Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterbekledning uten miljøgifter. Hva finnes?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har et ønske om å ha et mer miljøbevisst friluftsliv. I den anledning ønsker jeg innspill på hvilke alternativer som finnes for ytterbekledning uten miljøgifter, som fortsatt fungerer bra. Ser blant annet at skalljakka mi som er ti år gammel begynner å synge på siste verset, så her blir det trolig et innkjøp snart, selv om målet er å gå lengst mulig med utstyret jeg allerede har før jeg kjøper nytt. 

Bukse, jakker, regntøy og anna turutstyr er aktuelt.

Med andre ord, hvilke alternativer finnes for oss friluftsfolk som ønsker å bruke utstyr som er minst mulig skadelig for miljøet. Kanskje vi kunne fått til ei liste, med bekledning fra topp til tå som viser til en hver tid de MEST miljøvennlige alternativene. 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes tråder om dette her på forumet fra før om man søker. Jeg har selv samme ønsker om å leve mer miljøvennlig. 

Det beste for miljøet er at vi alle bruker opp klærne. Utslipp av fluorforbindelser (PFAS) skjer i forbindelse med produksjonen av membranen. Klær som allerede er produsert forurenser derfor ikke. Bruktkjøp av klær med god membran kan derfor være et godt alternativ. Når et plagg er ferdig (membranen lekker på for mange steder) kan dette plagget klippes opp, og brukes til å lappe et annet plagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (32 minutter siden):

Når et plagg er ferdig (membranen lekker på for mange steder) 

Da er det også perfekte klær å bruke på skitur :) Fortsatt helt vindtett, godt nok vannavvisende mot fuktig snø og vinterforhold, man trenger ikke å være like bekrymret for stålkanter/stegjern, og veldig billig i innkjøp fra finn.no :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.