Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Ringstind SL 1 vs SL 1-2 (Evt andre telt... Hilleberg etc)


triise

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter på gjerdet og vurderer et lett telt for å ha med på solo-turer. Og er veldig lysten på SL1, mest pga vekt på 1,0 kg. Har en kompis som har SL 1-2 som veier 500g mer, og leser litt om at dette har litt utfordringer i vind og så videre.

Noen som har erfaringer på nyeste modell SL1? Jeg er 187 cm høy, og har egentlig ikke behov for å sitte så mye oppreist inne i teltet (tror jeg... mulig jeg endrer mening etterhvert).

Har også et Ringstind pro 2 som jeg bruker litt på vinterstid når jeg drar pulk, og er veldig godt fornøyd med dette.

Spørsmålet er nå om jeg kan forsvare for meg selv å bruke 6000.- på enda et telt... (nr 7 i rekken) 😁

Endret av triise
Endret tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
triise skrev (51 minutter siden):

Sitter på gjerdet og vurderer et lett telt for å ha med på solo-turer. Og er veldig lysten på SL1, mest pga vekt på 1,0 kg. Har en kompis som har SL 1-2 som veier 500g mer, og leser litt om at dette har litt utfordringer i vind og så videre.

Merk at SL utgavene av Ringstind er krympet ganske mye i størrelse i forhold til Pro utgavene. Jeg har hatt SL 1-2 tidligere (det veide 990g inkludert stenger og plugger), og det opplevdes veldig lite til meg på 181cm. Det burde hett SL 0,5-1 i stedet. Har også hatt ett Pro 1 og det hadde merkbart større innvendig plass. Jeg har ikke prøvd det nye SL 1 men har ikke inntrykk av at det er så mye større enn SL 1-2.

Jeg solgte begge mine Ringstind-telt i fjor vår og erstattet dem med et Enan i stedet. Dette er etter min mening i en helt annen liga både når det gjelder design, tekniske løsninger og opplevd romfølelse, og har raskt seilet opp til å bli min favoritt når det gjelder to-duks solotelt. Mitt tips er å ta med dette i vurderingene også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lang diskusjon med meg selv, før jeg valgte SL2 teltet.  Jeg kom til at den ekstra plassen var vært de ekstra 400 grammene. Og jeg har ikke angret. I den ideelle verden skulle jeg kjøpt begge, men det kommer dessverre ikke penger ut av meg der bak, så jeg måtte velge. Hver mann sine prioriteringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et SL1 kjøpt i juli 2020 (vet ikke om det er nyeste modell?). Er litt lavere enn du er (180cm) og høyden på teltet er grunnen til at jeg ser etter et nytt nå. Jeg skraper akkurat hodet i den høyeste delen av teltet som gjør at jeg veldig ofte ender opp med å dytte innerteltet mot kondensen på ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tilbakemeldinger alle sammen. Fikk litt los på Hilleberg Enan etter å ha lest litt på nettet. Blir jo noen kroner dyrere, men det kan jeg være villig til å betale for å få et velfungerende telt med mine preferanser.

Dillemaet nå står mellom Enan og Akto, men iom at Akto er såpass mye tyngre, så er det nok Enan som utkrystalliserer seg som "vinneren". Når det er sagt så er det 2 brukte telt til salgs, ett fra 2015 med Kerlon 600, og et spiller nytt med Kerlon 1000 stoff. Vektforskjellen er hele 200 gram på disse teltene. Noen som har pro´s and con´s på 600 vs 1000? Er det andre forskjeller på teltene som jeg bør være oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringstind 2 sl, men solgte det pga takhøyden. Jeg er 180 cm, og ergrer meg stadig når jeg satt i teltåpningen for å koke og spise. Selv om jeg siktet meg inn på det høyeste stedet subbet hodet borti taket da jeg satt på 7 cm liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dessverre ikke ut tråden og fikk ikke med meg at valget nå står mellom enan og akto. Men jeg hadde ikke undervurdert sittehøyden på disse teltene. Spesielt siden taket på disse teltene går i en v og maksimal høyde er plassert på ett lite punkt. Skulle jeg kjøpt, hadde jeg prøvd å sitte i teltet med liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellesau skrev (5 timer siden):

Leste dessverre ikke ut tråden og fikk ikke med meg at valget nå står mellom enan og akto. Men jeg hadde ikke undervurdert sittehøyden på disse teltene. Spesielt siden taket på disse teltene går i en v og maksimal høyde er plassert på ett lite punkt. Skulle jeg kjøpt, hadde jeg prøvd å sitte i teltet med liggeunderlag. 

Godt poeng. Jeg skulle så gjerne ha sett og prøvesittet i telt(ene) før jeg bestemte meg. Nå er det Nord-Norsk villmarksmesse i Bardu til helga, mulig (men heller tvilsomt) noen som har det der og som kanskje har det oppslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla ett nytt Sierra Design high Route 3000  med stavar 920 gr mesh i taket men solid upp til ca 2/3 av höjden ca 3200 skr. Ägare av BPL .se är ca 190 cm stavar inv yttertält.

Haft RT SL 2 ok till 193 cm men vind trydker ner ytter på långsidan och mkt kondens.

Men ska något som jag kallar tält får man gå upp i storlek till HB Niak el Unna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • triise endret tittelen til Helsport Ringstind SL 1 vs SL 1-2 (Evt andre telt... Hilleberg etc)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.