Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg medel


Håkan S

Anbefalte innlegg

Skillnad på effekt på Mygga spray och Djungelolja samt datum betydelse min förpackning Mygga nästan full väger ca 90 gr utg 2023 och Dj ca 50 gr utg 2021.

Ska gå mellan Finse-Hukeliseter 2022-07-21/-08-02 och räknar med matl i tältet.

Rastar på dagen på vindutsatta ställen med jacka och myggnät på hatten om det behövs(nät i fickan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Noen som har testet bushman so. Endelig er blitt til salgs i norge? Har den originale med 80 prosent deet. Den norske har lavere og er kanslje ikke like effektiv. Den originale kom også med eller uten solkrem. Myggmiddel med solkrem er genialt og det er rart at ingen andre har tatt ideen. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på at DEET er et løsemiddel, og i kontakt med plast så smelter plasten. Det skal en del til for at plasten smelter fullstendig, men det skal mindre til for at plasten blir matt og flekkete. DEET ble utviklet på 40-tallet før plast ble vanlig i alle slags produkter, så virkningen på plast var ikke en prioritet.

Det er kanskje ikke så farlig for emballasje og lignende som stadig byttes ut, men mye av utstyret i dag er gjerne dyre ting med plastdeler som fort kan miste både funksjon og verdi om det kommer i kontakt med DEET som f.eks. bilinteriør, klokker, briller, kamerautstyr, GPS, skalljakker, telefoner (pakninger, skjermbeskyttere, deksler og andre plastdeler), hodelykter, kniver, ørepropper, samt syntetiske materialer.

Jeg håndterer mye kamerautstyr når jeg er på tur og har gått helt bort fra DEET og bruker i stedet myggmiddel med picaridin/icaridin/piperidine som er i samme "familie". Autan er det jeg foretrekker og jeg har ikke merket noe forskjell i virkning mellom Autan og DEET-baserte produkter. Største forskjellen jeg merker er at Autan lukter mindre og er mindre grisete i tillegg til at jeg ikke behøver å være bekymret for å ødelegge mer utstyr. Tidligere har alt utstyr jeg har eid av plast blitt mer matt og gummiaktig over tid, og jeg trodde det kanskje var på grunn av sol, varme og generell slitasje, men etter at jeg innså at det var DEET som var synderen og jeg i stedet har benyttet alternativer så har alt jeg eier av plast fått en lengre levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg absorberer man deet igjennom huden, noe som Ikke er heldig i større mengder og spesielt ikke for barn. Jeg har også gått helt over til picaridin/icaridin/piperidine, da disse ikke absorberes gjennom huden og er bedre helsemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ikigai said:

Autan er det jeg foretrekker og jeg har ikke merket noe forskjell i virkning mellom Autan og DEET-baserte produkter

Samme her. DEET er noe drit på alle måter, og Autan og andre "caridin-varianter" har minst like god effekt.
I tillegg bruker jeg cetirizin-tabletter (zyrtec m.fl.) siden jeg reagerer kraftig på myggstikk. Den hindrer ikke at jeg blir stukket, men jeg får mindre kløe og ikke så kraftig reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, ArveS said:

Sånn som dette https://www.apotek1.no/produkter/autan-tropical-pumpespray-100ml-833494p - fungerer det omtrent like bra som Mygga/Myggmelk med DEET?

Jeg har brukt begge, og svaret er ja, helt klart. Helt beskyttet mot stikk er du uansett ikke, mygg har en høyt utviklet kompetanse på på finne områder på kroppen der den kan kose seg.
Mange av oss mener at det er viktig at DEET er verre for helsen, klærne, utstyret og miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (58 minutter siden):

Samme her. DEET er noe drit på alle måter, og Autan og andre "caridin-varianter" har minst like god effekt.
I tillegg bruker jeg cetirizin-tabletter (zyrtec m.fl.) siden jeg reagerer kraftig på myggstikk. Den hindrer ikke at jeg blir stukket, men jeg får mindre kløe og ikke så kraftig reaksjon.

Jeg og reagerer noe voldsomt på mygg, særlig i det store utland. Har nesten ingen effekt av Zyrtec men Fenkarol fungerer supert, kjøper inn litt når jeg er på ferie men kan jo være det kan skaffes innenlands og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Fiskepadde said:

Jeg og reagerer noe voldsomt på mygg, særlig i det store utland. Har nesten ingen effekt av Zyrtec men Fenkarol fungerer supert, kjøper inn litt når jeg er på ferie men kan jo være det kan skaffes innenlands og. 

Det ser ikke ut for at quifenadine (som er virkestoffet) er tilgjengelig i Norge. Det ser ut for at det i likhet med Polaramin og Zyrtec er et antihistamin, men med litt andre egenskaper. Får du det i Sverige, eller må du til "det store utlandet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (45 minutter siden):

Det ser ikke ut for at quifenadine (som er virkestoffet) er tilgjengelig i Norge. Det ser ut for at det i likhet med Polaramin og Zyrtec er et antihistamin, men med litt andre egenskaper. Får du det i Sverige, eller må du til "det store utlandet" ?

Vi er i Baltikum hver sommer og her er det tilgjengelig på vanlig apotek. Tror de fleste «østblokk» land har det. Får sikkert fatt i det på eBay og 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (7 timer siden):

Vær oppmerksom på at DEET er et løsemiddel, og i kontakt med plast så smelter plasten. Det skal en del til for at plasten smelter fullstendig, men det skal mindre til for at plasten blir matt og flekkete. DEET ble utviklet på 40-tallet før plast ble vanlig i alle slags produkter, så virkningen på plast var ikke en prioritet.

Det er kanskje ikke så farlig for emballasje og lignende som stadig byttes ut, men mye av utstyret i dag er gjerne dyre ting med plastdeler som fort kan miste både funksjon og verdi om det kommer i kontakt med DEET som f.eks. bilinteriør, klokker, briller, kamerautstyr, GPS, skalljakker, telefoner (pakninger, skjermbeskyttere, deksler og andre plastdeler), hodelykter, kniver, ørepropper, samt syntetiske materialer.

Jeg håndterer mye kamerautstyr når jeg er på tur og har gått helt bort fra DEET og bruker i stedet myggmiddel med picaridin/icaridin/piperidine som er i samme "familie". Autan er det jeg foretrekker og jeg har ikke merket noe forskjell i virkning mellom Autan og DEET-baserte produkter. Største forskjellen jeg merker er at Autan lukter mindre og er mindre grisete i tillegg til at jeg ikke behøver å være bekymret for å ødelegge mer utstyr. Tidligere har alt utstyr jeg har eid av plast blitt mer matt og gummiaktig over tid, og jeg trodde det kanskje var på grunn av sol, varme og generell slitasje, men etter at jeg innså at det var DEET som var synderen og jeg i stedet har benyttet alternativer så har alt jeg eier av plast fått en lengre levetid.

Hm, var ikke klar over det, men det kan ikke være akutte angrep på plasten. I så fall skulle fiskesneller og annet utstyr vært oppspist for lenge siden.. Jeg har brukt uhorvelige mengder Mygga og andre DEET-produkter gjennom årene, og ikke lagt merke til noe. Synes ikke Autan sitter så lenge på. 
Men fint å bli gjort oppmerksom på problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye Coleman 100 Max DEET og det spiser plast til frokost. Bror lånte en flaske som begynte å lekke i bagasjen på vei til Bolivia, og utstyr og klær ble ødelagt. lav konsentrasjon går sikkert fint, men høykonsentrat ikke veldig bra. Dette er godt kjent. 

https://www.amazon.com/Coleman-Insect-Repellent-Spray-98-11/dp/B007S3KW6O

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Någon som provat vitlök el citron tid anv något som kallades beckolja var nog något som kom från stenkol eller trätjära.

Autan ska vist få anv på barn från 3 år och EJ klassat som hudiriterande som Deet så detta får det bli när nuv lager av Deet är slut eller för gammalt

Finns vissa som vill leka med ödet som imp myggmedel med 80% Deet.

När jag var i ett skåp i källaren och skulle ha något medel mot getingbo byggt inne i garagedörren så hittade jag något med DDT det blev helt tyst på några sekunder från första vildsinta reaktionen.

Jag hade heltäckande kläder hanskar och skyddsglasögon och kolfiltermask.

Mer mjövänliga alt i dag skulle vara en ´rökpuff´för att lugna bin.

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hörde på SV Radio igår om ett nytt mygg medel som är godkänt i USA  som är baserat på något extract av Grap frukt iaf skulle det lukta som GF och vara i princip ofarligt för oss men ge ´odjuren´någon förlamning 

https://www.nbcnews.com/health/health-news/first-new-insect-repellent-approved-11-years-smells-grapefruit-n1236434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Håkan S said:

Hörde på SV Radio igår om ett nytt mygg medel som är godkänt i USA  som är baserat på något extract av Grap frukt iaf skulle det lukta som GF och vara i princip ofarligt för oss men ge ´odjuren´någon förlamning 

https://www.nbcnews.com/health/health-news/first-new-insect-repellent-approved-11-years-smells-grapefruit-n1236434

Dette er interessant! Blir spennende å se hvor effektivt det er.
Litt info her: https://en.wikipedia.org/wiki/Nootkatone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at et myggmiddel som virker i USA virker i Norge. Det finnes over 3000 forskjellige arter stikkmygg hvorav noen titals finnes i Norge. Kjøper man et myggmiddel i utlandet der det aktive stoffet ikke har vært testet i Norge bør man teste det her hjemme før man avgjør om det virker eller ikke, uavhengig av hvor godt eller dårlig det virker andre steder.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ej importerar själv lär det väl dröja tills nästa år ev längre innan det går att köpa i Norge el Sverige trol.ej samma test instut som anv för godkännande.

De rekomenderade även vita kläder men tveksam när jag var ute och tränade för vandringen nu snart så hade jag vita compretionsstrumpor och de stack rakt igenom ǵummi´trådarna´tillomed när jag gick och hade lite utgången ´djungelolja´på benen och övriga ställen,men de sa i programmet att man ej skulle andas mkt det blir ju lite svår med packning och vandring men problem kommer ju när solen gått ned på kvällen normalt.

Bäst är ju ha ett rymligt tält och komma in fortast möjligt innanför myggnätet

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (9 minutter siden):

Om man ej importerar själv lär det väl dröja tills nästa år ev längre innan det går att köpa i Norge el Sverige trol.ej samma test instut som anv för godkännande

Hmmm...kanskje man bare kan gni seg med den hvite delen av skallet?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.