Gå til innhold
  • Bli medlem

Grusom ulykke i Valdes i natt


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kom til ulykkesstedet like etter det hadde skjedd, det var ikke noe vakkert syn. Ufattelig trist, og et stort tap for Valdres. Slike ulykker er naturligvis tragiske samme hvor de skjer, men det merkes ekstra hardt når det rammer små bygdesamfunn som dette. Hvil i fred, begge to! Og la oss håpe det går bra med de skadde.

Det er forøvrig en venn av de som har laget en minneside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er pussig, men slike ulykker skjer med med ganske jevnlig syklus her i Valdres. Det er som oftest de unge og mindre erfarne som forulykker. Begynner å bli mange unge en kan krysse ut av skolekatalagene her i distriktet bare på de 10 siste åra. Det merkelige er at sjåførene som regel klarer seg. Tenke seg de store psykiske belastningene det må være for de pårørende, de overlevende fra ulykken, og da spesielt kanskje for sjåførene fra begge kjøretøy. Det er selvsagt like tragisk hver gang noe slikt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei salt vil vi ikke ha i Valdres. Statistikken viser at trafikken mellom Valdres og Hallingdal er ganske likt stor. I Hallingdal saltes det og i Valdres stort sett ikke, det er ikke flere ulykker i Valdres av den grunn. Det kan virke som en del stoler litt for mye på saltinga og trår litt ekstra på gassen. En annen stygg sak som blir stadig mer aktuell rundt om i Norge, er at saltet (som foresten inneholder cyanid for at det ikke skal klumpe seg) forurenser grunnvannskildene som ligger nedenfor hovedveiene. I hallingdal er dette blitt tilfelle oppover hele dalen. Salt er noe svineri når det setter seg i dekkene, og når man først kommer på skikkelig kald is blir det desto glattere. Jeg kjører mye bil, og det er helt klart et mer stabilt vinterklima i Valdres enn lengre øst. Det er jo skikkelig kaldt snøføre som er tingen. Dette har de ikke forstått mange plasser og de salter på snø slik at det bare blir sørpa (lokalbefolkningen i Hallingdal har vært forbanna på dette i flere år). Stort sett alle ulykkene vi har hatt i valdres med unge folk har hatt bakgrunn i høy fart og lite kjøreerfaring samt kjøring med biler av svært dårlig forfatning og kjøring i alkoholpåvirket tillstand. Om noe av dette var tilfellet i denne ulykken skal ikke jeg spekulere i, men denne ulykken kunne helt klart vært unngått med bedre vei og litt grusing på det aktuelle stedet. Varmgrus er en godt utprøvd metode som funker godt på is i veibane, men har til gode å se disse strømaskinene i Valdres.

Vi har jo hatt en del ulykker med godt voksne yrkesjåfører også. Veiene er jo rett og slett for smale flere steder. Jeg har selv vært vitne til trailere som går rett i grøfta når de møter tilsvarende transport. Med 1,5 billioner+ på konto skulle man tro at dette skulle vært unødvendig. Det går tross alt en god del tungtransport gjennom Valdres på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en jeg kjenner omkom i Begnadalen som følge av glatt vei. I romjulen kjørte 40 biler av veien der i løpet av én dag. Bare flaks at ingen omkom. Selvfølgelig må myndighetene ta ansvar og salte våre hovedveier. Alt annet er indirekte drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kjører fra et saltet område til et usaltet område blir veigrepet dårligere. Hadde forresten vært interessant å sett statistikk på andel biler med piggfrie dekk som er involvert i slike ulykker, jeg tror at økt fokus på miljø har en stygg bakside her. For en 5-6 år siden kjøpte jeg en bruktbil hvor det fulgte med nesten ubrukte, piggfrie dekk. Makan til kjøyse på is har jeg ikke vært bort i, stopp 4000 ble rekvirert umiddelbart, og bilen ble en helt annen.

Fungerer forresten salt når temperaturen synker ned på en 20-30-40 kalde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kjører fra et saltet område til et usaltet område blir veigrepet dårligere. Hadde forresten vært interessant å sett statistikk på andel biler med piggfrie dekk som er involvert i slike ulykker, jeg tror at økt fokus på miljø har en stygg bakside her.

Et kjapt søk på google gav disse svarene.

http://www.luftkvalitet.info/data/reports/Du%20b%C3%B8r%20velge%20piggfrie%20vinterdekk%20om%20du%20kan1.pdf

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article301179.ece

Har hørt om lignende resulat flere ganger. Det meste har med kjøremønster å gjøre. Når svingene blir brukt til akselrasjon og nedbremsing er sjansen mye større for at det går galt. Stress er helt sikkert den største grunnen til trafikkulykker.

Helt enig i at salt er noe dritt. Burde vært brukt i langt mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at salt er noe dritt. Burde vært brukt i langt mindre grad.

Saltet gir ihvertfall penger i kassa for spyleveskeprodusentene! Kjører mellom Drammen og Oslo hver dag, og føler at en 4-liters kanne ikke holder fryktelig lenge.

Og, når det gjelder pigg eller ikke, er det veldig kjekt å kjøre piggfritt i og mellom disse 2 byene. Bortsett fra idag :wink: , hvor det regner etter en natt med minusgrader. Greit på hovedveiene, men småveiene ... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til en jeg kjenner omkom i Begnadalen som følge av glatt vei. I romjulen kjørte 40 biler av veien der i løpet av én dag. Bare flaks at ingen omkom. Selvfølgelig må myndighetene ta ansvar og salte våre hovedveier. Alt annet er indirekte drap.

Dama mi var og av veien denne dagen. Dette var i Aurdal hvor det snødde mye og var utrolig glatt. Lavere nede i Begnadalen var jo situasjonen en helt annen med regn som fryste på. Dette er etter det jeg vet det eneste stedet i Valdres det i blant saltes. Og salte på snøføret høyere oppe ville hatt en elendig effekt. Hadde de giddet å brøyte veien og slengt på grus hadde jo det vært fint. I begnadalen var det så glatt is at jeg vil tro at finere strøsand ville vært den løsningen som ville fungert kjappest. Salt ville sikkert og fungert, men det var ganske akkutte og kaotiske tilstander den dagen. Uansett løsning, hvor faen var vegvesnet?

Når det gjelder piggfire dekk så synes jeg dette fungerer aldeles utmerket. Kommer aldri til å kjøpe noe annet så lenge jeg bor i Valdres. På snø biter det jo som bare det, og ofte bedre enn piggdekk på grunn av den utrolig myke konsistensen på gummien. Eneste gangen jeg har hatt problemer med piggfritt var da jeg bodde en vinter på Lillehammer. Her var det mer mildvær og mye bratte og isete bygater. Så jeg tror at det er i byene/ lavere liggende strøk piggdekkene faktisk fungerer best. Det hender det er isite spor på hovedvegene når jeg kjører med piggfritt, men fikk raskt en vane med å kjøre "mykere" Jevnere innbremsing i svinger og jevnere og tidligere innbremsing i kryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ulykker gjer det jo naturleg å tenke på korleis ein sjølv kjem seg til og frå fjellheimen. Kom til å tenke på ein tråd i fjor om det upraktiske med fartsgrenser når ein skal til fjells.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4815

Ja det var en festlig tråd. Er til dels enig med Tom i denne tråden. At noen er tryggere bak rattet selv om de tråkker litt mer på enn andre. Det er mye farlige sinker i trafikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie dekk skal takke piggdekkene for at de ikke er fullstendig håpløse på is. Piggdekkene rusker opp i den glatte isen, uten denne friksjonsmuligheten hadde det mildt sagt blitt kjelke. Hvis ALLE kjørte piggfritt hadde det blitt katastrofe på de steder det er ofte is. Piggdekk = bedre friksjon, kortere bremselengde, bedre veigrep og dermed lavere risiko for å skade andre i trafikken. Som en ekstrabonus tar jeg med at jeg som piggdekkbruker gjør piggfrie dekk bedre enn hva de egentlig er... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie dekk skal takke piggdekkene for at de ikke er fullstendig håpløse på is. Piggdekkene rusker opp i den glatte isen, uten denne friksjonsmuligheten hadde det mildt sagt blitt kjelke. Hvis ALLE kjørte piggfritt hadde det blitt katastrofe på de steder det er ofte is. Piggdekk = bedre friksjon, kortere bremselengde, bedre veigrep og dermed lavere risiko for å skade andre i trafikken. Som en ekstrabonus tar jeg med at jeg som piggdekkbruker gjør piggfrie dekk bedre enn hva de egentlig er... :wink:

Og så lager de dype spor i veien som sørger for vannplaning når det regner. :P Sporene er noen steder så dype at det er lett å få sleng på bilen hvis du må ut av sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kjører fra et saltet område til et usaltet område blir veigrepet dårligere. Hadde forresten vært interessant å sett statistikk på andel biler med piggfrie dekk som er involvert i slike ulykker, jeg tror at økt fokus på miljø har en stygg bakside her. For en 5-6 år siden kjøpte jeg en bruktbil hvor det fulgte med nesten ubrukte, piggfrie dekk. Makan til kjøyse på is har jeg ikke vært bort i, stopp 4000 ble rekvirert umiddelbart, og bilen ble en helt annen.

Fungerer forresten salt når temperaturen synker ned på en 20-30-40 kalde?

Piggdekk er falsk trygghet og for pingler!

Har kjørt piggfritt i mange år jeg :?: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.