Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin InReach forhåndsdefinerte meldinger spørsmål


Anbefalte innlegg

Annonse
Erik Haaland skrev (På 24.6.2022 den 12.54):

Kan jeg legge til så mange telefon nummere jeg vil på de forhåndsdefinerte 3 meldingene (har Safety plan), eller blir alt utover ett (1) nummer fakturert som en ekstra melding?

Om jeg haker av for MapShare, vil det koste noe ekstra?

Mapshare er inkludert.

Maks 3 forhåndsredigerte meldinger, da opp til 3 ulike kontakter som du har registrert.

Tror ikke det er begrenset hvor mange du kan legge til av kontakter. Jeg har lagt til 2, en av de er mapshare. Dette fordi at jeg melder fra på forhånd til vedkommende om turen, når/hvor/hvem/tid.

Da er vedkommende obs om jeg ikke melder ifra om ankomst hjemme tilbake fra tur, eller om jeg ikke melder ifra på lengre turer ved ankomst og under turen, og kan i værste fall melde meg savnet og siste/planlagt lokasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (1 time siden):

Jeg har 7 kontakter på min presetmelding. Sendte en i forigårs og er kun "trukket" gratis presetmelding. Har ikke fått noe

øvrig forbruk på safetyplanen. 

Hvordan har du gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (55 minutter siden):

Ja der står det jaggu epost(er) numm(er) i flertall gitt. 
Men det har for min del ingenting å si, da jeg sender til 1.

Og du skiller de enkelte med semikolon ;

Jeg også har bare pleid å sende til en (pluss MapShare)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Haaland skrev (På 24.6.2022 den 12.54):

Om jeg haker av for MapShare, vil det koste noe ekstra?

Jeg har ikke det abonnementet, men her står det at det skjer uten ekstra kostnader (rull ned til "Hvilke kontaktalternativer kan jeg sende en forhåndsinnstilt melding til? Kan jeg sende sosiale meldinger ved å bruke forhåndsinnstilte meldinger?")

https://support.garmin.com/nb-NO/?faq=Dlq83lU2Ru5SHas9vohbbA

Ville kanskje bare testet og sett hva som skjedde. Hvis det koster noe for posisjonen vil du antakelig kunne se det på explorer-kontosiden din. Det dreier seg vel bare om ei krone eller så, så neppe en økonomisk katastrofe om du skulle bli belastet for en sånn test. Å sende sporing hvert tiende minutt i ukesvis kan jo summere seg opp til en uhåndterlig sum da (litt over tusenlappen i uka ved sporing 24/7).

Endret av Skogens Stønn
tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 timer siden):

Ja der står det jaggu epost(er) numm(er) i flertall gitt. 
Men det har for min del ingenting å si, da jeg sender til 1.

Men hvis "en" av ulike grunner ikke får lest eller kan motta meldingen(e) dine kan det være lurt å legge til "en til" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (28 minutter siden):

Men hvis "en" av ulike grunner ikke får lest eller kan motta meldingen(e) dine kan det være lurt å legge til "en til" :)

Du kan jo også sende meldinger til hvem du vil i tillegg. Jeg ville nok sendt en vanlig melding med mer nøyaktig beskrivelse av hva det gjelder hvis det er noe viktig.

Jeg basseter meg aldri på at noen skal motta en viktig melding, for eksempel en "jeg er i live og har det bra"-melding jevnlig og begynne å vurdere ettersøk eller lignende om de ikke mottar meldingen. Til det er tjenesten for usikker og ettersøk kan bli satt i gang når det ikke er nødvendig. Jeg informerer tvert i mot om at det ikke er grunn til bekymring om de ikke hører noe for det kan tenkes at jeg vil spare på bateriet eller rett og slett glemmer hele greia eller ikke gidder fordi jeg driver med noe gøy. Jeg avtaler i det hele tatt ikke om at jeg skal sende meldinger (annet enn for helt konkrete ting som for eksempel at nå er jeg framme og du kan komme og hente meg som avtalt).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 minutter siden):

Du kan jo også sende meldinger til hvem du vil i tillegg.

Det kan man. Jeg har f.eks to mottakere som mottar regelmessige "alt vel" meldinger, noen flere som mottar "her er jeg nå" meldinger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 minutter siden):

Hva skal skje hvis de ikke mottar "alt vel"-meldingene?

Forstår hva du mener, se for eks erfaringen her: [...]53395-spot-inreach-iridium-sat-telefon-epirb-eller-vanlig-mobil-abbonement/#comment-483433
Vi avtaler som regel at dersom de ikke hører noe og lurer, så kan de forsøke å sende meg en melding og se om de får svar. Uttrykket "alt vel"  bruker  jeg nå bare her for for å indikere at det er noen som ønsker hyppigere livstegn, mens andre bare syns det bare er kjekt å se hvor turen har gått så langt. Ingen som utløser alarm sånn uten videre, har nå tross alt vokst opp i en tid der det var vanlig å si "ser deg om cirka 14 dager" - der "cirka" var vesentlig og innforstått. Men folk er forskjellige, noen får jo i dag angst om de ikke får svar på en sms rimelig straks, så man må jo se an hvem som står på "alt vel" lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (35 minutter siden):

har nå tross alt vokst opp i en tid der det var vanlig å si "ser deg om cirka 14 dager" - der "cirka" var vesentlig og innforstått. Men folk er forskjellige, noen får jo i dag angst om de ikke får svar på en sms rimelig straks, så man må jo se an hvem som står på "alt vel" lista.

Jeg ville ikke en gang vurdert å akseptere sånne typer krav. De preller av meg som vann på gåsa. Jeg sier bare nei rett og slett.

Det er alt for mange måter man kan bli forhindret i å sende meldinger tilbake: Du kan miste inReachen i vannet mens du står der og skal sende meldingen, eller utfor stupet. Den kan rulle ut av sekken når du febrilsk pakker telt og sekk for å unngå at det blir søkkvåt i det været som kommer feiende nedover fjellsida mot leirplassen din, og du oppdager det ikke før til kvelden i neste leir når du skal sende meldinga. Du glemte hele meldinga fordi du traff noe hyggelige mennesker som hadde med seg en klunk på ei flaske som de spanderte raust av. Batteriet døde og da du skulle lade det for å sende meldinga oppdaget du at batteribanken også var gått tom (eller du glemte den igjen hjemme eller på DNT-hytta for to dager siden der det sikkert fremdeles står til lading, eller du glemte eller finner ikke ladeledningen). InReachen gikk i bakken og må nok erstattes med en ny. Noen stjal den.

Mulighetene er mange, og det å risikere at det blir satt i gang en svær redningsoperasjon via hovedredningssentralen, røde kors eller politiet bare fordi man var glemsk eller uheldig er i hvert fall ikke noe jeg vil risikere, spesielt fordi det sitter noen i andre enden og egentlig blir tvunget til å tenke worst case (hva skulle ellers meningen være, at de skulle bekymre seg enda litt ekstra?). Hvis jeg trenger hjelp har jeg SOS-knappen, eller jeg kan sende en melding til de jeg tror kan løse problemet jeg har (for eksempel hente meg). Veldig mange steder vil jeg kunne ringe og snakke med noen.

Og så er det en annen ting også. Hva var det Sting sang en gang: If you love sombody, set them free. Det ligger en dyp sannhet i akkurat dette (som ikke handler om inReach)

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke en gang vurdert å akseptere sånne typer krav. De preller av meg som vann på gåsa. Jeg sier bare nei rett og slett.

Joda, folk er forskjellige. Noen er mer empatisk imøtekommende, mens andre er mer .. .eh ... som deg. He he. ;) 

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Det er alt for mange måter man kan bli forhindret i å sende meldinger tilbake

Joda, og det samme gjelder med mobiltelefon. Folk kan ha kontakt på tur, men plutselig miste dekning, gå tom for strøm, miste telefon osv, og folk hjemme kan bli engstelig og slå alarm om de ikke hører noe på en stud osv. 

PS: Min for lengst avdøde mormor hadde nok satt pris på en Inreach når gubben dro "på havet" og hun satt hjemme og ventet. Tidene forandrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (57 minutter siden):

Noen er mer empatisk imøtekommende, mens andre er mer .. .eh ... som deg.

Nja. Det handler kanskje om hvem man viser empati for, den engstelige vennen/kjæresten/kona/... (som deg) eller redningsmannskaper som faktisk må ut og lete etter deg helt unødvendig (som meg). Siden jeg har SOS-knappen og i tillegg kan sende meldinger etter hjelp om jeg trenger det, så vil det ikke endre på min sikkerhet.

Jeg vil også hevde at man kan avtale med kjæresten/kona/vennen/... at man sender en melding om man ikke har det bra. Å vite at du kommer til å gjøre det vil jo også virke som en angstdemper på kona/vennen/kjæresten/... Siden man jo tilsynelatende stoler 100% på at meldingen kommer fram vil det jo gjelde en sånn melding også, eller? Og da vil det jo ikke lenger være noen risiko for å utløse en unødvendig redningsaksjon.

Det er i det hele tatt vanskelig å se for seg en situasjon der det å sende "alt vel"-meldinger skal øke sikkerheten til den som er på tur. Jeg bruker enheten til å øke sikkerheten på turene (først og fremst når jeg går alene) ved å ha muligheten til å trykke på SOS-knappen eller sende en melding for å få assistanse, eventuelt endre på avtaler fordi man tok en annen vei eller kommer fram en dag tidligere eller senere, og ikke som en angstfordriver for venner og kjente der hjemme.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Det er i det hele tatt vanskelig å se for seg en situasjon der det å sende "alt vel"-meldinger skal øke sikkerheten til den som er på tur.

Her setter du opp en stråmann som du argumentere mot.  Har ikke sagt at jeg sender meldinger for å øke min egen sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Her setter du opp en stråmann som du argumentere mot.  Har ikke sagt at jeg sender meldinger for å øke min egen sikkerhet.

Nei, jeg ser ingen stråmann. Jeg argumenterer ikke i mot. Det var vel heller et (misslykket?) forsøk på å oppklare hvorfor jeg tenker som jeg tenker, siden det virket som du mente at jeg var fri for "empatisk imøtekommenhet" siden jeg velger å se dette annerledes enn deg: "Noen er mer empatisk imøtekommende, mens andre er mer .. .eh ... som deg."

Jeg sender jo meldinger hit og dit jeg også, og kanskje mest sporing til MapShare hvis det er en lengre tur, men det er bare fordi det er noen få rundt meg som synes det er artig å "følge med meg på turen", kanskje mest de gamle som ikke lenger er i stand til å gjennomføre sånne turer og som kanskje drømmer seg litt tilbake til da de selv gjorde sånt. Men jeg forklarer at jeg når som helst kan slå av sporing/la være å sende meldinger, for eksempel fordi jeg vil unngå å tappe ned batteriet helt i tilfelle det usannsynlige skulle skje at jeg får bruk for nødknappen, eller at jeg bare var så trøtt om morgenen at jeg glemte å skru på sporingen.

Tror jeg logger av debatten her jeg. Det er vel ikke noe mer å tvære ut av dette nå. 😄

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Joachim V skrev (På 26.6.2022 den 9.59):

Ikke MapShare nei men den har jo ikke noe for seg uten sporing som koster. 

Du  kan  fint  huke  av  for  MapShare  ved sending  av melding ,vedkommende som  får  meldingen får da  med en  link som  kan  trykkes  på  så  åpner explorekartet seg og viser posisjonen din  på  kartet. Da vet vedkommende  du  er  ved feks fiskevannet og en  får også  opp koordinatene. 

 

Endret av Fjellgutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.