Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka med Packraft


Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg sitter å ser på en potensiell rute i Femundsmarka med packraft som fremkomstmiddel og er på jakt etter et par tips/meninger.  Tenker at turen vil vare 5-7 dager.

Her er turen jeg tenker: Nordvika -  Nedre muggsjøen - Volsjøan - Revsjøen- Så via håene og ned til Roasten og ned røa( her er jeg kjent).  Det jeg lurer på angående denne ruten er hvordan er det å padle opp mugga? Eller bør jeg speilvende ruten og padle ned mugga?  Og selvfølgelig generelt om noen med ruten som virker unødvendig kronglete. 

Har eller vurdert en rute over Røvtjønnan, inn til Vonsjøan- Padle mugga tilbake til Roasten og ned Røa. 

Kom gjerne med innspill og tips!

Endret av Mammutton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sofasliter skrev (1 time siden):

Jeg har ikke noe innspill til turen din, dessverre. 
Men jeg vurderer en tur med packraft i Femundesmarka i sommer, og da padle fra nedre Roasten og ned Røa.
Har du link til noe padleguide for Røa?

Har ingen link til det nei. Vært der et par ganger før med kano og da har vi padlet ned den første delen, pakket sammen kano og gått resten. Det har vært grunnet ukjent terreng og liten tid til å rekke transport over femunden. Det eneste jeg vet er at første delen av røa er grei padle med litt bæring her og der. Litt mer kronglete og gjengrodd sti så du bør regne med litt tid ned Røa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2022 at 4:09 PM, sofasliter said:

Jeg har ikke noe innspill til turen din, dessverre. 
Men jeg vurderer en tur med packraft i Femundesmarka i sommer, og da padle fra nedre Roasten og ned Røa.
Har du link til noe padleguide for Røa?

Sjekk boka til Lars Monsen om Femundsmarka. Der er det en detaljert forklaring om hele Røavassdraget med info om hvilke stryk som kan padles, osv. God tur! 😀

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2022 at 3:56 PM, Mammutton said:

Hei folkens

Jeg sitter å ser på en potensiell rute i Femundsmarka med packraft som fremkomstmiddel og er på jakt etter et par tips/meninger.  Tenker at turen vil vare 5-7 dager.

Her er turen jeg tenker: Nordvika -  Nedre muggsjøen - Volsjøan - Revsjøen- Så via håene og ned til Roasten og ned røa( her er jeg kjent).  Det jeg lurer på angående denne ruten er hvordan er det å padle opp mugga? Eller bør jeg speilvende ruten og padle ned mugga?  Og selvfølgelig generelt om noen med ruten som virker unødvendig kronglete. 

Har eller vurdert en rute over Røvtjønnan, inn til Vonsjøan- Padle mugga tilbake til Roasten og ned Røa. 

Kom gjerne med innspill og tips!

Jeg sitter på toget til Røros nå og skal videre til Femundsmarka. Tenker å ta samme rute opp Mugga og videre inn i Sverige. Jeg har landet på (tror jeg) å bære langs Mugga. Er tilbake om en to ukers tid, så om du ikke allerede har reist så kan jeg gi deg en fyldig oppdatering angående Mugga. 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padle opp Mugga tror jeg blir vanskelig. Svein Fiskeset (youtube) prøvde med ally men snudde og dro opp røa i stedet. Tror videoen er fra 20!9 eller 2020. Får et visst inntrykk om du ser starten på turen hans.

 

God tur :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (7 minutter siden):

Skulle jeg tatt packraften med til Mugga ville jeg nok kommet inn dit via Revsjøen og båret opp til Volsjøan og derfra en bæring ned til Nedre Muggsjø. Jeg hadde ikke orket strabasene opp Mugga mot Nedre Muggsjø.

Hovedmålet med turen er jo de dagene som skal tilbringes mellom revsjøen og øvre roasten. Kanskje like greit å droppe nordvika-muggsjøen og heller gå via røvollen mot revsjøen? Kan evt ta en dagstur til volsjøan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (1 time siden):

Hovedmålet med turen er jo de dagene som skal tilbringes mellom revsjøen og øvre roasten. Kanskje like greit å droppe nordvika-muggsjøen og heller gå via røvollen mot revsjøen? Kan evt ta en dagstur til volsjøan

Tja, du kan jo kikke på ruta jeg tok sist sommer. Var innom Revsjøen da.

:)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en film med noen som tok turen omtrent slik. Virket overkommelig. Mugga har vel en del flate partier som kan padles i nedre del, noen bæringer her og der. Så er det et lengre strekk å bære opp til Muggsjøen. Så dro de over Volsjøan og til Revsjøen. 
Også sett folk dra på tur og ta den andre veien, noen dro da fra Volsjøan til Bjorbekken og padlet der bort til Mugga. Det blir en del ekstra bæring ved å legge turen innom det området uansett retning.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens, her kommer en liten oppdatering direkte fra Muggsjøbua!

Mugga kan padles flere strekninger nå - godt med vannstand. Jeg valgte å spasere og heller montere packraften ved nedre Muggsjø. 

Det er FORFERDELIG mye mygg og knott nå - spesielt sistnevnte. Har f**n ikke fått fyrt bål en gang, haha 😂

Stryker over til Sverige i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knektstang skrev (49 minutter siden):

Heisann folkens, her kommer en liten oppdatering direkte fra Muggsjøbua!

Mugga kan padles flere strekninger nå - godt med vannstand. Jeg valgte å spasere og heller montere packraften ved nedre Muggsjø. 

Det er FORFERDELIG mye mygg og knott nå - spesielt sistnevnte. Har f**n ikke fått fyrt bål en gang, haha 😂

Stryker over til Sverige i morgen.

Herlig! Hvor lang tid brukte du opp til nedre muggsjø? Og hvor gikk du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Synnervika klokka 16 på søndag og padla oss over til en liten strand på østsiden av Nordvika. På mandag jobbet vi oss jevnt og trutt opp til Muggsjøbua. Nogle tungt, men nå er jo også sekken på sitt tyngste med mat, packraft, etc. 

Fine stier opp til Muggsjøene. Bare vær obs på at rett før Langmyrbua så splitter stien seg to rett ved starten av Langmyra. Best å holde stien til venstre og ikke stien til høyre som leder videre langs Langmyra. 

Så en gladmelding: vi har fått en behagelig vind og luftfuktigheten er nå lavere. Altså langt mindre mygg og knott nå. Bålet er tent. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er vi tilbake etter en uke i Femundsmarka. Vi gikk til Langeggtjønnan første dagen og revsjøen dagen etter. Derfra padlet vi mer eller mindre hele veien til Røvollen. En bra rute selv om det ble for tungt å komme seg til revsjøen første dagen (for mye tjafs i sekken). Er glad vi valgte å ta denne ruten og ikke motsatt vei, deilig å slippe å bære fartøyet opp strykene fra Raosten mot Rogen.

Eller var det skiftende vær, veldig bra fiske hele veien og nesten ikke folk å se før vi nærmet oss Roasten! En fin tur selv om det ikke ble tid til noen hviledager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forholdene i elva ned till Røvollen?
Jeg skal ha med en som er uerfaren i packraft, og han er delvis lam i ene armen. Det fungerer greit på flatt vann, men noe særlig med stryk kan vi ikke ha.
Vi skal i utgangspunktet bare padle flatt, men alt vi slipper å bære er bonus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (4 minutter siden):

Hvordan er forholdene i elva ned till Røvollen?
Jeg skal ha med en som er uerfaren i packraft, og han er delvis lam i ene armen. Det fungerer greit på flatt vann, men noe særlig med stryk kan vi ikke ha.
Vi skal i utgangspunktet bare padle flatt, men alt vi slipper å bære er bonus...

Ned til Røvollen var det 1 stryk vi bærte forbi, men det er stryk hele veien så langt ifra stille vann. Så da tror jeg nok det er beste å starte/avslutte padlingen med Roasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp hjem selv. Vi bar packraftene opp Mugga og padlet oss derfra via Nedre- Midtre og Øvre Muggsjø og over til Sverige. Været var fantastisk med skikkelig sommertemperaturer - samt herlig klekking av mygg og annen faenskap. Men, fisken beit! Landet fine ørreter i kg-klassen. Derfra padlet vi videre inn i Sverige hvor vi fulgte en myrkanal flere km sydover til Västre Rødsjø, så videre via Østre Rødsjø og ned til Rødviken på Rogen. Deretter krysset vi Rogen og jobbet oss gjennom kratt og ur over til Vonjøene, før vi smatt over til Grøtåa og padlet oss ned den. Det gikk mer eller mindre smertefritt hele veien. Så vandret vi videre til Haugen gård og tok Femund II hjem.

Fisket var nydelig - kun ørret og abbor, sistnevnte fikk jeg tre av i kilosklassen! Været endret seg de siste dagene. Det ble kaldt og med en stiv nordavind ble fisket relativt tynt. Fikk litt i Grøtåa, men kun bekkørret/stekeørret. Fra Mugga til og med Grøtåa traff vi knapt mennesker. I en hel uke så vi ikke en eneste sjel mens vi fartet gjennom Muggsjøene og mot Rogen. Alt-i-alt en fantastisk tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knektstang skrev (1 time siden):

Kom nettopp hjem selv. Vi bar packraftene opp Mugga og padlet oss derfra via Nedre- Midtre og Øvre Muggsjø og over til Sverige. Været var fantastisk med skikkelig sommertemperaturer - samt herlig klekking av mygg og annen faenskap. Men, fisken beit! Landet fine ørreter i kg-klassen. Derfra padlet vi videre inn i Sverige hvor vi fulgte en myrkanal flere km sydover til Västre Rødsjø, så videre via Østre Rødsjø og ned til Rødviken på Rogen. Deretter krysset vi Rogen og jobbet oss gjennom kratt og ur over til Vonjøene, før vi smatt over til Grøtåa og padlet oss ned den. Det gikk mer eller mindre smertefritt hele veien. Så vandret vi videre til Haugen gård og tok Femund II hjem.

 

Hvor lang tid brukte dere på denne turen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knektstang skrev (3 timer siden):

Nedre- Midtre og Øvre Muggsjø og over til Sverige. Været var fantastisk med skikkelig sommertemperaturer - samt herlig klekking av mygg og annen faenskap. Men, fisken beit! Landet fine ørreter i kg-klassen. Derfra padlet vi videre inn i Sverige hvor vi fulgte en myrkanal flere km sydover til Västre Rødsjø,

Så vidt jeg kan skjønne ut i fra beskrivelsen har dere padlet i et område i Sverige hvor det i 30 år har vært totalforbud mot å benytte båt av noen art (inklusive kano): https://www.graenslandet.se/sv/besoek-graenslandet/paddla?id=127&ml=1

Forskriften finnes her (§10 pkt. 8): https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/handlingar/rest/dokument/278802

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skogens Stønn said:

Så vidt jeg kan skjønne ut i fra beskrivelsen har dere padlet i et område i Sverige hvor det i 30 år har vært totalforbud mot å benytte båt av noen art (inklusive kano): https://www.graenslandet.se/sv/besoek-graenslandet/paddla?id=127&ml=1

Forskriften finnes her (§10 pkt. 8): https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/handlingar/rest/dokument/278802

;-)

Oisann hoppsann! Forklarer jo hvorfor det var så lite folk. 😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.