Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobbreiser i telt


Skogens Stønn

Anbefalte innlegg

Annonse

Spørs hvordan det totale regnestykket blir. Tid er penger og det er ikke i alle jobber man kan ta seg denne type friheter. Har vært priviligert og hatt jobb hvor det var null problem å ligge i telt om jeg ville. Ble ikke gjort mange gangene. Men har også hatt jobb hvor det har vært totalt umulig. Vet ikke om det passer seg å komme illeluktende på jobb etter 4 dager i telt. Poenget er tid. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid er nok en begrensning for veldig mange ja. Men det sier vel egentlig også hun at det er for henne. Hun prioriterer hardt fikk jeg inntrykk av. Men dusjing før hun kommer på møtene er ikke en av de tingene hun har prioritert vekk har jeg forstått. Er det isfritt er det jo også mulig å hoppe i vannet.

Enig i at regnestykket for klima-avtrykket kan være komplekst.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med en av studentene på prosjektarbeid for noen år siden. Vi kom frem klokka 12 og skulle opp 0500 neste morgen. Jeg satte opp telt og studenten hadde forventet hotell. Er fortsatt beryktet blant studentene etter den turen. Veilederen som var så gnien at studenten måtte ligge i telt. Ikke fikk studenten sove heller. Heldigvis samme kjønn. Masse utfordringer og tror ikke jeg vil gjøre dette pånytt nå. Teltplass bør være nært vei og da skal man være på landet. Å telte i byens parker er kanskje ikke ok. Du skal altså være ganske idealistisk for å få dette til. Ikke for alle. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca 30 minutter reisevei til jobb, og en flott furuskog rett i nærheten av arbeidsplassen.  Minst 1 gang i uka sover jeg der, å stå opp kl 0400 og bryte leir og gå en 30-60 minutters tur om morningen er for meg en fin måte og brekke av det dagligdagse A4 livet en har til tider med å jobbe på fabrikk. 
 

Ingen på verksted klager om det lukter litt bål av meg heller 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har padlet kajakk flere ganger på jobb når jeg skal på hyttekontroller ved sjøen. Ofte finnes det ikke vei til hyttene heller, så i stedet for å bli hentet av eier med båt har jeg padlet ut og mellom hytter. Jeg har også sovet i telt i den forbindelse når det er langt til havs og store avstander.

Men både padlingen og teltingen har vert frivillig da, jeg kunne kjørt bil og krevd å bli hentet i båt av hytteeierne, så jeg har ikke skrevet timer på mertiden som har gått til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i byen og reiser fint lite i jobben, så det får bli med drømmen/tanken. Men jeg er ikke sikker på om jeg egentlig har lyst til å blande jobb med teltliv rett og slett fordi friluftsliv for meg er avkobling og fri fra tidsjaget. Og av erfaring har jobb lett for å "kontaminere" hobbyer om jeg ikke er flink til å holde dem adskilt. Jeg mener ikke å klage på jobben min, men den er en typisk "jobbe for å leve"-jobb, ikke "leve for å jobbe".

På campingtur i Namibia for mange år siden traff vi en kar som reiste rundt og inspiserte skoler. Han lå i telt eller hengekøye når han skulle besøke skoler litt godt utpå landsbygda - mye fordi det ikke var så mange alternativer, da. Kjørte Hilux og hadde med seg bikkja. Da vi traff ham var han på vei opp i nordvestre hjørnet av landet, og det var rett før regntida. Han var litt urolig for at regnet skulle komme for tidlig, for da ville det fort ta noen uker før det var mulig å krysse elva tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (12 minutter siden):

Og av erfaring har jobb lett for å "kontaminere" hobbyer om jeg ikke er flink til å holde dem adskilt.

Godt poeng, og jeg er enig. Jeg har også alltid aktivt skilt mellom arbeidsaktiviteter og fritidsaktiviteter. Men man kan kombinere det uten å mikse det også. Et eksempel er at jeg av og til brukte enhjulssykkel (både elektrisk "ståhjuling" og pedaldrevet) for å komme på jobb. Jeg drømte også om å padle kano til jobb, men det ble aldri noe av før jeg flyttet fra der jeg hadde muligheten. Og jeg laget ei ca. en mil lang langrennsløype som jeg gikk til jobb et år det var snø nok til det. Det var OL-vinteren. Det husker jeg godt, for en morgen fant jeg deler av løypa mi full av brennende fakler. Mørkt og veldig stemningsfult! Det var OL-ilden som ble bært gjennom landet som hadde en etappe der hun som bar fakkelen brukte en del av løypa mi.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid imponert over dem som klarer å blande jobb og hobby. Bandt fiskefluer til eget bruk og hadde mulighet til å selge da jeg var ung. Etter de første 1000 helt like fluene var det ikke morsomt lengre. Hobby er hobby og jobb er jobb. Jobb skal helt være så langt unna at man kan drømme seg bort og glede seg til neste tur i skog og mark. Men i perioder går det nok an. 

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (52 minutter siden):

Er alltid imponert over dem som klarer å blande jobb og hobby. Bandt fiskefluer til eget bruk og hadde mulighet til å selge da jeg var ung. Etter de første 1000 helt like fluene var det ikke morsomt lengre. Hobby er hobby og jobb er jobb. Jobb skal helt være så langt unna at man kan drømme seg bort og glede seg til neste tur i skog og mark. Men i perioder går det nok an. 

Tore

Enig. Det må ikke bli sånn at hobbyen blir jobben eller en del av jobben. Hobbyen må være drevet fram av frivillighet, lyst, glede og nysgjerrighet og ikke av krav som for eksempel fortjeneste, deadlines og leveranser (og mange andre ting man stilles ovenfor i jobb). Hobby bør være preget av amatørskap. Det ligger i ordet. Ordet amatør har blitt misforstått og blir ofte brukt som et negativt ladet ord, men er egentlig et veldig positivt ladet ord. Det kommer fra fransk og betyr omtrent "en som elsker". Ofte er det amatørene som kan mest om noe, rett og slett fordi de bruker mest tid på det. Et veldig godt eksempel er innenfor astronomien der man i stor grad er helt avhengige av amatører for å finne nye himmelobjekter. Ingen andre har så mye menneskelig energi og ressurser (spesielt tid) å sette inn som akkurat dem.

Jeg har litt samme erfaring som deg, men fra fotografering. De forsøkte å få meg til å ta kreative bilder på jobbreiser som skulle brukes i rapporter og annet materiell bedriften produserte. Jeg nektet. De prøvde seg med at de hadde styringsrett og kunne pålegge meg å ta bilder. Jeg svarte at det ligger utenfor mit profesjonelle kompetanseområde, så det kunne de nok ikke. I tillegg sa jeg at siden de ikke en gang tilbød seg å kjøpe bilder anså de vel bildene minne for null verdt, og jeg jobber ikke gratis. Det ble slutt på maset. Den egentlige grunnen var selvsagt at jeg ikke ville ødelegge hobbyen min. Jeg ville lage de bildene jeg selv hadde lyst til å lage, ikke de bildene noen andre ville se på og bruke.

;-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet meg av telt på jobbreise før, men da grunnet godt vær, kortere avstand fra teltet til dagens "kontor" og smittevern mht. covid-restriksjoner.

Jeg skal nok innrømme at det i enkelte tilfeller vil være mer aktuelt med hotell/brakker i stedet for telt grunnet flere forhold:

  • På reiseregning får jeg ikke mer betalt for å benytte eget telt (og annet privat utstyr) enn jeg gjør for annen overnatting uten kokemulighet. Sånn sett blir jo økonomien i det dårligere for meg personlig hvis man hensyntar slitasje og eventuelle skader på utstyret, samt at man ikke har samme mulighet for tørking av arbeidsklær etc. Her kunne nok flere arbeidsgivere i sin miljøiver om å være "grønne" vært litt mer frempå med å tilby litt høyere døgnsats for slik overnatting, da de tross alt slipper utgifter til losji direkte, som gjerne koster alt fra 500–1000 kr/natt. Jeg er jo sånn sett ikke veldig interessert i å dekke denne "besparelsen" 100+ % for arbeidsgiver når jeg ikke har noen større insentiver enn egeninteresse for teltliv. Synes det er unødvendig at arbeidsgiver skal "profittere" på mine fritidsinteresser, om man ser sånn på det.
  • Skille mellom jobb og privat som er blitt trukket frem. Blir fort mer mas og jag med å være et gitt sted til en gitt tid, klar til dagens arbeidsoppgaver på jobbreiser, og da forsvinner en del av kosen ved teltinga. Det blir gjerne telting relativt nærme vei også, noe som også reduserer trivselen noe for meg.
  • Tilgang til strøm og internett. Tidvis er jo dette også nødvendig på jobbreiser, og da blir det ikke tilstrekkelig med powerbank om PC-en er med. Småting som mobil og hodelykt kan lades i bilen eller med powerbank, men erfaringsmessig er det lite gunstig å jobbe med PC i bil. Ikke alltid at det er særlig med mobildekning der jeg er på jobbreiser heller, noe som vanskeliggjør jobbing utover ettermiddagen/kvelden.

Samtidig har jeg en jobb hvor slike jobbreiser ofte innebærer oppmøte et stykke unna tettbygde strøk, gjerne litt opp i fjellene, så da reduserer man samtidig nødvendig kjørelengde. Så jeg ser både fordeler og ulemper med telting kontra hotell/brakke, så noen universalløsning er det nok ikke for meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje nytta telt like heftig trur eg, men noko har det blitt.

Eg har mellom anna pendla i mange år. Har ungar med delt heim. Når ungane var yngre brukte eg bu ein del i telt på den øya eg jobba, når dei var hjå far. Hadde dusj i bygget som kontoret mitt låg i, når det var behov for slikt. 

Elles har eg budd i telt når eg har teke samlingsbaserte deltidsstudiar ved sidan av jobb. Då var det dog mest praktisk å bu i "nærskogen" til campus. Dette då vi hadde lange dagar og eg trengte internett til kveldsarbeidet (både skulearbeidet og det eg skulle følgje opp på jobb heime). Dette var før "uendelege datamengder" var ei sjølvfølgje, og det var verre å kople pc'en opp mot mobilt nettverk. 

Eg flytta difor camp nærare og nærare, og enda til slutt bak rosebuskene på campus i eit lite Hilleberg Niak. Funka igrunnen veldig bra. 

Ser stort sett ikkje mørkt på å bu i telt i noko høve. Praktisk og greit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Synes det er kult, men støtter så absolutt de som forfekter et hellig skille mellom arbeid og fritid. For min del synes jeg at jeg lukter telt etter kun ei natt ute. Det er akkurat som om naturen/ teltet eller whatnot setter en lukt i tøyet og min person. Trenger ikke være svett, ekkel eller ha gått særlig langt. Lukta setter seg uansett. Nå synes jeg den lukta er god, jeg da. Lukta av litt villmann og skau, men den ønsker jeg imidlertid ikke å ta med meg inn på lærerværelse… (er ungdomsskolelærer…)

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.