Gå til innhold
  • Bli medlem

Hviledager på 15 dagers tur


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Hei, planlegger en 15 dagers tur fra gjennom Langsua nasjonalpark og Jotunheimen. Har aldri gått 15 dager på tur før, men har erfaring med ukesturer hvor jeg har gått i eget tempo. Er i god fysisk form, men lenge siden jeg har gått med tung sekk. 
 

Turen det er snakk om er «Omveien», som er en rute DNT har lagt opp fra hytte til hytte. . Kan altså plukke opp mat på veien men vil sove i telt så lenge været holder seg noen lunde greit. Hver dag er omtrent 13 km pluss/minus

Bør man beregne inn hviledager på en slik tur, eller er dette noe de fleste vil klare så lenge en er motivert?

 

Omveien: 

https://omveien.dnt.no/dagfordag/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo litt ann på formålet ditt med turen synes jeg. Er det tut å kjør fra start til mål, eller tenker du å kunne legge opp ting litt etterhvert som turen blir til? 

For egen del, så tror jeg 13km hver dag i 15 dager går fint om jeg må, men får jeg velge så hadde jeg nok lagt opp noen dager til å være i ro om jeg kommer over en fin plass, eller fikk lyst til å gå en liten omvei etc.. Nå er jeg skrudd sammen slik at jeg uansett ville lagt opp turen med telt, og heller proviantert ved behov på hytter. 

Vet ikke om det ga deg noe svar, mer et synspunkt 😉

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse dagsetappene tilsvarer omtrent det du har gått på ukesturer burde det fungere fint (hvis ikke disse ukesturene har slitt deg helt ut da). Det vil jo være veldig avhengig av person og terreng da. Det lille jeg kjenner fra Langsua er nokså lett terreng (og veldig fint!), så hvis ikke terrenget der du skal gå er vesentlig annerledes vil neppe terrenget by på særlige utfordringer. Når man ligger i telt kan også været ha en god del å si. Man kan bli litt sliten hvis det regner og blåser hele tiden og fukt begynner å trenge inn i alt man har.

Hvis du har tid til overs ville jeg uansett ha vurdert å legge inn "hviledager". Det trenger jo ikke være hviledager i den forstand at du skal ligge i ro, men det kan være veldig fint å kunne ta en dag der man går opp på en topp man synes ser fin ut, eller går en rundtur i et område man synes ser spennende ut. Og skulle været slå seg riktig vrangt har man disse hviledagene å ta av for å kompensere for tapt framdrift hvis man velger å legge seg i ro en dag eller to. Og kanskje treffer man hyggelige folk på ei hytte og velger å bli over ei ekstra natt for å ha det litt sosialt også. Men som sagt, hvis du er vant med ukesturer med omtrent samme framdrift (eller raskere), så tror jeg ikke du skal bekymre deg om du klarer det eller ikke. Jeg vurderer ikke 13 km i terreng som Langsua som langt, heller fint kosetempo der man slipper å stresse for å nå fram i tide.

Er sekken mye tyngre enn vanlig kan du jo ta en helgetur der du laster sekken omtrent så tung som du tror den vil bli og der du går ei mil lørdag og ei mil søndag for å kjenne på virkningen.

God tur! Ut i fra kartet ser det der ut til å være en flott tur!

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke = en hviledag. Når du har såpass mye på din side, så blir det ikke for å "komme seg igjen" (ved skader hjelper en dag fint lite), men for å bli kvitt stressfaktoren med å gå på tid. Den verste turen jeg har gått var fem dager hvor jeg måtte rekke frem på et gitt tidspunkt. Himla styr hele turen (og en feit, rød varsellampe). Så gi deg selv god tid. Kanskje er det godt å ligge lenge om morgenen en dag eller la lunsjen skli over i en lur før middag. Lukt på blomstene og la regnet slå i teltduken.

Vet ikke hva du mener med "tung sekk", men det kan være verdt å kikke på vekten. Ved siden av gnagsår er det sekken som trekker ned på turer. Og på Omveien er du ikke på "ekspedisjon", men på tur og trenger ikke ha mat for to uker i sekken.

Ser ut som en fin rute - litt flaks med været innemellom, så blir det bra!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (8 minutter siden):

men for å bli kvitt stressfaktoren med å gå på tid

Veldig enig i det her!

Med mindre man elsker å utfordre seg på tid da. Noen gjør jo det også., sånn som Johannes Rummelhoff som gikk (løp) Jotunheimstien (ca. 35 mil) på 3dager 11 timer 54 minutter og 10 sekunder, og deretter fortsatte videre opp til Galdhøpiggen hvor han var etter ytterligere 20 timer 45 minutter og 34 sekunder. Hadde jeg prøvd noe lignende hadde jeg nok segnet om ett eller annet sted i Nordmarka. Det skal sies at han hadde et team rundt seg da, ni stykker. Det skal også sies at jeg brukte 3 uker på Jotunheimstien, men jeg hadde bare en medhjelper. Etter 3 dager og 11 timer hadde jeg vel nokså nylig ankommet Vassbråa/Kjørestua på Sagvollen.

https://oslosti.no/jotunheimstien-fkt-df25f1670949

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjimpansen skrev (På 29.5.2022 den 22.23):

Hver dag er omtrent 13 km pluss/minus

Bør man beregne inn hviledager på en slik tur, eller er dette noe de fleste vil klare så lenge en er motivert?

Hvis du kan proviantere på hytter med 2-3 dagers mellomrom vil du jo kunne få ned vekta på sekken betraktelig. Med lett sekk og lette sko vil du nok kunne klare 20 km i fjellterreng om dagen uten problemer. Med vandrestaver klarer du sikkert 30 km også. Da tipper jeg du vil få god tid og kan ta deg tid til hviledager eller ligge rolig i dårlig vær om du vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du baserer deg på telt, så ville jeg lagt opp til en hviledag, men også vurdert litt underveis hva man ønsker. Telt gir jo fleksibilitet. På fine dager hvor bena er gode og det ikke er for mange bakker kan man klare å gå lenger. Er det meldt ræva vær eller bena er slitne, så kan man bruke en hviledag eller gå litt kortere enn gjennomsnittet. Og husk at lengde ikke er alt. F.eks. er Gjendesheim til Memurubu over Besseggen 13km, men med 1000 høydemeter er den ingen spøk. For vanlige dødelige vil det ta veldig på å gå 15 slike etapper på 15 dager.

Cluet er å ha nok slakk i planene slik at man kan tilpasse målet for dagen etter dagsform, lyst, vær og terreng. 

Endret av rofferdal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjimpansen skrev (På 29.5.2022 den 22.23):

Hver dag er omtrent 13 km pluss/minus

Du har fått mange gode svar men et par ting:

Hver dag blir i snitt 15km i følge min kalkulator. Her er det greit å begynne ærlig og i riktig ende. 

7000hm på 15 dager er også nærmere 500hm daglig i 15 dager. (Med forbehold da det er GPX sporet som er lagt inn på ut.no)

DNT kategoriserer den som rød/krevende, husk at DNT er hytte-hytte planlegging med matpakke, sovepose og regntøy i sekken! DNT Tar på ingen måte høyde for folk som går med tyngre oppakning og telter. 

Jeg har ikke gått Jotunheimen men de sier vel at det er noe av det tyngre og kuperte å gå? Ref. Høydemeterne. 

Sist jeg gikk langtur så er det eneste jeg angra på i etterkant at jeg ikke tok meg bedre tid. Da fulgte jeg også en kjent hytte-hytte plan men med telting. Det blir jag! 

 

 

 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også huske at snittlengden på etappene kan gjøre deg litt for optimistisk. Dersom man en dag etter 10 dager må klare seg med 10km, så betyr det at snittet for gjenværende etapper øker fra 15 til 16 km, evt at man må ta en 20km etappe for å holde gjenværende snitt konstant. I mitt hode bør man ikke regne med at man kan bevege seg raskere enn 3-4km/t med tung sekk, og sannsynligvis saktere enn det i kupert terreng med mer bakker enn flatmark. 

Endret av rofferdal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig mange gode svar, dere er gull! Jeg har 17 dager til rådighet, og må beregne en reisedag i hver ende fra her jeg bor. Derfor har jeg landet på at jeg ikke kan legge ut på en slik tur i år. Vurderer fortsatt å gå deler av turen til Gjendesheim (dag 9), men å bruke opp til 15 dager. Det vil nok også være en veldig fin tur. I tillegg har jeg friheten til å pakke tyngre enn niste og regntøy som er nevnt over. Og kanskje ta en ekstra natt eller to et sted det er ekstra fint.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, ketilring said:

Det er jo derfor det er så viktig å ikke ha tung sekk. :) 

"tung" er jo relativt, selvsagt. Jeg forsøker også å pakke lett, men det er stor forskjell mellom dagstursekk og teltovernattingssekk, uansett.  Nå skal det sies at jeg ikke er i mitt livs beste form, men det handler jo om hva man er vant til å gå med.  Og da jeg VAR i mitt livs beste form (sånn bortimot), så gikk jeg jo raskere enn mange andre, men den dagen jeg fikk en øm fot på grunn av en støvel som på 3. eller 4. dagen begynte å bøye inn læret oppå foten på en annen måte, så begynte jeg å halte og gikk plutselig saktere enn de fleste.  Det jeg forsøker å si med dette er at det kan inntreffe større og mindre uforutsette ting som setter ned hastighet, utholdenhet etc... og som til syvende og sist gjør at det ikke blir trivelig å holde oppe et dagsgjennomsnitt som er litt krevende i utgangspunktet. 

Det er noe med å beregne seg sikkerhetsmarginer.  Sjekket akkurat Strava for siste turen jeg hadde i skogen, som var på ca 1 mil og med en lett dagstursekk på rundt 6 kg.  Jeg brukte 2 timer 50 min, inkludert raster, men det var kun 239 høydemeter på denne turen.  Gjennomsnittlig hastighet i fart var 4,4 km/h, men med pausene var jeg nede i 3.7 km/h.  Legg så på tyngre sekk (min vil veie rundt 12-13 kg med vann, mat, telt og sovesystem), mer ulendt terreng og lenger total tur, og jeg tror at det fort blir ned under 3,5 km/h i fart, og under 3 km/h i snitt med pauser.  I tillegg kommer arbeidet med/på teltplassen. Man er kanskje ikke like uthvilt hver dag, heller.  

Og hvordan pakker man lett?  Det er mulig å droppe mye. Personlig vil jeg ikke kutte ting som gir behagelig søvn, så jeg har både tykt liggeunderlag, romslig sovepose og en god puteløsning med meg (en pute, pluss en pute"sekk" jeg kan fylle med klær for å bygge høyde, siden jeg gjerne sover på siden.  Jeg har med førstehjelpsutstyr osv, osv.  Det å tune en lett pakning som ikke fjerner for mye sikkerhet eller komfort er en kunst, og jeg er helt sikker på at jeg ikke mestrer den ennå, men bare sekken, sovesystem og telt veier rundt 5-6 kg.  Det er vanskelig å unngå at totalen blir det doble av dagstursekken.  Det merkes jo, det.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (6 timer siden):

"tung" er jo relativt, selvsagt. Jeg forsøker også å pakke lett, men det er stor forskjell mellom dagstursekk og teltovernattingssekk, uansett.  Nå skal det sies at jeg ikke er i mitt livs beste form, men det handler jo om hva man er vant til å gå med.  Og da jeg VAR i mitt livs beste form (sånn bortimot), så gikk jeg jo raskere enn mange andre, men den dagen jeg fikk en øm fot på grunn av en støvel som på 3. eller 4. dagen begynte å bøye inn læret oppå foten på en annen måte, så begynte jeg å halte og gikk plutselig saktere enn de fleste.  Det jeg forsøker å si med dette er at det kan inntreffe større og mindre uforutsette ting som setter ned hastighet, utholdenhet etc... og som til syvende og sist gjør at det ikke blir trivelig å holde oppe et dagsgjennomsnitt som er litt krevende i utgangspunktet. 

Det er noe med å beregne seg sikkerhetsmarginer.  Sjekket akkurat Strava for siste turen jeg hadde i skogen, som var på ca 1 mil og med en lett dagstursekk på rundt 6 kg.  Jeg brukte 2 timer 50 min, inkludert raster, men det var kun 239 høydemeter på denne turen.  Gjennomsnittlig hastighet i fart var 4,4 km/h, men med pausene var jeg nede i 3.7 km/h.  Legg så på tyngre sekk (min vil veie rundt 12-13 kg med vann, mat, telt og sovesystem), mer ulendt terreng og lenger total tur, og jeg tror at det fort blir ned under 3,5 km/h i fart, og under 3 km/h i snitt med pauser.  I tillegg kommer arbeidet med/på teltplassen. Man er kanskje ikke like uthvilt hver dag, heller.  

Og hvordan pakker man lett?  Det er mulig å droppe mye. Personlig vil jeg ikke kutte ting som gir behagelig søvn, så jeg har både tykt liggeunderlag, romslig sovepose og en god puteløsning med meg (en pute, pluss en pute"sekk" jeg kan fylle med klær for å bygge høyde, siden jeg gjerne sover på siden.  Jeg har med førstehjelpsutstyr osv, osv.  Det å tune en lett pakning som ikke fjerner for mye sikkerhet eller komfort er en kunst, og jeg er helt sikker på at jeg ikke mestrer den ennå, men bare sekken, sovesystem og telt veier rundt 5-6 kg.  Det er vanskelig å unngå at totalen blir det doble av dagstursekken.  Det merkes jo, det.

Til inspirasjon: Ketilring var på tur i Børgefjell med sekk på 9,65 kg inkl alt av mat og et godt sovesystem, 120km på 6 dager. Utrolig inspirerende beretning imho!  En rundtur i Børgefjell sommeren 2019

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, rofferdal said:

Det å tune en lett pakning som ikke fjerner for mye sikkerhet eller komfort er en kunst, og jeg er helt sikker på at jeg ikke mestrer den ennå, men bare sekken, sovesystem og telt veier rundt 5-6 kg

Du kan jo se på hvordan du får de tre ned i rundt 3 kg. Da har du et godt utgangspunkt for en lett oppakning. Spesielt vanskelig er det heller ikke - når folk presser de tre ned i under 2 kg, da snakker vi kunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (1 time siden):

 når folk presser de tre ned i under 2 kg, da snakker vi kunst.

Kunst? Bare snakk om cash baby! Feks:  Telt og sekk fra Zpack, Thermarest Uberlight og quilt fra Enlightened Equipment. Da er vi på ca 1800g. Regnet ikke på kjøpesummen… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Grimner said:

Du kan jo se på hvordan du får de tre ned i rundt 3 kg. Da har du et godt utgangspunkt for en lett oppakning. Spesielt vanskelig er det heller ikke - når folk presser de tre ned i under 2 kg, da snakker vi kunst.

Nå snakker du vel om folk som er så tynne at de kan krype ned i knivslira om det kniper (altså, det er bare teoretisk, for knivslire veier for mye til å være med, selvsagt). Jeg er en stor kar, og når jeg har en sovepose som veier 1,3kg, så er det fordi samme pose som i normal størrelse veier 0,2 kg mindre har størrelse pølseskinn, og det har gjerne de som er lettere og dyrere også. Det finnes også lettere underlag, men ikke som er 9 cm tykke og 60 cm brede for komfortens skyld. Små 1p telt duger heller ikke for min del trenger litt size.

Som jeg har sagt før: Jeg pakker lett, men ikke ultralett. Jeg kan kaste litt penger på problemet (synes f.eks. sovepose til over 3 lapper var på grensen til dyrt, men ok), men jeg ofrer ikke komfortabel nattesøvn for å spare noen gram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Nå snakker du vel om folk som er så tynne at de kan krype ned i knivslira om det kniper (altså, det er bare teoretisk, for knivslire veier for mye til å være med, selvsagt). Jeg er en stor kar, og når jeg har en sovepose som veier 1,3kg, så er det fordi samme pose som i normal størrelse veier 0,2 kg mindre har størrelse pølseskinn, og det har gjerne de som er lettere og dyrere også. Det finnes også lettere underlag, men ikke som er 9 cm tykke og 60 cm brede for komfortens skyld. Små 1p telt duger heller ikke for min del trenger litt size.

Som jeg har sagt før: Jeg pakker lett, men ikke ultralett. Jeg kan kaste litt penger på problemet (synes f.eks. sovepose til over 3 lapper var på grensen til dyrt, men ok), men jeg ofrer ikke komfortabel nattesøvn for å spare noen gram til.

Jeg pleier å tenke at det er to hovedkategorier: 1) de som koser seg mens de går fra leir til leir og 2) de som koser seg i leir etter leir. Veldig ofte har dette gått på hva man har orket å bære på av luksuriøs og god mat (for utstyret ellers har ofte vært nokså likt og man var jo på samme tur og gikk sammen), men det kan gjelde generelt for hva man ønsker å vektlegge av framdrift eller leirliv på en tur. I andre sammenhenger snakker man ofte om å erfare lite om alt eller alt om lite (lære ingenting om alt eller alt om ingenting, bredde kontra dypdykk, kjært barn har mange navn). Man trenger tid til å suge inn et steds atmosfære, ofte mye tid. Det er stor forskjell på kl 3 om morgenen og kl 12 midt på dagen. Hvis du vil svømme en tur i soloppgangen (for tiden kl 4 om morgenen) må du kanskje ta deg en god lur midt på dagen. Vil du høre orrfuglen buldre eller fuglenes morgenkonsert før soloppgang likeså.

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Skogens Stønn said:

Jeg pleier å tenke at det er to hovedkategorier: 1) de som koser seg mens de går fra leir til leir og 2) de som koser seg i leir etter leir. 

Jeg klarer ikke å velge mellom dem. Men en ting er sikkert: Ingen av delene kan eller skal være lidelse. Jeg overnatter ikke så ofte, men er ofte i skogen, så å ha en trivelig tur er viktig. Når vi snakker leir, så er forskjellen fra å gå at man lader de fysiske batteriene. Både underveis og i leiren nyter man naturen, så begge deler er mentalt sett en opptur. Når jeg snakker sovesystem, så handler det mindre om kos og mer om batterilading. Det er enorm forskjell på hvordan neste dag blir ift. om man har hatt en god natts søvn eller ikke. Så er det selvsagt mye som kan repareres av å koke en god kopp kaffe mens naturen våkner. Om været er dårlig om morgenen, så er det etter min mening viktig å kunne ta det litt med ro og ikke stresse over å måtte rekke noe.

Til sist vil jeg si at selv om en tur i naturen også er sunt for kroppen, så er det for meg ikke noen idrettsprestasjon. Jeg jakter ikke personlige rekorder. Likevel er det noe med mestringen, det å beherske livet i naturen, som er så annerledes enn livet med alle hjelpemidlene og manglende utfordringene som et moderne velstandsliv byr på.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (5 timer siden):

Jeg klarer ikke å velge mellom dem.

Nei, men ofte utelukker de hverandre. Døgnet har 24 timer. Da kan du ikke bade i alle vannene du passerer hvis du har tenkt å tilbakelegge 3-4 mil i løpet av dagen, eller ta omstikkeren oppom en topp du passerer for å nyte utsikten, eller bruke en time på å prøve å få se tranene du hørte på ei myr i nærheten. Eller ta en kafferast ekstra bare fordi du fant et nydelig sted du måtte suge inn. Og lett sekk veier lite. Da er det ikke plass til en ølboks pr dag, biff og poteter til middag den ene dagen, pølser, brød, rekesalat, ketchup og senep den andre dagen, egg og bacon med stekte tomater til frokost hver dag... Det er en grunn til at noen får en sekk på godt under 10 kg for en ukestur i telt, og det er en grunn til at noen andre får en sekk på 30 kg for en tilsvarende tur på ei uke. De færreste legger seg helt i enden av kategoriaksen, men heller gjerne mot en av sidene, kanskje forskjellige sider til og med avhengig av hvilken tur de skal på. Det var derfor jeg kalte det kategorier, ikke mennesketyper.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (17 timer siden):

Jeg klarer ikke å velge mellom dem.

Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Nei, men ofte utelukker de hverandre. [..] De færreste legger seg helt i enden av kategoriaksen, men heller gjerne mot en av sidene, kanskje forskjellige sider til og med avhengig av hvilken tur de skal på.

Ja takk, begge deler. Alt avhenger av turen, og selv så beveger jeg meg nok over alt på denne skalaen. :) 

Jeg liker sommerturer i fjellet med lett oppakning der jeg får følelsen av å "fly" over vidda uten å bli sliten, og som gir meg en dose naturopplevelse og en solid endorfinrus som jeg har blitt avhengig av.

På den annen side liker jeg også tungpakk-turene om våren og høsten, der jeg tar på Lundhags-støvlene på 2 kg, pakker med meg både telt, tarp og fjellduk, to liggeunderlag, systemkameraet med 24-105mm og 100-500mm, hele stormkjøkkenet, øl og biff. Og nyter stillheten og roen.

Det er en tid for begge deler og alt imellom. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fint å lese erfaringer her. Digger kalkuleringer som går på høydemeter, hvor fort man klarer å gå osv. (Som er viktige poeng hvis man ikke har "et hav av tid".) Jeg har planer om å gå Omveien i sommer, har hele juli til rådighet! Luksus! Telt=2 kg, sovepose=600 gr, selve sekken=1,6 kg, l.ulag (Bamse pluss Exped 7D LW)= 600 gr.+ 1 kg blir totalt 5,8 kg. Behagelig og god søvn er viktig for meg. Jeg liker å ha nok vann med meg, en varm sommerdag med lite vann er ikke trivelig, selv om det ikke er veldig langt til neste vannhull, så det blir fort minst 2 kg. Matpakker de 2-3 første dagene er tungt, men blir jo kjapt spist opp, etter hvert tenkte jeg å lage matpk. på betjente hytter, samt fylle på mat på selvbetjente hytter. Jeg ønsker å være mest mulig alene, men det kan absolutt være hyggelig å utveksle litt ruter og vær osv. Et par Real Mat er greit å ha i sekken konstant, just in case. Alle "småting" (kniv, nødpeilesender, 1. hjelpsutstyr, gass, brenner, kart/kompass, lader osv. utgjør en del vekt, jeg skal ta en liten sjekk på hva det utgjør i kg. Så godt som ingen ekstra luksus blir med. Det blir en del sjokolade, kjeks, nøtter og ferdige frokostblandinger med tørrmelk. Erfaringsmessig blir sekken fort minst 15 kg. Litt i overkant, men med rolig tempo er det helt ok. Kan gå på litt ekstra noen dager og gjerne rolige dager innimellom med småturer i området rundt der teltet står. 

Er enig med flere her med tanke på å ha dårlig tid på tur. Jeg tenker at trådstarter, Sjimpansen, gjør et godt valg med å velge en kortere rute, slik at han slipper å løpe på alle fire de siste milene for å rekke å komme seg hjem igjen, hehe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.