Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av område for 14 dager i fjellet


fjellgutt1

Anbefalte innlegg

Eksamenperioden nærmer seg slutt og er virkelig klar for å "logge av" med 14 dager alene i fjellet. Starten går i slutten av juni. Målet er å få gode dagsetapper på 15-20km samt ta med fiskestangen i håp om en fisk eller to :-) Tenker i utgangspunktet et område hvor det ikke er for mye elevasjon, men er ikke fremmed for høydemeter heller! Noen gode anbefalinger? :D 

NB: Åpen for alt utenom Hardangervidda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fjellgutt1 skrev (24 minutter siden):

Eksamenperioden nærmer seg slutt og er virkelig klar for å "logge av" med 14 dager alene i fjellet. Starten går i slutten av juni. Målet er å få gode dagsetapper på 15-20km samt ta med fiskestangen i håp om en fisk eller to :-) Tenker i utgangspunktet et område hvor det ikke er for mye elevasjon, men er ikke fremmed for høydemeter heller! Noen gode anbefalinger? :D 

NB: Åpen for alt utenom Hardangervidda :) 

Her i nord har det vært et ønske om å gjøre Nordlandsruta mer kjent og tilgjengelig, så det har blitt lagt ned mye innsats de siste årene i å beskrive ruten og gi helhetlig informasjon. Jeg har kun vært innom deler av den, men det er jo snakk om ganske så flotte områder. 650km med merket tursti fra Børgefjell til Narvikfjellene.

Kart: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/19c6f5a9ca1fb4930a8cb240fc1421ca2a26fccd.pdf
Informasjon og andre lenker: https://nordlandsruta.dnt.no/

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke absolutt må fiske hele veien vil jeg si at Sarek nasjonalpark i Sverige er noe du bør se på. Det går an å kombinere den med den fantastiske ruta @Ikigai viser til.  Det blir bare å ta en sving østover fra for eksempel Staloluokta. Men merk at i svenske nasjonalparker er det altså forbudt å fiske. Sarek går opp til Akkajaure, men det er en flott fjellverden nordover derfra også, for eksempelk ved å følge Kungsleden nordover fra Ritsem mot Abisko. Sverigest høyeste fjell Kebnekaise ligger i området der.

For en del år siden var vi en gjeng som gikk andre veien fra Abisko ned til Sulitjelma via Sarek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Hvis du ikke absolutt må fiske hele veien vil jeg si at Sarek nasjonalpark i Sverige er noe du bør se på. Det går an å kombinere den med den fantastiske ruta @Ikigai viser til.  Det blir bare å ta en sving østover fra for eksempel Staloluokta. Men merk at i svenske nasjonalparker er det altså forbudt å fiske. Sarek går opp til Akkajaure, men det er en flott fjellverden nordover derfra også, for eksempelk ved å følge Kungsleden nordover fra Ritsem mot Abisko. Sverigest høyeste fjell Kebnekaise ligger i området der.

For en del år siden var vi en gjeng som gikk andre veien fra Abisko ned til Sulitjelma via Sarek.

Selv der det er lov å fiske er det også krav om desinfisering og tiltak for å hindre smitte av lakseparasitten Gyro. Jeg gadd ikke forholde meg til det når jeg gikk så jeg fisket bare på norsk side i vannsystemer uten tilknytning til svensk smitte.  

Ellers heier jeg på Sarek. Jeg gikk Padlejanta og det er jo dessverre bare plank og mye plank var moden for utskifting når jeg gikk i 2019. Sarek står høyt på lista her. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (2 minutter siden):

bare plank

Ja, svenskene pleier å legge planker over myrene på stier med stor ferdsel (Kungsleden er jo Sveriges "nasjonalsti"). Jeg synes faktisk det er en stor fordel. I stedet for de norske gjørmestiene over myrer som typisk brer seg utover sideveis siden ingen vil gå midt i gjørma, gjerne flere titalls meter på utsatte steder, så får man i Sverige en smal plankesti  på 30-40 cm, og med urørt myr hele veien inn til plankene. Det er ganske flott å gå ute på ei stor myr der det eneste som er rørt er selve stien, altså plankene som ligger i myra. Slitasjen på naturen blir mye mindre. Det er noe av det jeg husker ganske godt fra det stykket vi gikk langs Kungsleden (Abisko-Akkajaure). Det er forøvrig blitt mer og mer vanlig med planker i Norge også ("klopping"), særlig der det sykles mye.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kungsleden#/media/File:Kungsleden_trail.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (Akkurat nå):

Ja, svenskene pleier å legge planker over myrene på stier med stor ferdsel (Kungsleden er jo Sveriges "nasjonalsti"). Jeg synes faktisk det er en stor fordel. I stedet for de norske gjørmestiene over myrer som typisk brer seg utover sideveis siden ingen vil gå midt i gjørma, gjerne flere titalls meter på utsatte steder, så får man i Sverige en smal plankesti  på 30-40 cm, og med urørt myr hele veien inn til plankene. Det er ganske flott å gå ute på ei stor myr der det eneste som er rørt er selve stien, altså plankene som ligger i myra. Slitasjen på naturen blir mye mindre. Det er noe av det jeg husker ganske godt fra det stykket vi gikk langs Kungsleden (Abisko-Akkajaure). Det er forøvrig blitt mer og mer vanlig med planker i Norge også ("klopping"), særlig der det sykles mye.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kungsleden#/media/File:Kungsleden_trail.JPG

 

Jeg er ikke uenig i nytteverdien i befolka områder. Men her er det dagesvis å gå på plank. Da velger jeg andre steder, som f.eks kunne jeg valgt Sarek hadde jeg visst bedre. Padlejanta fra noe nord for Sårjås og til Vaisa/Akka er noen dagsmarsjer  med plank. Det er ikke bare en shortcut over ei myr. Statisk for kroppen er det også for en med sekk som skal ut på lenger tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (2 timer siden):

Men her er det dagesvis å gå på plank.

Vet det. Kan bli tungt for fotsålene. Og ensformige bevegelser som du sier. 😁 Men plankene ligger i fin natur! 🤩 Sarek har ingen merkede stier, og ingen stier er merket på kartet heller (i hvert fall ingen kart jeg har sett). Så sånn sett liker jeg nok Sarek bedre. Der planlegger man ruta selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sagt, fra plank til alvor. Om det letter planlegginga så la nå ikke mine utrykk over litt svensk plank hindre deg.

Nordlandsruta er åpenbart en fantastisk tur, jeg har gått den som Nordkalottleden/ruta fra Sulis med båten fra Vaisa over Akka til Ritsem, Narvikfjellene og til Kilpisjärvi.

Du kan også alternere dette med å hoppe på lenger nord fra Narvik og lukte på Abisko og gå Dividalen og indre Troms til Kilpis. 

(Ser nå du starter i slutten av juni) Da skal du kansje ikke så langt nord nei, greit å starte i sør på Nordlandsruta hvis ikke det og blir tidlig?.. 😛 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Största nackdelen är ju att de blir hala samt att du kan få spik i fötterna eller skador om de skulle lossna eller gå av men vid torr väderlek och nya är de perfekta för nybörjare och främsta anledningen är för att minska slitaget på marken och att det ska bli en massa ´sidostigar ´runt lera och blöta om råden.

I National park så är det för att skydda naturen lavar tex växer extremt långsamt och skulle helt försvinna om det slits av vandare.

Vill man undvika dessa så gå utanför markerade leder och i national park och ej avvika från plank ut i naturen då detta kan ge böter från parkvakter samt om man är en san Naturvän lite dåligt samvete.

Jag gått i Sarek och Padjelanta och Kirruna fjällen flera gånger på 70-80 talet då det var lika populärt att gå i naturen som nu.Men på grund av ökad reklam och bättre komunikationer så har slitaget ökat och det är ej samma naturupplevelse som då ,nu är det mer än språkövnings vandring med Tyskar och Italienare på resan samt på de markerade lederna.

Har ej gått på hösten men precis före snön så är troligen den bästa tiden i fjällen utan mygg men stugor stänger ,broar tas ner ev båttransporter osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan på det sterkeste anbefale fjellområdet mellom Skjomen og Sverige. Her kjører du opp til ca. 700moh på anleggsvei, enten via Norddalen eller Sørdalen. Stort turområde i alle retninger, med mange stier og hytter om du er interessert i dette også. 

Fjellområdet i Kvænangsbotn er rene eldoradoet av fiskevann. Her får du masse røye. Hvis du drar før 1 august må du gå opp på fjellet til fots. Et par timers marsj fra parkeringen som fører til Gærbikkhytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 15.6.2022 den 14.35):

Kan på det sterkeste anbefale fjellområdet mellom Skjomen og Sverige. Her kjører du opp til ca. 700moh på anleggsvei, enten via Norddalen eller Sørdalen. Stort turområde i alle retninger, med mange stier og hytter om du er interessert i dette også. 

Fjellområdet i Kvænangsbotn er rene eldoradoet av fiskevann. Her får du masse røye. Hvis du drar før 1 august må du gå opp på fjellet til fots. Et par timers marsj fra parkeringen som fører til Gærbikkhytta. 

Är det redan möjligt att köra upp på anleggsveien via Norddalen till Cunovuobmi? Jag ska gå och vandra där om en vecka.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.