Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Fenix 6 kontra 7


Anbefalte innlegg

Jeg har et par banale spørsmål. Har brukt apple watch en tid og har vel egentlig vært ganske fornøyd med den, med unntak av manglende mulighet for kart samt ekstremt mye lading. 

Så jeg vurderer Garmin fenix 6 eller 7. Jeg ser at Solarmodellene er betydelig dyrere enn vanlig - hvor nyttig er egentlig dette Solarladesystemet? 

Jeg ser at en Fenix Pro 6X blir 4400,- ny.- på Power med 20% som det er nå eller en Fenix 6 Pro blir 3990. Er dette et OK kjøp til friluftsbruk?

Jeg klarer ikke helt å forsvare å betale 2-3000 mer for 7'ern når det eneste jeg kan se som forskjell er at det er touchdisplay.. sånn pluss min.. Leste forøvrig denne artikkelen om valgets kvaler.-. https://pulssonen.no/artikler/garmin-fenix-7-vs-garmin-fenix-6-pro/

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i dag Fenix 5 og kommer til å kjøpe 7 utelukkende fordi den er mer fremtidsrettet i form av oppdateringer fra Garmin. Det er en stund siden de sluttet å oppdatere Fenix 5 med nye funksjoner, mens det på løpende bånd har kommet nye funksjoner til Fenix 6 og andre nyere Garmin-klokker. Dette er i hovedsak funksjoner tilknyttet løping og trening, så til friluftsliv tviler jeg på at det er et tap å eventuelt gå glipp av disse. 

Bare vær obs på at Fenix 6X er svææær. For min del er den altfor stor for daglig bruk, så da holder jeg meg til standard Fenix. Du får litt større skjerm og bedre batteri på 6X, så om størrelsen ikke plager deg ville jeg gått for den. 

Virker som at Solar ikke gir særlig mye ekstra batteritid. Batteriet til Fenix 6X er vel på 400mAh, så du trenger ikke store powerbanken med på tur for å lade klokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

djing0 skrev (1 time siden):

Bare vær obs på at Fenix 6X er svææær. For min del er den altfor stor for daglig bruk, så da holder jeg meg til standard Fenix.

Ja - jeg gjorde en tabbe med Apple klokken min - tok 40 mm versjonen i stedet for 44 mm, men ser jo at 51 mm som X er svær. Har du S (42mm) (som kanskje kan tolkes som Small?) eller standardversjonen på 47?

Et annet spørsmål: Hvor godt integrert er de dataene som klokken gir med Apple health? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe forskjell på 6 og 7 men om det er nok i forhold til prisforskjell blir en annen ting.
Jeg har 6X saphire og har vært veldig fornøyd med den. Jeg fikk fra Fenix 3 HR. Selv om 6X er stor er den litt mindre enn 3. Jeg synes kke størrelse er noe problem på meg så jeg har den på hele tiden. 
En fordel med 7 er touchscreen, spes når man skal scrolle litt i kart. Der blir det en del trykking på 6. Men i forhold til total brukstid er det ikke så mye tid jeg er inne på kart. Touchscreen er jo heller ikke så glad i regn vil jeg tro. 
På 6 var det ikke så mye ekstra på solar. 7 har fått en forbedret solar. På vanlig gps turbruk vil det bli en del ekstra timer så fremt man får hatt klokka i sola noen timer om dagen. Så sollading gjelder jo i varmt vær på sommern ellers er klokka ofte gjemt av genser/jakke. Er ikke så store batteriet i de så en mini powerbank og ladekabelen blir ikke mye ekstra å ta med som alternativ og funker hele året.


Er 4400 en bra pris for 6x vil jeg si. 
Om du skal ta 6x eller 6 ville jeg gått for 6x. Selv om den er større har den og bedre batterikapasitet. I gps bruk 60 timer mot 36 timer. 
jeg bruker min til trening så og si hver dag og fotturer på noen timer i helgene og trenger maks lade hver 14 dag.  Da bruker jeg ikke batterisparemodus.
Sammenlignet med Applewatch vil du nok oppleve skjerm som blass og lavere oppløsning. Men det er laget slik bevist for å spare batteri. Der har Epix2 bedre skjerm men er mye dyrere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (18 timer siden):

Ja - jeg gjorde en tabbe med Apple klokken min - tok 40 mm versjonen i stedet for 44 mm, men ser jo at 51 mm som X er svær. Har du S (42mm) (som kanskje kan tolkes som Small?) eller standardversjonen på 47?

Et annet spørsmål: Hvor godt integrert er de dataene som klokken gir med Apple health? 

Jeg har 47mm. Ville dratt til nærmeste xxl eller noe og prøvd de forskjellige variantene på, det er som nevnt en del fordeler knyttet til X-varianten som for eksempel bedre batteritid. 

Hvordan det fungerer mot apple health vet jeg ikke, men appen til Garmin er veldig fin og gir mye av den samme infoen vil jeg tro. Gir et overblikk over stressnivå, søvn, antall skritt, antall etasjer gått etc. Kan også lage ruter i appen både for vandring, løping, sykling etc og så importere de direkte til klokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin er genialt, forstår ikke hvorfor noen vil ha applewatch når batteriet er så dårlig. 

Hvis hovedbruket ditt er kart og tur så ville jeg ha gått for 7 pga touch skjerm. Navigering i kart er et mareritt med knapper på 6'ern. Men når du har øvd nok så funker det.. Jeg har ikke solar selv, så kan ikke si noe om egne erfaringer, men de som jeg kjenner som har solar har vel sagt at det stort sett er en gimmick og ikke så veldig nyttig enda. Som nevnt ovenfor vil jo klokka ofte være skjult av en jakke eller genser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 6x på armen hele tiden. Har ikke noe behov for mindre klokke for å si det sånn.

Garmin skryter selv av at det er "bedre" knapper på 7. Antar da at de har oppgradert de fra 6. På 6 er det MANGE som har problemer med knappene. Meg deriblandt.

Touch på kart er en fin ting om man bryr seg om kart. 

GPS er oppdatert og sies å "locke" mye kjappere på 7, samt at den er mer nøyaktig.

Bedre solcelle på 7 og du får også solcelle sammen med safirglass. På 6 må du velge.

Det jeg kom på i farta her på dassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatreminus skrev (6 timer siden):

Garmin er genialt, forstår ikke hvorfor noen vil ha applewatch når batteriet er så dårlig. 

Hvis hovedbruket ditt er kart og tur så ville jeg ha gått for 7 pga touch skjerm. Navigering i kart er et mareritt med knapper på 6'ern. Men når du har øvd nok så funker det.. Jeg har ikke solar selv, så kan ikke si noe om egne erfaringer, men de som jeg kjenner som har solar har vel sagt at det stort sett er en gimmick og ikke så veldig nyttig enda. Som nevnt ovenfor vil jo klokka ofte være skjult av en jakke eller genser.

Ja - jeg ser heller ikke hensikten med Solar. Selv om skjermen er større på X, så er den større plassen nettopp den solskiva. 

Heller mer og mer i mot 7'ern, men det som er så rart er at man kun får 7'ern i Standardutgave med Sølvfarge. Jeg liker egentlig den svarte best, men den får man kun med solenergi.

Grubles fortsatt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte sammenlignbart, men likevell litt relevant. Min samboer har garmin instinct solar. Og ladingen gir absolutt utslag i positivt fortegn. Dager med utendørs aktivitet generer svært mange ekstra døgn batteri tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kjell Iver skrev (På 16.6.2022 den 20.10):

Satt tilfeldigvis på jobb med noen kolleger - en hadde 7'ern i Standard og en hadde 6'ern i 51mm utgave. Ble overasket over hvor liten forskjell i størrelse det var på klokkene. Så nå ble det bestilt en 7X pro. :) 

Antar den har kommet nå en måned etter - er du fornøyd? Hvordan oppleves størrelsen?

Jeg har en 6 Sapphire nå, har bestilt meg en 7 men lurer på om jeg skulle kansellere den og gå for 7X i stedet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (14 timer siden):

 

Men Garmin har en vei å gå når det gjelder brukervennlighet - det er en enorm forskjell fra Apple Watch. Mye knoting. Har ikke fått til Spotify enda.

Jeg har 6X, og bruker ikke Spotify, derfor har jeg deaktivert start av Spotify.

Under aktiviteter, og bruk av kart pan/zoom spesielt på ski, endte jeg noen ganger opp med utilsiktede "lange trykk" som startet Spotify i bakgrunnen. Det tømte batteriet på få timer.

Så et generelt tips: Jeg har satt tastelåsen under aktiviteter til å låse opp med 2 knapper. Spesielt på ski vil enkelte håndleddsbevegelser føre til at tastelåsen låses opp og vilkårlige knapper trykkes inn og enten stopper aktiviteten, eller starter noe i bakgrunnen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Så et generelt tips: Jeg har satt tastelåsen under aktiviteter til å låse opp med 2 knapper. Spesielt på ski vil enkelte håndleddsbevegelser føre til at tastelåsen låses opp og vilkårlige knapper trykkes inn og enten stopper aktiviteten, eller starter noe i bakgrunnen. 

 

Oi, det er litt skuffende at ikke Garmin har fått utbedret dette noe særlig enda.

Har ikke Spotify eller noe annet fancy på Fênix 2'ern, men må ha på tastelås slik at den ikke skal stoppe/starte aktiviteter eller bla i menyen når jeg er i aktivitet.

Har ikke fått meg til å trykke på oppgraderingsknappen enda. Dog tror jeg det blir oppgradering snart, for jeg var nylig å besøkte ett område jeg tilsynelatende ofret når jeg la inn kart på Fênix'en (pga begrenset lagringskapasitet, 20 MB), og det irriterte litt. Får jo hele norgeskartet inn på Fenix 6 og 7.

Bare synd klokka er laget bombesikker. Jeg har ikke vært snill med den, men det er knapt riper i glasset. Eneste svake punktet er reima, som jeg har byttet seks av til nå. Kjøpte opp alle som lå i en tilbudskorg på en XXL butikk for en tid tilbake, og har vel 2 eller tre igjen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (6 timer siden):

Jeg har 6X, og bruker ikke Spotify, derfor har jeg deaktivert start av Spotify.

Jeg bryr meg også ikke om å ha Spotify på klokka, men skulle gjerne hatt funksjonen å bytte sanger på mobilen via klokka. Den funksjonen brukte jeg hele tiden på Apple.  
Endrer du alle innstillingene på klokka på selve klokka eller via pc-kabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.