Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltstang-forvirring


Trølle og je

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ei teltstang som har revna noen cm, så jeg vurderer å bytte den ut. Foreløpig er den «reparert» med hylse.

 

Så nå lurer jeg på:

Kan jeg bare fortsette å bruke den stanga som er reparert med hylse? Det virker som den sitter godt. Det fulgte ikke med ekstra stangsegment med teltet, så får ikke bytta det. Dvs. jeg kjøpte «9 mm Hilleberg stangseksjon m/hylse» for å prøve å bytte ut, men det passa sjølsagt ikke til mi McKinley-teltstang. (Måtte teste sjøl om jeg målte mi til ca. 8,5 mm diameter 😆) Men nå har jeg jo ei ekstra hylse dersom ei annen stang skulle revne/brekke …

Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe ny stang – hva i alle dager skal jeg kjøpe? Ser Helsport selger stenger, men ingen med lik lengde som mi på 271,5 cm. Vil denne på 270 cm funke? Er jo nesten lik lengde.

Eller kjøpe ei litt lengre og kappe den til sjøl? Med baufil? 😅

Segmentlengdene er heller ikke lik som på mi gamle, spiller det noen rolle?

Og hva betyr egentlig 2pb og 3pb? Jeg blir helt matt av forkortelsene i turutstyrspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trølle og je skrev (7 timer siden):

Eller kjøpe ei litt lengre og kappe den til sjøl? Med baufil? 😅

Det er nok det enklaste, og då får du ei stang som passar teltet. Dette er også kva eg sjølv har gjort.

 

Trølle og je skrev (7 timer siden):

Og hva betyr egentlig 2pb og 3pb? Jeg blir helt matt av forkortelsene i turutstyrspråket.

Ingen aning, har aldri sett forkortingane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trølle og je skrev (9 timer siden):

 

Og hva betyr egentlig 2pb og 3pb? Jeg blir helt matt av forkortelsene i turutstyrspråket.

2PB er nok at to av leddene er "pre bent" og 3PB  tre av leddene er "pre bent" / har en forbøying som de kaller det. 

"(..) i tillegg til hvor i teltet stanga er plassert, bestemmes diameter, graden for forbøyning, samt lengden på hvert enkelt ledd. Kort fortalt: alle våre stenger er spesialtilpasset til hver enkelt teltmodell."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McKinley er vel Intersport sitt "husmerke", søkte på "Mckinley teltstang", og google sendt meg hit https://www.intersport.no/mckinley-alu-stenger-teltstang-turutstyr-hvit/iic.mckinley.137710.869.html

Nå fant jeg ingen butikker med varen på lager, mulig dette skyldes elendig søkemotor hos Intersport. Men du kan jo kontakte Intersport og høre hva de kan skaffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldrig haft brått/skada.

Hur ska den medföljande hylsan anv?

Måste man ha tejp eller räcker det att lägga den skadade sektionen på en flat sten och slå lite försiktigt runt om i båda ändar med en annan lämplig sten.(på vintern med pulka har man kanske en tång med sig)

Men risken att skada stångkanalen blir kanske för stor om det blir lite ojämt i ändan på hylsan jag har oftast lite ´silvertejp´ med men fungerar väl även med tex idrotts tejp mot skavsår tex.

Alt. räcker det med att föra in hylsan över bråttstället och innan man spänner bågen sätta hylsan över platsen och sedan spänna bågen och hylsan sitter kvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (3 timer siden):

Har aldrig haft brått/skada.

Hur ska den medföljande hylsan anv?

Måste man ha tejp (..)

Det er en av grunnene til at man bør ha noen runder gaffatape/duct tape rundt brenselflaske, staver etc. Jeg har alltid noen runder nevnte tape rundt rep.hylsen til alle mine telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (8 timer siden):

Alt. räcker det med att föra in hylsan över bråttstället och innan man spänner bågen sätta hylsan över platsen och sedan spänna bågen och hylsan sitter kvar?

Hylsa som fulgte med teltet mitt passa akkurat til stanga, så det var ikke nødvendig å tape, men den som fulgte med Hilleberg-stangseksjonen hadde en del større diameter enn seksjonen, så måtte nok tapes med et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.