 sekker, 2 voksne +2 sekker + hund, 2 voksne + 2 hunder + 2 sekker, 2 voksne uten bagasje (fiske) osv osv. Har til gode å være nære kantring til og med så stabiliteten vil jeg påstå er meget god. 

Litt fra bruk: 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=10154578844540194&set=a.10154563168355194

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1389807037801360&set=a.10154563168355194

https://www.facebook.com/534735193/videos/a.10154563168355194/10154580099310194

https://www.instagram.com/p/Bz3hFu4IB3O/

https://www.instagram.com/p/BzSJ4D6I1A3/

https://www.instagram.com/p/BzIuAgMoXgK/

https://www.instagram.com/p/BlO4tA9HFkq/

https://www.instagram.com/p/BX5aVe1Hm45/
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 17 foter du burde ha.
Du har ikke behov for den ekstra stabiliteten der er i en 16,5 på flattvann. Du kommer derimot til å like den ekstra retningsstabiliteten det er i en 17 kontra en 16,5 og litt bedre fartsegenskaper. 

Det du burde gjøre er å lære deg litt padleteknikk og sitte i trapper stilling om det blir litt bølger eller urolige bikkjer og unger om du føler deg utrygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det ansees som blasfemi, men nevner det uansett; det er faktisk lov å bruke kajakkåre i kano :D 

Hjelper både på retningsstabiliten om man sliter med teknikken med vanlig kanoåre, og gjør underverker med hastigheten om man plutselig skulle få hastverk eller må jobbe i sterk motvind. Jeg har med begge deler og skammer meg ikke av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Espen Ørud for tips om pakking av kano. Flotte bilder også. Blir ikke duken skadet når du trekker den på land?

@Barskekarstentaskk, nå ble jeg enda mer forvirra. Jeg har tenkt det samme selv, men så mener noen at den er ustabil. Får vel en del svar når jeg skal padle 16,5 i sommer. Jeg skal definitivt øve på padleteknikk, spesielt j-taket. Men også trapper-stilling.

@Kristian J. Vabø har tenkt en del på dette og det er verdt å prøve. Men blir det ikke veldig mye vann i fanget og i kanoen? Kan du anbefale en ikke altfor dyr kajakkåre til kano?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (9 timer siden):

Kan du anbefale en ikke altfor dyr kajakkåre til kano?

Hva med noe ala dette? Kombinert kano og kajakk åre
Ikke den letteste kajakkåren, men det får du heller ikke til den prisen. Fordelen er jo at du kan klare deg med en åre som fungerer både som kano og kajakkåre.

Jeg har ingen erfaring med åren, så dette er bare info basert på hva som står på siden til selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally er en del rundere i bunnen enn mange andre kanoer i billig segmentet. Det gjør at de har en litt annerledes følelse med førstestabiliteten. De som ikke vet hvordan dette skal oppføre seg kan føle at de er ustabile, selv om det er evig langt igjen til de går rundt.

Ally har godt med thumble home så de har veldig god andrestabilitet. 

17 og 15,5 foterene er litt rankere og slankere så det blir litt mer følbart der enn i de ekstremt brede 15 og 16,5 foterene. 

Du burde definitivt gå et kurs så du lærer deg å trimme kanoen riktig og noe grunnleggende padleteknikk. Da blir det mye morsommere å padle når du ender der du vil og ikke er utrygg på vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexanderKristiansen skrev (18 timer siden):

 har tenkt en del på dette og det er verdt å prøve. Men blir det ikke veldig mye vann i fanget og i kanoen? Kan du anbefale en ikke altfor dyr kajakkåre til kano?

Har ingen konkrete tips, men man bør passe på at den er lang, da kanoen er bredere enn en kajakk.
Vann kan man nok få i fanget, men kan hjelpe med dryppringer. Noen årer har og dryppkant/tagg, som har samme funksjon som en dryppring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (14 timer siden):

Hva med noe ala dette? Kombinert kano og kajakk åre
Ikke den letteste kajakkåren, men det får du heller ikke til den prisen. Fordelen er jo at du kan klare deg med en åre som fungerer både som kano og kajakkåre.

Jeg har ingen erfaring med åren, så dette er bare info basert på hva som står på siden til selger.

Sikkert helt greit hvis både kanoåra og kajakkåra får riktig lengde. Alluminium er kaldt å holde i synes jeg. Jeg liker best tre, men komposittmaterialer er vel heller ikke like kalde som aluminium. Jeg synes ikke T-håndtak på kanoåre er det beste å holde i (bortsett fra til strykpadling hvor et fast grep for "eksplosive" åretak ofte er påkrevd), men her kan sikkert andre ha andre preferanser. Til flattvannspadling/turpadling synes jeg et smalere og lengre åreblad er bedre enn et kort bredt (motsatt for strykpadling, og også der hvor det er veldig grunt, har derfor ofte med meg to åretyper, man trenger jo uansett en reserve). Jeg bruker mest denne: https://www.westsystem.no/p/20300/grey-owl-northern-light-kanoaare , men har også en sånn (men siden den ble kjøpt i Whitehorse/Yukon i 1996 for elvepadling, så er finishen litt annerledes, men formen er lik og den heter det samme så vidt jeg husker): https://www.westsystem.no/p/20277/grey-owl-hammerhead-8-kanoaare

Begge er veldig gode årer synes jeg. Den første er veldig lett, den andre temmelig tung.

Det jeg er usikker på er hvordan det blir med kajakåreteknikk når man sitter i en kano som jo er bredere enn en kajakk og der du også sitter mye høyere over vannet. Feil åreteknikk vil kanskje gi deg problemer med muskler, sener og ledd i lengden. Jeg snakker nå om timer, ikke minutter. Men dette er egentlig ukjent land for meg siden jeg kun har brukt kajakkåre i strykpadling med kajakk. og der snakker man heller om minutter enn timer (korte turer, ofte pauser, hviling i bakevjer osv).

Det beste er egentlig å prøve for å se om det fungerer greit nok. Så vil man sikkert etter en del erfaring finne ut at man gjerne ville ha justert på ett eller annet (lengde, bredde åreblad, håndtak, materiale, vekt...), så det fornuftige er kanskje å skaffe noe rimelig først som siden går over i reserveåreparken når man finner ut at man trenger noe annet.

Bare noen tanker.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en Ally 17, og vil si at det går greit å venne seg til stabiliteten bare man lærer seg litt grunnteknikk: Gå langs kjøllinja som om du balanserer på en stokk, og hold deg lavt i båten om du er usikker. Den vipper mest, og jeg har hvert fall aldri så langt opplevd at den velter.
Når det kommer til åre liker jeg også de litt lange som Skogens Stønn anbefaler. Jeg har hørt selgere som argumenterer med at de brede gir mer kraft, men det trenger du egentlig bare når du padler stryk Smalere årer gir deg mindre styr med å holde den rett, lengden kompenserer på manglende bredde og du sliter deg ut lenge før dårlig tak med åra blir et problem. Du skal holde ut lenge, det er det som er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.