Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt sommerlett kokesystem


Bjellesau

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har "nesten" samme oppsett, enten med en 750ml Toaks, eller 0.9l Evernew titan med keramisk bellegg. Som vindskjerm en titanium foil fra Aliexpress, og Spideren selvsagt. (Eller Soto Windmaster/Brs 3000)

Fiffig å tre vindskjermen inn på kjelestøttene!

Kan du ta et bilde med Spider fyrt opp? Da får du vist at flammen er bredere enn hva man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (22 minutter siden):

Stilig. Jeg liker kokesystemer som er "alt-i-en-kjele". Bare for å plage deg, men kvist og Esbit tar mindre plass enn gass...

He he. Jeg blir ikke særlig plaget av tanken på lettere kokesystem. Jeg har sovepose på 1300g og vanlig Exped Synmat 7 MW. Så om det var ultralett som var målet tror jeg det var i den den enden jeg måtte starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 timer siden):

Jeg har "nesten" samme oppsett, enten med en 750ml Toaks, eller 0.9l Evernew titan med keramisk bellegg. Som vindskjerm en titanium foil fra Aliexpress, og Spideren selvsagt. (Eller Soto Windmaster/Brs 3000)

Fiffig å tre vindskjermen inn på kjelestøttene!

Kan du ta et bilde med Spider fyrt opp? Da får du vist at flammen er bredere enn hva man skulle tro.

Skal ta noen bilder på neste tur. Kjøpte faktisk Kovea Spideren på finn for noen dager siden. Bare en rask test foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har köpt MSR pocket rocket de lux stowe kit 370 gr + gas.

Ett del av steget att minska vikt pga knä och vad problem.(men nu tränat bort det mesta  under våren)

Problemet är vind skärm är svårt att göra har tagit en pajform och tryckt över brännaren i nöd fall ute men räknar med att anv i Abside i tältet för det mesta.

Fördelen med slang är ju stor men högre vikt och mer som kan gå sönder samt tar större plats.

Jag brukar ej få tid till mat raster mitt på dagen ist tar jag kort när jag vilar lite på en fin plats.

Ej prövat fast bränsle men borde vara lättast med minst problem och låg startkostnad men låg effekt och längre matlagnings tid.

Med gas kan man ju äta någon minut efter man satt upp köket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (57 minutter siden):

Supert gjennomtenkt system. An nyskjerrighet; hvorfor valgte du brenner med slange? En skru-på-topp blir litt lettere :-)

 

Toppmontert brenner blir jo både letter og pakker mindre. Jeg har faktisk ikke prøvd toppmontert brenner, men tenker at man da må ha med støttefot til gassboksen for bedre stabilitet. Da bygger systemet høyt, og jeg føler det kan bli litt skummelt å fyre i forteltet. I alle fall på de teltene jeg har. Nå har jeg også mulighet til å bruke den samme brenneren til litt større kasseroller og får uansett lavere tyngdepunkt og bedre stabilitet. I tillegg har jeg mulighet til å snu gassboksen når temperaturen er lavere. Men som sagt: jeg har ikke prøvd toppmontert brenner. Det er sikkert mange som er fornøyd med denne løsningen, og kan tilbakevise skepsisen min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (24 minutter siden):

Jag har köpt MSR pocket rocket de lux stowe kit 370 gr + gas.

Ett del av steget att minska vikt pga knä och vad problem.(men nu tränat bort det mesta  under våren)

Problemet är vind skärm är svårt att göra har tagit en pajform och tryckt över brännaren i nöd fall ute men räknar med att anv i Abside i tältet för det mesta.

Fördelen med slang är ju stor men högre vikt och mer som kan gå sönder samt tar större plats.

Jag brukar ej få tid till mat raster mitt på dagen ist tar jag kort när jag vilar lite på en fin plats.

Ej prövat fast bränsle men borde vara lättast med minst problem och låg startkostnad men låg effekt och längre matlagnings tid.

Med gas kan man ju äta någon minut efter man satt upp köket.

Søker du litt på YouTube, så er det mange gode oppskrifter på lette vindskjermer. Både aluminiumsform er og ølbokser mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är för lång för ´sardinburks´tält mitt Bergans trollhetta 1p är 2400 inv och stor absid och Hb unna även det ok till matlagning när man ligger och vilar i tältet med dörren uppspänd.

Ev är det bara att haka av någon av fästpunktera på inner tältet i ytter och dra undan golvet lite.

Jag har plast fotstöd till tuben och 230 gr samt håller med grep i byttan då jag rör om vid matlagning , med större ryggsäck har jag Trangia och då ingen vält risk får även det god plats i tältets Abside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme kjele og digger den!
Bytta ut min gamle gode Crux brenner til en Soto Windmaster for et par år siden. Har nesten ikke hatt behov for vindskjerm etter det...
Alternativt kjører jeg 650ml Toaks kjele og Toaks Siphon brenner med rødsprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Bjellesau said:

He he. Jeg blir ikke særlig plaget av tanken på lettere kokesystem. Jeg har sovepose på 1300g og vanlig Exped Synmat 7 MW. Så om det var ultralett som var målet tror jeg det var i den den enden jeg måtte starte.

Underlag og sovepose først er det lureste (etter teltet), ja. Men det var en liten Esbit brenner som forsvant inne i en liten kjele som startet meg på tanken om at ting kunne være lettere, så du er herved advart :)

Men uansett vekt; det er kjekt å ha hele kjøkkenet i ett - ryddig å pakke, orden i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sette sammen kompakte alt-i-ett kokesystemer og se hvor lite man kan klare seg med er skikkelig gøy. :) Jeg legger ved noen bilder av mitt etter hvert svært velbrukte "kjøkken" som er basert på Toaks Titanium 750ml kjele og BRS-3000T brenner. Alt på bildene går oppi kjelen, og vekta på 398g er med full 100g gassboks.

KR_2022_99717.thumb.jpg.02f9b3baf52e40051f6c35720d45d2ac.jpg

KR_2022_99715.thumb.jpg.255a6d7b42094090677daa5f887c1163.jpg

KR_2022_99712.thumb.jpg.8f00783bd97ab2b4d5e86fef78b9a8bb.jpg

KR_2022_99711.thumb.jpg.ac78f12516ded87da71cc89db161d612.jpg

 

Bjellesau skrev (48 minutter siden):

Toppmontert brenner blir jo både letter og pakker mindre. Jeg har faktisk ikke prøvd toppmontert brenner, men tenker at man da må ha med støttefot til gassboksen for bedre stabilitet.

Jeg bruker ofte å finne en passe stor, flat stein og ta med inn i ytterteltet og bruke den som base for gassboksen. Det blir som regel stødig nok.

Endret av ketilring
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (39 minutter siden):

Her er mitt, 1L Trangia, Pocket Rocket, Foldacup, lighter og skje. Og så litt folie til vindskjerm og lokk. 

B5342840-A38C-4503-A83F-90AD097D3912.jpeg

Interessant. :) Så da veier det rundt 425g inkludert full 100g gassboks da. Får du plass til gassboksen oppi også?

Jeg mener å ha sett PocketRocket med piezo også, slik at man kan droppe lighteren? Men mulig jeg blander med en annen brenner nå. 

Går det greit å løfte en full 1L-kjele med mini-håndtaket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (55 minutter siden):

Interessant. :) Så da veier det rundt 425g inkludert full 100g gassboks da. Får du plass til gassboksen oppi også?

Jeg mener å ha sett PocketRocket med piezo også, slik at man kan droppe lighteren? Men mulig jeg blander med en annen brenner nå. 

Går det greit å løfte en full 1L-kjele med mini-håndtaket?

Går fint å løfte den med så mye jeg har hatt oppi så langt. Er vel 0.8 den mini kjelen den er beregnet for så ikke store forskjellen, særlig om man ikke fyller den til kanten. Varierer litt hvordan jeg pakker men grunnen til denne kjelen var at jeg sammenlignet den med en smalere type og fant ut jeg fikk over en liter mer kokt på en 100gram boks ved å bytte til bredere bunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uteturen skrev (3 timer siden):

Har samme kjele og digger den!
Bytta ut min gamle gode Crux brenner til en Soto Windmaster for et par år siden. Har nesten ikke hatt behov for vindskjerm etter det...
Alternativt kjører jeg 650ml Toaks kjele og Toaks Siphon brenner med rødsprit.

Har du problemer med varme håndtak på Msr kjelen? Har sett at noen dekker de til med silikon og snur håndtakene oppned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt blod på tann her og lagde meg et lokk av trangia multidisc 25 til trangia sin 1.5 liter kjele fra 25 serien.

IMG_20220622_161934.thumb.jpg.39ec6f1820367f52625cfca688c73ea4.jpg

Måtte skjære ca 2 cm av kanten på multidiscen og satte på hyssinghåndtak. Tanken er å bruke kjelen sammen med Kovea Spider eller trangia triangel når vi er 2 på tur. 

IMG_20220622_162315.thumb.jpg.5442cc8ea5d8216bf6b612e668542698.jpg

214 g med kjeleklype. Håper ikke lokket smelter når det brukes.... 😅

IMG_20220622_162059.jpg

Endret av Bjellesau
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (5 timer siden):

Og sette sammen kompakte alt-i-ett kokesystemer og se hvor lite man kan klare seg med er skikkelig gøy. :) Jeg legger ved noen bilder av mitt etter hvert svært velbrukte "kjøkken" som er basert på Toaks Titanium 750ml kjele og BRS-3000T brenner. Alt på bildene går oppi kjelen, og vekta på 398g er med full 100g gassboks.

KR_2022_99717.thumb.jpg.02f9b3baf52e40051f6c35720d45d2ac.jpg

KR_2022_99715.thumb.jpg.255a6d7b42094090677daa5f887c1163.jpg

KR_2022_99712.thumb.jpg.8f00783bd97ab2b4d5e86fef78b9a8bb.jpg

KR_2022_99711.thumb.jpg.ac78f12516ded87da71cc89db161d612.jpg

 

Jeg bruker ofte å finne en passe stor, flat stein og ta med inn i ytterteltet og bruke den som base for gassboksen. Det blir som regel stødig nok.

398g er imponerende lett. Hva pleier du forresten å koke på mini kjøkkenet ditt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (2 timer siden):

398g er imponerende lett. Hva pleier du forresten å koke på mini kjøkkenet ditt? 

Det blir for det meste å varme vann til kaffe, te og frysetørrede retter. Samt å trekke ørret i ny og ne. Jeg syns ikke sånne tynne titankjeler egner seg til noe avansert kokkelering.

bf2020-0035.jpg.180cdd66fa59478a75ce718639a36c80.thumb.jpg.ceecd63139a9f074579739e9762eb361.jpgbf2020-0024.jpg.788fb1a7225ff4dd0bb0ed20bc5992d7.thumb.jpg.d33df621231e98d88c6a828c574444ce.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (5 timer siden):

Har du problemer med varme håndtak på Msr kjelen? Har sett at noen dekker de til med silikon og snur håndtakene oppned. 

Jeg bruker 850ml MSR-kjele på pocket rocket 2, og det er ikke noe problem at håndtakene blir varme, medmindre kjelen er plassert slik at håndtakene kommer nær brennerhodet.   Nå har pocket rocket 2 lite brennerhode, så det er mulig det er en utfordring med brennere med større brennerhoder?

@ketilring: Pocket rocket deluxe har innebygget piezotenner.   Pocket rocket 2 har ikke piezotenner, men jeg har kjøpt en separat tenner, det funker greit.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (20 timer siden):

Har du problemer med varme håndtak på Msr kjelen? Har sett at noen dekker de til med silikon og snur håndtakene oppned. 

Jeg har snudd håndtakene på min kjele ja. Syns den er bedre å håndtere etter det også.
Min erfaring med titankjeler er at det blir varmt som fy uansett, så hansker eller buff er i nærheten så fort det skal kokkes.
Jeg kommer ikke til å sette på silikon på min, da jeg bruker kvistbrenner eller bål innimellom også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska man laga mat åt ´stor´man krävs bytta på ca 1.5 L som i min MSR sats och ej sämre vinskydd än PR DL el Soto vindm.

Plast burken får följa med till mjölk som blandas på kvällen före men ev man ej diskat metall burken.

Får ev fundera på göra eller ta med flera små vindskärmar ev går de sönder.

Viktigaste är ju test före bruk i fält så man ej kommer i situation som den jag skrivit om på tur rapport Abisko 21 som knappt fick en liten kopp The eller kaffe utan at tända brännaren flera ggr och den extra gas som då går åt till ingen nytta ist ha som reserv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.