Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano Sverige i sommer - turtips


Anbefalte innlegg

Vi tenkte på å leie kano i sommer og ta 3-4 overnattinger. Ikke gjort det før, dvs jeg var med folkehøgskolen på noe sånt for mange år siden. Må ha vært Kornsjø, for vi startet i Norge og padlet et godt stykke inn i Sverige. 

- må ha kanoleie som utgangspunkt, helst tilbake samme sted

- gjerne mulighet til å overnatte på øyer

- helst ikke for mange folk, vil gjerne unngå å måtte overnatte med bråk og ståk i nærheten 

Andre ting å tenke på? Mye mygg antar jeg kan være problem. Vi er bare to voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt är att paddla lite på västkusten i havet i kajak om du har erf av detta då mindre mygg än i skogen som dalsland.

Ej lika populärt längre så troligen lungnare.

Bor du längre Norr ut så är omr runt Rogen fjällnatur men ev ej uth av kanot.

sedan har du i S V SV ca 5 länre åar som rinner ut i havet lite avst för mindre kraftverk men lagom bbreda och utan forsar.2-4 d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Bor du längre Norr ut så är omr runt Rogen fjällnatur men ev ej uth av kanot.

Du kan leie kano på Käringsjön. Hytte også. Dit kan man kjøre bil.

https://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/21-karingsjon-10km/

Telefon og e-post her (nederst i første avsnitt): https://www.ramundberget.se/se-och-gora/sommar/paddla-kanot/rogen/

Du kan også leie kano på Rogen Fjällstuga. Denne er STF, så jeg vet ikke om man må være medlem i STF, men det er jo bare å ta kontakt og spørre. Til Rogen Fjällstuga må man gå (eller padle)

https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-rogen-fjallstuga/

Jeg tror også Skedbro Fjällstuga leier ut kano, også STF. Det blir vel et godt stykke å gå.

https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-skedbro-fjallstuga/om-oss/

Enklest er Käringsjön.

Jeg har padlet en del ganger i området, men ikke leid kano, så priser og sånt vet jeg ikke. Du kan ikke regne med å ikke møte folk, men du vil neppe høre eller se noe til dem på leirplassen din (kanskje en og annen som padler forbi alt etter hvor du er). Rogen, spesielt de små vannene på Nordsiden er utrolig flotte padlevann. Man trenger egentlig aldri å komme ut i selve Rogen. Rogen er farlig å krysse i kano da dette er på fjellet (folk har omkommet) og det kan blåse opp uten forvarsel. Må man absolutt krysse gjør man dette sikrest i øyrekka sydøst i sjøen. Men det beste er å padle langs land (der også kan bølgene bli store og krappe avhengig av vindretning og dybdeforhold).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det kanadensare som du menar på rogen kan man ju jfr med tex de större sjöarna i Dalsland som med kanottyper med stora höga stävar kan vara svåra att styra upp mot vinden och om du får vinden från sidan kan kanoten kantra snabbt.

Jag har kajak med roder och spec i havet så gäller det ha koll på större båtars svallvågor min Salomon Arkö är ju en ´prom´som många kan dyka från som ej välter lätt klarar bra 1/2 m vågor om man ´skär ´dessa med fören,då guppar det bara några ggr så är det över.

Man bör ju vara 2 i en kanadensare och gärna 2 st kanoter vid padling på stora sjöar eller tex korsa dessa på natten på sommaren då det är normalt är  minst solen ej driver på vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (10 minutter siden):

Är det kanadensare som du menar på rogen kan man ju jfr med tex de större sjöarna i Dalsland som med kanottyper med stora höga stävar kan vara svåra att styra upp mot vinden och om du får vinden från sidan kan kanoten kantra snabbt.

Jag har kajak med roder och spec i havet så gäller det ha koll på större båtars svallvågor min Salomon Arkö är ju en ´prom´som många kan dyka från som ej välter lätt klarar bra 1/2 m vågor om man ´skär ´dessa med fören,då guppar det bara några ggr så är det över.

Man bör ju vara 2 i en kanadensare och gärna 2 st kanoter vid padling på stora sjöar eller tex korsa dessa på natten på sommaren då det är normalt är  minst solen ej driver på vinden.

Jeg snakker om kano, ikke kajak. Vanlige åpne kanoer som folk pleier å dra på tur med. Det typiske med kanoer (åpne) er at man får vann innover relingen fra ei bølge. Så blir kanoen liggende litt lavere og man får lettere inn bølge nr 2 osv.

Det er mulig å padle i store bølger med kano, men da skal du være trenet og vite hva du driver med. Du kan også bruke kanoe med spruttrekk/dekk, men det får du neppe leid på Käringsjön.

Kajak i store bølger er ikke noe problem. Åpen kano er en helt annen historie. Kajak er også dårlig egnet der man må bære. Nå er det ikke nødvendig med lange bæringer for å få en fin tur på noen få dager i Käringsjö-området, så kajak er en mulighet. Jeg tror ikke du får leid kajak på Käringsjön, men jeg vet ikke.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (25 minutter siden):

Man bör ju vara 2 i en kanadensare och gärna 2 st kanoter vid padling på stora sjöar eller tex korsa dessa på natten på sommaren då det är normalt är  minst solen ej driver på vinden.

Hvis man først må krysse bør man selvsagt optimalisere. Men det nytter ikke å argumentere med været. Kommer vinden, så kommer den, selv om du har fortalt den at det er natt og at den ikke bør komme fordi du skal krysse Rogen akkurat nå. Hvis du skal redde noen i en kantret kano med en annen kano når det blåser så mye at en av kanoene har gått ned, så må du være godt trenet. Jeg vil anta at kano nr 2 har nok problemer med å holde seg selv flytende.

Det druknet to voksne og en 6-åring (dansker) senest i 2015 på Rogen - med redningsvester. Vannet der holder kanskje 10 grader, så å havne i vannet midt utpå er kritisk. Det er langt å svømme til land, selv om det hadde vært 25 varmegrader i vannet. Det har også vært ulykker der før.

Så jeg vil under ingen omstendigheter anbefale å krysse Rogen tvers over i åpen kano. Det samme gjelder Femunden. Der også drukner det folk år om annet. En fulllastet kano "stuper" inn i bølgene i stedet for å gynge over, med mindre du vet akkurat hva du skal gjøre og klarer å styre båten med jernhånd i vinden. Padleteknikken må sitte 100 %, men du må også vite hvordan du skal kontrollere båten. Krever trening. At en kajak stuper inn i bølgene har ingen betydning. Du blir bare våt på magen. En kano vil bli fylt med vann og enten gå ned eller flyte så lavt og bli så ustabil at de neste bølgene kommer til å senke den (prøv å padle en kano halvfull av vann)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra KJæringsjøn på 3-4 dager hadde jeg holdt meg i småvannene langs Rogen. Da er man heller ikke så utsatt hvis det blir vind. 
Det er ikke tillatt å campe på øyer i Rogen/femundsmarka men mange fine plasser uansett.  Har bare padlet der en gang og vi traff ingen folk før vi kom ned til gapahuken ved Rødviken i Rogen. Noe folk er det men dere finner enkelt et vann uten andre folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Fra KJæringsjøn på 3-4 dager hadde jeg holdt meg i småvannene langs Rogen.

Støtter dette forslaget. Der er det jo mange intime og koselige bortgjemte teltplasser i alle vikene og småvannene:

Trykk på satellittbilde-ikonet og eventuelt zoom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har haft kajak vagn vid transport förbi kraftverksdammar och är man själv utan vagn får man gå 2 gr först med packningen och sedan kanoten.

Det man får vara försiktig med är att vagnen kan välta och har du då full packning i kajaken kan den spricka i fogen mellan över undre delen(om man ej har rotationsgjuten polyten)

Beträffande rädda andra ur vattnet så har jag bara fått ofrivillig träning i lungt vatten då de som ligger i vattnet får hålla i din båt jämt fördelat på båda sidorna,innan du får dra upp den andra kanoten upp och ner över religen på din kanot gick relativt bra även första gången .

Men i hårt väder så tar man upp de som vält i din kanot och transporterar dem till land tänder en brasa och först sedan hämtar du den andra kanoten i vattnet ev tar den på släp efter att man vänt den och fått ut vattnet eller utan rep får man alt hålla den jämte eller gå över till den andra kanoten och paddla ensam till land.

Är det dåligt väder och risk för att välta, går jag upp på land och vilar och gör lite gymnastik så man ej är stel och lätt kramp innan man ev hamnar i vattnet och ska simma.

Beträffande flytväst så ska den bytas och det har kommit bättre modeller nu med fickor för div små prylar och mer jämnt fördelad flytkraft som jag förmodar är lättare att simma med än de gamla kajakvästarna med en stor ´sockerbit´på mage och rygg.

Samt bind fast paddel i båten även om den flytrer så i dåligt väder kan den behövas som extra stöd för att ej välta vid höga vågor samt på långtur ta med reserv paddel.

Är man ovan vid padling av kanadensare kan man ha flytväst med krage så man hamnar högre upp i vattnet fast det blir svårare att simma samt ha lite kläder på dig som värmer om du ramlar i vattnet ej bommul och ej gummistövlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (17 minutter siden):

man gå 2 gr först med packningen och sedan kanoten.

Jeg har hatt med folk med kajak på tur, så jeg vet at det går. Men det fine med kano er at du kan pakke det meste i en stor ryggsekk. Med kajakk kan det fort bli en utfordring å få med en mengde småpakker som man pakker ut av brønner og kriker og kroker i en kajakk når man skal bære kajakken gjennom skogen, særlig når det blir snakk om flere kilometer, men også på kortere strekninger.

Jeg pleier stort sett alltid å klare meg med en bæring, og på lengre strekninger er akkurat det en stor fordel.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min ´pråm´behöver man ej lätt vikt utr som när man vandrar och flera km på vagn nej tack jag har väl gått ca 500 m kanske men i bland då ist flera gånger.min vagn är ju ej lättvikt utan i stål 4 k rhs profiler och lite kraftiga hjul med stålfälgar lite vindfång uppe på kanoten (finns kanske nu i AL som man kan lasta under däck)

Min kanot klarar nog ca 125 kg total last men då går det tungt räknar med att halva vikt på land pga flytkraft men med rund botten och endast v-form i för och akter och utan stuvnings luckor (ska nog säljas pga tidsbrist och omodern)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (3 timer siden):

Med min ´pråm´behöver man ej lätt vikt utr som när man vandrar och flera km på vagn nej tack jag har väl gått ca 500 m kanske men i bland då ist flera gånger.min vagn är ju ej lättvikt utan i stål 4 k rhs profiler och lite kraftiga hjul med stålfälgar lite vindfång uppe på kanoten (finns kanske nu i AL som man kan lasta under däck)

Min kanot klarar nog ca 125 kg total last men då går det tungt räknar med att halva vikt på land pga flytkraft men med rund botten och endast v-form i för och akter och utan stuvnings luckor (ska nog säljas pga tidsbrist och omodern)

Nytter ikke med vogn hvis du skal frakte kanoen over land fra Midtrøsttjønnan (Norge) opp dalen mellom Kratlvola og Litlevondsjøvola til Kratltjønnan for å padle videre ned til Vonsjøen (N)/Stor-Våndsjöen (S) og videre ned til Rogen (utrolig flott tur etter langbæringa, anbefales!). En annen tur bar vi fra Väster-Rödsjön (S) over til Reva (N) like før Revsjøen. Antakelig padlet vi de to største vannene mellom, jeg husker ikke helt (var vel i 1995 tror jeg, for det var en treningstur til en lengre tur i utlandet i 1996, det var derfor vi bar i stedet for å padle rundt på Rogen). Begge disse gikk fint med en vending. Tungt ja. Den første strekningen har jeg vært to ganger, og den første gangen var med aluminiumskanoer som veide rundt 35 kg. En bar kanoen, den andre bar all pargasen (en ryggsekk på ryggen og en på magen). Jeg har også bært kano fra nedre Roasten over Røvolen ned til Femunden, og deretter et godt stykke videre nordover langs Femunden fordi det blåste så ille at det ikke gikk å padle langs land en gang. Vi skulle jo i tillegg over til Synnervika hvor vi hadde avtale om å bli hentet. Jeg husker ikke om vi begynte å bærte helt oppe ved Roasten, for vi prøvde oss vel et stykke ned elva mener jeg å huske, men det gikk dårlig, så vi tok til fornuften og sæla på oss kano og pargas og gikk stien. Det var aluminiumskanoer den gangen også. Det var tilbake på 80-tallet en gang.

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.