Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken tarp tåler aller mest


Espen A

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en tarp på ca 3x4 eller 4x4 meter. Den skal stå over tid på en veldig verutsatt plass og må tåle vindkast på opptil 20-25 m/s.

Jeg ønsker ikke å bruke en klassisk presenning da de bråker så inni hampen mye når det blåser hardt. Skal kunne sove i nærheten også.

Så derfor, hvilken tarp er aller mest solid. Pris eller vekt er av mindre betydning.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Espen A skrev (På 15.6.2022 den 12.40):

Jeg er ute etter en tarp på ca 3x4 eller 4x4 meter. Den skal stå over tid på en veldig verutsatt plass og må tåle vindkast på opptil 20-25 m/s.

Jeg ønsker ikke å bruke en klassisk presenning da de bråker så inni hampen mye når det blåser hardt. Skal kunne sove i nærheten også.

Så derfor, hvilken tarp er aller mest solid. Pris eller vekt er av mindre betydning.

mvh Espen

Hei!

Jeg har hatt denne tarpen fra Magasinet i 10-11 år:

https://www.magasinet.no/dovrefjell-tarp-4-x-3m-gronn

Den er slitt nå, men har holdt i stiv kuling på fjellet. Da røk det noen fester, men det er lett å fikse. 

Den er litt tung, men den har holdt seg godt. Bardunene er ikke de beste, men de kan enkelt byttes hvis man ønsker det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om vindkast i full storms styrke. Hvordan du setter opp presenningen og hvor stor den er har da minst like mye å si som hvor sterk den er. Jeg har aldri prøvd presenning under sånne forhold, men hvis den er av en viss størrelse ville jeg nok tenkt A-form og med to (eller flere) tau over A-en for å holde den nede på hovedtauet under mønet.

Hvis dette er en stasjonær rigg som skal stå lenge ville jeg kanskje til og med snekret ei ramme, eventuelt bygget av sånne deler man rigger presenning over båter i vinteropplag med. Hvis det bare skal stå noen dager blir nok dette overkill. Da skal den jo bare overleve til du tar den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan eventuelt vurdere denne presenningen fra Biltema:
https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/presenning-650gm2-2000017810

image.png.1f9d2538133c31b3c1cec3552692afa1.png

Den er ikke laget av typisk "presenningmateriale", men en tykk gummibelagt duk.  Maljene tåler mye, og duken er veldig sterk. Bråker ikke. 

Bruker selv en som "gulv" under mønet i car-porten , og en som trekk til tilhengeren. 
Like etter starten av Covid pandemien så satte jeg opp en slik presening som værbeskyttelse i barnehagen som minste prinsessa går i, når de måtte dele seg inn i mindre grupper, og den sto montert i halvannet år uten at man kunne se hverken slitasje på maljer etter vinden hadde herjet litt med den, og lite eller ingen solbleiking av duken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.