Gå til innhold
  • Bli medlem

Telting i "rushtiden" - hva er greit?


rofferdal

Anbefalte innlegg

rofferdal skrev (7 timer siden):

Det er et godt poeng. Da jeg var ute og gikk i marka på søndag (blant annet for å se etter teltplasser), så kom jeg over det som må ha vært en gammel traktor eller kjerrevei som var merket som sti. Jeg så også et ukjent, lite skilt. Jeg hadde ikke gått mer enn et par hundre meter før stien brått endret karakter med ny pukk og grov grus, drenering av myrdrag og det dukket opp noen fler små skilt, og jeg skjønte hva dette var: Her skulle det bygges nytt hyttefelt. "Litt" mer inngrep enn telt, der, ja.

InCollage_20220531_221125279.thumb.jpg.0b9937db2401d67cd72bc9a6a05a4c61.jpg

Ja, ikke sant..

Forresten, et tips i forhold til å finne nye teltplasser som du fint kan ha for deg selv er å bruke kartet på Finn.no med flyfoto. Det har høyere oppløsning enn satellitt-bildene på f.eks. Google Maps. Jeg pleier å tråle nye områder for å finne åpninger i skogen, små vann, odder, strender, gresskledde flater osv. Prøver å forestille meg hvordan det ser ut, og så blir det som en liten ekspedisjon å finne frem til stedet og se hvordan det faktisk ser ut.

Med litt trening så klarer du å tyde flyfoto-kartet ganske så godt. F.eks. så er gult og brunt gress mest sannsynlig myr. Mørkere gress pleier å være mer hardt og flatt. Svarte flekker på gresset er skygger som vil si mer høyvokste busker hvis det er grønt, og stein hvis det er lysere.

Med fare for å se ut som en gal forsker så kan jeg prøve å illustrere det. 😄

Skjermbilde_2022-06-01_kl__06_10_45-3.thumb.png.0646c752d93bd7b1b59803e9f43d921f.png

Skjermbilde_2022-06-01_kl__06_25_36-2.thumb.png.0040d1105d4221602c41f11ab8ce7af8.png

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blindgjenger skrev (6 minutter siden):

3D-funksjonen deres er også et fint hjelpemiddel.

Genialt. Ønsker ikke å spore helt av her, men FATMAP et også et bra verktøy for turplanlegging i 3D. Kartene har stier og elver lagt inn og man kan velge ulike overlays som f.eks. sommer, vinter, skredkart osv. Finnes også i app for Apple og Android. Mesteparten er gratis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (På 31.5.2022 den 19.27):

Sikkert et dumt nybegynnerspørsmål, men i skogene jeg ferdes  ser det ut som det er lyng overalt, og er det ikke lyng, så er det mose eller lav.

Er det OK å slå opp telt på lyng, lav og/eller mose? Det ideelle, slik jeg ser det, er jo gress, men det er det sjeldent man finner.

Og en ting til: Ofte går jo stiene over de flateste partiene i terrenget. Hvor nær selve "hoved"stien kan man sette opp telt?

Det er to ting du bør tenke på når du telter i skogen, og det er 1) at det er tørt og 2) at hvis det kommer regn, så skal det ikke samles en dam der teltet står, Veldig ofte finner man en flat plass som ligger litt lavere enn områdene rundt. Det ser tørt og fint ut fordi det ikke har regnet på en god stund. Så kommer regnet...

Som regel er flate lyngrabber fine å telte på. Lyngen liker ikke sump og fukt på samme måte som mose og gress ofte gjør. På gamle setervoller kan gress være fint å telte på. I skogen er gress ofte forbundet med grøftede myrer og kan være fuktig og ofte også mye mygg og knott.

I Oslo-området bør man forøvrig være forberedt på å gå hjem igjen hvis man ikke tåler å telte ved samme vann som andre. Ved de fleste vann med fisk i er det svært ofte noen som overnatter eller er ute og fisker om natta om sommeren, i hvert fall i helgene. Det kan bli svært langt å gå hvis man hele tiden skal gå til neste vann...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (På 30.5.2022 den 8.58):

Det er lite som er så deilig som å slå leir eller bare ta en pause på et sted med fin utsikt og nyte stillheten og naturens egne lyder. Men i fellesferier (inkl. den kommende pinsehelgen) og helger, så er det mye folk ute i marka, og det er sjelden man får de fineste stedene alene.  Det er jo greit bare for en rast, men hva med overnatting i under åpen himmel, i telt eller hammock?  

Er det noen uskrevne regler om hvor lang avstand man må ha til andre som telter (i.e. andre turfølger)?  Det kan spesielt i skog være langt mellom de gode teltplassene, og finner man en odde ved et vann eller lignende, så er det jo ofte plass til flere telt eller hammocker på et relativt avgrenset område. 

Hva er deres erfaring og mening om dette?  Jeg innser jo at det beste er å prate sammen, men det er lettere å bli enige dersom det finnes noen grunnleggende tommelfingerregler. 

Mange har allerede svart godt på dette spørsmålet. Jeg støtter meg til de som sier at det er et normativt spørsmål med mange ulike meninger. Personlig synes jeg "førstemann til mølla- prinsippet" bør legges til grunn ved telting. Er det plass til flere langs et vann bør man gi andre teltere minimum noen hundre meters klaring. De var der jo tross alt først?

Dersom noen kom senere enn meg til vannet og slo opp camp tett på min ville jeg faktisk irritert meg ganske mye over det. I norsk stil ville jeg trolig holdt irritasjonen for meg selv, men det ville ha ødelagt formålet med turen min. Jeg er alenetelter og telter utelukkende for å få fred for meg selv. "Naboer" er derfor veldig uheldig! Dersom dere har med barn gjelder det jeg har skrevet med med blokkbokstaver!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis man slår leir ved vann i tilknytning til parkeringsplasser og veinett så bør man aldri forvente fred og ro. Jeg skriver dette for å nyansere det jeg skrev over. Det er jo sånn at hvor mer tilgjengelig man camper desto mer støy og ferdsel vil det medføre. Det jeg skrev over gjelder primært camp med minimum 5 km vandring fra nærmeste innfartsvei. Har man klart å traske i mange km til leir så klarer man også å finne seg et tilstøtende vann i nærheten uten å klenge på andre teltere. Unntak fra dette må da være tap av dagslys og begrenset tid. 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur inn til Nedre Blanksjø (like ved Sognsvann, Nordmarka, Oslo) i går kveld. Populært sted. Barnevennlig. Under 10 meter mellom hvert telt/familie/hengekøye. Jeg trodde først at det var en klasse på tur, ettersom det var så tett mellom campene, men ved nærmere sjekk så jeg at det ikke stemte. Attpåtil lå folk midt på stien langs vannkanten...

Glad jeg kun var på tur med bikkja og ikke desperat letende etter teltplass.

Hadde det vært meg som hadde ligget der først og noen kom 10 meter bortenfor hadde jeg reagert som @Skaubjønn på truger, holdt kjeft og irritert vettet av meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (3 timer siden):

Jeg var en tur inn til Nedre Blanksjø (like ved Sognsvann, Nordmarka, Oslo) i går kveld. Populært sted. Barnevennlig. Under 10 meter mellom hvert telt/familie/hengekøye. Jeg trodde først at det var en klasse på tur, ettersom det var så tett mellom campene, men ved nærmere sjekk så jeg at det ikke stemte. Attpåtil lå folk midt på stien langs vannkanten...

Glad jeg kun var på tur med bikkja og ikke desperat letende etter teltplass.

Hadde det vært meg som hadde ligget der først og noen kom 10 meter bortenfor hadde jeg reagert som @Skaubjønn på truger, holdt kjeft og irritert vettet av meg...

Kort natt, deretter bryte leir kl 0800, si... Dersom man går på en flerdagerstur gjelder det å nullstille godt i etterkant. Dette hendte meg faktisk i mai. Gikk godt innover marka og ble deretter "bosatt" med kun 50 m avstand til ei dame med fuglehund (jævla gneldrebikkje...). Jeg brøt leir tidlig (pga bjeffing) og gikk videre innover marka. Ved neste vann fikk jeg fred, men det var imidlertid lokalisert langt unna allfarvei. Jeg studerte kartet godt den kvelden jeg lå med fuglehund som nabo og valgte neste leirplass med omhu. Heller myr og innpåslitne mygg enn en reprise av den natta...

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Skaubjønn på truger said:

Kort natt, deretter bryte leir kl 0800, si... Dersom man går på en flerdagerstur gjelder det å nullstille godt i etterkant. Dette hente meg faktisk i mai. Gikk godt innover marka og ble deretter "bosatt" med kun 50 m avstand til ei dame med fuglehund (jævla gneldrebikkje...). Jeg brøt leir tidlig (pga bjeffing) og gikk videre innover marka. Ved neste vann fikk jeg fred, men det var imidlertid lokalisert langt unna allfarvei. Jeg studerte kartet godt den kvelden jeg lå med fuglehund som nabo og valgte neste leirplass med omhu. Heller myr og innpåslitne mygg enn en reprise av den natta...

Jeg skjønner hva du sier, men det er to ting jeg sliter med i naturen og det er dyr som stikker og biter. Og da snakker jeg ikke om store dyr.  Vi snakker mygg, knott, klegg, veps og lignende.  Jeg kan takle en god del andre lyder hvis det er det jeg må for å unngå stikkedyrene. Derfor har jeg ikke tenkt å noengang telte uten mesh (myggnetting).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Jeg skjønner hva du sier, men det er to ting jeg sliter med i naturen og det er dyr som stikker og biter. Og da snakker jeg ikke om store dyr.  Vi snakker mygg, knott, klegg, veps og lignende.  Jeg kan takle en god del andre lyder hvis det er det jeg må for å unngå stikkedyrene. Derfor har jeg ikke tenkt å noengang telte uten mesh (myggnetting).

Mesh og thermacell er absolutt must, men heller smådyr enn fuglehund... Har skikkelig lyst på Huskey, men man skal bruke hodet ved valg av hund. No way at jeg velger hund som vekker halve skogen om morgenen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke man kan ta eierskap i et område i utmarka bare fordi man kom først. Man er der på annen manns grunn fordi man har fått lov til det, og da synes jeg også man skal være såpass raus at man gir andre den samme retten.

Friluftsloven har jo regler for oppførsel i utmark, og holder man seg til dem synes jeg det må være greit. Den sier at telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. Dette synes jeg telterne kan gjøre til en slags uskreven regel teltere i mellom, men det må da være på steder der det er plass til det og der det ikke er vanlig at det telter mange (for eksempel bynære vann rundt Oslo som for eksempel Sognsvann). Å nærmest bortvise folk bare fordi man sto litt tidligere opp og klarte å komme fram til vannet først synes jeg rett og slett blir egoistisk og dårlig forlkeskikk.

Den som absolutt vil være aleine synes jeg får forsøke å gjemme seg bort. I praksis vil det antakelig bety enten å dra på tur når andre holder seg hjemme/må jobbe, eller at man holder seg unna steder der andre går. Man kan ikke be andre oppfylle ens egne premisser synes jeg. Det får man selv gjøre og da heller selv holde seg unna de fine stedene om man vil være alene.

Det er nå bare min mening da.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et inntrykk av at dersom man går ca 5km eller 1time bort fra et innfartspunkt som større parkering ol. så minker folkemengden. Selvsagt kan et område ha flere innfartspunkter som snevrer inn mulighetene for hvilken retning det lønner seg å gå.

Hva som er langt nok og "trygt" i forhold til å finne frem oppfattes forskjellig, så å gå litt lengre enn de aller fleste kan kanskje lønne seg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (2 minutter siden):

Jeg har et inntrykk av at dersom man går ca 5km eller 1time bort fra et innfartspunkt som større parkering ol. så minker folkemengden. Selvsagt kan et område ha flere innfartspunkter som snevrer inn mulighetene for hvilken retning det lønner seg å gå.

Hva som er langt nok og "trygt" i forhold til å finne frem oppfattes forskjellig, så å gå litt lengre enn de aller fleste kan kanskje lønne seg.

 

Mitt inntrykk er at minst 99 % faller fra i løpet av de første par hundre metrene man beveger seg vekk fra stien og inn i terrenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Jeg har et inntrykk av at dersom man går ca 5km eller 1time bort fra et innfartspunkt som større parkering ol. så minker folkemengden. Selvsagt kan et område ha flere innfartspunkter som snevrer inn mulighetene for hvilken retning det lønner seg å gå.

Hva som er langt nok og "trygt" i forhold til å finne frem oppfattes forskjellig, så å gå litt lengre enn de aller fleste kan kanskje lønne seg.

 

Hadde en tur i fjor.. fra fredag ettermiddag til søndag. Kom opp til X i 17-tiden tipper jeg. Mulig et par camper litt lengre bort. 

Står opp til vanlig tid (6-tiden).. spiser og padler/bærer en runde.. begynte å komme folk her og der. 

Tilbake til camp utpå eftan... skulle en tro det var festival..... usjarmerende mye.. og noen forholdsvis tett. Jeg overså det. Lå i køya og podda/leste. 

Nye padlerunde på søndag på andre vann.. usjarmerende mye der også. 

Der jeg sov. 5 km fra p-plass og tog/buss.(eneste i nærheten).. så jeg viste det ville bli noe.. men ikke så mye. 

Corona har nok "ødelagt" mye. Mange som normalt ville foretrukket Løkka eller Syden/Storby.... har fått smaken på kortreist friluft med fokus på Snapstagram og minihøytalere. .. (min subjektive mening).

Beste turen jeg har hatt (skrev lang rapport her i 2020). Fra nordspissen av Finnemarka til Hokksund. Tre netter i køye. Og kunne telle på en hånd de folka jeg så, før jeg kom ned til Hagatjern ved Hokksund. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.