Gå til innhold
  • Bli medlem

Forlag til tur med utgangspunkt i Bergensbanen


Anbefalte innlegg

Kjære godtfolk, er det noen som kan anbefale noen turer i tilknytning til Bergensbanen? Jeg ønsker primært å gå fra eksempelvis Finse til Ustaoset eller noe sånt. Det er viktig med gode ørretvann langs ruta jeg går. Turen skal, uavhengig av hvor den går, være på ca 3-5 dager i august/ september. 

Dette skal helst være en god vandretur, men camp og fiske står høyt på agendaen. Bare så det er sagt kan turen godt begynne og ende ved samme stasjon så lenge den legger opp til noen vakre opplevelser, gode vandre-etapper og noen fine vann underveis. 

 

Jeg er svært takknemlig for innspill og forslag til turer. Har lenge drømt om å begi meg ut i fjellet helt alene og kun med fiskestang og telt på sommerhalvåret, men har først i år overvunnet dørstokkmila til telting ute og alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finse til Ustaoset er en fin tur, gikk den i fjor på to dager. Om jeg skal gå i samme området igjen vil jeg gå Krekkja, Kjeldebu og tilbake til Finse. Synes vestviddelandskapet er mest spennende å se på, men så er det til gjengjeld mer slit å gå i. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (7 timer siden):

Finse til Ustaoset er en fin tur, gikk den i fjor på to dager. Om jeg skal gå i samme området igjen vil jeg gå Krekkja, Kjeldebu og tilbake til Finse. Synes vestviddelandskapet er mest spennende å se på, men så er det til gjengjeld mer slit å gå i. 

Supert! Tusen takk for nyttig innspill. Jeg gleder meg allerede 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (13 timer siden):

Supert! Tusen takk for nyttig innspill. Jeg gleder meg allerede 😊

Hvor lange etapper planlegger du? Fint å telte langs Jøkleelva og Finsbergvatnet. Snakka med noen karer traskende i motsatt retning som hadde fiska uten så mye hell, men høljregnet dagene før jeg kom opp så det kan ha hatt noe med saken å gjøre også hehe! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (8 timer siden):

Hvor lange etapper planlegger du? Fint å telte langs Jøkleelva og Finsbergvatnet. Snakka med noen karer traskende i motsatt retning som hadde fiska uten så mye hell, men høljregnet dagene før jeg kom opp så det kan ha hatt noe med saken å gjøre også hehe! 

Hei igjen, jeg tenker 3-5 dagers tur med full oppakning og 6 timers effektiv forflytning pr dag (typ gange fra 10-18/19, men med pauser for fiske og rekreasjon underveis). Denne turen skal egentlig sammen med en annen tredagerstur utgjøre et første steg mot drømmen om å gå Norge på langs i 2025. Det å gå stigninger og lengre etapper med 20-30 kg på ryggen, samt å høste erfaringer ute alene har derfor en verdi i seg selv. Hvordan samsvarer ønskene mine med turen du beskrev? 

Takk igjen forresten for tips og at du tar deg tid til å besvare tråden min. Det setter jeg veldig stor pris på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (16 timer siden):

Hei igjen, jeg tenker 3-5 dagers tur med full oppakning og 6 timers effektiv forflytning pr dag (typ gange fra 10-18/19, men med pauser for fiske og rekreasjon underveis). Denne turen skal egentlig sammen med en annen tredagerstur utgjøre et første steg mot drømmen om å gå Norge på langs i 2025. Det å gå stigninger og lengre etapper med 20-30 kg på ryggen, samt å høste erfaringer ute alene har derfor en verdi i seg selv. Hvordan samsvarer ønskene mine med turen du beskrev? 

Takk igjen forresten for tips og at du tar deg tid til å besvare tråden min. Det setter jeg veldig stor pris på :)

Du får en fin variasjon av opp og ned, men de aller fleste stigningene er forholdsvis korte og behagelige sammenlignet med rett opp og rett ned som vi har her langs vestlandskysten. Det er noe steinur på veien så visse parti tar lenger tid i regnvær. Også lurt å bruke staver, mener jeg. Kalkulerer ca. 4 km/t marsjfart i kupert terreng med lettere oppakning for meg selv, men det er jo veldig individuelt. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 8.6.2022 den 16.32):

Du får en fin variasjon av opp og ned, men de aller fleste stigningene er forholdsvis korte og behagelige sammenlignet med rett opp og rett ned som vi har her langs vestlandskysten. Det er noe steinur på veien så visse parti tar lenger tid i regnvær. Også lurt å bruke staver, mener jeg. Kalkulerer ca. 4 km/t marsjfart i kupert terreng med lettere oppakning for meg selv, men det er jo veldig individuelt. 

Supert! Jeg har lenge vurdert å investere i staver og fikk akkurat påskuddet jeg trengte :)

Vil du si at terrenget er fysisk og psykisk krevende? Jeg er normalvektig og i god turform, men har mine begrensinger foreløpig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (9 timer siden):

Supert! Jeg har lenge vurdert å investere i staver og fikk akkurat påskuddet jeg trengte :)

Vil du si at terrenget er fysisk og psykisk krevende? Jeg er normalvektig og i god turform, men har mine begrensinger foreløpig. 

Veldig fornøyd med mine Leiki Sherpa staver, solide og med et håndtak som gjør flere grep mulig. Utenom en og annen steinur er terrenget veldig fint og overkommelig synes jeg (30 år og tynnfeit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (9 timer siden):

Veldig fornøyd med mine Leiki Sherpa staver, solide og med et håndtak som gjør flere grep mulig. Utenom en og annen steinur er terrenget veldig fint og overkommelig synes jeg (30 år og tynnfeit).

Skal kjøpes inn! Jeg passer jo beskrivelsen svært godt (er 32 og tynnfeit...) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.komperdell.com/de/Carbon-C3-Pro/K1752360-10-Tele

Dessa stavar har jag lätta med bra låsfunktion dock lite klena passar de som har god vana från tex skidor då delvis carbon som är styva men kan gå av vid slag tex har ett par i AL nästan lika lätta när de böjt sig då jag ramlade mitt i ett kalhygge dvs skog som delvis eller helt avverkats men ej rensats från div små träd som ligger huller om buller,en stav böjde sig utan att få brott anvisning och blev nästan helt rak igen vid böjning mot tex knä i motsatt riktning.

Med de nya hade de gått av och ev endast bytt delsegment mina har 3 års servic garanti dvs de repareras eller byts ut.

Om man har tält som sätts upp av stavar bör man endast ha AL stavar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.