Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart over snaufjell?


rofferdal

Anbefalte innlegg

Høyfjell eller snaufjell, hvor finnes det? Jeg bor i en ganske flat del av Norge og har ikke noe snaufjell i umiddelbar nærhet. Jeg har forsøkt å finne kart som viser litt detaljert hvor i Norge man finner snaufjell/høyfjell, men har så langt ikke funnet kart for akkurat det. Det nærmeste jeg kommer er kart som viser skogdekning, men da er det vanskelig å se om det som ikke er skog er høyfjell, dyrket mark eller noe annet. Man kan selvfølgelig korrelere med topografiske kart, men det hadde vært veldig lettvint med et kart som altså viser snaufjell.

Noen som vet om noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutes ago, sneakyowl said:

Gjør ikke Norgeskart dette?

Eksempel - Alle de gulbrune-områdene i kartet under er snaufjell.

En grei tommelfingerregel er at det meste i Norge over 1000 meter er snaut.

image.png.fdf88fd7035e44e1303b0eb59c97fae6.png

Jo, nesten, men det er ikke så enkelt å se kombinasjonene av skog og høyde uten å zoome inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (30 minutter siden):

En grei tommelfingerregel er at det meste i Norge over 1000 meter er snaut.

image.png.fdf88fd7035e44e1303b0eb59c97fae6.png

Nå varierer tregrensa ganske mye avhengig og man er øst, vest, nord eller sør, altifra 0 moh. ,  til godt over 1200 moh. enkelte plasser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg presisere: I hvert fall i midt- og øst-Norge kan du med ganske grei sikkerhet forvente at det er lite/ingen trær 1000 meter over havet. Om det er 100 meter under eller høyere et sted, ja da går du bare litt mindre eller mer høydemeter for å komme deg dit : )

Tommelfingerregel som sagt. Ikke presisjonsfakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (22 timer siden):

Nå varierer tregrensa ganske mye avhengig og man er øst, vest, nord eller sør, altifra 0 moh. ,  til godt over 1200 moh. enkelte plasser. 

Det varierer også med kyst kontra innland. Her jeg bor, kysten av Nordland, kan det være treløst helt i fra stranda og opp til toppen, selv om toppen bare er et par hundre meter - helt uten trær eller vegetasjon. Det er ofte samme typen vegetasjon i kystnære strøk kontra høyfjellet. 

Av og til kan kystnære fjellvann gi en illusjon av å være i virkelig høyfjellet.

DSC_1081.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 7.6.2022 den 9.24):

En grei tommelfingerregel er at det meste i Norge over 1000 meter er snaut.


Jeg kommer fra Nordvestlandet (i Sør-Norge, altså), og der er det snaufjell 800 meter over havet. For et par dager siden var jeg i Langsua (Gausdal), og der er det storvokst skog ca tusen meter over havet. Så det er store variasjoner også når man ser bort fra Nord-Norge. Vegetasjonen jeg finner 1300 moh på Hardangervidda minner om den jeg finner på 750 moh i mitt eget hjemdistrikt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sporer like godt av fra trådens tema med en gang her:

 

Ikigai skrev (16 timer siden):

Her i Lofoten må man planlegge godt for å finne trær til hengekøyen,

Men du trenger bare ett tre som står fast i bakken, og en løs stokk av passende høyde som du sikkert kan finne på stedet, eventuelt hugge og bringe til stedet om du har lov til det. Og det funker for både standard køye og Amok-varianten:

https://www.flangset.net/?p=6425

https://www.flangset.net/?p=6465

;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (17 minutter siden):

Men du trenger bare ett tre som står fast i bakken, og en løs stokk av passende høyde som du sikkert kan finne på stedet, eventuelt hugge og bringe til stedet om du har lov til det. Og det funker for både standard køye og Amok-varianten:

Kreativt. 😄 Får begynne å holde utkikk etter drivved.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.