Gå til innhold
  • Bli medlem

Pumpepose til liggeunderlag - erfaring? Er det egentlig nødvendig?


gobbel

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å ser på forskjellige liggeunderlag da jeg tenker å oppgradere det jeg allerede har. Mtp mitt bruk blir det et i større lengde og bredde (er 188cm) mtp komfort, med syntetisk isolasjon for ekstra varme og komfort. 

Flere leverandører anbefaler pumpeposer til sine oppblåsbare liggeunderlag, spesielt mtp fukt og raskere oppblåsing. Personlig synes jeg dette kan være noe overflødig, eller? Er det slik at liggeunderlag får betydelig "kortere levetid", eller at risikoen for fukt absolutt burde tas seriøst? Noen her med erfaringer og innspill?☺️ 

Sjeldent man har dårlig tid på tur, og den kan alltids luftes etter/mellom bruksperiodene😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvilket underlag det er snakk om. Dun/syntetisk/selvoppblåsbar/thermarest uten fyll, etc.

Pumpepose er praktisk, jeg pakker underlagene mine i exped sin pumpepose. Den veier mindre enn pakkposen som følger med underlaget, og er god å pumpe med.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker primært ikke-selvoppblåsbart liggeunderlag med primaloft isoalsjon. Har blant annet sett på JR Gear Insulated Traverse Core Primaloft XL (pumpepose kjøpes separat) og Exped Synmat. Med mitt bruk vil nok dunisolasjon bli noe overflødig. 

Forstår! Har du også hatt erfaring av mye muggdannelse i liggeunderlag du ikke har brukt pumpepose? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. Bruker du underlaget mye og kun blåser det opp med munnen blir det mugg, i alle fall her oppe i det kalde nord. Men hva er mye, 30 turdøgn i året? Eller må vi opp i 120+?

Jeg bruker ikke min Thermarest "ofte nok" til at jeg bekymrer meg så mye for mugg. Men jeg liker lange dagsmarsjer og det å måtte blåse opp liggeunderlaget med kun lungekraft når jeg kommer til camp står ikke øverst på ønskelista ;-)

Min praksis er å blåse det opp med pumpesekk (har i perioder brukt elektrisk pumpe) + ca 2 blås med munnen for å få det hardt nok. Når jeg kommer hjem fra tur henger jeg det opp til tørk over en stol eller liknende til dagen etter. Og viktigst av alt jeg lagrer det med åpen ventil, lett sammenbrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal blåse opp med lungene, så er det ikke risiko for fukt i underlaget. Da FÅR du fukt inn i underlaget. 

Lufting av underlag. Det er ikke akkurat slik at du kan vrenge underlaget og lufte det. Det er vanskelig å "lufte" ut fukten i et underlag når den først er inni. Dermed vil det før eller siden bli en case. Hvor lang tid det tar vil avhenge av hyppigheten av oppblåsing.

Vi har pumpeposer til de fleste av våre underlag. De brukes som regel. Vi har også en en slik https://www.wish.com/product/61401a4d2ab274ec850831a9?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=NO&_force_currency_code=NOK&pid=googleadwords_int&c=16649318835&ad_cid=61401a4d2ab274ec850831a9&ad_cc=NO&ad_lang=EN&ad_curr=NOK&ad_price=365.00&campaign_id=16649318835&retargeting=true&exclude_install=true&gclid=CjwKCAjwwdWVBhA4EiwAjcYJEC74YW1eunYohF0cmyUGxEIHcjNS9SckkRA3ROKl2pqhiHcTIiwpiRoCwXEQAvD_BwE&share=web som vi pleier å ta med dersom vi er 3-6 pers på tur sammen. Det er raskere for alle å komme på plass i telt(ene) og spesielt om det regner er det ønskerlig at man bruker litt kortere tid til å få rigget camp. Den veier ca 150g og vi har også nødladet mobil fra den mot slutten av turer. OVerraskende god kapasitet. 

Kan også benyttes til andre formål: 

https://www.instagram.com/p/CBINzFRDBtU/?utm_source=ig_web_copy_link


Ellers så har jeg selv en rekke underlag, men det som har vært mest i bruk er Exped Syntmat 7LW. Jeg styrer unna alle dunprodukter pga allergi uansett hvor godt innpakket duna er. Jeg tipper jeg ca 50/50 har brukt integrert pumpe eller pumpepose på dette. Jeg har sjelden dårlig tid på tur og det er bare når jeg har vært på tur med lang og slitsom dagsetappe at jeg har følt det som unødig energibruk å bruke integrert pumpe. 

Som Marius skriver over så er pumpeposene praktisk til å fuktbeskytte underlag under transport i tillegg til pumpefunksjon. Så kan man heller legge en annen tett pakkpose igjen hjemme. 


Ang elektrisk pumpe over så ble den brukt daglig til å blåse opp 3 underlag på denne turen: 

Så den var i bruk daglig til 3 underlag. I tillegg i bruk til å blåse i gang full fyr i en kvistbrenner et par ganger. På siste dagsetappe tilbake etter siste overnatting ble 2 mobiler ladet fra ca 50% til 100% på reststrømmen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Exped Synmat med integrert pumpe og synes den fungerer helt fint. Pumpesekk funker også, men foretrekker egentlig den integrerte pumpa. Skal jeg over på noe alternativ tror jeg det blir elektrisk pumpe. Blåse gidder jeg hvertfall ikke, fuktighet eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.