Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped downmat lite - Løs dun?


Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp fått et liggeunderlag av typen Exped Downmat 5 Lite LW i posten. Når jeg pumpet dette opp for første gang kunne jeg tydelig se at all dunen flyttet seg rundt i liggeunderlaget. Hvis jeg holdt underlaget opp mot lyset kunne jeg se at all dunen ramlet ned til fotenden mens resten av underlaget var tilsynelatende bare luft. Er dette normalt? 

Har lagt liggeunderlaget i boden med ventilen åpen en så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forøvrig hatt flere liggeunderlag fra Exped (vinter og sommervarianter) og ikke vært helt fornøyd med dem. Etter to reklamasjoner på et Exped Hyperlite pga. delaminering fikk jeg hevet kjøpet og gikk over til Therm-a-Rest Neoair Xlite og er fornøyd så langt.

Xlite kommer også i en lang versjon med ca samme lengde og bredde som Downmat 5 Lite LW, dog med en noe smalere fotende. Xlite isolerer bedre enn Downmat 5 Lite (4,2 mot 3,8, begge målt med den nye standarden for R-verdier), er omtrent halvparten av vekten (460 gram vs 840 gram) og er for meg mer komfortabel med baffles som går på tvers fremfor på langs. Antar du kjøpte Downmaten på tilbudet til halv pris, så det er ulempen med Neoair at prisen er mer enn dobbel akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (49 minutter siden):

Jeg har forøvrig hatt flere liggeunderlag fra Exped (vinter og sommervarianter) og ikke vært helt fornøyd med dem. Etter to reklamasjoner på et Exped Hyperlite pga. delaminering fikk jeg hevet kjøpet og gikk over til Therm-a-Rest Neoair Xlite og er fornøyd så langt.

Xlite kommer også i en lang versjon med ca samme lengde og bredde som Downmat 5 Lite LW, dog med en noe smalere fotende. Xlite isolerer bedre enn Downmat 5 Lite (4,2 mot 3,8, begge målt med den nye standarden for R-verdier), er omtrent halvparten av vekten (460 gram vs 840 gram) og er for meg mer komfortabel med baffles som går på tvers fremfor på langs. Antar du kjøpte Downmaten på tilbudet til halv pris, så det er ulempen med Neoair at prisen er mer enn dobbel akkurat nå.

Hei! Det stemmer at jeg kjøpte dette på tilbudet nå. Valgte i hovedsak Exped pga de opphøyde kantene på siden da jeg har en tendens til å rulle av liggeunderlaget. Tanken var å bruke dette med pulk til påsketurer i kombinasjon med skumunderlag, men jeg ble noe skeptisk når jeg mottok underlaget og så dunen blir så dårlig fordelt. Får prøve dette litt til høsten før jeg tar det med på vinteren.

Endret av OMikal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.