Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett 2 mannstelt for lang person


Khoihjelle

Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter å ha innsett at jeg bærer på alt for mye når jeg drar på tur og at det faktisk er mulig å gjøre sekken litt lettere, har jeg begynt å se på alternativer til mitt 4kg tunge Reinsfjell Pro 3 når jeg drar på tur alene med bikkja, eller en intim tur for to. 

 

Det er veldig mange her med mye kunnskap, så jeg har allerede lest meg litt opp på ulike telt, men vil gjerne høre om erfaringene deres på noen modeller, evt kan det være andre telt jeg ikke har vurdert som kan være gode alternativer. 

Krav:

- Må være langt nok til en på 1.97m oppå et 7cm tykt liggeunderlag 

- Ha plass til 2 personer ved behov (min 1.10m bredde) 

- Veie under 2kg

- Må tåle noe vær, brukes hovedsakelig sen vår, sommer og tidlig høst i fjellet

- Kan gjerne være noe luftig

- Helst ikke over 6000kr

Jeg  har sett på følgende så langt:

- Sea to summit Telos TR2

- MSR Hubba Hubba 2

- Big Agnes Copper Spur UL2

- Big Agnes Tiger Wall 2

- Hilleberg Niak (dyrt) 

- Hilleberg Rogen (dyrt) 

- Helsport Reinsfjell SL2

- Helsport Lofoten SL2

 

Er det noen i samme høyde som har erfaring med noen av disse teltene, evt har andre anbefalinger? 

Hilsen Kjetil

Endret av Khoihjelle
Accidental submit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 1.92 og vi bruker Big Agnes Copper Spur HV UL3. Grei plass i den og den er luftig. Altså bra plass til 2. 
Husker at jeg sklei ned mot vegen og våkna midt på natta av kalde føtter. Ikke akkurat rette veger på den, men dem skrår veldig lite i forhold andre kuppel telt.
 

Amerikansk telt, så du må sette innertelt ført. Går an å kjøpe bunnduk, da setter du yttern først også innern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaude space seamless 2-3. God plass, god takhøyde og 2.2 kg. Jeg har 1-2 persons utgaven av teltet. Fornøyd. Den store fordelen er at teltet kan reises med yttertelt først og innertelt fastkoblet, eller på varme dager, bare bruke innerteltet alene. 

https://www.widforss.no/vaude-space-seamless-2-3p-cress-green

IMG_20210522_220235.thumb.jpg.a29a356392a62e15d3da7e769dc950c2.jpg

Endret av Bjellesau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Flere telt jeg ikke har sett på tidligere som er interessante! 

Utfordringen (som vanlig) blir å finne balansen mellom kvalitet, pris og vekt. 

Synes Big Agnes Copper Spur HV UL3 (evt Tiger Wall UL3) ser spennende ut, men litt usikker på holdbarhet og værbestandighet.

Kanskje løsningen bare er å kjøpe seg enda et telt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big Agnes er fint. Har selv Copper UL2 fra 2009 eller så. Er fint og helt enda. Hadde bikkje tidligere som tråkket rundt i det. Ikke noe sømmer eller noe som har røket. En lite rift i myggnett som var min egen feil som jeg sydde igjen.  Telt har ferdig teipede sømmer. 
Skal du bo 2 i det mye hadde jeg nok tatt 3 manns, veier ikke så mye ekstra. Jeg bruker mitt solo, og tidligere med bikkja(husky). 
HUsker jeg ikke feil er mitt 132 i hodeende og 110 ved beina. Litt lite nede hvis man har type LW underlag.
Tiger Wall er lettere men også litt lavere, det har og en annen konstruksjon med bare en stang i fotende. I 3 manns er det vel og noe smalere.
Nytt i 2022 er at du også før Copper Spur i Long versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg greier ikke å holde meg..

Durston X-Mid 2P passer for langbente, men du kan ikke kjøpe det før neste år (solid inner) Vekt 1,2kg (+staver/stenger), totalprisen med importavgifter vet jeg ikke enda.

Durston X-Mid 2p for tall sleepers

Tror han i videoen er 6'4, ca 193, han er ihvertfall langbeint. Det er mitt favorit(t)telt, som jeg venter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jfr ej HB merd BA och MSR om du ej väljer EXP modeller då kan de vara med i jfr och då samma priser.

Tror Niak är väl kort är den andra person ˋvälkändˋoch lite mindre kan ett HB unna vara alt fast 2-300 gr över idealvikt.

HS R kan nog vara ett bra alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 190cm, og jeg kommer borti duken med både hodet og tærne i Hilleberg Unna. Vil sikkert være nok lengde om føttene peker rett opp i avslappet stilling,men mine peker nedover. Niak er nok ennå verre vil jeg tro. 

Hvis du bestiller fra backpackinglight.se får du et luxe outdoor lightwave 2 til ca. 3000kr. Der får du plass i lengden, bredden og høyden. Bra med lufting og. Det må dog sømforsegles. Litt vær vil det nok tåle om det er satt opp riktig, men ser ofte at slike telt bøyer seg veldig i sterk vind. Når det er sagt så er hubba hubba lignende konstruksjoner ennå verre i vind. 

Scarp 2 vil nok være bedre, men der ryker du på vekt og pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 24.6.2022 den 15.54):

Jeg er 190cm, og jeg kommer borti duken med både hodet og tærne i Hilleberg Unna.

Det festlige er at jeg er 201cm og kommer ikke borti med både hodet og tærne med Unna.... Skostr 46  og hodeomkrets 62cm. Sikkert fordi jeg er tjukk i huet. 

Jeg kan anbefale Zpacks DuplexL som er 240 langt innvendig og 120cm i høyden. Jeg er svært fornøyd med dette. Veier 589g + enten 148g i stenger eller vekten av to gåstaver. Passer folk opp til 210cm

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (48 minutter siden):

Det festlige er at jeg er 201cm og kommer ikke borti med både hodet og tærne med Unna.... Skostr 46  og hodeomkrets 62cm. Sikkert fordi jeg er tjukk i huet. 

Snodige greier det der. Mine sko er bare 44, og jeg ligger på synmat 7. Hadde forventet det skulle være langt nok, men dengang ei. 210cm med rette endevegger er akkurat passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lure på om mitt hilleberg soulo er så langt som det skal vera, eg er 180 cm og går såvidt klar innerduken med eit tynt gammaldags liggeunderlag, med eit sånt oppblåsbart så trur eg ikkje det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Var veldig nært å kjøpe Big Agnes Tiger Wall UL3, men fant ut at jeg telter mest på høyfjellet og at jeg derfor ville ha noe som var litt mer robust og kunne settes opp med ytterteltet først. 

Kom over et ubrukt Hilleberg Rogen på Finn, så da slo jeg til. Satt det opp i stua og det ser bra ut så langt. Litt spent på hvordan liggelengden blir når det er fullt bardunert, da jeg er borti duken med tærne, men ellers ser det veldig lovende ut. Får plass til to Exped underlag også (LW + M). 

Jeg har nå fått halvert vekten på teltet mitt, men hvis jeg blir mer hekta på å redusere vekt vil jeg absolutt vurdere de virkelig lettvektsteltene Zpacks DuplexL, Durston X-Mid 2P eller noe fra Big Agnes som har blitt nevnt over her. 

Nå er det bare å komme seg ut på tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Dome superlight 2: vekt 1,6 kg, lengde 220 bredde 110  bør vel gå greit?

Har nettopp kjøpt det så jeg har ingen erfaringer enda. Litt dyrt 7.000,- men du kan få 15 % rabatt  hos Bergans consept store.

Endret av Bjørn T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Bjørn T skrev (På 2.7.2022 den 21.31):

Bergans Dome superlight 2: vekt 1,6 kg, lengde 220 bredde 110  bør vel gå greit?

Har nettopp kjøpt det så jeg har ingen erfaringer enda. Litt dyrt 7.000,- men du kan få 15 % rabatt  hos Bergans consept store.

Nå kun 2999,- hos XXL hvis du er medlem av kundeklubben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teltet har vært utsolgt hos XXL i hele sommer - så det må være en lurepris?

Forøvrig teltet funker bra det, super-enkelt å sette opp og er selvbærende dersom det ikke er noe vind. med 2 ikke altfor lange personer er det plass til 1 sekk i teltet og 1 evt 2 under overteltet dersom det barduneres fast

Endret av Bjørn T
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som sätter upp detta snabbt själv och i blåst och regn får gärna sända en film.

Enligt mig en ett av de största misstagen av Bergans iaf om man vänder sig till fjällfolk,kan fungera bra på tex bilsemester i fint väder tex.

Om man är 2 som sätter upp tältet kanske man får en annan åsikt.

Problemet med tält är störst för den som är lång och vandrar själv och söker ett optimalt tält.

Jag har ett HS ringstind sl 2p det får duga,som lättvikts alt till HB unna.

USA tält resning inget för den som köper resa långt före man vet vädret på turen.

 

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 24.6.2022 den 22.47):

Snodige greier det der. Mine sko er bare 44, og jeg ligger på synmat 7. Hadde forventet det skulle være langt nok, men dengang ei. 210cm med rette endevegger er akkurat passe. 

Hvis innerteltet henger litt slapt kan du ta en runde ektra gjennom ringene når du henger opp innerteltet. Jeg har gjort det, strikkene var litt slappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.