Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med å utfordre seg selv på luftighet i fjellheimen?


Krikri

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å prøve å gå eggen opp til Snydda ved Gjevilvatnet på Oppdal. Ifølge ut.no "ser den smal ut, noen den i virkeligheten ikke er" men problemet er at jeg er litt høydesensitiv for å si det pent. Frykten er å 'fryse' halvveis og ikke komme verken opp eller ned pga redsel.

Hva har du gjort for å utvikle deg og overkomme slike mentale sperrer som hindrer fine turer? Eller har du vært på Snydda og vil dele bilder av eggen og hvordan det ser ut? 

 

Bilder fra Ut.no tatt av (Fjernet av admin)

 

 

 

 

Endret av Kjell Iver
Tok bort bildene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt en fjell top tur. Men når jeg har undervist ungdoms brandmænd, i højde redning. Så har jeg typisk brugt rapelling/klatring i små etaper typisk først en meter over jorden og så langsomt øget højden. 
Kanske du kan bruge samme metode, hvis der er et klatre center/klub i dit nær område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve seg, det er nøkkelen. Man må litt utenfor komfortsonen hver gang. Ikke bare i fjellet, men hver gang du kjenner at her er det noe jeg gjerne skulle taklet bedre. Det siste er viktig for meg, altså at det er drevet av lyst til/ønske om å beherske det som er utfordrende.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Søker du på peakbook vil du finne flere turbeskrivelser og også ha mulighet til å spørre de som har vært der. Det spiller egentlig ingen rolle hva andre sier, kun du selv vet hvor mye høyde du tåler. 
Min regel er at jeg alltid forsikrer meg om at jeg tør å returnere samme vei før jeg klyver opp. 
Og så er det aldri feil å snu når nok bli nok, området er fint uansett og man angrer aldri på en tur :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde/har skikkelig høydeskrekk som jeg ville gjør noe med, og begynte derfor å klatre innendørs på klatresenter. Litt og litt høyere, og se litt og litt mer ned mens jeg auto-belayet ned. Det funka såpass bra at jeg til slutt komfortabelt kom meg til topps på Store Skagastølstind uten annen hjelp enn en erfaren fjellfører til å sette rute og sikre. Det er mildt sagt en luftig tur, enkelte steder med fall på 700 meter rett ned. Klatretreningen gjorde imidlertid at jeg stolte på tauet, var komfortabel med høydene, og visste at jeg ikke ville dø om jeg fant (igjen - komfortabel med tauet). Totalt et par år med aktiv klatring og gradvis økt eksponering, hele tiden uten å ta nevneverdig risiko.

Basert kun på egen erfaring vil jeg si at jeg er veldig fornøyd med med den tilnærmingen, selv om det tok tid. Nå er det bare å vedlikeholde det, så jeg planlegger et par luftige toppturer i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.