Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilpasse feller til Nansen


Quippini

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg 70 mm feller til mine Asnes Nansen etter anbefaligfra butikken.

(neste str de hadde var 50 mm tror jeg, og den ville han ikke anbefale til de skia)

Aktså må fellene tilpasses - og dermed lurer jeg på om noen har noen gode tips til hvordan jeg skal gjøre dette enklest mulig og med best mulig resultat?

Eler er det noe jeg absolutt IKKE bør gjøre i prosessen??

Skal forresten bruke dem primært når jeg trkker pulk, hvis det har noe å si.

Takker!

Q.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når du har såpass breie feller er det bare å skjære dem sånn at de dekker skia men at stålkanten får litt spillerom. (2-3 mm) Da har du grep når du trenger det... Til lange flate etapper kan evt kortfellene ifra åsnes eller smurning og funke greit for litt bedre gli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker åsnes sine 35 mm feller på disse skia og det fungerer helt utmerket. Får noen glepptakk i di aller bratteste bakkene, spesielt når det er mye løs snø også traverser på skareføre kan gleppe litt. Jeg antar at du ikke skal gå rett opp fjellsider med pulk uansett så ser ikke helt hvorfor de ikke anbefalte 50 mm feller.

Min menig er at 35mm holder hvis du ikke skal gå i veldig bratt terreng. Da kan du evt bruke samma fellene på langrenn skia hvis du skulle ha ønske om det og så får du faktisk litt gli hvis du kanter skia (nansen) litt slik at fellene ikke tar.

Mange topptur entusiaster er sikker ikke helt enig med meg og det kan jeg vel forstå, men slik du forklarer din bruk er ikke jeg i tvil i allefall.

Smøring holder ganske dårlig på disse skia, finnes ikke smørespenn. voks må du fylle på med få km mellomrom, men klister holder greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70mm feller til Nansenskia (har slike selv) er fullstendig unødvendig. Ta dem med tilbake til butikken og bytt til smalere feller. Bruker selv 45mm. Vil du absolutt beholde dem så skjær av rundt kanten som beskrevet i et tidligere innlegg. Men igjen - den ekstra bredden du får foran og bak ved bruk av 70mm feller er på ingen måte verd penga. Grunnen til at butikken anbefalte deg 70mm er desverre åpenbar... $$$$...

Forøvrig - godt skivalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.