Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger anbefaling til gassbrenner med slange


koffar2

Anbefalte innlegg

Har nå en Optimus Vega som det har vært og er mye tull med, ikke en pålitelig turkompis for å si det sånn.

Er det noen som kan anbefale en annen brenner? 

God varmefordeling er viktig, gjør heller ikke noe om den er lett heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva innebærer "tull"? Har du prøvd å feilsøke, prøvd flere gasstyper/produsenter ol? Har lest flere steder at enkelte brennere, mulig det gjelder merker, har litt problemer med å fungere optimalt med Coleman gassbokser, det er visstnok noe med ventilene på disse som ikke er helt som andre bokser.

Jeg har en GSI Pinnacle 4 Season som pakker veldig kompakt, veier lite og som etter min erfaring (begrenset da den er relativt ny i mitt eie) fungerer utmerket og har gode simmer egenskaper, veldig fornøyd med den da den også har forvarmingsrør, men den har dessverre ikke stort brennehode så du får nok ikke den beste varmefordelingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke engasjerer deg i hva som er «tull» så risikerer du jo bare dra med deg tullet til neste brenner.
 

Veldig fornøyd med min nye Vega så at den er upålitelig kjøper jeg ikke. Coleman er en kjent dårlig match, vond følelse å måtte dra til den siste halve omdreiningen for at ventilen skal åpnes. 
 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med at det er vanskelig å justere varmen, det er litt enten eller. Noen ganger så bare slutter den å brenne. Så i skapet nå at jeg har flere Cole an flasker, så jeg skal teste med andre merker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Vega og min har fungert fint i mange år. Vet noen ikke liker COleman bokser men min tar de fint. Ellers har jeg brukt bokser fra Biltema og Primus.
opplevd en gang at en boks fra Biltema ikke virket på den. Greit å teste boks før man drar på langtur. Den gang hadde jeg heldigvis en ekstra liggende i bilen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (48 minutter siden):

Har Vega og min har fungert fint i mange år. Vet noen ikke liker COleman bokser men min tar de fint. Ellers har jeg brukt bokser fra Biltema og Primus.
opplevd en gang at en boks fra Biltema ikke virket på den. Greit å teste boks før man drar på langtur. Den gang hadde jeg heldigvis en ekstra liggende i bilen.

 

Slenger på en +1 på Vega.

Har hatt en Vega nå i ca 8 år. Ikke vært veldig hard bruk, men har fungert problemfritt hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg at Colemanflaskene forlanger litt lengere tapp til å trykke ned ventilen på flaska for å få ut gassen.  
Denne fra biltema veier 70 gram mer enn Vega: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/kokeapparat-26-kw-2000046768 Samme problemet med gassbokser, men tar du bort den svarte gummiplata (pakningen) så går det mye bedre. Det høres nesten ut som om det er flaskekoblinga og reguleringa som er problemet med Vega'n. Biltemamodellen som jeg har lenket til sprer varmen bedre enn 3kW modellen, som da blir vanskeligere å lage mat på. Dette var mest for å påpeke forskjellene og ikke et klart råd om at dette er en super brenner. 

Kriseløsningen min en gang med colemanflaske var å putte en liten stein i ventilen før jeg skrudde på brenneren. Anbefales ikke for jgeg kunne ikke skru av flaska igjen før den var tom da denne krisløsningen ødela ventilen på toppen av flaska.... men det ble en fin tur :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (10 timer siden):

Synes denne ser litt snasen ut, om man først skal bruke gass. Det åpner jo opp noen alternativer.

 

https://www.msrgear.com/ie/stoves/stove-accessories/lowdown-remote-stove-adapter/11582.html

Den gir absolutt mulighet til å bruke en toppmontert brenner som slangebrenner, den veier ganske nøyaktig like mye som Optimus Vega, så kommer brenneren på toppen. 
Den kan sikkert kjøpes rimeligere også, den første prisen jeg fant var 699 https://www.varri.no/msr/107638/msr-lowdownremote-stove-adapter   Da vet jeg om et firma jeg aldri skal handle hos.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
koffar2 skrev (På 12.6.2022 den 21.12):

Har nå en Optimus Vega som det har vært og er mye tull med, ikke en pålitelig turkompis for å si det sånn.

Er det noen som kan anbefale en annen brenner? 

God varmefordeling er viktig, gjør heller ikke noe om den er lett heller :)

Hva misliker du med den? 

Brukt den en del siste to år, og ikke hatt noe å utsette? Blir den fort slitt/slarkete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Diger Jotne skrev (På 14.6.2022 den 20.23):

Synes denne ser litt snasen ut, om man først skal bruke gass. Det åpner jo opp noen alternativer.

https://www.msrgear.com/ie/stoves/stove-accessories/lowdown-remote-stove-adapter/11582.html

Holdt på å bestille denne hos VPG som gir 30% på MSR produkter denne uken. Prisen ble da 489....men så skal de jo ha frakt kr 99 i tillegg....og da hadde jeg plutselig nok brennere. :)

PS: Om jeg skulle latt meg friste av noe annet der nå vill det være grytesettet i titan på 1,5L + 1L, ...men det har jeg jo fra før - også i den eldre og mindre utgaven på 0,7L+1L.
Mine favoritt sett utenom Trangia kjøkken! 
OBS: VPG tror jeg roter med tall, de sier settet består av 2,5L+1,5L, men det er nok feil ja (jf msr
Edit: Sendte mail til VPG i går kveld, de rettet feilen i dag.

....og så kom jeg på noe annet jeg skulle handle der, og da var jeg med ett over fri-frakt grensen på 1500, så da tok jeg med en sånn "adapter sak" også. 
Har et par tre toppmonterte brennere som jeg sjelden bruker...får sette de litt i sving igjen nå da....

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.msrgear.com/ie/stoves/stove-accessories/lowdown-remote-stove-adapter/11582.html

Slangen kunne gjerne vært noen cm lengre. Det går med 430g gassboks, men fortrekker nå bitte litt mer avstand, så for min del blir jeg primært å bruke den med 230grams (ev 100).
Testet den i dag med følgende brennere, alle funket ok:

MSR Pocket rocket.
MSR Pocket rocket 2.
Soto Windmaster.
Soto Amicus.
Optimus Crux.

MSR Reactor.
Jetboil Minimo.
Jetboil Flash lite.

Note to self:  husk å åpne regulatoren på brenneren skikkelig først, spesielt for Jetboil og Soto, de har litt lang "dødgang".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.