Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukse som kanskje ikke finnes


Fjellmaen

Anbefalte innlegg

Er glad i turbukser og ønsker nå en ny. Den nærmeste perfekte buksen for meg er foreløpig Lundhags Makke. Eneste jeg ikke liker er stretchpanelene på baken (tar inn kulde og fukt). Kunne også hatt litt tykkere stoff på knærne, men ellers ingenting å utsette på den. Har også en Fjällräven Keb som fyller disse behovene, men den er litt tung, for romslig rundt leggene og stretchpanelene rett under beltet "sagger" litt med tiden. G-1000 er ellers helt topp da jeg liker å sitte lenge rundt bålet uten å bekymre meg for gnist (syntetisk er uaktuelt). 

Buksen må ha:

 - God bevegelsesfrihet. Liker lange turer. 

 - God lufting 

 - Slitesterk. Spesielt baken, knærne og innsiden nede på buksen

 - Tåle bål noenlunde

 - Oppbevaringsmuligheter 

 - Smal rundt leggene 

Ser at jeg beskriver egentlig en Lundhags Makke uten stretch over hele baken. 

Finnes egentlig denne buksen? Hvordan er Fjällräven Vidda Pro? Tung som Keb kanskje? Noen erfaringer med det finske merket Sasta? Hva med Klattermusen? For vide og tunge de også kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg deler mange av dine vurderinger mhp turbukser. Har vurdert Makke flere ganger, men prøver å begrense meg litt fra å akkumulere for stor turgarderobe, så foreløpig har jeg ikke egen erfaring med den. Blant de jeg har erfaring med, så synes jeg at Revolution Race GP Pro rescue på mange måter er en forbedret Keb. Og Keb har stort sett fått ligge i skapet etter GP pro rescue kom i hus. Keb føles litt mer polert, så kanskje kvaliteten ligger ett hakk over på Keb (det gjenstår å se), men i alle fall i design, snitt og tekniske detaljer går i favør av GP pro rescue for min del. Og den er på tilbud nå.

https://www.revolutionrace.no/herre/bukser/friluftsbukser-turbukser/rvrc-gp-pro-rescue-pants-men?Color=9502

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smal rundt leggene er ikke beskrivelsen jeg ville gitt Fjällräven Vidda Pro hvertfall. Heller stikk motsatt, men det er nå faktisk derfor jeg har det som min favorittbukse. Er den vid rundt leggene er den mer luftig og gir mer bevegelsesfrihet, samt at jeg får buksa over skoen, ikke nedi eller langt oppå leggen. Har en Keb også, og for at den ikke skulle være for trang rundt leggene, og ellers, så måtte jeg opp en størrelse enn det jeg normalt bruker. Keb-serien har et mer tettsittende design enn feks Vidda Pro. Fjällräven oppgir vekt på buksene sine på hjemmesiden, så bare å sammenligne der.

Hva med å se på Vidda Pro Ventilated, den har glidelåser på siden av lårene for lufting, og litt stretchstoff i skrittet. Men passformen er ellers som Vidda Pro.

Man får kanskje ikke alle ønskene oppfylt, så noen av de må kanskje ofres..?!

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (11 timer siden):

Hvordan er Fjällräven Vidda Pro?

Er ikke så begeistret for lommene. Har man noe i den venstre lårlomma har innholdet det en tendens til å dunke i kneet når man går. Mangler ventilasjon som påpekt. Slitestyrken er det ikke noe å si på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Vidda Pro Ventilated. Den er litt smalere i form enn vanlig Vidda Pro. Men det er ikke mye og ikke smal rundt leggene. Den har lufting på sidene men det er ikke netting i luftingen desverre. 
Jeg er heller ikke noe fan av for mye stretch siden det blåser gjennom. på VP Ventilated er det kiler med stretch i skrittet men så lilte at det ikke har noen betydning annet enn litt bedre lufting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Klattermusen Gere 2.0 i fjor for å ha en turbukse til "alt". Den ser nesten ubrukt ut på tross av å ha vært med på stort sett alt av turer i fjor sommer. Det er nok en tyngre og mer solid bukse enn du kanskje ser etter, men luftingen er ok  (med netting) og den virker å være bortimot uslitelig. Jeg er i alle fall frelst :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (3 timer siden):

Har Vidda Pro Ventilated. Den er litt smalere i form enn vanlig Vidda Pro. Men det er ikke mye og ikke smal rundt leggene. Den har lufting på sidene men det er ikke netting i luftingen desverre. 
Jeg er heller ikke noe fan av for mye stretch siden det blåser gjennom. på VP Ventilated er det kiler med stretch i skrittet men så lilte at det ikke har noen betydning annet enn litt bedre lufting.

 

Likte godt lommen til kniv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kombinasjonen knickers og gamasjer?

Jeg har selv Amundsen Skauen knickers og gamasjer og er fornøyd med det.

  • Bevegelig; check
    • I og med at den festes under kneet sitter alltid tilpasningen i kneet i buksen på riktig sted. Vet ikke om det betyr noe for deg, men for oss som er litt korte i lortfallet er det topp
  • God lufting; check
    • Bare å dra ned gamasjene hvis det blir varmt, evt ta dem av. Jeg bruker komboen ofte uten lange strømper, da oppleves det mer som en bukse, som lett konverteres til noe luftigere.
  • Slitesterk; check tror jeg, har i alle fall ikke hatt noen problemer foreløpig.
    • Hvis slitasje på innsiden av benet er et problem er det jo faktisk også mulig å bare skifte gamasjene når de er utslitt hvis resten holder bra.
  • Tåle bål; check tror jeg
    • Den er laget av bomull, så den bør jo tåle det, det er i alle fall et selling point
  • Oppbevaringsmuligheter; check -ish
    • Avhenger av hvor mye du trenger. Det er både stikklommer og lårlommer, men lårlommene er ikke veldig store. Har også en Gere 2.0 og det er åpenbart MYE mer plass i lommene der.
  • Smal rundt leggene; Nei, det vil jeg ikke påstå
    • Gamasjene er ganske vide, men jeg har aldri opplevd det som noe problem. De er jo festet til, og under skoen, så de flagrer ikke.

Andre positive ting:

  • Amundsen sitt festesystem mellom knickers og gamasje er faktisk veldig lurt. Gamasjen sklir ikke ned er en ting, og man trenger ikke å ha en stram strikk under kneet. Det siste betyr at man kan ha en lufteventil midt på benet.
  • Hvis man har blitt gjørmete på leggene kan man bare ta av sko og gamasjer og slenge seg på sofaen. Trenger ikke bytte bukse før man lener seg tilbake og åpner en øl :-D

Negativt

  • Litt mer tidkrevende å kle på seg, men ikke så mye
  • Spesifikt på denne modellen: Pris og stoff.
    • Den er helt latterlig dyr, som i gore-tex-dyr. Det er vist noe nano-trelags-greier som jeg ikke helt har skjønt, men jeg synes ikke det er noe vesentlig bedre vanntetthet enn feks G-1000. Vindtettheten er bra, men det er også et godt bomull- eller bomull/polyesterstoff. Det er også stivere (tror jeg) og bråker kanskje litt mer enn G-1000 eller tilsvarende. Puster ikke noe bedre enn G-1000, heller dårligere, men det er ikke noe stort problem iom at det er en knickers med medfølgende god lufting.
    • Jeg mener altså at det hadde vært et vesentlig bedre produkt hvis den hadde vært laget i G-1000 eller tilsvarende, da hadde den også kunnet koste halvparten eller så. 
    • Nå som jeg har den, og er fornøyd så vil jeg påstå at jeg hadde kjøpt den samme knickersen til to tredjedeler av prisen hvis den hadde vært laget i en fornuftig bomull/polyester-blanding.

I sum er jeg altså veldig fornøyd med knickers/gamasje-komboen.
Litt usikker på om jeg vil anbefale akkurat den knickersen med tanke på prisen, men løsningen på festet til gamasje er virkelig lurt og jeg liker den både snitt og lommer og det meste. Egentlig veldig irriterende at de har valgt et "trelags- nanostoff" som sikkert drar opp prisen noe voldsomt og virker litt tøysete, da den ellers er veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøygen skrev (2 timer siden):

Hva med kombinasjonen knickers og gamasjer?

Jeg har selv Amundsen Skauen knickers og gamasjer og er fornøyd med det.

  • Bevegelig; check
    • I og med at den festes under kneet sitter alltid tilpasningen i kneet i buksen på riktig sted. Vet ikke om det betyr noe for deg, men for oss som er litt korte i lortfallet er det topp
  • God lufting; check
    • Bare å dra ned gamasjene hvis det blir varmt, evt ta dem av. Jeg bruker komboen ofte uten lange strømper, da oppleves det mer som en bukse, som lett konverteres til noe luftigere.
  • Slitesterk; check tror jeg, har i alle fall ikke hatt noen problemer foreløpig.
    • Hvis slitasje på innsiden av benet er et problem er det jo faktisk også mulig å bare skifte gamasjene når de er utslitt hvis resten holder bra.
  • Tåle bål; check tror jeg
    • Den er laget av bomull, så den bør jo tåle det, det er i alle fall et selling point
  • Oppbevaringsmuligheter; check -ish
    • Avhenger av hvor mye du trenger. Det er både stikklommer og lårlommer, men lårlommene er ikke veldig store. Har også en Gere 2.0 og det er åpenbart MYE mer plass i lommene der.
  • Smal rundt leggene; Nei, det vil jeg ikke påstå
    • Gamasjene er ganske vide, men jeg har aldri opplevd det som noe problem. De er jo festet til, og under skoen, så de flagrer ikke.

Andre positive ting:

  • Amundsen sitt festesystem mellom knickers og gamasje er faktisk veldig lurt. Gamasjen sklir ikke ned er en ting, og man trenger ikke å ha en stram strikk under kneet. Det siste betyr at man kan ha en lufteventil midt på benet.
  • Hvis man har blitt gjørmete på leggene kan man bare ta av sko og gamasjer og slenge seg på sofaen. Trenger ikke bytte bukse før man lener seg tilbake og åpner en øl :-D

Negativt

  • Litt mer tidkrevende å kle på seg, men ikke så mye
  • Spesifikt på denne modellen: Pris og stoff.
    • Den er helt latterlig dyr, som i gore-tex-dyr. Det er vist noe nano-trelags-greier som jeg ikke helt har skjønt, men jeg synes ikke det er noe vesentlig bedre vanntetthet enn feks G-1000. Vindtettheten er bra, men det er også et godt bomull- eller bomull/polyesterstoff. Det er også stivere (tror jeg) og bråker kanskje litt mer enn G-1000 eller tilsvarende. Puster ikke noe bedre enn G-1000, heller dårligere, men det er ikke noe stort problem iom at det er en knickers med medfølgende god lufting.
    • Jeg mener altså at det hadde vært et vesentlig bedre produkt hvis den hadde vært laget i G-1000 eller tilsvarende, da hadde den også kunnet koste halvparten eller så. 
    • Nå som jeg har den, og er fornøyd så vil jeg påstå at jeg hadde kjøpt den samme knickersen til to tredjedeler av prisen hvis den hadde vært laget i en fornuftig bomull/polyester-blanding.

I sum er jeg altså veldig fornøyd med knickers/gamasje-komboen.
Litt usikker på om jeg vil anbefale akkurat den knickersen med tanke på prisen, men løsningen på festet til gamasje er virkelig lurt og jeg liker den både snitt og lommer og det meste. Egentlig veldig irriterende at de har valgt et "trelags- nanostoff" som sikkert drar opp prisen noe voldsomt og virker litt tøysete, da den ellers er veldig fin.

Absolutt noe jeg må sjekke ut 🤩 Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.