Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Whisperlite Universal Pulserende flamme


espenvo

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en MSR Whisperlite Universal på Fjellsport. Synes den pulserte og gikk ujevnt. Kontaktet også leverandør av MSR. Fikk sendt inn brenneren tilbake til nettbutikk slik at de testet den. De fikk samme resultat, så brenneren ble en reklamasjons sak. Valgte å vente på ny brenner, men den var ikke på lager. Tok litt tid så jeg fikk ordren refundert og bestilte brenner fra annen nettbutikk.

Men der får jeg samme resultat. Andre som har opplevd at brenneren oppfører seg slik? Jeg fyrer med 2 takts alkylat fra Jula. Forvarmer ved å slippe ut bensin. Fyller nesten forvarmings skålen, så forvarmings prosessen burde være tilstrekkelig. Og nok trykk skal det være på flasken. Riktig dyse er det også, UG  La ved en video snutt. Noen som har erfaring med dette på denne brenneren??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Du må ikke bruke 2takts alkylat, den inneholder olje. Du må fyre med 4takts alkylat. Om problemet fortsatt er der med riktig drivstoff kan det være dysen. Jeg handlet en MSR XGK i fjor høst som også oppførte seg litt tilsvarende. Der var det rett og slett det at dysen ikke var skrudd til nok. Når jeg trakk til litt mer (med et stort og solid skrujern for å ikke lage spor) etter at dysen var varmet opp løste problemet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det var 4 takts på flaska når jeg prøvde sist, og ikke 2 takts som jeg skrev først, men har uansett tømt innholdet for å være sikker og fylt på med 4 takts alkykat. Strammet også til dysen. Fortsatt samme pulsering. Noen flere som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvarmet ca 1 min. Pulseringen skjer på full guffe også. Bare forsterket da selvsagt. Legger ved en ny video. Pumpet 25 ganger før forvarmingen. Skrudde på fullt mot slutten av videoen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med lite trykk på flasken. Bare 5 pump. Se om det skjer, både på max og min.

Pulserer den da kan du pumpe opp til gradvis høyere trykk og se om den gir seg og oppfører seg fint på max og min.

 

Noen brennere liker høyt trykk, noen liker lavt trykk. Min Simmerlite pulserer noe på laveste effekt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Prøv med lite trykk på flasken. Bare 5 pump. Se om det skjer, både på max og min.

Pulserer den da kan du pumpe opp til gradvis høyere trykk og se om den gir seg og oppfører seg fint på max og min.

 

Noen brennere liker høyt trykk, noen liker lavt trykk. Min Simmerlite pulserer noe på laveste effekt.

Skal prøve det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på videoen din akkurat ved overgangen fra forvarming til blå flamme så pulserer den ikke, det er positivt da det indikerer at flyten siste biten opp igjennom brenneren er grei og at forvarminga er ok. Men forøvrig viser videoen at det ikke er i nærheten av maks når du har fullt oppskrudd. Da skal det være mye større blå flamme og skåla skal bli rødglødende. Så jeg tipper at feilen ligger før brenneren, og at det er noe med trykket fra flaska. Siden dette er nytt og du får samme feil på begge to er det mest sannsynlig ikke feil på skruing, pakninger, pumpelær, tett filter eller rør, men kanskje "brukerfeil" :-) . Hvor mye bensin har du i flaska??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (22 minutter siden):

Om du ser på videoen din akkurat ved overgangen fra forvarming til blå flamme så pulserer den ikke, det er positivt da det indikerer at flyten siste biten opp igjennom brenneren er grei og at forvarminga er ok. Men forøvrig viser videoen at det ikke er i nærheten av maks når du har fullt oppskrudd. Da skal det være mye større blå flamme og skåla skal bli rødglødende. Så jeg tipper at feilen ligger før brenneren, og at det er noe med trykket fra flaska. Siden dette er nytt og du får samme feil på begge to er det mest sannsynlig ikke feil på skruing, pakninger, pumpelær, tett filter eller rør, men kanskje "brukerfeil" :-) . Hvor mye bensin har du i flaska??

 

 

Jeg tenker også liten flamme på grunn av lavt trykk i flaska. Hypotesen min er at kokingen av bensin i forvarmingsrøret da fører til at bensin som ennå ikke er forgasset trykkes tilbake mot flaska (bensindampen vil skape et trykk som vil øke gassvolumeet begge veier, både mot dysa og mot flaska) og du får ujevn tilførsel ab bensin. Dette tipper jeg vil arte seg som en slags pulsering. Lite drivstoff i flaska vil kreve flere pump. Lekkasje kan være en annen mulighet. En måte å teste for lekkasje på er å pumpe opp trykk og la det stå over natta for å se om trykket holder seg.

Men dette er altså bare en hypotese (gjetning). Jeg har ingen erfaring med denne brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Da har jeg prøvd med lavt trykk og høyt trykk 🙂 Er nok jeg som har hatt for lite trykk på flasken, så bruker feil ja 🙂 Mer fres i brenneren nå. Fortsatt "ustabil" flamme men usikker på om det har noe å si egentlig. Er bare det at jeg har vært vant til mer jevn flamme på de få bensin brennerne jeg har vært borti. Lenge siden jeg har brukt bensin brenner. Hadde en gammel nova før og har såvidt brukt tur kompis sin brenner på noen turer. Lite erfaring så takk for tips 👍 slik ser den ut nå. 40 pump på nesten full flaske. 10 pump litt etter jeg fikk den igang. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo helt andre bensinapparater (2 kowea-er og en Optimus), men jeg pleier alltid å pumpe til jeg kjenner en markant motstand mot pumpingen. Får jeg for høyt trykk ser jeg tydelig at flammene reier seg vekk fra brennerhodet, men dette er sjelden og det skal mye pumping til, i hvert fall på mine apparater. På de to Kowea-ene som jo har flasker senker jeg da trykket ved å vende flaska slik at det kommer luft ut i stedet for bensin, samme teknikk som jeg bruker for å stoppe apparatet når jeg er ferdig med kokinga. Det blir mindre søl med det siden slangen tømmes helt for bensin og jeg får trykket ut av flaska før jeg eventuelt åpner korken hvis jeg trenger det (det siste gir i motsatt fall alltid en liten dusj bensin, ikke mye, men nok til at jeg får det på henda)

Jeg kjenner jo ikke brenneren din, men jeg hadde ikke hatt noe problem for min del med å bruke den slik den vises på videoen din.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenvo skrev (12 timer siden):

Hei igjen

Da har jeg prøvd med lavt trykk og høyt trykk 🙂 Er nok jeg som har hatt for lite trykk på flasken, så bruker feil ja 🙂 Mer fres i brenneren nå. Fortsatt "ustabil" flamme men usikker på om det har noe å si egentlig. Er bare det at jeg har vært vant til mer jevn flamme på de få bensin brennerne jeg har vært borti. Lenge siden jeg har brukt bensin brenner. Hadde en gammel nova før og har såvidt brukt tur kompis sin brenner på noen turer. Lite erfaring så takk for tips 👍 slik ser den ut nå. 40 pump på nesten full flaske. 10 pump litt etter jeg fikk den igang. 

 

 

Ser bra ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 26.5.2022 den 23.31):

Ser bra ut 👍

Enig 👍. Litt variasjon i flamme er innafor, og nå har du fått fin rød farge på brenneren. Men antall pump er høyt, så forsøk å smør pumpelæret/gummi for bedre pumpeeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.