Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette myggtette bukser for langtur


Flyalf

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har tips for lettest mulige bukser for langtur der det skal spares vekt som er myggtette (jeg har mer solide bukser)? Jo færre unødige finesser som strech, remmer nede på ankler, osv jo bedre. Usikker på moderne stretch materialer er myggtette? Fra forbukerståsted synes jeg også nettbutikkene burde ha med vekt på klær (her er f.eks. Fjellsport elendige) OG om de er myggtette.

Takk på forhånd for tips og erfaringer :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
torese skrev (2 timer siden):

Her tror jeg du må spesifisere... Finnmarksmygg med 2 meter snabel eller små søte fra sør i landet som forsvinner ved det minste vindpust.. 

 

Tore

Jeg tenkte på de mer hissige som stikker gjennom klær som ikke er tette nok. Tenk indre Finnmark og mygg som finner lufteluker i ellers tette skjorter :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (19 timer siden):

Jeg tenkte på de mer hissige som stikker gjennom klær som ikke er tette nok. Tenk indre Finnmark og mygg som finner lufteluker i ellers tette skjorter :-) .

Er det ikke bare helt tette membraner som f. eks. GTX som er "myggtette"?

Selv bruker jeg bare ganske vide bukser og jakker satt inn med permetrin for å holde mygg og klegg på noen millimeters avstand. Samt 50% DEET på ankler og armer etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (1 time siden):

Er det ikke bare helt tette membraner som f. eks. GTX som er "myggtette"?

Selv bruker jeg bare ganske vide bukser og jakker satt inn med permetrin for å holde mygg og klegg på noen millimeters avstand. Samt 50% DEET på ankler og armer etc. 

Tettvevd bomull eller bomull / polyester og en del syntet stoffer er såvid jeg har erfart myggtette selv om stoffet er tynt. Det kommer nok ann på veving. Jeg har for eksempel sovet en del ganger ute i Hagløfs syntetiske lakenpose rett på huden og selv om det er tett utpå av mygg klarer de ikke å stikke gjennom. Jeg har mange tynne skjorter som er myggtette, men mangler en god tynn bukse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (2 timer siden):

Da er jo bukser i Ventile kjekt, Sasta har 2

Takk, ja, de ser bra ut. Har sans for ventile stoffet, bortsett fra prisen da. Men vekten er på 0.558 kg og 0.445 kg. 

Jeg hadde håpet på noe en del lettere enn dette, ca en fluesnelle lettere ;-) . Jeg har fra før en Klattermusen lett bomull bukse (vet ikke modell) som veier 0,538 kg som begynner å bli slitt, og en eldgammel Norrøna microfiber bukse på 0,290 kg. Norrøna er svært bra, uten gylf, snøring i liv, ikke ikke noe mikk-makk, men den er utslitt og jeg har ikke funnet lignende modell nå. Begge disse er myggtette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (På 6.6.2022 den 15.13):

Hei,

Noen som har tips for lettest mulige bukser for langtur der det skal spares vekt som er myggtette (jeg har mer solide bukser)? Jo færre unødige finesser som strech, remmer nede på ankler, osv jo bedre. Usikker på moderne stretch materialer er myggtette? Fra forbukerståsted synes jeg også nettbutikkene burde ha med vekt på klær (her er f.eks. Fjellsport elendige) OG om de er myggtette.

Takk på forhånd for tips og erfaringer :-)

Anbefaler ultralightoutdoorgear.co.uk. De veier alle varer før de blir lagt ut i nettbutikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Wow utrolig imponert over vekta du har fått til!
Ble veldig insperert over bloggen din!
Hvordan er tarp teltet under sterke vindforhold? Var i laksefjordvidda i fjor hvor jeg fikk sterk kuling (opp mot 20 m/s) og ble ganske nervøs om det holdt.

Vurdert de buksene jeg også, godt å vite at de er myggtette!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenngu skrev (27 minutter siden):

Wow utrolig imponert over vekta du har fått til!
Ble veldig insperert over bloggen din!
Hvordan er tarp teltet under sterke vindforhold? Var i laksefjordvidda i fjor hvor jeg fikk sterk kuling (opp mot 20 m/s) og ble ganske nervøs om det holdt.

Vurdert de buksene jeg også, godt å vite at de er myggtette!
 

Takker. Jeg har såvidt prøvd Tarptentet i fjor i sterk vind, gjetter på opp mot 20m/s i kastene. Det gikk bra, et MSR lettvektstelt blåste slik at det løsnet fra stang, men det ble ikke skadet.  Ulempen er at det blir stor belastning på pluggene, derfor sikrer jeg med line / stein om nødvendig. Men har fortsatt for få døgn i Tarptent til å si for bastant, spesiellt om slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (31 minutter siden):

Takker. Jeg har såvidt prøvd Tarptentet i fjor i sterk vind, gjetter på opp mot 20m/s i kastene. Det gikk bra, et MSR lettvektstelt blåste slik at det løsnet fra stang, men det ble ikke skadet.  Ulempen er at det blir stor belastning på pluggene, derfor sikrer jeg med line / stein om nødvendig. Men har fortsatt for få døgn i Tarptent til å si for bastant, spesiellt om slitestyrke.

Veldig spennende, kommer til å følge litt med på bloggen din nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.