Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpenskap, regnes dette som fast inventar ved kjøp av bolig?


123ABC

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt en bolig hvor det står et våpenskap. Er usikker på om dette etter norske regler skal følge med boligen?

For å ta et eksempel så skal en veggmontert slangetrommel, følge med boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at våpenskap etter loven skal være fastmontert (med mindre det veier mer enn 150(?) kg) vil jeg tolke det som at det skal følge med. Jeg passet hvertfall på å spesifisere at mitt skap ikke inngikk i salget da vi flyttet.

Men spør megler om en slik er involvert.

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker. De som er tunge nok, over 150 kg, er ofte ikke skrudd fast. Men mitt er skrudd fast i betong gulvet selv om det er tyngre, og siden det er vanskelig å glemme slitet og baksingen med å få det tunge skapet ned kjellertrappen min, vil mitt garantert følge med huset når det selges. Enklere å kjøpe ett nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH85 skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har kjøpt en bolig hvor det står et våpenskap. Er usikker på om dette etter norske regler skal følge med boligen?

For å ta et eksempel så skal en veggmontert slangetrommel, følge med boligen.

Det er vel bare å informere om at det vil bli fjernet. Reglene om hva som skal følge boligen gjelder vel der ingen ting annet er sagt/avtalt så vidt jeg vet. Ingen kan tvinge deg til å la kjøkkenskapene stå igjen for eksempel, men du må informere om at du kommer til å ta dem med deg i prospektet og/eller på visning. Det er i hvert fall sånn jeg har oppfattet det. Poenget er vel at ny eier skal vite hva han eller hun kjøper.

Les nederst om avtalefrihet i denne artikkelen:

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-regler-for-hva-som-folger-med-boligen-ved-salg/

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør den du har kjøpt av/megler. Da kan du også formidle eget ønske ifht om du vil ha det fjernet eller om det skal stå.

Da jeg kjøpte nåværende bolig for ett år siden ga jeg beskjed om at jeg ønsket at tidligere eier ttok med seg skapet som var skrudd fast på soverommet da jeg kom til å ha med meg eget mer praktisk skap som jeg kom til å montere et annet sted i boligen uansett. Dette var helt ok. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Blindgjenger skrev (På 11.6.2022 den 9.48):

I og med at våpenskap etter loven skal være fastmontert (med mindre det veier mer enn 150(?) kg) vil jeg tolke det som at det skal følge med. Jeg passet hvertfall på å spesifisere at mitt skap ikke inngikk i salget da vi flyttet.

Men spør megler om en slik er involvert.

Hei. Beklager sent svar. 

Det ble ikke brukt megler på salg av huset, så det er ikke et alternativ dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 11.6.2022 den 10.21):

Det er vel bare å informere om at det vil bli fjernet. Reglene om hva som skal følge boligen gjelder vel der ingen ting annet er sagt/avtalt så vidt jeg vet. Ingen kan tvinge deg til å la kjøkkenskapene stå igjen for eksempel, men du må informere om at du kommer til å ta dem med deg i prospektet og/eller på visning. Det er i hvert fall sånn jeg har oppfattet det. Poenget er vel at ny eier skal vite hva han eller hun kjøper.

Les nederst om avtalefrihet i denne artikkelen:

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-regler-for-hva-som-folger-med-boligen-ved-salg/

 

Det er litt for sent å informere om det, da huset allerede er solgt. Kjøkkenskapene kan man i allefall ikke ta med seg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 11.6.2022 den 12.18):

Spør den du har kjøpt av/megler. Da kan du også formidle eget ønske ifht om du vil ha det fjernet eller om det skal stå.

Da jeg kjøpte nåværende bolig for ett år siden ga jeg beskjed om at jeg ønsket at tidligere eier ttok med seg skapet som var skrudd fast på soverommet da jeg kom til å ha med meg eget mer praktisk skap som jeg kom til å montere et annet sted i boligen uansett. Dette var helt ok. 
 

Hei. Det ble ikke brukt megler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EH85 skrev (5 timer siden):

Det er litt for sent å informere om det, da huset allerede er solgt. Kjøkkenskapene kan man i allefall ikke ta med seg :)

Det er mer sannsynlig at du finner folk som har vært borti samme problemstilling før på kammeret.no

Nå vet jo ikke jeg hva ditt ønske er og hva selgers ønske er, men så vidt jeg skjønner er det du som har kjøpt boligen og hvis det står et skap der du ikke vil ha, så tror jeg det skal være greit å få solg/git bort på finn. Hvis de har tatt med seg noe du forventet skulle stå der ville jeg ha snakket med dem og si at det sto der på visningen og at du forventet at det skulle følge med huset. Ellers tror jeg det er greit å få tak i et brukt på finn fore en grei penge, men mindre du skal ha et kjempedigert skap.

Hvis det var fastmontert vil jeg vel si at det ikke ubetinget er slik at de kan ta det med hvis det sto der på visningen. Dette er jo litt i gråsonen da, men burde vel stille i samme kattegori som et garderobeskap og kjøkkenskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.