Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen superlight. Med eller uten footprint?


Torkil.

Anbefalte innlegg

Hei!

vi er en familie som med tiden har blitt til  4, og dermed har behovet for plass endret seg. Vi skal på telttur i sommer, og har gått til innkjøp av helsport sitt fjellheimen superlight 4, men syns bunnduken virker veldig skjør og tynn. Bør vi kjøpe til footprint, eller er bunnduken bedre enn hva det kjennes ut til?

takk for alle svar😊

Endret av Torkil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Torkil. endret tittelen til Fjellheimen superlight. Med eller uten footprint?
Annonse

Velkommen til forumet!

Jeg har ikke så mye erfaring med Helsport-telt, men ser på nettsiden at bunnduken er en silikonbelagt 40D ripstop nylon. Det er en del kraftigere enn de letteste variantene som er ned mot 20D og 15D. Forskjellige coatings påvirker rivestyrke, så det er vanskelig å sammenligne materialer direkte. Selv har jeg nylig kjøpt et telt med 20D PU Nylon, og har tenkt å prøve meg frem uten bunnduk.

Det hele avhenger selvsagt av hvor man camper og hvordan det brukes. Noen camper på flatt gress på campingplasser, mens andre fricamper på grove steiner og lyng med hund i teltet. Jeg ville i utgangspunktet tenkt at det går helt fint uten, men hvis det ikke er noe problem å bære med seg den ekstra vekten så kan en bunnduk i det minste ta vekk bekymringer i forhold til hvor dere setter opp camp.

Er mange her på forumet som har erfaring med Superlight-teltene så jeg tipper du får noen gode råd etterhvert. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at teltbunnen får ekstra beskyttelse mot rusk og rask på bakken, hjelper også en bunnduk å holde teltbunnen ren. Har bestandig brukt bunnduk og fordelene er fler enn bakdelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (1 time siden):

Velkommen til forumet!

Jeg har ikke så mye erfaring med Helsport-telt, men ser på nettsiden at bunnduken er en silikonbelagt 40D ripstop nylon. Det er en del kraftigere enn de letteste variantene som er ned mot 20D og 15D. Forskjellige coatings påvirker rivestyrke, så det er vanskelig å sammenligne materialer direkte. Selv har jeg nylig kjøpt et telt med 20D PU Nylon, og har tenkt å prøve meg frem uten bunnduk.

Det hele avhenger selvsagt av hvor man camper og hvordan det brukes. Noen camper på flatt gress på campingplasser, mens andre fricamper på grove steiner og lyng med hund i teltet. Jeg ville i utgangspunktet tenkt at det går helt fint uten, men hvis det ikke er noe problem å bære med seg den ekstra vekten så kan en bunnduk i det minste ta vekk bekymringer i forhold til hvor dere setter opp camp.

Er mange her på forumet som har erfaring med Superlight-teltene så jeg tipper du får noen gode råd etterhvert. God tur!

Takk!! 
Vi skal på fjelltur, så noe røft underlag kan vi jo fort komme borti. Vi har også med oss hund, men hun sover i forteltet, og skal i og for seg ikke inn i innerteltet. Vi ble smått bekymret for røtter og evt steiner som kan ødelegge bunnduken, i tillegg til at vannsøylen på bunnduken ikke er mer enn 3000 (har bært vant med 5000 og opp tidligere) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (23 minutter siden):

Bortsett fra at teltbunnen får ekstra beskyttelse mot rusk og rask på bakken, hjelper også en bunnduk å holde teltbunnen ren. Har bestandig brukt bunnduk og fordelene er fler enn bakdelene.

Ja vi og tenker litt bedre føre var og alt det der. Men ville bare høre om noen har erfaring med teltet og hvor slitesterkt det faktisk er. Det er jo tross alt en bunnduk, så noe må man vell kunne forvente av den? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Fjellheimen SL 4 Camp ca i rundt 2 år som kun ble brukt uten bunnduk. For min del så var det null problemer ift hull og slitasje. Sov på allt fra gress, skogsbunn (barnåler og småkvister) til "grushaug"/fjell.  Tror dog man kjenner egen bruk best, noen sliter hull i allt mens andre ikke får hull i det hele tatt i like produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torkil. skrev (13 timer siden):

Bør vi kjøpe til footprint, eller er bunnduken bedre enn hva det kjennes ut til?

Som flere allerede har nevnt så er SL-bunnduken sterkere enn man skulle tro. Jeg har heller aldri opplevd å få hull eller ha problemer med vanntetthet på mine SL-telt.

Og min personlige mening er at mye av poenget med å velge et SL-telt forsvinner hvis man skal kjøpe til en bunnduk på opp mot 1 kg og ha denne klipset på hele tiden. Hvis man er bekymret for slitestyrken, kjøp da heller Pro-utgaven som allerede har kraftigere bunnduk, og i tillegg er billigere en SL.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden jeg allerede har nevnt at en bunnduk har fler fordeler ......  

I tillegg til å holde teltbunnen ren holder den også bunnen tørrere som er gunstig når teltet skal pakkes ned.

TS nevner at de er 4 personer + hund og da vil det naturlig nok være mye fuktighet som skal luftes ut. Jeg kjenner ikke luftemuligheter i dette teltet, men en bunnduk (spesielt i fortelt) vil effektivt redusere det ekstra bidraget fra bakken.

Det er riktig nok en bakdel også, og det er som noen nevner: Ekstra vekt og volum (og pris)

En bunnduk behøver ikke være noe annet en en billig pressening, et stykke plast, eller (ikke vanntett, men lett) tyvek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal til mitt bruk på et Fjellheimen 4 Trek Camp.

Det står oppgitt på 700gram, jeg også synes det var litt mye. Men teltet mitt er 4.3 ish kg allerede, så 700 til får jeg bare tåle. Det skal ikke bæres langt anyway.

Men jeg skjønner et superlight + Bunnduk på 700gram blir litt tosidig av hva man har valgt av utstyrsvekt.

Når det er sagt, så vil jeg nevne at forteltet er såpass stort og jeg har blitt plaget med kondens før, ( ikke dette teltet) så jeg sikrer meg nå med footprinten, så får jeg beskyttelsen med på kjøpet. Jeg orker ikke noe dilldall mekke selv for å løse kondensutfordringen på egen hånd.

Spanderer på den footprint også fordi løsningen med skjørtventil rettet mot vindretningen er genial og virker kjempeflott👌

Dere er 4 personer, så mener jeg at dette lett kan prioriteres for bedre innemiljø, samt mindre rot i innerteltet.

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.