Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk for tung last


Anbefalte innlegg

Driver med endel dugnad i fjellet og bærer tidvis tunge bører. Grunnlasta på sekken er 22 kg (vinkelsliper, 36V boremaskin, 4 batteri, slegge, meisel diverse bor etc) , så kommer kjetting (7kg pr 10 meter), sjakler, bardunbolter og ymse i tillegg så mye som jeg klarer. 

Jeg har til nå brukt en gammel tursekk. Denne har nå revnet de fleste steder. Den har vært god, men vekta som alltid havnet i bunnen av sekken, trykker kun i korsryggen og over skuldrene.

Dagens pakkrammesekker ser ikke ut til å være laget for tung kompakt last, og til dette bruket er bruktmarkedet best. 

Kunne egentlig tenkt meg å hatt en sekk med litt mer enn ett rom, slik at det faste utstyret kunne hatt fast plass.

Noen som kan gi noen erfaringer med Bergans sine gamle pakkrammesekker? 

image.png

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=255941455

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bærer forsyninger opp på hytta på fjellet hvert eneste sommer. To timer opp. Har testet en ny sekk nesten hvert år siste 20 år men ender alltid opp med den gamle reconpakken med ramme. Ingen over og ingen på siden når lasten er uhåndterlig. Faderen har en slik gammel bergans den har fantastisk flotte og brede skulderreimer. Hvorfor ingen andre har tenkt på dette har jeg lurt på mange ganger mens jeg sliter meg oppover. Små tynne reimer skjærer seg inn i skuldrene. Men det gjør ikke bergans. Men hoftebeltet er ikke det beste. Tynt og smalt. Av alle sekkene jeg har og har hatt er det nok klattermusen tor som har hatt de bredeste skulder reimene. Men den har ikke ramme og da blir det vanskelig. Faderens sekk er gått i oppløsning etter 40 eller 50 års bruk. Bildene er fra fjorårets slit. Vi bygde bro og alt materiale ble bært opp i sekk. Tungt og variabelt humør men godt å se resultatet. Jeg hadde recon, sønnene osprey aether og gregory baltoro. Det ble ganske mange turer. Er ikke like sterk som jeg en gang var eller alternativet mere glad i komfort og går heller flere ganger. 

Tore

IMG_20220604_095413.jpg

IMG_20220604_095433.jpg

IMG_20220604_095513.jpg

IMG_20220604_095528.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt da min far surra fast svartovnen på berganssekken og gikk opp. Da var jeg 12-13 år. Ovnen må ha veid godt over 50 kg om ikke over 60 kg. Svart vedovn i støpejern type hytteovn med 2 stekeplater. Både gubbe og ovn kom opp og sekken ble brukt i 30 år til. Så den tok ikke skade av lasset. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (2 timer siden):

Noen som kan gi noen erfaringer med Bergans sine gamle pakkrammesekker? 

 

Jeg har en slik pakkrammesekk fra Bergans som jeg bruker til å bære ved og gass opp til hytta i sommerhalvåret. Jeg har tatt av sekkeposen og montert på stropper i stedet. Jeg kan ikke anbefale denne typen eldre pakkrammesekker til tung last. Jeg vil faktisk fraråde det, da bæresystemet er ett hundre prosent elendig.

Jeg har vurdert å anskaffe en Eberlestock pakkramme, men har slått det fra meg da de er ganske kostbare og jeg kan klare meg med det jeg har siden bruken er ganske sporadisk. Men kanskje en slik pakkramme kan være noe for deg, kombinert med flere pakksekker i ulik størrelse?

 

Tilbud på Magasinet nå ser jeg:

https://www.magasinet.no/eberlestock-emod-f1-pakkramme-doppelganger

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok skjedd mye på sekkefronten med hensyn til bæresystemer. Før gikk tyngden på skuldrene og hoftebeltet var til pynt, nå går tyngden mere på hofta. Jeg vet ikke hva som er best. Jeg liker å variere når lasten er tung. Noen sekker er vanskelige på det området da skulderreimene er tynne og gnager deg ned i skuldrene. Med for mye last på hofta sliter jeg spesielt i bratte oppover og bratte nedover. Da liker jeg å løsne litt opp på hofta. Jeg er derfor ikke helt sikker på om utviklingen har gått i rett retning på sekke og bære fronten. Den gamle recon er godt kompromi. Men det er garantert like mange meninger som det er mennesker. Min perfekte sekk skulle hatt brede skulderreimer og et godt hoftebelte. God polstring på bærereimene har lite å si om de er smale. Det er ren fysikk, smal er lik mindre bæreflate. Ramme er et must. 

Verdt å teste for 75 nok mener jeg. Fyll opp og ta en runde rundt kvartalet. Da merker du fort om dette fungerer eller ikke. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Jeg har sendt en forespørsel ang den 75,- sekken, men avventer litt siden jeg har kjøpt en som er lenket til nede her. 

Den Eberlestock sekken så veldig flott ut, men blir for fin til det bruket vi skal bruke den til.

Jeg har opplevd at hoftebeltet har vært underordnet når jeg har bært disse tunge børene i motbakke. Derimot har sammensnøringen foran brystet og skulderstroppene vært viktige. Kan skyldes at vekten har ligget i bunn av sekken og lite inn i mot ryggtavla.

image.png

Jeg valgte den sekken som er lenket til her. Litt stor, men kan snøres sammen. Kan ha med 1 meters gjengestål fester i rammen. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=254864697

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive rapport! Hoftebeltet har vært underordnet hos meg også på tunge løft i motbakke. Ser ut som skulderreimene er brede på den du har kjøpt. Iallefall mye bredere enn den la ut link til først. Lykke til med bæringa! 

Tore

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Eberlestock F1 pakkramme sekk? Jeg har denne selv og er godt fornøyd med den så langt. Den er god å bære med tung last (har ikke prøvd tyngre enn 25 kg), men det jeg liker aller best er fleksibiliteten der jeg kan skifte mellom ulike sekker på ramma til forskjellig bruk, eller kun bruke pakkrammen når jeg skal frakte andre ting som ikke passer i sekk. Du kan f.eks. lese en test om sekken her: https://villreinen.no/fleksibel-smidig-og-komfortabel-rammesekk/ 

Eberlestock har faktisk testet hva sekken kan tåle av bør og den holdt opp til 350 kg. Det burde holde for de fleste. 

Mvh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (2 timer siden):

Hva med en Eberlestock F1 pakkramme sekk?

Som nevnt så blir den for kostbar til vårt bruk. Da ville det også bety at vi må være forsiktig med den. Børene er ofte uhåndterlige - bunt med kjetting, 1 meters 20 mm gjengestål, 36 V boremaskin, kvasse metallskilt eller trekasser med plastboks for å ha på toppen, eller en bunt med kjepper/skilt som vist under.

IMG_0293.JPG

Derfor ble det en gammel pakkrammesekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.