Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynner Helsport å prise seg ut av markedet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Annonse
Marius Engelsen skrev (43 minutter siden):

Samtidig synes jeg litt synd på de som virkelig er interessert i friluftliv og ikke har allverdens økonomi. Det blir en skikkelig dyr inngangsbillett for dem, og da ender de gjerne opp med å kjøpe «billige kinatelt» som ikke varer. Det er heller ikke bra for miljøet.

Enig i at inngangsbilletten blir i overkant høy for veldig mange. De som er i startgropa har jo kanskje også i gjennomsnitt den mest anstrengte økonomien. Men det er også mulig å leie telt (og annet utstyr) på finn.no, så mulighetene er der så sant man ikke har bestemt seg for at man ikke kan dra på tur fordi det bare er mulig hvis man eier utstyret som også bør være, om ikke akkurat øverst, så i hvert fall nokså høyt oppe i hyllene.

Veldig enig i at det er bra å tenke miljø og skaffe ting som varer. Og jeg har litt tro på at delingsøkonomi er en vei å gå for å bevare planeten. Heldigvis ser det ut til at den yngre garde er mer innstilt på å få akkurat det til enn sånne avdanka gamle bakstreverske og angstbitende herremenn som meg...

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Enig i at inngangsbilletten blir i overkant høy for veldig mange. De som er i startgropa har jo kanskje også i gjennomsnitt den mest anstrengte økonomien. Men det er også mulig å leie telt (og annet utstyr) på finn.no, så mulighetene er der så sant man ikke har bestemt seg for at man ikke kan dra på tur fordi det bare er mulig hvis man eier utstyret som også bør være, om ikke akkurat øverst, så i hvert fall nokså høyt oppe i hyllene.

Veldig enig i at det er bra å tenke miljø og skaffe ting som varer. Og jeg har litt tro på at delingsøkonomi er en vei å gå for å bevare planeten. Heldigvis ser det ut til at den yngre garde er mer innstilt på å få akkurat det til enn sånne avdanka gamle bakstreverske og angstbitende herremenn som meg...

;-)

Og gratis på BUA og lignende kommunale tiltak . sjekk ut https://www.bua.io/utstyrssentralen-lillestrom/utstyr

Så man kan komme seg på tur selv om man ikke er så heldig stilt økonomisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten betrakting: fra 1990 til i dag har konsumprisindeksen omtrent doblet seg. Jeg husker jeg kjøpte en ganske bra sekk (Lowe Alpine Cerro Torre 2) til 1720,- I dag er man godt over i high-end segmentet før en legger 3400,- eller mer i en sekk, og med tilbud får en fort veldig gode sekker til omtrent samme kronebeløp som jeg betalte på sent 80-tall. 

Produsenter av kvalitetstelt møter nok også utfordringen av at kopiene er blitt så bra (pga at det er blitt så billig å transportere og produsere telt), at det totale markedet deres blir mindre. Dermed blir det enda færre kunder å fordele utviklingskostnader på, og enhetsprisen går opp.

Jeg vil påstå at det nesten aldri har vært mulig å drive bra friluftsliv så billig som i dag, og få så bra utstyr som i dag. Kanskje med unntagelse av årene 2008-2013, før oljeprisfallet endret kronekursen til ca 6 pr doller til ca 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 23.5.2022 den 8.07):

Når jeg var liten dro vi på camping med lånt utstyr. kvaliteten var ræva og vi kunne bruke en hel dag på å samle vann som dryppet gjennom telt duken. Å nåde den som tok i teltduken når det regnet. 

For da rant vannet rett gjennom teltduken resten av den turen. Liggeunderlag som var 3 mm tykke og ikke vanntette og det var dumt for teltbunnen var utett selv om det var en lekk pressenning under teltet. Jeg tror jeg er telt-fetisjist i dag pga oppvekst med telt som du beskriver her.

 

 

Endret av SnorreL
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped synmat 7.5 gikk for 649 på fjellsport nå. Outhnorth solgte sydvang skaring dome ul 2p til 1280 og 3p til 1600. Ellers så er helsport sitt breheimen et telt som er ganske fint til prisen. Men det er en jungel av ulike modeller og tilbud. Man skal være ganske god og følge godt med for å gjøre gode kjøp og finne rett modell som passer. Hilleberg med 30 prosent avslag på fjellsport i dag. Med 30 prosent av kan man spare mange kroner på store innkjøp. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Begynte å tenke på denne diskusjonen når dette tilbudet om 40% på hele Helsportbutikken kom nå.

Det må vel være et sykdomstegn at de selger ut med så svære rabatter? De vil jo få svært lavt salg etterpå iom folk vet om disse salgene og nettbutikker som ligger inne med masse helsport har ikke sjans til å matche slike tilbud direkte fra leverandøren..

Jeg syns på en måte det er mer ryddig at produkt aldri kommer på salg - slik som f.eks. Hilleberg gjorde før i tiden, og som garmin til dels prøver på. Da vet man at ting har en fast verdi uansett hvor man handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (1 minutt siden):

De tjener nok like mye eller mer på å selge med 40%, som de ville gjort via videresalg gjennom forhandler. 

Det kan godt være du har rett i det - på kort sikt. Men jeg vil tro Helsport fortsatt er ganske avhengige av å ha et forhandlernett for å opprettholde omsetning og markedsandeler. Da er det neppe noen god langsiktig strategi å underby sine egne forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så tror vi skal forvente en real strategi endring for deres produkt serie snart. Tror mye kommer til å endres, og at de kommer til å pushe på mye mer xtrem serien enn tidligere.

Jeg tror også at jeg kommer til å holde på «av på neste holdeplass» for helsport innkjøp her i hjemmet. Til og med vanlige teltplugger har fått navnet xtrem… 

Skal jeg absolutt ha noe i 10.000 ++, ja da tror jeg Barents skal få de kronene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Helsport igjen på meg, men etterhvert som Barents utvider utvalget så kan det nok likegreit bli å handle der nestegang. Er jo tross alt de som har tatt frem teltene som gjør at jeg nå fortsatt sitter med Helsport telt :).

Pussig det du sier @Franke, jeg hadde betalt for mitt nye Fjellheimen 2 C SL i går, og en time senere kommer denne 40% kampanjen ut, tenkte at nå har de tømt alle lagere og til høsten kommer det nye modeller og varianter på markedet. 

Er jo litt rart at de har vært utsolgt på så mye (også forhandlerene) i det siste? Så idag at noen av de modellene som var utsolgt i forrige uke nå har status "få igjen på lager"...

Imens drar jeg på tur, var 20 år siden sist jeg kjøpte telt, har kjøpt 2 nå, og om 20 år trenger jeg nok ikke telt lengre så det plager meg ikke så veldig mye 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Helseport som priser seg ut. Det gjør mange på finn.no også. Ser en markant økning av ekstrem telt på finn.no Ser ikke ut som det er mange kupp å gjøre her, selv om mange av disse er lite brukt. Sjekket selv finn.no aktiv før jeg kjøpte mitt ekstrem telt fra Helsport, men det var lite til salgs og de som var til salgs var som regel godt brukt. Tenker nok at Helseport har tjent gode penger under korona og etterspørsels har vært høy. Men skal bli spennende å følge med hvor lenge etterspørselen holder seg og hvordan sport og fritidsmarkedet holder seg framover, m,t,p den høye inflasjonen og rente stigningen vi har fremover. Jeg tror det kan bli brutalt for sports og fritidsmarkedet til høsten og neste vår.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir vel dyrere for tiden. Helsport sine telt og soveposer gjør man jo jevnlig gode kjøp på når XXL har 25%, jeg kjøper i hvert fall ikke nytt til fullpris. 
 

Digresjon:

Ser mange som selger ubrukte telt de har kjøpt «billig» på tilbud, de havner på Finn et par dager etter at XXL er tilbake til fullpris.
 

Samme skjer fra outlet hos Barents Outdoor. Demotelt forsvinner fra «Brukte telt», dukker opp på Finn et par tusenlapper dyrere. 

Endret av KjartanE
Endret litt formulering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del av problemstillingen her også har en litt menneskelig side; vår oppfattelse av hvor mye 10 000 kroner er holder ikke nødvendigvis tritt med KPI. Så "intuitivt" kan det vel være at man ikke tenker over at 10 000 kr for 20 år siden var en del "mer" enn det er i dag. Jeg merker dette selv i alle fall, at det umiddelbare førsteinntrykket er at et telt til 10 000 kroner er dyrt, men om man tenker litt over hva man får, så er det jo egentlig ikke veldig ille. Man har muligheten til å kjøpe billigere telt, men man kan da ikke forvente samme kvalitet og levetid. Garantibetingelser vil jo også kunne være dårligere. Husk at Helsport-teltene til 10 000 kr er beregnet på å tåle betraktelig tøffere påkjenning enn mange andre telt til 5000 – man snakker jo her om ekspedisjonsteltene som kan berge livet ditt om du skulle havne i skikkelig uvær (eller ultralight-teltene, men det blir jo en annen diskusjon). Her mener jeg at man må ha realistiske forventninger til det man kjøper. Saken hadde jo vært en annen om du fikk tilsvarende kvalitetstelt fra andre leverandører til betraktelig lavere pris, men det er ikke tilfelle ut fra hva jeg kjenner til.

Jeg har kun kjøpt ett telt nytt, da på kampanje til ca. 2600, et Helsport Ringstind 2 (Pro, 2015-utgave). Ellers har jeg fulgt med på Finn.no for å kjøpe brukte telt, da jeg opplever at det er noen gode kjøp å gjøre her, særlig om man ikke er opptatt av å måtte ha det siste nye. Jeg har nå i 2022 kjøpt brukte Helsport-telt fra 2006 og 2011 (ingen av selgerne visste selv hvor gamle de var, så det er nødvendigvis en risiko man tar som kjøper). Begge disse er X-trem-telt (Isfjell 2 Camp spesialutgave og Svalbard High 3 Camp), og jeg betalte hhv. 2500 og 3000 for disse, sistnevnte inkludert 8 Helsport vinterplugger. 2006-teltet er vel så godt som ubrukt, 2011-teltet noe mer, men fortsatt brukbart i en god del år til.

Men igjen; kvalitet koster, og det koster å skulle ha det siste nye. Det koster å være kar, som de sier.

KjartanE skrev (6 minutter siden):

Alt blir vel dyrere for tiden. Helsport sine telt og soveposer gjør man jo jevnlig gode kjøp på når XXL har 25%, jeg kjøper i hvert fall ikke nytt til fullpris. 
 

Digresjon:

Ser mange som selger ubrukte telt de har kjøpt «billig» på tilbud, de havner på Finn et par dager etter at XXL er tilbake til fullpris.
 

Samme skjer hos Barents Outdoor. Demotelt forsvinner fra «Brukte telt», dukker opp på Finn et par tusenlapper dyrere. 

Har i enktelte tilfeller også sett at brukte telt på Finn blir solgt for så å dukke opp i ny Finn-annonse (med identiske bilder og annonsetekst) fra ny selger en tusenlapp eller to dyrere bare en uke senere. Ellers

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (10 timer siden):

Digresjon:

Ser mange som selger ubrukte telt de har kjøpt «billig» på tilbud, de havner på Finn et par dager etter at XXL er tilbake til fullpris.

I fjor sommer var jeg på utkikk etter Helsport Ringstind. Da lå det ingen på Finn.no. 

Plutselig dukket 1-mannutgaven opp på XXL-reward-søndagstilbud til 3999,-, som jeg tilfeldigvis ramla over (nyhetsbrev).

Uka etter lå det opptil flere ute til 5000,-. Tydelig at noen spekulerer i å kjøpe utstyr på tilbud,  for så å selge mellom tilbudspris og veilpris.

Screenshot_20220706-211142_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten å kjøpe når man ikke trenger eller alternativet, vente til det kommer på tilbud. Ikke enkelt og 2000 spart er 2000 spart selv om det kunne vært 3000 spart en måned tidligere eller en måned før. Måtte bite i det sure eplet å kjøpe Unna til full pris nå når outhnorth plutselig hadde det på lager. Men om en eller annen hadde kjøpt det til superpris og solgt det uåpnet til meg til en litt høyere pris men likevel en lavere enn fullpris ville jeg vært fornøyd. Men jeg kunne ikke vente og der ligger kanskje problemet. Man burde kanskje vært glad for at noen tok seg bryet med å kjøpe og deretter selge til meg som ikke følger godt nok med. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 7.7.2022 den 9.45):

Men om en eller annen hadde kjøpt det til superpris og solgt det uåpnet til meg til en litt høyere pris men likevel en lavere enn fullpris ville jeg vært fornøyd. Men jeg kunne ikke vente og der ligger kanskje problemet. Man burde kanskje vært glad for at noen tok seg bryet med å kjøpe og deretter selge til meg som ikke følger godt nok med.

Om jeg skulle kjøpt nytt telt fra noen på Finn uten at det var en del billigere enn utsalgspris i butikk, så hadde jeg nok spurt om det fulgte med kvittering for kjøpet mtp. garanti og reklamasjon. Nå er det mulig at f.eks. Hilleberg, Helsport etc. ikke krever fremlagt kvittering for kjøpet i slike tilfeller, men jeg synes ikke det er verdt det å spare en tusenlapp eller to hvis man risikerer å sitte med skjegget i postkassa dersom det skulle vise seg å være noe feil med teltet etter noe bruk. Særlig på et produkt som gjerne koster rundt 10 000 kr. Helsport har vel 5 års garanti for sine produkter, og det skal vel gjelde fra kjøpstidspunkt, og da kan det vel være lurt å ha en kvittering å vise til. Dette synes jeg sjelden reflekteres i prisen på 5+ år gamle ubrukte telt på Finn, det virker som de fleste selgere overser dette som en del av verdien til produktet, og setter prisen utelukkende basert på hva et nytt telt koster i dag (med full garanti inkludert)...

Jeg hadde en slik sak med Norrøna i forbindelse med en Para Ranger-sekk som jeg kjøpte for noen år siden. Da jeg leverte sekken hos en Norrøna-butikk ble det bemerket at sekken var litt gammel ut fra artikkelnummeret, men ettersom jeg kunne legge med kvittering på at den var kjøpt innenfor garantiperioden ble dette ikke noe tema, og jeg fikk reparasjon utført gratis. Hadde jeg ikke hatt kvittering å vise til kunne dette blitt en del kroner dyrere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TorbjørnJ skrev (1 time siden):

Men 95% av slike helgetilbud osv kjøper man vel fra EDB-maskinen sin? Da får man kvittering på epost. Burde ikke være noe problem å få en kopi om man kjøper 'brukt' på finn da.

Nei, det tenker jeg også, og desto mer lyser varsellampene om selger ikke "kan" (vil) legge med kopi av kvittering som en del av kjøpet i disse dager.

Men såklart, får man med kopi av kvitteringen er det jo fortsatt en besparelse sett opp mot å kjøpe til fullpris, poenget var bare at det ikke nødvendigvis utelukkende er den materielle delen av produktet som har en potensiell verdi :) Men dette blir en avsporing fra tema i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mine foreldre kjøpte et Helsporttelt ca 1975.

Dette var et lite enkeltduk tomannstelt med to aluminiumsstenger. Teltet eksisterer enda og er fullt brukbart.

Den gangen betalte de 800 kr for det.

I følge statistisk sentralbyrå har vanlig lønn steget med 12gangen siden da.

Det tilsvarer at det lille stangteltet ville kosta 9600,- i dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

can skrev (45 minutter siden):

Det meste var dyrare før, folk hadde nok med og få mat på bordet.

Ja. Konsumprisindeksen har steget bare 6 ganger siden 1975, så de fleste har stort sett fått mye bedre råd siden lønna har steget mye mer. Det gjenspeiler seg i at alle nå skal eie sin bolig (og derfor har dårlig råd til andre ting), noe veldig mange ikke hadde råd til den gangen med mindre de opparbeidet seg en høy ansiennitet i et boligbyggelag a la Obos som på den tiden var prisregulert.

 

Beron skrev (7 timer siden):

Mine foreldre kjøpte et Helsporttelt ca 1975.

Dette var et lite enkeltduk tomannstelt med to aluminiumsstenger. Teltet eksisterer enda og er fullt brukbart.

Den gangen betalte de 800 kr for det.

I følge statistisk sentralbyrå har vanlig lønn steget med 12gangen siden da.

Det tilsvarer at det lille stangteltet ville kosta 9600,- i dag

Jeg tror det blir riktigere å bruke konsumprisindeksen. Den gjenspeiler prisveksten bedre enn lønnsveksten (vi har hatt en realløssnvekst på omtrent 2x i samme periode). Da blir teltprisen ca 4800,- omregnet i dagens priser. Men det er jo "litt" penger det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Jeg tror det blir riktigere å bruke konsumprisindeksen. Den gjenspeiler prisveksten bedre enn lønnsveksten (vi har hatt en realløssnvekst på omtrent 2x i samme periode). Da blir teltprisen ca 4800,- omregnet i dagens priser. Men det er jo "litt" penger det også.

Jo, godt poeng ser den 😊

4800 er uansett en pen slump for et bittelite enduks trekant nylontelt.

Har jo egentlig et verre eksempel enn det. Foreldrene mine levde rimelig nøkternt i hverdagen, men på turutstyr sparte de overhode ikke. På omtrent samme tiden kjøpte de to sett doble Ajungilac edderdunsposer som bare ble produsert en kort periode pga prisnivået.

Mener å huske at de den gangen kostet godt over 6000,- pr sett. Når det er sagt så hadde de nok kostet en pen slump nye i dag også. Edderdun er grisedyrt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (14 minutter siden):

Foreldrene mine levde rimelig nøkternt i hverdagen, men på turutstyr sparte de overhode ikke.

Kjenner meg litt igjen der ja. Man må jo leve rimelig nøkternt i hverdagen hvis man skal får råd til alt nødvendig turutstyr, så som 3-4 telttyper tilpasset forskjellig antall personer, en sovepose pr telt, 2-3 hengekøyer, bekledning tilpasset hver grad på gradestokken, kokeaparat som er tilpasset måltidet man skal lage, og selvsagt separat utstyr for høst, vinter, vår og sommer og for hver type drivstoff, alt i titan selvsagt, en kjele pr mengde suppe man skal koke, sko for flat terreng uten steiner, sko for bratt terreng med tørre steiner, sko for bratt terreng med våte steiner, sko for vei, sko for tørt terreng, innesko for teltbruk, overtreksstøvler for vinterbruk, liggeunderlag for sommer, ditto for vinter, vår og høst, ekstra underlag under liggeunderlaget, plugger for snø, plugger for sand, plugger for jord, "footprint" for teltet, tarp for forskjellige værtyper og antall personer...og ikke minst lager for å lagre alt turutstyret.

6000 kr var en pen slump penger på 70-tallet. Som nyutdannet ingeniør i 1982 fikk jeg 7289 kroner og 60 øre i brutto månedslønn.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.