Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle Nord - ny fulltang kniv


zimwalker

Anbefalte innlegg

3. juni kom det et nyhetsbrev fra Helle der de annonserte Helle Nord (14,7cm/3,7mm blad i Sandvik 14C28N):

Sitat

I dag opnar vi for sal på vår nye kniv, Helle Nord. Ei særs avgrensa lanseringsmengde er blitt lagt ut i dag, og så fyller vi på seinare i juni.

https://no.helle.com/products/nord?mc_cid=5649cde7fa&mc_eid=UNIQID

[...]
Nord-kniven er laga for å møte krava til den skandinaviske villmarka. Den har utspring frå den 90 år lange tradisjonen vi har som knivmakarar, men med Nord har vi tatt eitt skritt vidare.

Denne kniven kombinerar historia vår med fremveksten av en ny friluftsgenerasjon – ved å bruke verktøya våre på ein annen måte og til fleire formål enn forfedrene våre.
Med eit 3,7 mm tjukt og skinande blankt Sandvik 14C28N-knivblad, vil denne kniven ta dei fleste utfordringar på strak arm. Den er framleis tynn nok til å skjere med, og den er sterk nok til å handtere alle dei eventyra du har tenkt deg ut på.


helle-nord-4_180x.jpg?v=1646395775


I dag 10. juni kom det et nytt nyhetsbrev der de skriver at:

Sitat

Nord er snart tilbake!

Lanseringa av Nord vart ein kjempesuksess! Vår nye storkniv forsvann frå hyllene på eit par timar. Frykt ikkje – ein ny ladning kjem i løpet av juni!

Hvor mange de hadde for salg fra starten av vites ikke.  Har ikke bestilt den selv, men det jo lett å la seg friste.  Ser at handtaket oppgis til 137 mm, men formen kniper nok litt på lengden, dvs plassen til handa .  Får ta en titt når den dukker opp hos nærmeste forhandler (om og når), prøveholde...

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten så man skulle tro at ESEE 6 og Junglas II har vært inspirasjonen til denne. Var hvertfall første kniven/e jeg tenkte på når jeg åpnet tråden og så bildet :) 

Men pen var den! Og så det evige spm, er det denne som er den ultimate? :P 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Nesten så man skulle tro at ESEE 6 og Junglas II har vært inspirasjonen til denne. Var hvertfall første kniven/e jeg tenkte på når jeg åpnet tråden og så bildet
Men pen var den! Og så det det evige spm, er det denne som er den ultimate?

Jo, det lukter litt "survival" og "batonering" her ja. Tipper de har fått mange spørsmål de senere år om flere fulltang modeller, særlig etter Temagami.

Sitat

siterer fra: Den har utspring i knivmakar-tradisjonen hjå Helle, men med Nord har vi tatt ting eitt steg vidare. Kniven kombinerer historia vår med korleis vi har utvikla oss som ein ny friluftsgenerasjon. I dag brukar ein ofte kniv på andre måter enn våre forfedre ville ha gjort. 

For noen kan nok denne bli "den ultimate", men ikke for meg. Er nok litt mye å håpe på, men kanskje blir neste steget de tar at de forsøker seg på litt andre stål også? Den som lever får se :)

Endret av zimwalker
skvinefein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

Jo, det lukter litt "survival" og "batonering" her ja. :)

Ikke bare lukter det batonering, de viser bilde av at de batonerer med den i linken over her. Ti tomler opp til Helle fra meg. Batonering er gøy (illustreres med bilde av guttungen som produserer til stabelen man kan se her). 

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

IMG_6167.jpg

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 minutter siden):

 Batonering er gøy (illustreres med bilde av guttungen som produserer til stabelen man kan se her).

IMG_6167.jpg

Om ikke bare nyttig, så gøy både for små og store gutter. Overså det bildet hos Helle der de viser kløyving med kniven. Bra at de viser dette, for da kan de vanskelige argumentere med feil bruk ved en eventuell reklamasjon.  Har ikke sett at Helle gir noen garanti eller spesielle vilkår, men Casström derimot er nokså spesifikk:
 

Fra: "Warranty 25 Year ENG-SWE1" : admin.abicart.se/shop/21183/files/Warranty 25 Year ENG-SWE1 (002).pdf

Sitat

Special note on splitting wood, or “Batoning”
Batoning is the technique of cutting or splitting wood by using a baton-sized stick or soft mallet to repeatedly strike the spine of a sturdy knife, chisel or blade in order to drive it through wood, similar to how a froe is used. Casstrom knives are normally ok to be used for batoning using clean wood free from knots with the following caveats: The blade snapping on Scandi grind knives when used for batoning, is covered under the warranty. Chipping or edge damage, tip damage (last 5mm) and damage to the handle when batoning however are NOT covered under the warranty. Casström knives with a Full Flat grind are NOT covered by warranty when used for batoning. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... men jeg fant nå dette hos Helle under ofte stilte spørsmål: no.helle.com/pages/faq

Sitat

Kan jeg nytte Helle-kniven min til batonging (vedkløyving)?

Vi ser helst at du ikkje gjer det. Særleg ikkje om kniven har ein stikktange-konstruksjon. Riktig utført batonging (vedkløyving) kan gjerast med dei fleste av våre blad, men sjølv med litt unøyaktig utføring eller ujamn ved er det lett å få hakk i eggen, knekke skaftet eller til og med knekke bladet. Uansett er det viktig å kjenne grensene for kniven din. Helle erstattar ikkje kniver som er ødelagt ved batonging (vedkløyving) gjennom vår livstidsgaranti.

....men mulig de bør oppdatere litt der nå da.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (23 minutter siden):

Bra at de viser dette, for da kan de vanskelige argumentere med feil bruk ved en eventuell reklamasjon. 

 

Det tenkte jeg også. Enig alt du skriver her og under. Og det med at et annet stål hadde vært spennende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hege P. skrev (6 timer siden):

Flott kniv som jeg fikk lyst på! Men nå har jeg nylig handlet en annen kniv fra Helle, like før jeg fikk vite om Nord.

Fin den også! Bra du fikk den med Kebony, mener å ha lest at skaftet på den første utgaven (afrikansk treslag som jeg ikke husker navnet på) hadde lett for å "slå seg" litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Første utgaven var med Afrikansk Kiaat og Vulcan fibre. Så litt trist ut i forhold til den med kebony som Hege P har synes jeg. Jeg ville uansett kjøpt Nord også. Utrolig kjedelig å plutselig oppdage at man har for få kniver. det er som med telt. Riktig antall kniver i skuffen er N+1, hvor N = de knivene man har pr nå.

Den første modellen kan ses her: https://vapenloftet.no/produkt/helle-didi-galgalu/

Edit: Hege P har visst kniver så hun klarer seg over vinteren.

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den nyeste modellen (2021) som jeg lenket til. 

SnorreL skrev (2 timer siden):

Utrolig kjedelig å plutselig oppdage at man har for få kniver. det er som med telt. Riktig antall kniver i skuffen er N+1, hvor N = de knivene man har pr nå.

Det er derfor jeg har 14 primuser, 7 kvistbrennere, 5 telt, tre kanoer og 18 kniver.. 👀

  • Liker 3
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg var innom Helle fabrikker for noen uker siden, å der fikk jeg gleden av å holde i og virkelig kjenne på Nord kniven til Helle. For å si det pent, denne satt ekstremt godt i hånden og får meg til å vurdere stor kniv på nytt. Jeg har hatt utallige samekniver, men de har et litt for begrenset bruksområde til hva jeg driver med. Denne føles langt bedre, og faktisk en kniv jeg ser kan erstatte øksen i mange tilfeller. 

Den er faktisk såpass unik at jeg bare må ha en i samlingen. 🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Bjørnar Ø skrev (13 timer siden):

Hyggelig når noen priser går litt ned i en tid hvor det meste bare har gått opp opp opp.

Men, dersom man på denne tiden av året vurderer å bruke en del kroner på en ny kniv, og ikke er helt i beit for kutteredskaper her og nå, så kan det kanskje være lurt å vente litt siden vi nå er på vei inn i en måned med "Singles day", "Black Friday" og "Cyber Monday". Altså, vente på at mange butikker kan få satt prisene opp, så de kan sette de litt ned igjen - og "skryte" av det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (12 timer siden):

Hyggelig når noen priser går litt ned i en tid hvor det meste bare har gått opp opp opp.

Men, dersom man på denne tiden av året vurderer å bruke en del kroner på en ny kniv, og ikke er helt i beit for kutteredskaper her og nå, så kan det kanskje være lurt å vente litt siden vi nå er på vei inn i en måned med "Singles day", "Black Friday" og "Cyber Monday". Altså, vente på at mange butikker kan få satt prisene opp, så de kan sette de litt ned igjen - og "skryte" av det! ;-)

Ville nok også ventet hvis jeg var i markedet etter ny kniv til meg selv. Har to gutter som ønsker seg nye kniver. Så det blir vel å kaste seg rundt når rett kniv dukker opp. Er det reelle tilbud sier men ikke nei. SD, BF og CM hopper jeg nok glatt over som vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Helle er for tiden på ISPO i München og et Facebook innlegg fikk ekstra oppmerksomhet (fra meg hvertfall) 

Screenshot2023-11-30at18_44_39.thumb.png.40c2ff065bb2c83761169cc158bf009f.png

Storebror får en lillesøster! 
Dette betyr at det kommer en mindre versjon av Helle Nord kniven på nyåret. Dette er veldig spennende nyheter. Fra hva jeg kan se på bildet, ser det ut som bladet er av noe tynnere karakter også. 👏🏻
Helle gjør det skarpt om dagen.... veldig gledelig den nye satsingen deres. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.