Gå til innhold
  • Bli medlem

Første test - Urberg 1-Person UL


Truant76

Anbefalte innlegg

Da ble det endelig anledning til å ta første overnatting i dette teltet. Det aller viktigste for meg var at det var tilstrekkelig liggelengde for en på 197cm, og det var det så absolutt. Det var faktisk såpass langt at jeg kunne ha litt klaring til endeveggen i begge ender og slik unngikk det laveste punktet i innerteltet, noe som er ganske praktisk når man har skostørrelse 47. Ut ifra oppgitte mål skal det ikke være tilstrekkelig plass til Exped downmat'en min i endene av teltet så jeg brukte en kombinasjon av uisolert oppblåsbart Sea To Summit ultralight (mumieform) og Thermarest Z-Lite, og da var det god plass. Det kan hende det går med downmat også, men jeg liker den andre komboen pga. fleksibiliteten med å kunne bruke Z-Lite ute under tarpen. 

Jeg hadde tarp over hele teltet, men det var uansett bare lett regn så kan ikke si noe om hvor vanntett det er. Fikk derfor ikke testet ventilasjonen siden jeg sov hele natten med ytterdøren åpen og kun myggnetting lukket i innerteltet. Jeg ser for meg at jeg stort sett kommer til å bruke teltet i kombinasjon med tarp for å få litt uteområde da det ikke er noe særlig fortelt å snakke om her. Jeg fikk greit plass til 70L sekken og alfa WK støvlene, med litt annet oppå sekken, men den må legges litt inn mot innerteltet for ikke å ta borti ytterduken. Helt ok i forhold til forventningene. Det var akkurat plass til å sitte oppreist der innerteltet var høyest.

Av ting som kan trekke litt ned er som jeg har lest andre steder, det er litt mer plugging enn man kanskje skulle forvente av et slikt telt. Det var også en liten akrobatisk øvelse å få bena først ut når man er så lang som meg uten å presse innerteltet mot ytterduken, men det gikk på et vis. Ingen av disse tingene er slik at jeg er misfornøyd med produktet, det viktigste for meg var å få et lite telt som er langt nok til meg og som kan settes opp der det er begrenset med plass for de gangene jeg kommer meg på tur alene, og det fikk jeg til en pris av 2600,- som var det det kostet da jeg bestilte det i fjor. Litt usikker på om det var med eller uten footprint inkludert.

Så alt i alt fornøyd så langt, så får vi se hvordan det utvikler seg når det har fått prøvd seg i kraftig vind, styrtregn ol. :)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke alle solotelt som kan skryte av såpass brukelig lengde. Sikkert flere som vil sette pris på det. Fikk du tatt noen bilder av oppsettet?

Ser forøvrig at Fjellsport har 40% på det nå, til 1799.

På Hilleberg Enan så er bardunene på hver ende festet i en løkke mellom topp og bunn slik at én plugg drar ut både toppen og bunnen. Ser at på Urberg 1-Person UL så er det fire barduner/plugger på hver ende, men med litt modifisering så skal det være mulig å få til det samme slik at det kun blir nødvendig med to plugger/steiner på hver ende.

1151079258_Skjermbilde2022-05-31kl_19_30_12.thumb.png.449ebff0e8e92d3403bb267f745c89e8.png

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (1 time siden):

Er ikke alle solotelt som kan skryte av såpass brukelig lengde. Sikkert flere som vil sette pris på det. Fikk du tatt noen bilder av oppsettet?

Ser forøvrig at Fjellsport har 40% på det nå, til 1799.

På Hilleberg Enan så er bardunene på hver ende festet i en løkke mellom topp og bunn slik at én plugg drar ut både toppen og bunnen. Ser at på Urberg 1-Person UL så er det fire barduner/plugger på hver ende, men med litt modifisering så skal det være mulig å få til det samme slik at det kun blir nødvendig med to plugger/steiner på hver ende.

1151079258_Skjermbilde2022-05-31kl_19_30_12.thumb.png.449ebff0e8e92d3403bb267f745c89e8.png

 

 

 

Ja, fikk tatt noen bilder men tenkte ikke på å poste her om første-testen da jeg tok dem så alle er bare varianter av bildet under.

Det er nok fullt mulig med en slik modifisering, men da må jeg sikket lage en patent som er fleksibel for jeg har uansett en plugg i nederste feste hvis jeg bruker footprint for da vil det og teltet dele denne pluggen. Absolutt noe å vurdere, jeg har mengder med små klips ol. som jeg kan bruke.

20220528_214237.thumb.jpg.4754b26e0a95cf0272c134efe2a19efd.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende, det med lengden. I mitt Lanshan 2 får jeg akkurat plass i lengden med mine 184cm, og jeg vil nok kunne få mer lengdeplass ved å ligge diagonalt, men liker "gulvplassen" man får ved siden av liggeunderlaget når det ligger langs ene veggen.

Føler du at du har nok takhøyde i Urberg 1p UL? Er det noe jeg virkelig setter pris på i Lanshan 2 så er det takhøyden på midten.

Ser ellers absolutt fordelen med tarp, spesielt med litt nedbør. Det gir absolutt mer rom til å ha det behagelig mens man rigger telt og lager mat. Hadde egentlig tenkt å klare meg uten tarp, men ser nå at det nok må med, ihvertfall om det er utrygt for regn.

Takk også for bildet. Det ga en del inpirasjon for rigging av egen teltplass.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt både og med takhøyden, det er nok til å kle av/på seg, gjerne sitte og lese litt osv, men jeg vil si at det blir for lite om man får en lang dag i teltet der man sitter inne mesteparten av tiden f.eks grunnet dårlig vær. Blir vanskelig å strekke skikkelig på seg. Nå bør det tas med i beregningen at dette ikke er et telt jeg har kjøpt for å dra på turer over flere dager der jeg skal kose meg, i hovedsak er det tiltenkt bruk der jeg kommer meg ut på tur uten samboer, ev. samboer + barn, for alle de andre teltene jeg har er store og krever en del plass der se settes opp. Det har blitt slik fordi vi, før vi fikk barn, har hatt 1-3 ukers turer som sommerferie hvert år og da er det greit med god plass når vi er 2 stk. som bor sammen over så lang tid. Det blir ikke tid til lengre turer alene, ser ikke for meg at jeg vil få til noe særlig mer enn en helg på solotur i overskuelig framtid, og da ofrer jeg gjerne litt plasskomfort i bytte mot å kunne slå opp teltet på langt flere plasser enn jeg kan med f.eks mitt Nigor Wickiup 4. 

Eneste langtur jeg kan se for meg at jeg hadde brukt Urberg teltet på er hvis jeg får en mulighet til å gå Hardangervidden på langs som jeg har lyst til å prøve meg på om anledningen skulle by seg, men det er jo en type tur der mesteparten av tiden vil bli brukt til å gå, hvor jeg ikke har planer om å bruke telt til noe særlig mer enn å få seg en natts søvn, og da blir ikke komfortabel takhøyde så veldig viktig.

Jeg vil jo tro at du med 184 cm ville fått en mer komfortabel opplevelse av takhøyden enn meg.

Ikke at jeg begynner å bli skrøpelig, men når jeg nå har passert 45 så har jeg skaffet meg noen gåstaver som jeg har med når jeg går med tyngre sekk, som brukes ved behov om det f.eks er glatt eller jeg skal opp brattere partier, og de gir også en god fleksibilitet når man setter opp tarpen. Jeg kan f.eks sette opp en A-tarp med dem og de bardunene jeg har med meg, over teltet, selv om det ikke er et eneste tre tilgjengelig. Vektmessig sparer jeg egentlig ikke noe kontra Wikiup'en med Urberg + tarp men med så mye fleksibilitet og betraktelig flere steder å kunne slå opp så er det en god løsning for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.