Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger man ikke liggeunderlag når man har underquilt?


guro_no

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny  på å sove ute i hengekøye.

Etter å ha fått ødelagt et par netter pga at jeg låg å frøs, kjøpte jeg en underquilt ( Onewind).

Jeg har også investert i en god sovepose og reinskinn, og nå fryser jeg ikke lengre.

Men etter hvert som jeg har lest her inne og andre steder, ser det ut for at de fleste kutter ut liggeunderlaget når de bruker underquilt?

Jeg har brukt begge deler, men nå lurer jeg på om det kanskje er best å bare bruke underquilt?

Liker veldig godt følelsen av å ligge i en kokong, og den blir kanskje forsterket uten liggeunderlag i køya? 

Men er litt redd for at det skal bli kaldere da.

Håper noen har erfaring og vil dele denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting til jeg kom til å tenke på , er det ingenting imellom deg og hengekøyen? 

(annet enn klærne du evt har på)

Vil ikke selve hengekøyestoffet oppleves som kjølig?

Tenker å prøve tipset om å bruke soveposen som dyne, i mangel av overquilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett - det er ingenting mellom deg og køya. Når det er sagt har du jo et hav av muligheter. Personlig bruker jeg ofte lakenpose. Jeg hater pyjamas (blir så klam). Andre bruker pyjamas, andre igjen ullundertøy. 

Jeg bruker overquilt, og med lakenpose regulerer jeg varmen godt når quilten bare kan dyttes i fotenden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare sovepose og underdyne (aka underquilt) med mindre det er veldig kaldt (minusgrader). Jeg har da et trekk utenpå køya så køyebunnen på en måte blir dobbel og legger så litt isolasjon mellom disse to lagene. Underdyna henger under der igjen. Jeg har ikke prøvd å ligge rett på køya med soveposen som dyne, men kan ikke helt skjønne hvorfor det ikke skulle gå bra. En liten test vil vise det. Det eneste jeg kan tenke meg er at det kanskje kan bli litt klamt og føles litt hardt, men vet ikke. Kanskje man bør ha på seg noe tynt undertøy.

Liggeunderlag i køya synes jeg er noe ordentlig herk. Jeg sklir rundt og får det aldri til å ligge riktig gjennom natta. Men så liker jeg å snu meg litt fram og tilbake i løpet av natta (tror jeg). Ligger man helt stille i samme stilling er det sikkert helt greit.

En feil som er lett å gjøre med underdyne er å la den henge for slakt under køya. Den skal ligge inntil køya hele veien uten å stramme, altså uten (eller med minst mulig) luft mellom køya og underdyna. I tillegg er det viktig å snøre igjen i hver ende slik at ikke varme siver ut, men bare akkurat passe stramt slik at dyna ligger inntil køya i endene. En annen ting er hvor stramt man henger køya og hvordan man ligger i køya. De fleste foretrekker å ligge på skrå i ei køye som henger ganske slakt. En tommelfingerregel pleier å være at hvis du griper midten av køyebunnen og strammer nedover skal opphengstauene peke 30 grader nedover fra horisontalen (30 grader har du når tauet er 0,5 meter under horisontalen når du er 1 meter vekk fra treet). Det gjør at man unngår bananstillingen. Det ligger mye info på YT om hvordan forskjellige folk gjør dette. Et annet triks er å henge fotenden av køya ørlite høyere enn hodeenden hvis man føler at man sklir mot midten av køya hele tiden. Men her er vi forskjellige. Du liker for eksempel kokong-følelsen, andre hater den. Jeg synes det er helt fint, men liker å kunne snu meg litt fra side til side, så en gylden middelvei kanskje.👍

Hengekøye krever litt tilvenning, men det gjør jammen å ligge på bakken også - rekk opp hånda den som aldri har frosset og/eller blitt støl i kroppen ett eller annet sted når de har ligget i sovepose på bakken 😁. Man må finne ut hva som duger for en selv gjennom prøving og feiling, men gode tips fra andre som har prøvd er fint å ta med seg på denne veien.

Hengekøye er utrolig praktisk og utkonkurerer lett telt på en del områder. For eksempel trenger man aldri å bekymre seg om bakken er hard eller kuppert. Og man vipper bare beina ut av køya for å ha en fin hengestol å sitte i når man nyter morgenkaffen. Står kokeapparatet klart på bakken kan man bare lene seg ut og sette over kaffevannet og så lene seg inn igjen i køya og la kaffevannet koke mens man gnir søvnen ut av øynene og funderer litt til over sånne ting man pleier å funere over i morgendøsen.

Ønsker deg mange fine turer med hengekøya di!

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, både lange og lengre :-D jeg har en hennessy hammock a-zip, så den er jo god plass til å røre seg i. Må si jeg ble litt glad når jeg skjønte at liggeunderlag kanskje var unødvendig,  syns det er veldig styr og det ligger aldri sånn det skal. 

Gleder meg til å prøve uten!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennessy er bra greier. Jeg har to jeg er veldig fornøyd med, Explorer Deluxe Zip og Jungle Safari Zip. Den mest brukte er explorer'n, sovepose oppi og underdyne under. Der ligger jeg mest beskyttet mot vind, som i en kokong som du sier. Den andre føles mer åpen og videre.

Hmmm...kanskje jeg må henge meg opp ute i natt!

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Hammock Gear Economy Incubator som skal holde fint ned til -17C. Er det varmt kan jeg åpne bafflene langs endene og evt la være å ha den helt oppe/inntil køya. 

https://hammockgear.com/economy-incubator-custom/

 

Her er Shug, hammock-ninja, som viser hvordan bruke en underquilt som kan brukes som mal for de fleste underquilter. Husk "I got to have it pressed up against me!": 

 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

guro_no skrev (På 22.5.2022 den 21.01):

Har du anledning så gjør det👍😁 

Og har du bilde av opphenget, del gjerne😇

Her er bildene @guro_no Det ble ikke tur den natta, men natta etter (altså i natt). Ikke langt av gårde da, siden jeg er så heldig at jeg bor like ved skogen og kan sykle ei lysløype til nærmeste fiskevann. Ble ikke noen fisk da, men nydelig morgenbad i tjernet (15 °C). Og så hørte jeg natteravn og på morgenen så jeg to musvåker, antakelig et par siden de lekte og stupte rundt hverandre. En fin tur med andre ord. Og nå prøvde jeg å ligge rett på køya med dyne over og under (også kalt "over quilt" og "under quilt" på nynorsk). Det gikk helt fint.

IMG_20220524_081442_DxO_1024.jpg.7b888e221c95f49abe31049ef5993742.jpg
Hennessy Explorer Delux med Hammock Gear Incubator underdyne + beskyttelsesduk
 

 

IMG_20220524_081537_DxO_1024.jpg.77457c191b3f784b801cd9a602f26236.jpg
Her er det ut som at dyna henger veldig slapt, men jeg har en tynn beskyttelsesduk under dyna igjen. Det er den som henger ned. Den skjermer også for at vind skal blåse igjennom dyna slik at det blir kaldt. I tillegg vil det være sånn at når man legger seg i køya vil dette stramme seg til en god del.

 

IMG_20220524_081649_DxO_1024.jpg.b0bcd237bbe7ea8cad3076a643c43d0e.jpg
Det var litt utrygt for regn, så jeg satte like godt opp en presenning for å oppbevare bagasje og meg selv. Det er også veldig praktisk om man må pakke sammen i regnvær.

 

IMG_20220524_092559_DxO_1024.jpg.fc4f26559e6cc60d31cbf8677e5f5d9c.jpg
Der borte svømmer det mye fisk, og i morges vaket det ei diger hyse utfor berget lengst der borte (meg).

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Så idyllisk!  Tusen takk for flotte bilder og god forklaring👍

Det var lurt med den presenningen, er jo ofte utrygt for regn på Vestlandet, så det kan være veldig nyttig😁

Til helgen skal jeg endelig ut på hengekøytur igjen, og da skal jeg prøve å sove sånn.

 

Hva heter den tynne duken du bruker ytterst?

 

Tusen takk 🤩🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guro_no skrev (1 time siden):

Hva heter den tynne duken du bruker ytterst?

Det er denne her: https://hammockgear.com/underquilt-protector/

En ting jeg vil anbefale til Hennessyen din er denne her i størrelse XL: https://hennessyhammock.com/products/ridgeline-mesh-pocket Jeg har en sånn i hver ende. Den henger på mønesnora (borrelåsfeste) og festes i tillegg i ei løkke som finnes innvendig i endene av hengekøya. Jeg tar den aldri av, lar den bare henge der når jeg pakker sammen køya. Jeg pleier blant annet å stappe klærne jeg har på meg inn i disse når jeg skal legge meg. Jeg vet ikke om du får tak i de i Norge. Jeg har handlet direkte fra hennessyhammock.com uten problemer (husk bare at moms kommmer i tillegg, du ganger oppgitt pris med 1,25 og slenger på et par hundre kroner i fortollingsgebyr som tolletaten skal ha for å gjøre jobben).

En annen ting som jeg også har blitt helt avhengig av er snake-skinns: https://hennessyhammock.com/products/snakeskins Hvis det ikke fulgte med køya vil jeg anbefale disse også (du trenger en pakke som da inneholder 2 stk, en for hver ende). De gjør jobben med å rigge køya opp og ned veldig enkel (se videoen på siden der). I tillegg beskytter den mot at regnvann finner veien ned langs opphengstauet og inn i køya (finnes andre triks for det også da). Jeg bruker sånne på presenninger også, blant annet den presenningen du ser på det ene bildet, krøllet sammen helt oppe til høyre like ved treet den røde snora er festet i.

Hvilken av Hennessyene er det du har? (her vises alle: https://hennessyhammock.com/collections/hammocks)

Når det gjelder presenning hender det at jeg setter denne eller en enda større en over hele høya så jeg får en tørr fin plass rundt køya i stedet for et sted ved siden av som her. Taket i køya beholder jeg på allikevel. Bare plunder å skulle fjerne det bare fordi det er et tak til over. Dessuten pleier jeg å dra køyetaket nokså langt ned på sidene hvis det er vind for å få det lunt i køya.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! De lommene til å feste i mønesnora såg veldig praktisk ut. 

Jeg har snakeskin, kjempepraktisk å henge opp og pakke ned med dem🤩

Jeg har denne køya:

https://www.fjellsport.no/hennessy-hammock-expedition-asym-zip.html?q=Hennessy Hammock Hengekøye Expedition Zip

 

Er godt fornøyd,  men nå har jeg backet en Haven safari, og er veldig spent på hvordan den er. Tror den kommer i juni en gang. 

 

Tusen takk for at du tar deg tid til å dele nyttige tips og erfaringer!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov ute i natt og fikk prøvd å bare bruke underquilt. Var veldig spent og litt redd for å fryse,  så jeg la meg inni soveposen igår kveld. Sov veldig godt og etter å ha vært oppe en liten tur kl 06, tok jeg sjansen og brukte sovepose som dyne. 

Og wow!  Underquilten varmet virkelig, og det var skikkelig godt å ligge på den.  Var tungt å komme seg utav køya i dag altså!

For en lettelse det var å slippe liggeunderlaget som aldri lå der det skulle uansett🙌

 

Takk nok en gang for deling av tips og erfaringer!

 

Snapchat-63519257.thumb.jpg.52d85cbc421016f17fc0a22437aa6a45.jpgSnapchat-63519257.thumb.jpg.52d85cbc421016f17fc0a22437aa6a45.jpgSnapchat-63519257.thumb.jpg.52d85cbc421016f17fc0a22437aa6a45.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.