Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåfjellenden i regn


REJOHN

Anbefalte innlegg

Noen lærer aldri. 

Av og til bommer Yr stygt. Det skjedde denne helga. Planen var en tur til Blåfjellenden. Jeg bruker å ta en tur i uka i sommerhalvåret. Det blir mye samme turen, men siden det alltid er et eller annet å gjøre på hytta, så passer det bra med en tur innover en gang i uka. 2 - 2 1/2 time og 8-9 kilometer inn den ene dagen og det samme tilbake dagen etter.

Siden det bare var 2. gangen innover, og det var en del snø og fenner første gangen, ville jeg helt ha godt vær. Som pensjonist kan jeg tilpasse turene til været. YR mente alt tidlig i uka at onsdag/torsdag var best. De andre dagene ville det både regne og blåse. Nå ville det ikke være helt bra vær på fredag, men til gjengjeld skulle lørdagen bli bra, med sol og lite vind. Innover på fredag med vinden i ryggen kunne det gjerne blåse, og selv om sola var gjemt bak skyene ville ikke det bety så mye siden turen går omtrent rett nord.

Jeg satset på at YR holdt hva de hadde lovet, og pakket lite vintertøy. Forrige uke ble det varmt og jeg gikk i langbukse gore-tex mens andre brukte kortbukse – i solskinn og nesten 20 grader.

Jeg håpet å få bruke motorsagen jeg har kjøpt. Blåfjellenden ligger på nøyaktig 600 moh og det har kommet mye småbjørker de siste årene. Da jeg kom til Blåfjellenden for første gang – for 35 år siden, var det bart. Nesten ikke bjørk i det hele tatt. Jeg håpet å kunne sage ned noen av de «buskene» som har kommet opp rundt hytta. Problemet var at broderen ment jeg ikke kunne bruke motorsaga uten sikkerhetsutstyr. Det hadde jeg ikke tenkt på, og slikt tar plass og veier....

Jeg fikk plass til buksa og hansker, briller ligger det på hytta. Med dette i sekken sammen med middag, som ikke er Real, så blir sekken tyngre enn vanlig. Det er kjekkere med lett sekk, og derfor ble det mindre vinterutstyr enn det jeg vanligvis drar med meg. (Lue, vanter, lang under og en ekstra bluse.) Langarmet bluse og sokker ble det likevel til at jeg tok med.

Oppholdet Yr mente det ville bli, var temmelig vått. Ikke direkte regn, uten om av og til, men yr. Vinden kom fortsatt bakfra, og jeg ble ikke skikkelig våt før på siste delen av turen. Det var bare å fyre opp i ovnen, tørke klær og vente på sola – som YR mente ville komme fra morgenen av. YR tok feil. Det var tørt på morgenen og det var en lysning i sør. Jeg så ikke for meg å bruke motorsaga på sleipt underlag, og uten andre til stede. Jeg vente på sola. Som yr hadde nevnt.

Det ble venting hele dagen. Av og på med regn, noen små glimt av sol og blå himmel som igjen ble avløst av mørke skyer og skikkelig slagregn. Sånn gikk nå den dagen.  Klokka fem, etter å spis, pakket jeg sekken og tok avgårde – i regnet. Det regnet litt til å begynne med, Etter det kom og gikk bygene. Oppe i høyden ble jeg kald, selv med jakken igjen opp til haka, og med hetta på. Den lange under, som jeg «alltid» har med, er til bruk i nettopp slikt vær. Det ble en kald halvtime.

Jeg traff en del folk som ville til hytta. De hadde været bakfra, og syntes nok at det hele var ganske greit. For meg ble det en liten aha-opplevelse. Det var en stund siden jeg hadde vært ute i kaldt regn. Jeg kommer til å ha med utstyret fra nå av. Likevel ble det – som alltid en kjekk tur både inn til hytta og tilbake. På tilbaketuren kunne jeg se sauedriften på vei mot Blåfjellenden, og jeg traff kjekke folk. Sel uten sol, så lyste det rødt på rabbene det grepplyngen blomstret. Fosser og bekker var store, og snøfennene viser god igjen. En litt annen natur enn når sola skinner og det er tørt, men flott likevel.

P6106845.JPG

P6106853.JPG

P6106861.JPG

P6116885.JPG

P6116896.JPG

P6116910.JPG

P6116916.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.