Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk 80+ liter for oss som ikke har kjøtt på beina


Chris B.

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Fjãllrãven Kajka 100 som er en fenomenal langtursekk på mange måter. Elsker de mange funksjonene på den og den er stor nok til at jeg kan pakke i den hva jeg vil måtte drasse med meg på tur. Der kommer også en av de første utfordringene inn, plassen gjør til at jeg alltid pakker med meg litt ekstra ting og sekken blir alltid "litt" for tung for min fysikk.

Jeg er forholdvis slank (70kg) og litt over 1,8 høy. Utfordringen med Kajka er at magebeltet har en hard kant rundt og polstring i midten. Denne kanten havner alltid ned mot låret (ca. 10 cm under midjen) og det blir gnagsår relativt raskt. Med andre ord, jeg har ikke nok fett på hoftene til at beltet ligger der det skal.

Jeg vurderer nå å se etter en ny sekk som kan dekke mitt behov, om enn kanskje noen liter mindre slik at jeg MÅ pakke smartere. Men ikke mindre enn 80 liter. Normal bruk vil være turer på 2-7 dager.

Har såvidt sett litt på Osprey Aether 85. Den virker liten og kompakt, men har fortsatt god plass og har et godt polstret magebelte.

Jeg trenger tips og råd her. Takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Chris B. skrev (På 23.6.2022 den 17.31):

Jeg har i dag en Fjãllrãven Kajka 100 som er en fenomenal langtursekk på mange måter. Elsker de mange funksjonene på den og den er stor nok til at jeg kan pakke i den hva jeg vil måtte drasse med meg på tur. Der kommer også en av de første utfordringene inn, plassen gjør til at jeg alltid pakker med meg litt ekstra ting og sekken blir alltid "litt" for tung for min fysikk.

Jeg er forholdvis slank (70kg) og litt over 1,8 høy. Utfordringen med Kajka er at magebeltet har en hard kant rundt og polstring i midten. Denne kanten havner alltid ned mot låret (ca. 10 cm under midjen) og det blir gnagsår relativt raskt. Med andre ord, jeg har ikke nok fett på hoftene til at beltet ligger der det skal.

Jeg vurderer nå å se etter en ny sekk som kan dekke mitt behov, om enn kanskje noen liter mindre slik at jeg MÅ pakke smartere. Men ikke mindre enn 80 liter. Normal bruk vil være turer på 2-7 dager.

Har såvidt sett litt på Osprey Aether 85. Den virker liten og kompakt, men har fortsatt god plass og har et godt polstret magebelte.

Jeg trenger tips og råd her. Takk.

Jeg har en Aether 100, ville like godt kjøpt den største og tatt av topplokket. God sekk som jeg tipper vil passe bra. Jeg har den i s/m, veier 85 og litt over 180 jeg og, men til gjengjeld har jeg ganske kort rygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (1 time siden):

Det er mulig å flytte hele bæresystemet opp og ned på denne for ulike rygglengder.  Har du noe mer igjen å justere der? 

Problemet mitt er omkretsen på magebeltet, får ikke strammet godt nok når sekken er 20+kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Jeg har en Aether 100, ville like godt kjøpt den største og tatt av topplokket. God sekk som jeg tipper vil passe bra. Jeg har den i s/m, veier 85 og litt over 180 jeg og, men til gjengjeld har jeg ganske kort rygg. 

Det ble så jeg bestilte meg en Aether Plus 85 som kom i dag, skal få sett litt på den i helga og pakke den for å se om den dekker behovet mitt. Mener jeg den blir for liten returnerer jeg og bytter i 100l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris B. skrev (10 timer siden):

Det ble så jeg bestilte meg en Aether Plus 85 som kom i dag, skal få sett litt på den i helga og pakke den for å se om den dekker behovet mitt. Mener jeg den blir for liten returnerer jeg og bytter i 100l.

Høres ut som en plan! Lokket som kan bli dagstursekk synes jeg var litt i overkant tungt og komplisert, men sekken har en fin løsning med et mini lokk som erstatter sekkelokket når du tar det av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.