Gå til innhold
  • Bli medlem

Relativt nybegynner trenger hjelp til valg av telt


bobben

Anbefalte innlegg

Hei.

har nå surfet rundt på nettet en god stund og lest meg litt opp på telt og vet det er mange slike tråder her. men jeg klarer ikke å bestemme for hva jeg skal gå for. 

Har planlagt en 4 dagers tur til hardangervidda i slutten av juni med noen venner så det haster litt.. Når det kommer til bruk så vil det være på sommerhalvåret og mest i skog og mark men ønsker også at jeg kan bruke teltet på høyfjellet uten bekymringer for været.  
Noen av modellen jeg har kikket på er soulo, allak 2, ringstad SL 1 og pro 2, reinsfjell pro 2 og SL. 

 


Noen som vil hjelpe meg litt her 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
bobben skrev (6 timer siden):

Hei.

har nå surfet rundt på nettet en god stund og lest meg litt opp på telt og vet det er mange slike tråder her. men jeg klarer ikke å bestemme for hva jeg skal gå for. 

Har planlagt en 4 dagers tur til hardangervidda i slutten av juni med noen venner så det haster litt.. Når det kommer til bruk så vil det være på sommerhalvåret og mest i skog og mark men ønsker også at jeg kan bruke teltet på høyfjellet uten bekymringer for været.  
Noen av modellen jeg har kikket på er soulo, allak 2, ringstad SL 1 og pro 2, reinsfjell pro 2 og SL. 

 


Noen som vil hjelpe meg litt her 😃

Skal du gå langt over flere dager så er vekt ganske viktig, synes jeg da. Men det kommer jo an på om dere avlyser turen om det er meldt storm eller ikke, noen er mer ivrige i møkkavær enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strøket allak og reinsfjell pro grunnet vekt og pakkvolum.

Soulo er kort, trangt og har lav takhøyde, men tåler veldig mye vind. Hadde valgt dette om jeg var liten nok og ville være trygg i all slags vær. 

Reinsfjell superlight har sittehøyde og et hav av plass til omtrent samme vekt, men tåler naturligvis noe mindre vær. Her har man to fortelt og mulighet for gjennomlufting, og må være drømmeteltet å være værfast i for en person. Hadde ikke hatt problemer med å stole på dette på fjellet, men ville funnet en plass i le om det blåste opp til kuling.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ombord!

Hvis du kun ser for deg å bruke det alene, og for det meste på sommerstid, så ville jeg gått for et solotelt/1-personstelt og fokusert på vekten slik flere anbefaler her. For en del år siden så var det vanlig å si at for to personer burde man ha et 3-personstelt, og for én person burde man ha et 2-personstelt. I dag er folk mer opptatt av vekten på utstyret og det god grunn.

Kan også anbefale Hilleberg Enan som et alternativ til Ringstind SL 1, men som @Fiskepadde sier så kommer det an på hvor ivrige dere er om det skulle bli skikkelig dårlig vær. Personlig hadde jeg ikke vært bekymret for å ta Enan på Hardangervidden i slutten av juni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at en person teslt stort sett blir for trange, foretrekker to-persons telt. Da har jeg litt plass å boltre meg på inne i teltet. Allak 2, er teltet jeg vanligvis tar med på tur når jeg går alene. Teltet kunne gjerne ha vært litt lettere, men det er solig og gir god plass.

Jeg har også ett Ringstind SL 2 (ikke aller siste utgave), dette er lett og pakker kompakt. Men innvendig plass kan ikke sammenlignes med Allak 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ca 10 telt i boden, og til den bruken du beskriver ville jeg valgt Fjellheimen Superlight 2. Tror ikke dette teltet finnes lenger men det finnes i camp versjon og hadde jeg fått lov av kona å kjøpe et telt til så ville jeg valgt Fjellheimen Superlight 2 camp. For meg blir dette det ultimate sommerteltet på fjellet. Dette teltet er solid, lett, har nok plass til 2 og har et romslig fortelt. Jeg liker dessuten tunneltelt fordi de er lettere å sette opp i vind hvis man er alene.  Jeg har hatt Reinsfjell men jeg likte ikke at det var to små fortelt så dette solgte jeg (pleier ikke å kvitte meg med telt). Det blir etter min mening mye tryggere å bruke kokeapparat hvis man har god plass i forteltet.  God tur :-) 

 

 

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Ringstind 2 Pro jeg er veldig godt fornøyd med. 110 bredde i hele lengden gjør at man har litt mer boltreplass inne i teltet på solotur. Veier litt mer enn SL-utgaven (2,2 mot 1,5kg), men som bonus er det ekstra pluggfester langs sidene på teltet og så er det en del billigere enn SL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HB niak mer 3-4 S unna haft Ringstind SL 1p sålt pga test vid kusten och redan där vindproblem med att det trycks mot marken och ytter tält på långa sektionen går mot inner tält ,väljer du ändå detta sätt upp brant sektion / ända mot vinden så blir det mindre nedtryckning vid fint väder som du ju kan få så är det mkt bra om du ser till att få bra ventilation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Oksen said:

Jeg hadde strøket allak og reinsfjell pro grunnet vekt og pakkvolum.

Soulo er kort, trangt og har lav takhøyde, men tåler veldig mye vind. Hadde valgt dette om jeg var liten nok og ville være trygg i all slags vær. 

Reinsfjell superlight har sittehøyde og et hav av plass til omtrent samme vekt, men tåler naturligvis noe mindre vær. Her har man to fortelt og mulighet for gjennomlufting, og må være drømmeteltet å være værfast i for en person. Hadde ikke hatt problemer med å stole på dette på fjellet, men ville funnet en plass i le om det blåste opp til kuling.  

 

 

Soulo er det teltet jeg har kikket mest på egentlig, grunnen til at jeg ikke har kjøpt det er prisen og at jeg må til sverige for å hente det.

 

2 hours ago, eeespen said:

Jeg har et Ringstind 2 Pro jeg er veldig godt fornøyd med. 110 bredde i hele lengden gjør at man har litt mer boltreplass inne i teltet på solotur. Veier litt mer enn SL-utgaven (2,2 mot 1,5kg), men som bonus er det ekstra pluggfester langs sidene på teltet og så er det en del billigere enn SL.

Ringstind 2 pro er det jeg vurderer nå, hvordan er teltet i kuling f.eks?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo du har ganske romslig budsjett, men vil likevel hinte om pakklett.no og backpackinglight.no 

Her finner du rimelige og lette telt i den størrelsen du etterlyser. Mange av dem kan du finne reviews og erfaringer med her på forumet eller ofte som youtube-videoer. 

hektapatur.no har også et godt utvalg i spennende lettvektstelt i mange prisklasser.

Jeg har selv kommunisert med både hektapatur (om sovesystem) og pakklett (om telt de ikke hadde på lager) før kjøp, og de virker serviceinnstilte og greie å ha med å gjøre. 

Ang. Kuling og annet dårlig vær, så ville jeg for disse rimelige teltene gå over alt av knuter for barduner og oppgradert pluggene til noe mer solid, men ut over det, så er det ofte mye godt og lett telt for pengene på disse stedene.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke akkurat hva vindstyrken har vært oppe i på turene mine med dette, men det har blåst greit uten at det har vært noen problemer. Det mest værutsatte jeg har hatt det med i var en tur i høst med bøttevis med nedbør og vindkast sterke nok til å rive av et hjørnefeste på en exped-tarp vi hadde satt opp for å få le til bålplassen (som vi ga opp da tarpen røyk). Innerteltet holdt seg tørt hele natta, så da overgår det mitt behov for akkurat dette teltet. De nye med stang også i fotenden er nok bedre enn hva de gamle med bare en stang (over midten) er, som også er de eneste jeg har sett skikkelige vind-tester av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.