Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynner Helsport å prise seg ut av markedet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (3 minutter siden):

Kjenner meg litt igjen der ja. Man må jo leve rimelig nøkternt i hverdagen hvis man skal får råd til alt nødvendig turutstyr, så som 3-4 telttyper tilpasset forskjellig antall personer, en sovepose pr telt, 2-3 hengekøyer, bekledning tilpasset hver grad på gradestokken, kokeaparat som er tilpasset måltidet man skal lage, og selvsagt separat utstyr for høst, vinter, vår og sommer og for hver type drivstoff, alt i titan selvsagt, en kjele pr mengde suppe man skal koke, sko for flat terreng uten steiner, sko for bratt terreng med tørre steiner, sko for bratt terreng med våte steiner, sko for vei, sko for tørt terreng, innesko for teltbruk, overtreksstøvler for vinterbruk, liggeunderlag for sommer, ditto for vinter, vår og høst, ekstra underlag under liggeunderlaget, plugger for snø, plugger for sand, plugger for jord, "footprint" for teltet, tarp for forskjellige værtyper og antall personer...og ikke minst lager for å lagre alt turutstyret.

6000 kr var en pen slump penger på 70-tallet. Som nyutdannet ingeniør i 1982 fikk jeg 7289 kroner og 60 øre i brutto månedslønn.

Hehe. Kjenner meg igjen på mye fra den lista ja :-), og så kan man for min del plusse på en god mengde fiskeutstyr.
Man får trøste seg med at man er godt rustet til å overleve i skog og mark når zombieapokalypsen kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Beron skrev (Akkurat nå):

Hehe. Kjenner meg igjen på mye fra den lista ja :-), og så kan man for min del plusse på en god mengde fiskeutstyr.
Man får trøste seg med at man er godt rustet til å overleve i skog og mark når zombieapokalypsen kommer.

Fiskeutstyret ligger underst, så jeg får ikke tak i det. Zombiene er et forholdsvis lite og håndterbart problem i forhold til rasfaren i turutstyrsboden som jeg lever med til daglig. Jeg får kanskje skaffe meg en skredsøker og søkestenger så hun jeg bor sammen med kan pirke meg ut igjen om jeg en dag skulle blir søkk borte der inne...i mellomtiden får jeg være nøye med å si i fra hvor hvilken hylle jeg planlegger å ta meg fram til...

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Spørsmålet er vel ikke om 10 000 er mye for et telt, men om Helsport er godt priset opp mot konkurrentene.

Jeg vil si Helsport er høyt priset. Telt med tilsvarende priser fra MSR/Hilleberg er vesentlig lavere, og de er vesentlig lettere med samme bruksområde. Om Helsport har bedre kvalitet skal jeg ikke si noe om, men vekt er de dårlige på.

 

Når det gjelder generelt prisnivå på telt vil jeg si at de billigere teltene har blitt bedre, mens de dyre relativt sett har holdt seg stabilt. Jeg betalte 7 000 for MSR Carbon Reflex2  i 2007, og det bruker jeg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at Helsport slengte på noen nuller for å posisjonere seg i premium segmentet, mens de tidligere var posisjonert som mye for pengene. Det kan bli problematisk dersom man ikke opplever økt kvalitet eller penere design. Det blir da relativt sett mer lukrativt å kjøpe f.eks Hilleberg som har mye psykologisk kvalitet / merkeverdi ved seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Franke skrev (På 28.6.2022 den 12.47):

Slik jeg ser det, så tror vi skal forvente en real strategi endring for deres produkt serie snart. Tror mye kommer til å endres, og at de kommer til å pushe på mye mer xtrem serien enn tidligere.

Jeg tror også at jeg kommer til å holde på «av på neste holdeplass» for helsport innkjøp her i hjemmet. Til og med vanlige teltplugger har fått navnet xtrem… 

Skal jeg absolutt ha noe i 10.000 ++, ja da tror jeg Barents skal få de kronene. 

 

Hei. Hvor produserer Barents Outdoor sine telt? Har også vurdert telt fra Barents, men de utrolig nitriste valg av farger har gjort at jeg har styrt unna. De har egentlig ikke bringt noe nytt "tilbords" sånn teknisk heller, og det er litt skuffende av en ny produsent som ønsker å legge noen konkurrenter (konkurrent) bak seg. + for service og kvalitet virker dog ryktene å være.

Skulle få modifisert et telt her rett før sommeren og kom i kontakt med en lokal skredder. Han hadde jobbet som skredder i et land der de produserte telt, og kunne fortelle meg den reelle prisen på mitt telt, samt andre produsenters telt. Mange av teltene vi kjenner til koster under 1500kr å produsere. Mitt telt vurderte han til en pris på ca. 700kr. Fikk også informasjon om produksjonslinjene, hvordan det foregikk osv. At man betaler for merkevaren er det liten tvil om.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (30 minutter siden):

Hei. Hvor produserer Barents Outdoor sine telt? Har også vurdert telt fra Barents, men de utrolig nitriste valg av farger har gjort at jeg har styrt unna. De har egentlig ikke bringt noe nytt "tilbords" sånn teknisk heller, og det er litt skuffende av en ny produsent som ønsker å legge noen konkurrenter (konkurrent) bak seg. + for service og kvalitet virker dog ryktene å være.

Skulle få modifisert et telt her rett før sommeren og kom i kontakt med en lokal skredder. Han hadde jobbet som skredder i et land der de produserte telt, og kunne fortelle meg den reelle prisen på mitt telt, samt andre produsenters telt. Mange av teltene vi kjenner til koster under 1500kr å produsere. Mitt telt vurderte han til en pris på ca. 700kr. Fikk også informasjon om produksjonslinjene, hvordan det foregikk osv. At man betaler for merkevaren er det liten tvil om.

Så vidt meg bekjent, produseres disse i Asia. Skulle jeg gjettet så ville jeg tippet at de produseres på et sted ikke så langt unna Helsport 😅 like greit å bruke en produsent man allerede kjenner godt. 
 

ellers enig at de bringer lite nytt til markedet, og  sitter med samme tanker som deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barents ER de som var i Helsport. 
Ligger et sted her på forumet om det.

Jeg selv synes de ser interessante ut jeg da. Tilføre noe nytt; hva skulle det da være?  Jeg kommer ikke på noe. Å jeg vil nok bruke mine neste kronasjer på de, da det blir litt for sakens kjerne at man setter en fot ned for de opprinnelige fra Helsport, ser man hele saken ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Barents ER de som var i Helsport. 
Ligger et sted her på forumet om det.

Jeg selv synes de ser interessante ut jeg da. Tilføre noe nytt; hva skulle det da være?  Jeg kommer ikke på noe. Å jeg vil nok bruke mine neste kronasjer på de, da det blir litt for sakens kjerne at man setter en fot ned for de opprinnelige fra Helsport, ser man hele saken ut.

Sikkert mange nyttige funksjoner som kunne vært interessant. Deriblant mulighet til å gjøre om fra 3 sesong til 4 sesong, mulighet for å tåle mer/mindre vind. (vektrelevans). 

Mulighet til å feste tarp til er kjekt  (vet man kan improvisere men skreddersydd løsning er best). 

 

Det perfekte telt som passer alle årstider finnes fortsatt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (6 minutter siden):

Sikkert mange nyttige funksjoner som kunne vært interessant. Deriblant mulighet til å gjøre om fra 3 sesong til 4 sesong, mulighet for å tåle mer/mindre vind. (vektrelevans). 

Mulighet til å feste tarp til er kjekt  (vet man kan improvisere men skreddersydd løsning er best). 

 

Det perfekte telt som passer alle årstider finnes fortsatt ikke. 

Helt enig.

Jeg savner telt med større fleksibilitet mtp bruk og forhold. Blir fort mange telt om man skal ha et optimalt telt til hvert bruk. Kuppeltelt er knall på fine dager, men bruker tunneltaket med større fortelt ved vått vær - for å ta ett eksempel på ting jeg savner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (2 timer siden):

Så vidt meg bekjent, produseres disse i Asia. Skulle jeg gjettet så ville jeg tippet at de produseres på et sted ikke så langt unna Helsport 😅 like greit å bruke en produsent man allerede kjenner godt. 
 

https://barentsoutdoor.no/om-oss/
 

Jeg tolker det som at de produseres i Norge.

Hvor har du det fra at de produserer i Asia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

https://barentsoutdoor.no/om-oss/
 

Jeg tolker det som at de produseres i Norge.

Hvor har du det fra at de produserer i Asia?

Står vel ikke at de produsenter telt der nå? 
Så vidt jeg har fått med meg produserer de tarpene in house og pakkposene til plugger osv. soveposene er jeg ikke sikker på hvor de produserer. Er kommet en ny lov om åpenhet rundt produksjon, så er sikkert mulig å finne ut dersom man ønsker å spørre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (2 minutter siden):

Står vel ikke at de produsenter telt der nå?

 

Det er Helsport sine produksjonslokaler de har etablert seg i, det er de som sydde Helsport telt som jobber der, det er der de reparerer skader på Barents-telt, så da er det vel naturlig å anta at teltene også produseres der?

Men alt er mulig..


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

 

Det er Helsport sine produksjonslokaler de har etablert seg i, det er de som sydde Helsport telt som jobber der, det er der de reparerer skader på Barents-telt, så da er det vel naturlig å anta at teltene også produseres der?

Men alt er mulig..


 

Er vel en god stund siden helsport sluttet å produsere teltene i Norge, men er riktig at de har hatt en avdeling for reparasjon på Melhus. 
jeg vet med sikkerhet at de ikke produserer teltene i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (4 timer siden):

Barents ER de som var i Helsport. 
Ligger et sted her på forumet om det.

Jeg selv synes de ser interessante ut jeg da. Tilføre noe nytt; hva skulle det da være?  Jeg kommer ikke på noe. Å jeg vil nok bruke mine neste kronasjer på de, da det blir litt for sakens kjerne at man setter en fot ned for de opprinnelige fra Helsport, ser man hele saken ut.

At du ikke kommer noe, betyr ikke at flere av oss har ideer om nyvinninger og produktutvikling. Ikke bare det, men de mangler også ideer i forhold til å utvide/skape større bredde/brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (51 minutter siden):

At du ikke kommer noe, betyr ikke at flere av oss har ideer om nyvinninger og produktutvikling. Ikke bare det, men de mangler også ideer i forhold til å utvide/skape større bredde/brukere.

Nei jeg har ikke hatt noe behov for noe nytenkning her, men det ble nevnt etter at en modul for å montere på tarp. Det kunne jo vært smart👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsnoob skrev (4 timer siden):

Sikkert mange nyttige funksjoner som kunne vært interessant. Deriblant mulighet til å gjøre om fra 3 sesong til 4 sesong, mulighet for å tåle mer/mindre vind. (vektrelevans). 

Mulighet til å feste tarp til er kjekt  (vet man kan improvisere men skreddersydd løsning er best). 

 

Det perfekte telt som passer alle årstider finnes fortsatt ikke. 

Du bør sende inn det med tarpen til de👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg ser det er flere her som diskuterer pris på teltutstyr, kvalitet og ulike telt-produsenter. A-magasinet jobber med en sak om sirkulær økonomi/«ta-vare-på-økonomi».

Vi vil gjerne komme i kontakt med noen som planlegger å få utført reparasjon eller modifikasjoner på teltet sitt. Hvor hovedmotivasjonen er å spare penger gjennom å unngå å kjøpe nytt utstyr, men også for å bruke det samme utstyret over lang tid. 

Det kan for eksempel være hos Barents Outdoor. Vi vil også gjerne snakke med folk som tenker å kjøpe brukte telt av Barents. Av dem direkte eller hos XXL, som en del av UT-igjen-samarbeidet. 

Send meg gjerne en melding her inne, eller kontakt meg på mail: [email protected]

Hilsen Martha Monasdatter Lynne 
Praktikant hos A-magasinet, Aftenposten 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se om det lønner seg å reparere eller modifisere. Alfa har sko som skal vare evig og inn til service. Vet ikke helt hvordan det gikk men skoene var dyre i innkjøp og i tillegg ville reparasjonene koste ekstra. Tror skoene kostet 6-7000 og reparasjon ca 2000. Da blir det 9000 mot siste alfa fjellsko sko på tilbud hos xxl for 999. Hvordan miljøet skal tjene på at jeg kjøper sko med rep til 9000 nok sliter jeg med å forstå. Man må tjene disse 9000 på noe før du kan bruke 9000. Hva dette noe er trenger ikke være miljøvennlig uansett hvor miljøvennlig skoene er. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.