Gå til innhold
  • Bli medlem

Minst folk på hyttene for MASSIV i sensommer?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Gleder meg stort til å gå hele MASSIV alene i ett fra Sota til Haukeli, og tenkte gjøre det med liten og lett sekk uten telt og dermed sove på DNT-hyttene underveis.

Jeg er imidlertid ikke nevneverdig glad i å dele rom med fremmede, og kunne tenke meg et tidspunkt med minst mulig trøkk i fjellet. Har mulighet når som helst fra 2.august, men tenker kanskje det kan være lurt å vente til etter skolestart da det kanskje er mindre folk da?

Er det noen her som har noen erfaring med når det er minst mulig folk på hyttene så man kan ha et nogenlunde realistisk håp om å få et rom for seg selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheFlorux skrev (3 timer siden):

Hei,

Gleder meg stort til å gå hele MASSIV alene i ett fra Sota til Haukeli, og tenkte gjøre det med liten og lett sekk uten telt og dermed sove på DNT-hyttene underveis.

Jeg er imidlertid ikke nevneverdig glad i å dele rom med fremmede, og kunne tenke meg et tidspunkt med minst mulig trøkk i fjellet. Har mulighet når som helst fra 2.august, men tenker kanskje det kan være lurt å vente til etter skolestart da det kanskje er mindre folk da?

Er det noen her som har noen erfaring med når det er minst mulig folk på hyttene så man kan ha et nogenlunde realistisk håp om å få et rom for seg selv?

 

Lang rute, med mange hytter. Noen av de mer populær en andre. 

Tror du får det beste svaret som du sender en mail til de betjente hyttene og eventuelt til DNT sentralt. 

De sitter vel på noe grunnlag for å kunne si når det er størst trykk på hyttene, sånn i snitt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

Har snakket med både hyttene og DNT. La opp ruta så jeg har de minste, ubetjente hyttene midt i uken med forhåpentligvis minst folk. Selv om jeg jobber hardt med å få ned totalvekten har jeg likevel bevilget meg å ta med mine Bose QuietComfort på 103 gram i tilfellet jeg kommer på rom med en snorker. Totalvekt nede i ca 10kg ink glutenfri mat og førstehjelp. 

Dette blir bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (1 time siden):

Bose QuietComfort på 103 gram i tilfellet jeg kommer på rom med en snorker

Ellers kan jeg anbefale disse: https://www.apotera.no/sov-i-ro-orekuler-8-stk

Det er de beste øreproppene jeg noensinne har brukt. Jeg trenger ikke en gang hele esken. Et par holder i lang tid.

Jeg har prøvd mange slags ørepropper, men ingen er i nærheten av disse. Og vekta er 3,15 gram til sammen for to stykk. Sleng på ett gram for en ørliten plastpose til å ha dem i.

På den annen side: 100 gram spart er jo ikke allverden... Men hvordan er det å ligge med et par Bose på hodet?

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

På den annen side: 100 gram spart er jo ikke allverden... Men hvordan er det å ligge med et par Bose på hodet?

Det er bare en liten plugg i øret - de er helt fantastiske fordi de har noise cancelling, så snorking forsvinner f.eks helt. Har slitt en del med søvnen de siste årene, og disse har vært en del av redningen.

Se https://www.bose.no/nb_no/products/headphones/noise_masking_sleepbuds/noise-masking-sleepbuds-ii.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bild som man ser vad det är för öron proppar.

Om man åker natt tåg till fjällen kan de behövas men sist så hittade jag ej mina vid sov dags(ej plats i 6 p liten kupe att leta i ryggsäcken).

Jag har vanliga små Bilsom som är i Polyuretran de dämpar nog även normal snarkning sedan går det ju att stöta till den som snarkar så brukar de sluta utan att vakna.

Jag har hörselskydd mot ljud från större vattendrag i fjällen eller kraftigt regn på natten,men har man gått flera dagar med stor packning och lite längre sträckor så sover man så bra att man ej störs ens av en ev snarkande granne i tältet eller i grann tältet.

10 kg skulle vara en ´lagom´ packning men går i år från 33 kg till ca 20kg start vikt med tält och mat för 13d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Ellers kan jeg anbefale disse: https://www.apotera.no/sov-i-ro-orekuler-8-stk

Det er de beste øreproppene jeg noensinne har brukt. Jeg trenger ikke en gang hele esken. Et par holder i lang tid.

Jeg har prøvd mange slags ørepropper, men ingen er i nærheten av disse. Og vekta er 3,15 gram til sammen for to stykk. Sleng på ett gram for en ørliten plastpose til å ha dem i.

På den annen side: 100 gram spart er jo ikke allverden... Men hvordan er det å ligge med et par Bose på hodet?

Kan anbefales. Gjør dem tynne og stapp dem inn. Blir "farlig" stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (9 timer siden):

Hei,

Har snakket med både hyttene og DNT. La opp ruta så jeg har de minste, ubetjente hyttene midt i uken med forhåpentligvis minst folk. Selv om jeg jobber hardt med å få ned totalvekten har jeg likevel bevilget meg å ta med mine Bose QuietComfort på 103 gram i tilfellet jeg kommer på rom med en snorker. Totalvekt nede i ca 10kg ink glutenfri mat og førstehjelp. 

Dette blir bra!

Så når går startskuddet?

10 kg for hytte-til-hytte-sekk hørtes voksent ut, satser du på å bære all maten for turen selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (18 timer siden):

Så når går startskuddet?

10 kg for hytte-til-hytte-sekk hørtes voksent ut, satser du på å bære all maten for turen selv ?

Hei,

Planlegger å gå tidlig august. 

Sekken veier nå ca. 7.5kg. I tillegg kommer dessverre en liter vann. Trenger svært jevn væsketilførsel med noen medisiner jeg går på, og for å slippe å stoppe og drikke i hver eneste lille bekk er det bedre å ha litt vann i ryggen.  Se forøvrig egen post om massiv pakkeliste for hva som er med foreløpig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.