Gå til innhold
  • Bli medlem

Utsetting av fisk splittet fra "Det finnes en skjult del [...]


Anbefalte innlegg

De naturlige tilholdsstedene i steinrøyser og knauser kan da umulig plage noen, ei heller grunneierne? Dette med fiskeflytting er jeg heller ikke negativ til som konsept, men man bør virkelig bruke hodet. Har man eksempelvis et sårbart ørretvann er det en stor synd å sette ut abbor og annen ufisk. Fisketomme vann derimot blir noe helt annet. Ta hensyn til potensielle salamandere på stedet liksom? Cmon! 

Jakt bør reguleres av flere og viktigere hensyn enn grådige grunneiere og kapitalen. I mine øyne er det noe ubehagelig over at folk jakter utenfor jaktsesongen for oss som ferdes i naturen. Hvem er disse jegerne og er de kompetente nok? Av hensyn til bestand kunne man med fordel ha felt 10-gangern av dagens jaktkvote på elg i Norge, men hva ville vilmannsskyting i skogen resultere i for alle oss som bruker marka? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skaubjønn på truger skrev (45 minutter siden):

De naturlige tilholdsstedene i steinrøyser og knauser kan da umulig plage noen, ei heller grunneierne? Dette med fiskeflytting er jeg heller ikke negativ til som konsept, men man bør virkelig bruke hodet. Har man eksempelvis et sårbart ørretvann er det en stor synd å sette ut abbor og annen ufisk. Fisketomme vann derimot blir noe helt annet. Ta hensyn til potensielle salamandere på stedet liksom? Cmon! 

 

Her på vestlandet er mange svært gode ørretvann og vassdrag helt fullstendig ødelagt av Gjedde som har blitt satt ut siden jeg var yngre.

Tragisk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (59 minutter siden):

Fisketomme vann derimot blir noe helt annet. Ta hensyn til potensielle salamandere på stedet liksom? Cmon!

Så du mener at naturlig fisketomme vann ikke er en viktig biotop? 

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke at utsettelse av ørret i slike vann representerer noen trussel mot artsmangfoldet i norsk fauna eller i og rundt norske vassdrag, nei. 

Skaubjønn på truger skrev (3 minutter siden):

Veldig tragisk, absolutt. 

Så gjedde er tragisk og ørret er ok? For det har ikke akkurat samme effekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (2 timer siden):

...Jakt bør reguleres av flere og viktigere hensyn enn grådige grunneiere og kapitalen. I mine øyne er det noe ubehagelig over at folk jakter utenfor jaktsesongen for oss som ferdes i naturen. Hvem er disse jegerne og er de kompetente nok? Av hensyn til bestand kunne man med fordel ha felt 10-gangern av dagens jaktkvote på elg i Norge, men hva ville vilmannsskyting i skogen resultere i for alle oss som bruker marka? 

 

Jakt reguleres da vitterlig av andre hensyn enn grunneiere, grådige, eller ei, og kapitalen. Det offentlige, fra kommunene og, i noen tilfeller, helt opp til departementet, er sterkt involvert i regulering av jakta.

Når det gjelder jakt utenfor jaktsesongen, så vil jo det være snakk om tjuvjakt, og skal selvfølgelig ikke forekomme. Gjør det det, så er det straffbart.

Når det gjelder elgforvaltning, så kan en sikkert mene mye, men ti-gangeren på kvotene ville neppe være spesielt bærekraftig. Muligens noen få steder, ganske lokalt. Jeg har jaktet i snar 30 år, men denne villmannsskytingen, du refererer til, har jeg ikke opplevd så mye av. Men, det er klart, skulle vi ta ut 10 ganger så mye elg, så ville vi nok vært nødt til å skyte på alt som så ut som det rørte på seg, så da ville den kanskje komme😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Så gjedde er tragisk og ørret er ok? For det har ikke akkurat samme effekt? 

Hvis du leser innlegget mitt på nytt vil du oppdage at jeg skiller mellom trussel mot edelfisk i vannene og utsettelse av fisk i tomme vann. Et tomt vann kan absolutt også huse gjedde eller abbor etter mitt syn, men personlig finner jeg mer glede i edelfiske enn nevnte arter. Prinsipielt er det imidlertid liten forskjell. Finnes det ikke fisk å fordrive kan man godt sette ut gjedde eller whatnot. 

For oppklaringens skyld ønsker jeg å understreke at jeg ikke driver med slikt selv. Jeg deler bare mitt syn på saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser innlegget mitt på nytt vil du oppdage at jeg skiller mellom trussel mot edelfisk i vannene og utsettelse av fisk i tomme vann. Et tomt vann kan absolutt også huse gjedde eller abbor etter mitt syn, men personlig finner jeg mer glede i edelfiske enn nevnte arter. Prinsipielt er det imidlertid liten forskjell. Finnes det ikke fisk å fordrive kan man godt sette ut gjedde eller whatnot. 

For oppklaringens skyld ønsker jeg å understreke at jeg ikke driver med slikt selv. Jeg deler bare mitt syn på saken.

Men det har altså utgangspunkt i hva du finner glede i å fange, ikke naturmangfoldet i seg selv. For gjedde i et ørretvann gjør jo akkurat det samme som ørret i et samfunn som ikke er tilpasset fisk. For meg, som har akkurat null interesse i å fange fisk, er det akkurat like tragisk å sette ut ørret i et naturlig fisketomt vann som å sette ut gjedde i et ørretvann. Vi kan sikkert bare enes om å være uenige.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (15 minutter siden):

Men det har altså utgangspunkt i hva du finner glede i å fange, ikke naturmangfoldet i seg selv. For gjedde i et ørretvann gjør jo akkurat det samme som ørret i et samfunn som ikke er tilpasset fisk. For meg, som har akkurat null interesse i å fange fisk, er det akkurat like tragisk å sette ut ørret i et naturlig fisketomt vann som å sette ut gjedde i et ørretvann. Vi kan sikkert bare enes om å være uenige.  

Det stemmer. Her er vi nok ganske uenige. God søndag videre  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 time siden):

Så gjedde er tragisk og ørret er ok? For det har ikke akkurat samme effekt? 

 

Heriks skrev (20 minutter siden):

[For meg, som har akkurat null interesse i å fange fisk]


Vel… Disse vassdragene/vannene som i generasjoner har vert kjent for å ha mye god og stor ørret og har dannet deler av livsgrunnlaget til folk blir ødelagt når man setter ut Gjedde. Grunneierne fikk mye god matfisk fra vannene før, når gjedden så tar over blir vannene ofte ødelagt/livløs.

Gjedden spiser alt annet, og er på ingen måte like god matfisk som ørreten. Enkelte grunneiere betaler dusør for gjedden som fanges fordi den er ødelegger levevillkårene for fisken i vannet. Gjedden i disse vannene blir heller ikke særlig stor, og siden den har enormt mange tynne bein blir det som å spise en tallerken med hår om de prøver å spises. Smakløst magert kjøtt med en svak aroma av mudder, og uendelig med hårtynne bein i de jeg har forsøkt å spise.

Så ja, de gamle ørretstammene med god matfisk er bedre enn gjedden som gjør vannene tilnærmet fisketomme, og bare en og annen smågjedde er igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

 


Vel… Disse vassdragene/vannene som i generasjoner har vert kjent for å ha mye god og stor ørret og har dannet deler av livsgrunnlaget til folk blir ødelagt når man setter ut Gjedde. Grunneierne fikk mye god matfisk fra vannene før, når gjedden så tar over blir vannene ofte ødelagt/livløs.

Gjedden spiser alt annet, og er på ingen måte like god matfisk som ørreten. Enkelte grunneiere betaler dusør for gjedden som fanges fordi den er ødelegger levevillkårene for fisken i vannet. Gjedden i disse vannene blir heller ikke særlig stor, og siden den har enormt mange tynne bein blir det som å spise en tallerken med hår om de prøver å spises. Smakløst magert kjøtt med en svak aroma av mudder, og uendelig med hårtynne bein i de jeg har forsøkt å spise.

Så ja, de gamle ørretstammene med god matfisk er bedre enn gjedden som gjør vannene tilnærmet fisketomme, og bare en og annen smågjedde er igjen.

Spot on. På generell basis er jeg imidlertid mer positiv til gjedda enn deg, men følger deg tett i ressonomentet ditt forøvrig. Hva var det Monsen sa? "-når jeg får gjedde på kroken så takker jeg for maten. Når jeg får ørret så takker jeg for at jeg ikke må spise gjedde". 

Det sitatet oppsummerer edelfisk vs ufisk på en ganske adekvat og tilfredsstillende måte synes jeg.

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Så ja, de gamle ørretstammene med god matfisk er bedre enn gjedden som gjør vannene tilnærmet fisketomme, og bare en og annen smågjedde er igjen.

Jeg er helt enig i at det er tragisk å sette ut gjedde i ørretvann, men om det, for det biologiske mangfoldet, er noe mer tragisk å sette ut gjedde i ørrettvann enn fisk i fisketomme vann, det er jeg ikke så sikker på. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (7 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er tragisk å sette ut gjedde i ørretvann, men om det, for det biologiske mangfoldet, er noe mer tragisk å sette ut gjedde i ørrettvann enn fisk i fisketomme vann, det er jeg ikke så sikker på. 

Mange vann i Norge er fisketomme av hensyn til surhetsgrad. Disse vannene er ubrukelige rent fiskemessig og heller ikke truet av ørret"bærere" eller andre som ønsker å forflytte fisk. Her kan salamandere o.l boltre seg fritt. Vi har også ekstremt mange myrer i norsk fauna (med tilhørende og utilgjengelige vann) hvor en rekke arter kan formere seg og trives. De aktuelle vannene for utsetting av fisk er derfor få. 

Vi drenerer jo relativt få av nevnte myrer også. Jeg vil tro at disse utilgjengelige områdene fungerer godt som habitat for mangt og mye, deriblant klegg... fysj! 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (15 minutter siden):

Mange vann i Norge er fisketomme av hensyn til surhetsgrad. Disse vannene er ubrukelige rent fiskemessig og heller ikke truet av ørret"bærere" eller andre som ønsker å forflytte fisk. Her kan salamandere o.l boltre seg fritt. Vi har også ekstremt mange myrer i norsk fauna (med tilhørende og utilgjengelige vann) hvor en rekke arter kan formere seg og trives. De aktuelle vannene for utsetting av fisk er derfor få. 

Vi drenerer jo relativt få av nevnte myrer også. Jeg vil tro at disse utilgjengelige områdene fungerer godt som habitat for mangt og mye, deriblant klegg... fysj! 

Nå er det vel slik at lav pH ikke er noe særlig for amfibier heller, så det er vel heller dårlig strategi å basere seg på disse vannene til salamander. At et vann er fisketomt på grunn av sur nedbør er forøvrig ikke det samme som at det er naturlig fisketomt. Tenker det bør være nok av vann man kan kalke/restaurere og sette ut fisk i, om man ikke på død og liv skal bruke de hvor det aldri har vært fisk før. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Gjedden spiser alt annet, og er på ingen måte like god matfisk som ørreten.

Her snakker du nok først og fremst om norske matvaner. Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en helt annen innstilling til gjedde.

Jeg heller til at ørreten er mest utbredt i Norge (særlig på fjellet) fordi den er veldig enkel å spre. Man kan bære øyerogn i ei bøtte med vann dit man vil sette den ut (strengt forbudt) og det er en fisk som kan overleve av insekter og krepsdyr (før den blir over kiloen).

Gjedde er i utgangspunktet god matfisk, men den er rovfisk og derfor vil forurensing i biotopen akkumuleres raskere i gjedde enn i ørret under kiloen. Ørreter over en kg er derimot også rovfisk og ikke spesielt godt egnet til matfisk den heller, Gjedda vokser fort, så små gjedder er ikke like beheftet med forurensing fordi de ikke er gamle, men de er i motsetning til ørreten rovfisk også når de er små. Abbor er også en god fisk, men den er også rovfisk og vokser i tillegg som regel sent, så selv små abbor kan være gammel og forurenset.

Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Ta hensyn til potensielle salamandere på stedet liksom? Cmon! 

Å sette ut fisk i naturlig fisketomme vann kan totalt endre faunaen i det vannet (i tillegg til at det er strengt forbudt). Utsetting av ørret og annen fisk i naturlig fisketomme dammer har utradert mange bestander av storsalamander (nær truet på rødlista 2021 der utsetting av fisk er en av årsakene som listes opp). Utsetting av fisk er også svært ugunstig for småsalamander som er klasifisert som livskraftig i rødlista.

 

Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Dette med fiskeflytting er jeg heller ikke negativ til som konsept, men man bør virkelig bruke hodet.

Det er utallige eksempler fra hele verden hvor man "forsøkte å bruke hodet", men det viste seg at "hodet virket ikke". I stedet for å oppnå målet de hadde oppnådde de ofte det stikk motsatte eller lagde til og med et enda større problem enn de hadde i utgangspunktet. Det er faktisk en grunn til at det (egentlig ganske nylig) ble forbudt å spre fremmede arter (ikke stedsegne arter) i biotoper i Norge, og det var ikke fordi de som lagde disse lovene syntes det var artig å lage nye lover.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (21 minutter siden):

Nå er det vel slik at lav pH ikke er noe særlig for amfibier heller, så det er vel heller dårlig strategi å basere seg på disse vannene til salamander. At et vann er fisketomt på grunn av sur nedbør er forøvrig ikke det samme som at det er naturlig fisketomt. Tenker det bør være nok av vann man kan kalke/restaurere og sette ut fisk i, om man ikke på død og liv skal bruke de hvor det aldri har vært fisk før. 

Vet du noe om ph-nivå for amfibier? Jeg spør av ren nysgjerrighet. Dette kan jeg lite om. Dersom jeg skulle skyte fra hofta ville jeg anta at de har lavere trivselsph enn ørreten. Dette er "skudd fra hofta", men man finner da tross alt padder og rumpetroll i de minste og mest ufyselige dammer i naturen. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 minutter siden):

Her snakker du nok først og fremst om norske matvaner. Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en helt annen innstilling til gjedde.

Jeg heller til at ørreten er mest utbredt i Norge (særlig på fjellet) fordi den er veldig enkel å spre. Man kan bære øyerogn i ei bøtte med vann dit man vil sette den ut (strengt forbudt) og det er en fisk som kan overleve av insekter og krepsdyr (før den blir over kiloen).

Gjedde er i utgangspunktet god matfisk, men den er rovfisk og derfor vil forurensing i biotopen akkumuleres raskere i gjedde enn i ørret under kiloen. Ørreter over en kg er derimot også rovfisk og ikke spesielt godt egnet til matfisk den heller, Gjedda vokser fort, så små gjedder er ikke like beheftet med forurensing fordi de ikke er gamle, men de er i motsetning til ørreten rovfisk også når de er små. Abbor er også en god fisk, men den er også rovfisk og vokser i tillegg som regel sent, så selv små abbor kan være gammel og forurenset.

Å sette ut fisk i naturlig fisketomme vann kan totalt endre faunaen i det vannet (i tillegg til at det er strengt forbudt). Utsetting av ørret og annen fisk i naturlig fisketomme dammer har utradert mange bestander av storsalamander (nær truet på rødlista 2021 der utsetting av fisk er en av årsakene som listes opp). Utsetting av fisk er også svært ugunstig for småsalamander som er klasifisert som livskraftig i rødlista.

 

Det er utallige eksempler fra hele verden hvor man "forsøkte å bruke hodet", men det viste seg at "hodet virket ikke". I stedet for å oppnå målet de hadde oppnådde de ofte det stikk motsatte eller lagde til og med et enda større problem enn de hadde i utgangspunktet. Det er faktisk en grunn til at det (egentlig ganske nylig) ble forbudt å spre fremmede arter (ikke stedsegne arter) i biotoper i Norge, og det var ikke fordi de som lagde disse lovene syntes det var artig å lage nye lover.

;-)

Problemet med dette ressonomentet er at vi alltid har gjort dette. Det er jo som nevnt årsaken til at vi har ørret over hele landet. Den har blitt båret inn av forfedrene våre for lenge siden. Det har da godt helt fint, har det ikke? Årsakene til at amfibiene blir færre i antall er trolig sammensatt, men jeg tviler sterkt på at ørreten er noen betydelig aktør i dette regnestykket.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyways. La oss ihvertfall være enige om 2 ting i denne tråden. 1. Uavhengig av hva den enkelte måtte mene om utsetting av fisk så bør man respektere norsk lovgivning. Dette burde gjelde som prinsipp generelt. Loven er til av en grunn. 2. Forpesting av ørretvann med ugrassfisk er en styggedom. Det blir stadig lengre mellom gode ørretvann pga gjedde og abbor. Dette er til glede for noen svært få og sorg for alle oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (15 minutter siden):

Problemet med dette ressonomentet er at vi alltid har gjort dette. Det er jo som nevnt årsaken til at vi har ørret over hele landet. Den har blitt båret inn av forfedrene våre for lenge siden. Det har da godt helt fint, har det ikke? Årsakene til at amfibiene blir færre i antall er trolig sammensatt, men jeg tviler sterkt på at ørreten er noen betydelig aktør i dette regnestykket.

Hvis du setter ut fisk i et vann med salamander vil salamanderen dø ut. Det er fordi larvene ikke skjuler seg, men svømmer fritt omkring som et fristende bytte. De lager helle rikke gift som de voksne salamandrene gjør. Så resultatet blir at det skjer ingen nyrekrutering. Men det er også andre ting som utrydder salamander, blant annet gjennfylling av dammer. Men at fisk og salamander ikke går sammen er det ingen grunn til å tvile på, så er det salamander i vannet og du setter ut fisk, så har du utryddet salamanderen i det vannet.

Det at noe har gått fint er ikke ensbetydende med at det skjedde uten at biotopene ble betydelig endret. Du kan få en fin park om du planerer og sår gress på hardangervidda, og det er sikkert mange som ville sette stor pris på den flotte golfbanen man ville kunne få, men det ville være en katastrofe for miljøet. "Fint" er ikke et egnet begrep for å klassifisere natur og miljøpåvirkning. Her er det heller snakk om i hvilken grad man endrer miljøet, og med det påtrykket man har på miljøet i dag har man funnet ut at vi må bremse for å prøve å bevare artsmangfoldet. De fleste har vel fått med seg at vi lever i en tid der arter utryddes med rekordfart. Mange biologer snakker om den sjette masseutryddelsen, eller holocene extinction event. Den forrige var da dinosaurene døde ut. Det som særpreger den nåværende er at miljøet endres i stor skala og vanvittig fort.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (7 minutter siden):

Vet du noe om ph-nivå for amfibier? Jeg spør av ren nysgjerrighet. Dette kan jeg lite om. Dersom jeg skulle skyte fra hofta ville jeg anta at de har lavere trivselsph enn ørreten. Dette er "skudd fra hofta", men man finner da tross alt passer og rumpetroll i de minste og mest ufyselige dammer i naturen. 

Ikke et tema jeg kan kjempemye om, men finnes mye god litteratur ;)

Positive og negative sider ved kalking (amfibier og insekter) Dag Dolmen
Amfibier i Tinn (Fylkesmannen i Telemark)
Salamander i Sørøstre Skien - Skien kommune/ Fylkesmannen i Telemark
NINA - tiltakshåndbok for storsalamander

Fra sistnevnte publikasjon, under "det optimale storsalamnderhabitatet": "I skoglandskapet er dette ofte myrdammer eller små tjern med pH > 5,5-6.0. Er vannet for surt vil ikke forplantingen bli vellykket."
fra Amfibier i Tinn (lenke over) "Selv om liten salamander, frosk og padde kan yngle i vann ned til 4,4-4,6, fases artene raskt ut når vannet blir surere enn pH 5"

Ørret har 5 - 5,5 (sa google) ? 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (16 minutter siden):

Anyways. La oss ihvertfall være enige om 2 ting i denne tråden. 1. Uavhengig av hva den enkelte måtte mene om utsetting av fisk så bør man respektere norsk lovgivning. Dette burde gjelde som prinsipp generelt. Loven er til av en grunn. 2. Forpesting av ørretvann med ugrassfisk er en styggedom. Det blir stadig lengre mellom gode ørretvann pga gjedde og abbor. Dette er til glede for noen svært få og sorg for alle oss andre.

Her er vi helt enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing men hvor galt det kan gå med utsetting av abbor i Afrika. 

Sitat

 

Nilabbor er en stor ferskvannsfisk fra Afrika. Den kan bli nesten to meter lang, og 200 kg tung.

Denne fisken har alltid vært en ettertraktet matfisk. Både egypterne og romerne holdt arten i dammer. På 1950-tallet ble den innført til Victoriasjøen. Dette fikk katastrofale følger for den lokale fiskefaunaen. Nilabboren er en rovfisk, og har utryddet flere hundre arter av ciklider, som var endemiske for denne sjøen. Dette har blitt kalt den største masseutryddelsen av virveldyr i moderne tid.

Utsettingen av nilabbor har også hatt store følger for samfunnene rundt sjøen (Uganda, Tanzania, Kenya). En stor eksportindustri har utviklet seg; i 2003 ble det eksportert nilabbor til EU for 169 millioner euro. Fisken har blitt for dyr til at lokalbefolkningen kan spise den, og ujevn fordeling av inntektene har ført til sosial uro. Lasteflyene som frakter fisken til Europa, er ofte lastet med våpen på turen sørover, noe som bidrar til å forverre de mange krigene i nabolandene.

 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nilabbor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.