Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytter


Grimner

Anbefalte innlegg

Kronikk fra NINA:

https://www.nrk.no/ytring/markspist-av-hyttebygging-1.15966260

Det er særdeles sjokkerende å møte påstanden om at politikkere lyver når det passer dem, men jeg tror vi kan gå i mer konstruktive retninger.
Hva med en ny hyttestandard?

- selvforsynt med strøm

- resirkulering av vann og kloakk

- nærmeste parkering er 200 meter unna

... er tre punkter som synes for meg å være en god start for å kutte i størrelse og bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror de færreste av dem lyver, altså uttaler seg mot bedre vitende, men tror nok heller at de er uinformerte om og uinteresserte i naturens prosesser og kompleksitet og om konsekvensene av det som skjer når man stadig bygger ned mer natur og ikke minst fragmenterer naturen slik at habitatene ikke lenger er bærekraftige for de som lever der. (en del politikere er faktisk også ganske kunnskapsrike, men når ofte ikke gjennom all "støyen" med sin kunnskap).

Jeg synes punktene dine er et godt utgangspunkt for noe som vil kunne gå i riktig retning, men de 200 metrene bør økes til en veiløse kilometer eller to. 👍 Men du vil sikkert få tilbakemelding om at du er udemokratisk, for alle skal jo ha samme mulighet til å komme seg på hytta, om du nå er 1 år eller 101 år gammel, avhengig av helikopter eller rullestol, har dårlig form eller helse eller er ultraløper eller vektløfter.

Det ligger jo ellers en stor motsetning i det at man bygger ut store områder i håp om å få oppleve den naturen som var der før man bygget ut.

Bruk av lys burde ellers være mer eller mindre forbudt når man ikke er til stede på hytta. Jeg ser også at det er lysløyper som nå kjører lys hele året når det er litt mørkere enn dagslys fordi ledpærer har gjort det nærmest kostnadsfritt. Det burde også være forbudt. Et enkelt eksempel for å illustrere hvorfor: Flaggermus er avhengig av insekter. Insekter dras mot lyset. Flaggermus liker ikke lyset, ergo mister de maten sin i områdene rundt der det er lys og forsvinner. Et annet eksempel på hva lys kan gjøre er "ground zero"-monumentet i New York: https://www.sierraclub.org/sierra/birds-scientists-and-9-11-memorial. Det er ingen grunn til å tvile på at den enormt økende lysbruken i "villmarka" i Norge også påvirker faunaen, og indirekte kanskje også floraen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.