Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse till Haukeliseter


Håkan S

Anbefalte innlegg

Ska gå mellan 21/7-2/8

Sett på ett vägval på 145 km på 10 dagar är detta med ca 15-17 kg packning och 1- 2 dagar rerserv eller 1 reserv + 2 1/2 dagar pga tåg komer ca 19.00 och buss går ca 13.15 tot 12 d.

Sett att det är många små vattendrag samt flera större vad samt flera broar på turen, bör man välja 1/2 höga kängor med ca 15 cm vatten tålighet eller ok med skor,vikten ligger nog på gränsen för mig med lågskor fast kraftiga.

Kommer Vatten nivån i små vattendrag stiga lika snabbt som i områden med mer dalar och ev snö på topparna?

Kommer det att kunna vara mkt myggor och knott även på denna öppna fjällhed där jag tror det blåser lite även vid lungt fint väder och man måste ha tält med myggnät och ej tarp eller enbart yttertält även om yttertälet går ända ned till marken.

Om gasen 230 gr ev skulle ta slut finns det då att köpa på stugorna och kan man då betala genom någon App om man ej är med i DNT.

Kläder:

- 2 L skaljacka med stora ventilations möjligheter.

- Underställ ylle eller syntet? förra året blev det många hål i ylle stället syntet borde hålla bättre fast kallare kanske endast nödv utan inner tält?

-kort byxor MTB med många fickor som torkar snabbt och går ned nästan till knäna.

-damasker iaf om lågskor

-byxholkar.

-T-shirt i andas material

-tunn fleec tröja.

-2 par tunna coolmax + 2 par ylle stumpor.

-solhatt med myggnät.

-mössa och tunna syntet arbetsvantar vid regn samt pga stavgång minska slitage på händer.

- vad tofflor med hälrem samt för kväll om ej mygg.(eller med mygg olja på)

Kommer man sakna långbyxor som lite myggskydd och tunn jacka?

Rengskydd till ny ryggsäck? ev ej vattentät påse till kläder utan plastpåse + till sovsäck.

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gass:

Uten at jeg skal si det helt sikkert, så tror jeg ikke du får kjøpt gass på DNT-hyttene, hverken betjente DNT-turisthytter/DNT-hotell eller selvbetjente DNT-hytter.

Her er typisk vareutvalg på DNT Oslo og omegn sine selvbetjente hytter (ting kan mangle på den enkelte hytta): https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/f5eb989d5662725879cc45db1cc6f973d26b0562.pdf

På de fleste selvbetjente og ubetjente hytter må du ha nøkkel for å komme inn. Da må du enten være medlem eller du må komme dit når noen andre er der. På betjente hytter kan hvem som helst komme. Det finnes også lokallag i DNT som har ulåste hytter så vidt jeg vet, men jeg har aldri besøkt en sånn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 16.6.2022 den 17.05):

Kommer man sakna långbyxor som lite myggskydd och tunn jacka?

Du kan møte på snøvær i den norske fjellheimen også om sommeren, så jeg vil av den grunn anbefale at man har med seg lange bukser. Skallbukse eller regnbukse kan fungere som erstatning (gjerne med noe tynt undertøy under), også mot mygg/knott.

DNT har en pakkliste som du kan ta utgangspunkt i. Den er beregnet på hytte til hytte-vandringer sommerstid, men det kan allikevel være et godt utgangspunkt for tur i den norske fjellheimen. Så kan man etter egen erfaring og turtype trekke fra eller legge til på denne lista.

https://inspirasjon.ut.no/fjellvett-sikkerhet-utstyr/pakkeliste-for-sommerturen/100776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 16.6.2022 den 17.05):

vad tofflor med hälrem samt för kväll om ej mygg.(eller med mygg olja på)

Ett par tykke raggsokker (strikkede ullsokker), gjerne et par som er tovet fungerer også til vading. Disse kan da tjene som sokkeskift i andre situasjoner hvis man blir bløt på beina.

Jeg pleier også alltid å ha med meg et par tørre strømper som kun skal brukes i soveposen. Særlig hvis man har vært våt på beina hele dagen er det utrolig godt å kunne legge seg med et par tørre sokker på beina. Det er kanskje den eneste luksusen jeg unner meg. Beina er jo arbeidsredskap nr 1 på en sånn tur, så de fortjener litt ekstra stell. På lengre turer har jeg også med litt tykk håndkrem eller lignende som jeg masserer inn i beina om kvelden. Det liker de også veldig godt.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kommer ha med en 230 gr gas men nytt kök MSR pr dl så vet ej hur mkt gas det går åt endast provat 1 gång test här på websidan har gjort ett extra vind skydd,men ska prova musli på morgonen för första gången ev 2dl/ dag med frukt.sedan slår jag ihop middag och kvällsmat med mkt grönsaker i tex potatismos och lite kryddor.(detta i Absiden som är ganska rymlig)

Sockar till vad ? vill ha lite skydd för vassa stenar så mina nya ´croggs´med hälrem som förövrigt de flesta anv i SV  fjällen ist för tex terrängskor med plös runt ankel som tar lång tid att torka.

Finns special utr som heter ´Torrskodd ´ el liknande vattentät väv med sula likn grävpåsar för vinterbruk.

Förra året blev jag varm i mina Norröna falketnd flex och resår/rem som skulle hålla uppe byxor till knäna  fungerade ej samt blev helt blöta vid duggregn någon timma nu inpr men blir då ändå varmare.

Ska ha H H byxholkar de borde fungera som vindskydd men jag har strumpor som går upp ca 20 cm och om lågskor kompl ev med damasker,samt har vadkomprions sleevs och ofta tunna neopren knäskydd på.

Men väder prognoser får avgöra jag har 2 kompetta påsar/lådor med kläder för att välja till sista dagarna före resa.

Mina MTBcykelbyxor är nog lika tjocka som Norröna byxorna och går till knäna,saknade kortbyxor och kortarad funktions T-shirt förra året.

Lite mer osäker om syntet super underställ istf ylle men även det ber på väder prognos då jag ska ha ett Bergans trolletta 1p med stora nät paneler i inner tältet men ändå ifh till andra tält högt solid väv runt huvudet och vid ingång och ytter tält i 30D som går ända ner i marken runt om.

Ev ej ta med fleec tröja om ylle Ulvang 2 lager ylle underställs tröja ev med syntet super undställs byxor.

En massa funderingar då jag gick i fjällen mkt i ungdomen tog man ett par bommuls militär byxor och inpregnerade dessa sedan en flanell skjorta ev en nät brynja och en lång  syntet vildmarksjacka 1/2 till knäna och ett syntet super underställ, kraftigt regnställ,Knähöga skalkängor med 2 par tjocka långa ylle stumpor med 1 tunn underst.

Gick barfota i vad fast i bland upp på låren på långa stäckor med stöd av en lång björkstav nästan upp till huvudet med den vänd mot vattenströmmen där det idag ligger broar med vajer räcken endast då det kom stora stenar från Glaciärer högre upp i vattendraget,blev man lite försiktigare med att välja rätt vadställe samt att ev vada på natten pga mindre snösmältning då kallare och ej sol.Vi hade rep om midjan på första personen och sedan ett rep över vattendraget att fästa en karbinhake i som extra säkerhet,någon gång tappade man ryggsäcken och fick hoppas på att den skulle fastna på ett ställe dit man kunde hämta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prova om jag hittar några gamla,men först hema i någon bäck eller sjö.

Jag märkte stor skillnad på hur mkt alger och sjögräs det var på olika ställen jag går ju med stavar och på vissa ställen med mer ström är det nog mindre beväxning.

Man letar ju upp det bredaste stället och försöker se där det är utan stenar eller stora plana man kan gå på och flyttar en fot eller stav åt gången.

Största skade risken kommer ju när man fryser så mkt att känsel försvinner i fötterna då man går in i stenar med tårna då skyddar plast sandaler.

Neopren sockar kan man ju anv men jag har provat tycker att de viker sig lite i skor eller kängor och väldigt jobbbiga att sätta på fötterna.

Man kan även anv skalkängor och ta av sockar och gå över vadet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

Får prova om jag hittar några gamla,men först hema i någon bäck eller sjö.

Jag märkte stor skillnad på hur mkt alger och sjögräs det var på olika ställen jag går ju med stavar och på vissa ställen med mer ström är det nog mindre beväxning.

Man letar ju upp det bredaste stället och försöker se där det är utan stenar eller stora plana man kan gå på och flyttar en fot eller stav åt gången.

Största skade risken kommer ju när man fryser så mkt att känsel försvinner i fötterna då man går in i stenar med tårna då skyddar plast sandaler.

Neopren sockar kan man ju anv men jag har provat tycker att de viker sig lite i skor eller kängor och väldigt jobbbiga att sätta på fötterna.

Man kan även anv skalkängor och ta av sockar och gå över vadet.

 

 

Kanskje du kan prøve padlesko eller lignende? Jeg bruker ofte sånne når jeg padler og regner med å måtte vasse i vannet. Den tiden jeg drev med strykpadling var neopren padlesko nærmest obligatorisk, nesten like viktig som vest og hjelm. De beskytter godt mot både steiner, kulde og glatt underlag. Og de sitter godt på foten. Et par tøffle a la crocs kan lett forsvinne i strømmen om man må fomle litt, for eksempel hvis man tar overbalanse og må korrogere kjapt. Når de er tørre er de også godt egnet til å bruke rundt i teltleiren.

Eksempler på hva jeg tenker på:

https://www.westsystem.no/p/20876/nrs-paddle-wetshoe--mellomhoeye-padlesko

https://www.eian.no/products/palm-rock-sko

https://www.eian.no/products/hiko-hoye-neoprenestovler

https://www.eian.no/products/reed-wading-sokker (sokker, men kan kanskje benyttes inni annet)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 timer siden):

Jag har hittat en rut som står på ut.no

https://ut.no/turforslag/1115359/hardangervidda-pa-langs-sommer-finse-haukeliseter

Har någon gått dena rut eller är någon annan sträckning bättre eller finare.

Finns det något fiskekort som man kan köpa som SV ?

Jeg har ikke gått noe på Hardangervidda, men den ruta der ser jo veldig spennende ut! Den går gjennom de sentrale deler av nasjonalparken og du kan sikre deg med betjente hytter midtveis om noe skulle skje. Den som er merket blå er ikke DNT. Jeg ville kontaktet de for å høre om kanskje de selger gass. Jeg har vasnkelig for å tro at du ikke skulle bli fornøyd med en sånn tur som dette.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se flyfoto av områdene du skal igjennom. (OBS! Dette er historiske flyfoto og må ikke forveksles med live satelittbilder). Finse stasjon er ved den røde markøren. Du kan zoome kraftig inn og studere detaljene. Antakelig klarer du å følge ruta di langs stien hele veien og kan allerede nå se deg ut lovende teltplasser. (zoomer du deg helt inn blir bildet hvitt og det tar litt tid før det lastes)

https://norgeibilder.no/?x=91335&y=6708889&level=8&utm=33&projects=&layers=&plannedOmlop=0&plannedGeovekst=0

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang crocs så har jag med rem och lagom storlek sitter mkt bra på vid gång inne får väl testa dessa då före i vatten och ser ej ut vara så många vad på denna sträckan  i värsta fall får jsag ta de Solomon fellraiser eller några gamla orienteringsskor utan stoppning märkte att greppet var dåligt första vadet men bättre sedan så man ska anv dessa lite på tex asfalt så de ´ruggas ´upp lite på ytan lika vinterdäck på bil som ska anv lite på barmark före vintern.

ˋNågonstans´får man stoppa med nya köp för några dgars vandring Ny ryggsäck,Tält,liggunderlag,skor,crocs,2 L skaljacka,gaskök,2 L ylle undertställ tröja ,allt utom tröjan för att minska vikten ca 2kg utan att köpa Dyneema eller extrema lättvikts utr med risk för säkerhet.

https://wetterskogs.se/tillverkning/special/torrskodd/

Här var de vadar utr som det är svårt att få tag men ska försöka besöka firman då den finns i Karlstad där jag har släktingar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan snart bli som på 80-90 Talet med räntor som är så höga att man får stoppa alla onödgia utgifter.

När man fick ut studie bidraget och studielånet satt man in det på banken och fick ca 10% inlåningsränta i storbankerna och huslån kostade då 12-15%,jag är tillräckligt gamaml för att veta att de senaste 10-20 åren ej kommer åter.

Då jag ej njuter av värme och ligga på badstränder så är ju fjällvandringen bra aktivitet och med lätt packning och få höjdmeter ca 5000 m på 150000 m sträcka så borde det bli ˋsemestrerˋisf träningsläger som det tidigare varit i ungdomen i Sarek,Padjelanta,Kebenekaise.

Första vandringen utanför familjen var i 14 års ålder lite ovan Rukan på ca 5 dagar med bl.´scaut´(spejder) tält i bommul med vatten i tältet vid måttligt regn.

Även varit både sommar och vinter vid Tyin och Tynholmen högfjällshotell samt i Fagernäs och Trysil  på vintern.

Basläger tur i Jutenheimen får det bli nästa gång med stegjärn och isyxa för toppturer.

Och om Sj i SV får fixat spår och signal utr kanske även Lofoten för 3 gången då man får åka till Narvik först.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 16.6.2022 den 17.05):

Ska gå mellan 21/7-2/8

Sett på ett vägval på 145 km på 10 dagar är detta med ca 15-17 kg packning och 1- 2 dagar rerserv eller 1 reserv + 2 1/2 dagar pga tåg komer ca 19.00 och buss går ca 13.15 tot 12 d.

Sett att det är många små vattendrag samt flera större vad samt flera broar på turen, bör man välja 1/2 höga kängor med ca 15 cm vatten tålighet eller ok med skor,vikten ligger nog på gränsen för mig med lågskor fast kraftiga.

Kommer Vatten nivån i små vattendrag stiga lika snabbt som i områden med mer dalar och ev snö på topparna?

Kommer det att kunna vara mkt myggor och knott även på denna öppna fjällhed där jag tror det blåser lite även vid lungt fint väder och man måste ha tält med myggnät och ej tarp eller enbart yttertält även om yttertälet går ända ned till marken.

Om gasen 230 gr ev skulle ta slut finns det då att köpa på stugorna och kan man då betala genom någon App om man ej är med i DNT.

Kläder:

- 2 L skaljacka med stora ventilations möjligheter.

- Underställ ylle eller syntet? förra året blev det många hål i ylle stället syntet borde hålla bättre fast kallare kanske endast nödv utan inner tält?

-kort byxor MTB med många fickor som torkar snabbt och går ned nästan till knäna.

-damasker iaf om lågskor

-byxholkar.

-T-shirt i andas material

-tunn fleec tröja.

-2 par tunna coolmax + 2 par ylle stumpor.

-solhatt med myggnät.

-mössa och tunna syntet arbetsvantar vid regn samt pga stavgång minska slitage på händer.

- vad tofflor med hälrem samt för kväll om ej mygg.(eller med mygg olja på)

Kommer man sakna långbyxor som lite myggskydd och tunn jacka?

Rengskydd till ny ryggsäck? ev ej vattentät påse till kläder utan plastpåse + till sovsäck.

 

Gikk denne i fjor:

- Du får kjøpt gass på Litlos. De tar kort.

- Ull er gull

- Krysset elver i Crocs med «sport mode»-aktivert eller bare gikk over i fjellsko om jeg allerede var våt

- Det er fare for store mengder mygg så tidlig. Gikk denne ruten rundt 1.juli og det var stort innsektspress. Bukser anbefales

- Hadde en kraftig søppelsekk som liner oppi sekken + Vanntett kompresjonspose til soveklær+Sovepose. Det holdt alt tørt når det var regn over to dager i strekk.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gpx på din tur?

Finns det små ändringar i sträkan som kan vara lite bättre?

Var finns internet?

20 dagar senare borde ge mindre mygg kunde valt Aug men i Norra Sv valde vi denna  tiden förr provad lite senare förra året och till 16/8 och började bli mörkt inne i tält HB unna grönt sista veckan och sett i YR statestik på temperatur att det normalt är lite varmare i Juli i detta område samt att det är lite mörkare då det ligger på sydligare breddgrad än Abisko i SV

Gick du med skor eller kängor?

Sov du i tält?

I så fall var finns det bra tält platser tex vid en ca 2 h el ca 5-7 km kvar till Haukeli seter för att passa bussen 13.15 till Oslo.

Finns alla broar som var på den gpx som finns på UT.NO  där verkar det vara mellan 5-10 vad utan skor dvs högt vatten utan broar.

Är nästan hela sträckan i öppen terräng med blåst och få skyddade tältplatser för vind (jag ska ha Bergans trollhetta 1p som tål regn och blåst men ev krävs ull underställ för kyla av drag då mkt ventilation endast 1 sida sollit tyg och högt ´badkar´)lite funderingar på klenare tält men det ej bestlällt et Siera High Rought 1p i 20 D yttertält mot 30 D på Bergans troligen mer ljud samt sämre rivstyrka och VP samt kräver ev starkare stavar än de jag har.

Antalet dagar du gick sträckan på samt din rygg säcksvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en fin tur, men ta det pent gjennom Helvetsgjela. Langs vannet der vil det sannsynligvis ligge snøskavler som er i ferd med å smelte.

Frem til Sandhaug er det gode bruer der du trenger det (Leiro).

Mellom Litlos og Hellevassbu er det også bruer.

Med hensyn til teltplasser med beskyttelse for vind: landskapet er ikke så flatt som det ser ut på kartet. Du vil finne stein og hauger som gir ly for vinden - håp på vind som blåser bort myggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Har du gpx på din tur?

Finns det små ändringar i sträkan som kan vara lite bättre?

Var finns internet?

20 dagar senare borde ge mindre mygg kunde valt Aug men i Norra Sv valde vi denna  tiden förr provad lite senare förra året och till 16/8 och började bli mörkt inne i tält HB unna grönt sista veckan och sett i YR statestik på temperatur att det normalt är lite varmare i Juli i detta område samt att det är lite mörkare då det ligger på sydligare breddgrad än Abisko i SV

Gick du med skor eller kängor?

Sov du i tält?

I så fall var finns det bra tält platser tex vid en ca 2 h el ca 5-7 km kvar till Haukeli seter för att passa bussen 13.15 till Oslo.

Finns alla broar som var på den gpx som finns på UT.NO  där verkar det vara mellan 5-10 vad utan skor dvs högt vatten utan broar.

Är nästan hela sträckan i öppen terräng med blåst och få skyddade tältplatser för vind (jag ska ha Bergans trollhetta 1p som tål regn och blåst men ev krävs ull underställ för kyla av drag då mkt ventilation endast 1 sida sollit tyg och högt ´badkar´)lite funderingar på klenare tält men det ej bestlällt et Siera High Rought 1p i 20 D yttertält mot 30 D på Bergans troligen mer ljud samt sämre rivstyrka och VP samt kräver ev starkare stavar än de jag har.

Antalet dagar du gick sträckan på samt din rygg säcksvikt?

- Finse -> Sysenvatnet -> Dyranut -> 60.270961 / 7.280116 -> 60.203131 / 7.197721 (innom Hadlaskard) -> Litlos -> 59.946437 / 7.214082 -> Haukeli.
- Dårlig dekning flere steder, så ha med GPS. 
- Gikk med Salomon X Ultra 4 Mid GTX
- Sov i telt hele etappen. Hadde med tarp som vi spente over teltene når det regnet (se bilde)
- Mener å huske at rundt Mannevatn så det fint ut å campe. Det er kanskje 10km fra Haukeliseter
- Alle broene var oppe iht det det som var meldt på Ut.no. Gikk tidlig i sesongen så var noen som ikke var oppe. Tror vi måtte gjøre skikkelig vading 5-6 ganger.
- Hele terrenget er "oppå" platået, men du kan gå i daler og utnyttet terrenget. Det er ikke _helt_ flatt. Masse stein du kan bruke til å bardunere og sikre. Jeg brukte X-mid 1p og det gikk helt fint. Ta hensyn til vindstyrke og vindretning så går det helt fint. 
- Satt av 7 dager til å gå, brukte 5 dager fra Dyranut til Haukeliseter. Ca 13kg bærevekt.

19FCE6C1-0F8E-4438-982F-D8FA663D6915.thumb.jpeg.34206302163401634b501d5f133ca353.jpeg

8164A104-3047-4777-A581-A6FDE06FF417.jpeg

966C30AE-A3AD-4132-A3D2-0604C6952509.jpeg

Endret av Msadian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har jag dubbelt så tungt tält och skor och får ta fler dagar ev tid för en tur runt Hardanger bree och upp till den stugan på V sidan.

Jag skulle nog frysa för mkt med detta tält och man jfr lite Äpplen och Päron när man jfr Polyester vävar med Silnylon,jag skulle nog få ont fötterna med dina Solomon då jag är van vid tex Cykel skor med kolfiber och saknar muskler i mellan foten provat mina Salomon fellreiser som kanske är ännu mer flexibel sula även utan packning på berg och sten kändes i flera dagar efter ca 10 km i lika terräng som på turen.

Får dock ej ont på plan motions bana med bra jogginskor men när man ej har plan fot utan kanske en sten mitt under sula så blir det andra påfrestningar på fotsulan.(bra träning är ju att gå barfota på grusgångar men dessa har ju försvunnit nu för tiden eller så ligger det glas eller kapsyler el dyligt i offentliga parker)

Mina Garmont Dragontile klarar ju stegjärn om det skulle krävas och mkt bra grepp i sulan samt stötdämpning dock väger de mkt  men alt var halvhöga kängor och man kan stöta i mot vassa stenar med bara lite små märken i läder eller gummi kanten på framfoten.

Vilka stavar har du till detta tält misstänker att min Kompredell C3 pro skulle gå av vid stark vind.

Första gång med tält med myggnät i inner tältet och ev är det inget för mig men ett test kan man ju göra.Mitt är ju dessutom betydligt  större inv provade med tarp på ett Bergans sl 1p men när det väl behövs så blåser det ofta för mkt men kanske ok mellan 2 tält med lite lä av tälten.

Enligt bilderna så är det ej så stenigt som i KEB och Abisko och liknar mer Padjelanta och lågalpina delar i Sarek,detta kommer att uppskattas, då att gå på flera km stora stenar i regn och blåst ej är spec avkopplande när man får koncentera sig på att ej ramla och skada sig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (14 minutter siden):

Då har jag dubbelt så tungt tält och skor och får ta fler dagar ev tid för en tur runt Hardanger bree och upp till den stugan på V sidan.

Jag skulle nog frysa för mkt med detta tält och man jfr lite Äpplen och Päron när man jfr Polyester vävar med Silnylon,jag skulle nog få ont fötterna med dina Solomon då jag är van vid tex Cykel skor med kolfiber och saknar muskler i mellan foten provat mina Salomon fellreiser som kanske är ännu mer flexibel sula även utan packning på berg och sten kändes i flera dagar efter ca 10 km i lika terräng som på turen.

Får dock ej ont på plan motions bana med bra jogginskor men när man ej har plan fot utan kanske en sten mitt under sula så blir det andra påfrestningar på fotsulan.(bra träning är ju att gå barfota på grusgångar men dessa har ju försvunnit nu för tiden eller så ligger det glas eller kapsyler el dyligt i offentliga parker)

Mina Garmont Dragontile klarar ju stegjärn om det skulle krävas och mkt bra grepp i sulan samt stötdämpning dock väger de mkt  men alt var halvhöga kängor och man kan stöta i mot vassa stenar med bara lite små märken i läder eller gummi kanten på framfoten.

Vilka stavar har du till detta tält misstänker att min Kompredell C3 pro skulle gå av vid stark vind.

Första gång med tält med myggnät i inner tältet och ev är det inget för mig men ett test kan man ju göra.Mitt är ju dessutom betydligt  större inv provade med tarp på ett Bergans sl 1p men när det väl behövs så blåser det ofta för mkt men kanske ok mellan 2 tält med lite lä av tälten.

Enligt bilderna så är det ej så stenigt som i KEB och Abisko och liknar mer Padjelanta och lågalpina delar i Sarek,detta kommer att uppskattas, då att gå på flera km stora stenar i regn och blåst ej är spec avkopplande när man får koncentera sig på att ej ramla och skada sig.

Fizan Compact 160g aluminiumsstaver.

https://backpackinglight.no/products/fizan-compact-vandrestav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina väger 221 gr troligen pga det tjocka och långa handtaget som är perfekt för att gå upp för med samt slippa justera längd spec när man går på på ´skråˋaltså i zick zack för att minska lutningen på backen man,väldigt bra grepp även för stora händer och med vantar.

2 sektioner med Carbon och underst i Titan väldigt styva med liten böjning men lär gå av vid väldigt stor böjning pga fall tex men för att vara säker på att ha stavar till tältet skulle jag då få extra och då är helt plötsligt vikten på tältet 3-500 gr högre mitt lilla Bergans vägde ju 930 med 1 båge och 2 små stänger och hade varit ok om jag var ca 180 cm istf 193 cm och det varit fint väder hela tiden nu sålt.

Samma med stavarna hade jag varit kortar hade jag valt ej hopfällbara i denna längd till ett tält som kräver stavar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina garmont skor väger i st 46 1160 gr par och bra träningskor med mkt bra dämpning väger 800 gr.

Att köpa extremt lätt utr och sedan ta med Elektronik för ca 1000 gr (kompakt kamera med extra batteri,GPS,Smartphone,Powerbank och kablar ev Träningsklocka ) dessa produkter kan man ju lämna hemma och ta med några A4 sidor med biljetter och en kompass och karta ca 300 gr ev bara biljetter om ska gå på välmärkta och trafikerade leder penna och papper fungerade bra för att ha koll på vilken dag det var när batterier var slut på 2v tur då jag trode solceller skulle vara lösningen. (gick förr att klara sig bra utan dessa ny utrustningar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu  provat skorna perfekta om det ej regnar då behövs damasker för att vått gräs eller låga buskar som blöter ner byxor och gör att fukt blöter ner strumporna och kanske för låga även för vad.

Gått ca 10 km med ett par tunna coolmax och tunna ull strumpor över, inga som helst skavsår eller röda fötter vid första användningen.

Gått på blöta berg med stor lutning perfekt grepp endast rötter gör att man kanar.

Om jag gick en stugtur i bra väder och få vad så de kan torka under natten i värme skulle jag starkt rekomendera  dessa, 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også nevne at hvis du er medlem av STF kan du bestille standardnøkkelen til DNT-hyttene i Norge og også få de samme medlemsprisene som norske DNT-medlemmer. Dette gjelder forøvrig begge veier, altså at DNT-medlemmer får medlemspriser på STF sine hytter. Opplysningene har jeg fra DNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.