Gå til innhold
  • Bli medlem

Hastighet på bre


oleSvaren

Anbefalte innlegg

Annonse

Det tror jeg blir en umulig øvelse å lage en generell regel på. Oppå en stor bre vil du kunne ha samme fart som ellers i terreng, men i sprekkområder kan du risikere å måtte snu og ta lange omveier her og der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/2 vanliga hastighet om man vill komma hem igen!

Utan mer än dagstur säck hade jag 5-7 km/h med stavar på relativt lätt tur gissar 1-2 km/h högre med stavar om man anv dem rätt som extra frånskjut i steget.

Med stegjärn isyxa och rep blir det tyngre och mer besvärligt speciellt utan vana kan ju sätta stegjärn piggar i vader om man hastar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo av kompleksiteten av breen, om det er blåis, overgang blåis/snø eller snødekt - med eller uten taulagsvandring. Og så avhenger det av personen(e) - eneste å gjøre er å prøve seg frem, danne seg erfaring og finne ut hva som gjeller for en selv og gruppen man er på tur med.

På Blåis uten tau, går jeg stort sett like fort som ellers i fjellet, i tau er tempoet vesentlig lavere, da det som regel betyr at terrenget er mer komplekst å forserer (blåis). I snø går jeg saktere en uten snø, men som gruppe i tau, ikke så veldig mye saktere end uten tau på f.eks. en snøfonn.
Men hastigheten jeg kan bevege med med, betyr lite om andre i gruppen ikke beveger seg like fort - som i alle andre sammenhenger hvor man er en gruppe på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.